Pročetl jsem si tenhle thread, a nutno říct, že pokud se vezme střípek z většiny odpovědí, sestaví se kompletní obraz
Předem podotýkám, že 747 jsem nelétal ani v reálu, ani na simulátoru, ale předpokládám, že v principu se to od 737 nebude moc lišit.
Na jedné straně je pravda, že klasický Go-Around se nejsnáze udělá stiskem TO/GA (+ následuje rutinní postup nezdařeného přiblížení). Ovšem má to jeden háček, a to ten, že TO/GA se dá aktivovat jen pod 2000ft na radiovýškoměru. To, co "topic-starter" má na mysli, ač to zní leckomu možná divně, se skutečně čas od času potřebuje udělat a tehdy na Boeingu skutečně nastane problém (nutno říct, že na ATR třeba ne). Opravdu může existovat situace, kdy po plném usazení v ILS je třeba z něj vylétnout. Důvodem může být zmiňované přiblížení okruhem, nebo přerušení přiblížení nad 2000ft Radio ALT, nebo (osobně jsem zažil) požadavek ATC na provedení zatáčky o 360° na finále.
Problém vzniká tím, že po usazení v ILS již není u 737 možné "vypnout" mód APP a nahradit ho jiným (kupř HDG a ALT HOLD). Je nasnadě, že problém to není pro toho, kdo již v této fázi letí ručně bez F/D, ovšem pro toho, kdo chce dále letět v autopilotu, vzniká problém. Skutečně jedním z možných postupů, byť trošku brutálních, je rozladění ILS jak psal Latom. Tehdy AP přejde do režimu CWS, a tedy lze ihned zvolit jakýkoliv jiný mód. Dalším postupem je odpojení autopilota, vyresetování obou F/D (tj. oba vypnout, tím přestane pracovat FCC, po opětovném zapnutí lze navolit módy a připnout AP). Ovšem ať tak nebo tak, je to vždycky zběsilost, mixování všech možných a nemožných tlačítek, do toho automat tahu... Skutečně za nejelegantnější řešení považuju zachovat se jako letec, vypnout autopilota, vypnout F/D aby báry nevedly pořád do ILSu, provést s letounem to, co potřebujem, a po vyřešení problému v klidu AP zase připnout. Možná mi někdo může oponovat, a to i z řad letců, že přeci ruční létání zvyšuje zátěž posádky... jenže toto je zrovna případ, kdy boj s automatizací posádku zatíží daleko více a je daleko méně elegantní. Viz ten případ, kdy nám věž nařídila na finále 06 LKPR ve 3000ft zatáčku o 360°, protože před námi letící Piper jisté letecké školy jižně od Prahy zabloudil na ILS a letěl o 60° do pryč a pak zase zpátky Tahdy jsme použili ten způsob s rozladěním ILS a práce tam je potom tolik, že prostá zatáčka v ruce je daleko, daleko snažší...
V případě přiblížení okruhem (circle-to-land) je samosebou taky možné letět to v ruce a já jsem toho propagátorem, nicméně většina evropských leteckých společností má politiku "Automatizace až za hrob", takže postup je takový, že se naletí ILS, ovšem ne pomocí módu APP, nýbrž HDG a V/S (Teď se přiznám, že nevím, jestli nemožnost vyskočení z módu platí i pro LOC. Už si nepamatuju, jestli jsme to celý kroutili v HDG, anebo jestli jsme to alespoň směrově nechali v módu LOC). Nicméně na MCP se nastaví MDA pro přiblížení okruhem, AP ji tedy zachytí, a okruh, od vybočení z localizeru až po zatáčku na finále, se kroutí v HDG.
Jinak ještě dodatek k jistým nepřesnostem co se tu vyskytly - pro úspěšné zaletění klasického Go-aroundu je absolutně nepodstatné, co je ve FMS za trať a zdali tam je postup nezdařeného přiblížení. Prostě se jen místo módu LNAV po G/A použije HDG. |
|