Podívej, že si vzali "koncepci" to je jasný - tj. tři motory vzadů, T-ocas atd. Stejně tak jako inspirací pro Tu-134 byla Karavela, kterou tenkrát Chruščov někde viděl (stejně jako byla předlohou pro DC-9, BAC 1-11 atd.). Ale tím veškerá podobnost končí. Koukni se na křídlo - to je úplně jiný, křídlo 154ky v podstatě vychází z 134. Koukni se na podvozek - 727 má klasickej "americkej", naopak 154 pokračuje v sovětské tradici, aby mohla přistávat na některých typech nezpevněných ploch (vždyť víš jak některá sovětská letiště vypadala a vypadají) . No a hlavně velikost - původní 727-100 měla pouhých 40m, 154ka ma 48m. Další velké rozdíly - cestovní rychlost, koncepce řízení, kapacita...Prostě to není žádnej klon, i když počáteční inspirace 727 je zřejmá.
Myslím, že je od tebe odvážné tvrdit, že se 154ka na rozdíl od 134 nepovedla - to bys mohl říct třeba o IL-62 nebo IL-86. Těžká na ocas určitě je, jako většina letadel s motory vzadu. Kupříkladu piloti ČSA, se kterými jsem mluvil, nedají na její letové vlastnosti dopustit. Ostatně množství vyrobených letadel, ne rozdíl od jiných typů hovoří samo za sebe. Že byla v SSSR zaostalá avionika (a někdy motorová technika), o tom není sporu, ale aerodynamicky se ty letadly vyrovnají ostatním z té doby- pokud je nepředčí.
Já považuji za jasné, že všichni výrobci letadel od sebe do určité míry opisují, a špionáž šla oběma směry, a tak je to dodnes. |
|