Padlo za posledni den nekolik otazek, zkusim na ne nejak srozumitelne odpovedet, i kdyz to asi nebude jednoduche.
Princip NMT, GSM, 3G z hlediska sireni radioveho signalu je obdobne, pouze se pouzivaji jine druhy modulaci (FM, BPSK, QPSK, QAM) a jina frekvencni pasma (450 MHz, 900MHz, 1800 MHz, 2100 MHz) Vykony jsou taktez obdobne, oklo 1 - 2W mysleno na strane mobilu. S fyzikalniho hlediska je pouze rozdil v sireni, velmi zjednodusene rceneno, cim vyssi kmitocet tim se vlny hure ohybaji, ale zase lepe odrazeji. Na spojeni mobilu se zakladnovou stanici je nutna ovousmerna komnikace, kde uzitecny signal musi mit urcity odstup od sumoveho pozadi.
Aby bylo mozne oboustranne komunikovat musi byt na strane prijmace signal o jiste minimalni urovni, rekneme treba -110 dBm (-110 decibel pod 1 mW) uvazime li, ze mobil ma vykon 1W = +30 dBm muzeme mit utlum trasy = 140 dB. Na 1 km vezmeme-li primou viditelnost a 900 MHz to mame cca 91 dB.(10km = cca 111 dB) Z toho vyplyva, ze je mame rezervu cca 50 dB.
Dokonala Faradayova klec neexistuje. Kazde letadlo ma okna, tesneni a dalsi mista, ktera VF energii propusti. To znamena, ze muzeme mluvit o utlumu, ktery postavime mezi mobil a zakladnovou stanici. Sedite-li u okynka, muze se jednat oo hodnoty 5dB, jste li uprostred muze jit i o 30 dB. Ale ted prijde to nejdulezitejsi. Jak jsem psal, je nutne mit uzitecny signal alespon o 20 dB silnejsi nez sumove pozadi a v tom je kamen urazu. Mobil v 1km slysi mnoho zakladnovych stanic na stejnem kmitoctu a paklize neni jedna jedina o tech 20dB silnejsi nez zbytek ma smulu a ke spojeni nedojde, i kdyz z absolutniho hlediska ma na vstupu prijmace treba 10 zakladnovych stanic -70 dBm.
Dale nekdo psal proc vsichni rikaji aby se mobily vypinali. Jednoznacne proto, ze existuje (byt temer nulova) varianta, ze v jedinem miste v letadle je nejaky svazek kde by mohl mobil neco ovlivnit. Jelikoz stejne jsou v letadle mobily na prendrek, pro by si je radsi nemohli vypnout a z temer nulove pravdepodobnosti ruseni nevznikla uplne nulova pravdepodobnost.
Dale je tu pak vylouceni moznosti pozaru. Kazde elektricke zarizeni, ktere obsahuje akumulator muze potencialne zahoret. Muze jit o technickou zavadu, nebo o fyzicky attak ktery zavadu zpusobi. (pravdepodobnejsi varianta) Pravdepodobnost zahoreni take stoupa s tim, kdyz je zarizeni zapnute. Z tohoto duvodu jsou behem vzletu a pristani zakazany notebooky a dalsi elektonika, ktera pri turbulencich ci dosednuti muze upadnout a vznitit se. Suma sumarum. Mobil nebo notebook ktery je vypnuty v boxu nad sedadly ma mensi pravdepodobnost vzniceni nez zapnuty v ruce ze ktere muze vypadnout a to same se tyka i jinych elektronickych zarizeni. Cela bezpecnost v letectvi se potyka s vylucovanim a snizovanim pravdepodobnosti jakehokoli incidentu statistika je neuprosna, byt se nekomu muze zdat, ze se jedna o navlekani prezervativu na svicku. |
|