| | Re: Lvl change vs Vertical speed, co je lepsi? 30. 11. 2006 / 22:54 | |
| | Záleží na situaci. Je nutné si uvědomit, ve které fázi letu se používá ten který mód, jaká skýtá nebezpečí nebo výhody.
V/S - pro stoupání: při nastavení vyskoké hodnoty nebezpečí ztrát rychlosti, pokud se letou již/ještě nachází ve 2. režimu (pod rychlostí pro optimální klouzání (MAX ANGLE) - pro 737 cca, zdůrazňuji CCA 210kts/M.72), automatiku nezajímá úhlel náběhu a klidně letoun přetáhne až do pádu. Zvláště nebezpečný je samovolný přechod do VS módu při dosahování zvolené výšky velkou vertikální rychlostí, kdy nastává ALT ACQ a přenastavení MCP na jinou výšku - letoun přechází do V/S módu, kde je zachována velká vertikální rychlost a letoun se VELMI rychle odbrzdí hluboko pod V2+15. (typicky pro odlet z RWY 28 v LSZH, kde při dosahování počáteční výšky stoupání ještě dispečeři přelaďují na jiné frekvence a zkracují....)
V/S - v klesání: nejekonomičtější klesání je rychlostí 250 (nebo co nabídne FMS při zadání CI = 0). Pokud někdo klesá rychlostí 300 při použití V/S daleko od T/D, dočká se překvapení v podobě zvýšené spotřeby. Komfort cestujících ? Kabinová výška i při klesání 5000 fpm nepřekročí 500ft/min (o to se stará automat tlakování). Nepříjemné mohou být přechody z/do klesání, které V/S dělá dost ostře - ale při pomalém a plynolém nastavování V/S lze dosáhnou stejného výsledku jako LVL CHG)
LVL CHG: stoupání - udržuje max. otáčky, na neschopnost udržet rychlost (úhel náběhu) reaguje zmírněním stoupání. Letoun se nemůže dostat do pádu. Přechody z/do stoupání nebo klesání jsou plynulé, pro cestující pohodlné.
LVL CHG: klesání - v T/D nejlepší mód, "šetří palivo", Při rozbíhání v klesání je schopen klesat i více než 5000fpm, což je pro dopravní letouny značně vysoká hodnota (vysoký akustický hluk, který je pro PAX více nepříjemný než vyšší hodnota klesání kabinového varia).
Nutné zmínit ještě další možnost změn výšky : VNAV, v klesání VNAV SPD nebo VNAV PATH
VNAV PATH dodržuje výškový profil klesání bez ohledu na rychlost (při neschopnosti dodržet stanovenou rychlost o 10 kts nastává DRAG REQUIRED, popř. VNAV DISCONNECT). Bere v úvahu výškový vítr a QNH nastavené na DESC FORECAST page.
VNAV SPD - drží rychlost bez ohledu na spočítaný profil klesání, ignoruje nastavená výšková omezení v FMS.
Celkově létání ve VNAV je při správném nastavení velmi pohodlné, na přiblížení stačí tahat FLAPS, správné rychlosti se nastavují sami, nemusí se sahat na MCP.
Úskalí je ale ve správném nastavení veškerých omezení, jinak VNAV dokáže pěkně vypéct.
Takže na závěr: Jaký mód použít je jedno, hlavně u toho myslet hlavou.
|
| |
|