Záleží podle letadla a taky operátora, jak si upraví doporučení výrobce. Obecně jde o tři důležité záležitosti:
1.) Speedbrakes jako rušiče vztlaku produkují velmi turbulentní úplav, který způsobuje silné vibrace. Při větších úhlech fowler klapek, kdy už jsou hodně vytažené směrem dozadu to způsobuje velmi silné namáhání konstrukce.
2.) Klapky nad 15 produkují už poměrně výrazný odpor. Přidat k tomu ještě speedbrakes dělá z letadla docela slušnou cihlu, navíc touto dobou bývá také často vysunutý podvozek, který dále odpor zvyšuje. Pokud se nejedná o nějakou nezvyklou situaci, snížení tahu motoru by mělo bezproblému postačovat k potřebnému snížení rychlosti v daném čase.
3.) Obecně se taky z důvodu bezpečnosti nedoporučuje (někdy i zakazuje) používat speedbrakes pod výšku 1000ft AGL. Přece jenom jsou to rušiče vztlaku a rychlost v dané fázi letu velmi blízká stall speed. Pod 1000ft už jsou většinou (podle letiště a postupů) klapky stejně vysunuté dostatečně, aby brzdily samy o sobě.
Takže suma sumárum. Záleží na letadle a operátorovi, 15 stupňů jako limit pro 737 je cca zaužívané pravidlo. Klapky nad 15 produkují dostatečný odpor (ostatně to se od nich taky mimo zvýšení vztlaku a snížení přistávací rychlosti očekává) a nutnost použití speedbrakes při jejich větším vysunutí v prvé řadě znamená, že není všechno v pořádku s plánováním sestupu. I když...občas člověk míní a ATC a počasí mění...  |
|