|
Články |
|
|
Reálné letectví |
|
Prvním bodem na seznamu je to nejdůležitější, co je potřeba náležitě zdůraznit - icing je jedno z největších nebezpečí pro lítání a věřím, že všichni přítomní ATRkáři mi dají za pravdu hned dvakrát. Nejdůležitějším pravidlem antiicingu tak zůstává - vyhni se nebo uteč (a to platí i pro airlinery). Protože jakákoliv vrstva něčeho na křídlech nebo stabilizátorech znamená snížení jejich parametrů...VELKE snížení.
Na větroni VSO-10 se začalo v Chocni pracovat v teoretické fázi už v roce 1972. Vznikal jako náhrada klubového větroně VT-116 Orlík II. S ohledem na cenu a dostupnost materiálů byla zvolena smíšená konstrukce…
Několikaleté úsilí pracovního kolektivu AERO n.p. Vodochody vedeného hlavním konstruktérem Ing. Janem Vlčkem dovršil v listopadu 1968 úspěšným záletem prototypu šéfpilot VZÚL ing. Rudolf Duchoň. Nový letoun byl již zpočátku koncipován jako základní článek výcvikového komplexu.
Messerschmitt Me163 byl jednomístný stíhací letoun sloužící ve výzbroji Luftwaffe v letech 1944-1945. Na projektu začal pracovat profesor Alex Lippisch již v roce 1938.
Čtveřice hornokřídlých turbovrtulových letounů západoevropské výroby ATR –72 – 200 slouží u ČSA s úpravou kabiny pro 66 cestujících. Provozně je využívána od jara 1992.
V polovině padesátých let připravovala Avia v Praze-Letňanech licenční výrobu letounu Iljušin Il-14P pro 26 cestujících. Po dohodě s ČSA byl letoun překonstruován pro větší kapacitu a přicházel pak do služby pod názvem Avia Av-14.
V letním období roku 1992 zařadily ČSA na své linky pět letounů osvědčeného typu Boeing 737. Letadla verze -500 v úpravě pro 111 cestujících obsluhují linky v Evropě a do Afriky.
LF-107 Luňák byl jednomístný samonosný středoplošník. Dřevěná kostra křídla a pevných ocasních ploch byla potažena překližkou, kostra křidélek, pohyblivých ocasních ploch a vztlakových klapek plátnem. Na obou polovinách křídla měl letoun ještě umístěny výsuvné interceptory (rušiče vztlaku).