FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 23. 12. 2024, svátek má Vlasta Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
LevelD767 autopilot Jeden příspěvek | Celý strom
LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 12:13
dalat

Ahojte,

pri aktivovani autopilota (CMD C) sa okrem speed a V/S aktivuje aj HDG, ktore sa da vypnut iba aktivovanim LNAV. Otazka znie, ci je mozne mat aktivovane iba speed a V/S, cize bez horintalneho automatickeho riadenia.

Diky
 

Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 12:22
Jaakov   
1. Stáhnout nejnovější update ze www.leveldsim.com a zkusit znova (podobný pitomosti to dělalo bez updatu.
2. Pokud to dělá porád tak oficiální support...
 

Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 12:39
dalat
Hmmm....mam SP3....teda dufam, ze ho mam korektne nainstalovany , kde sa to da skontrolovat?? FS/menu/level-d sim/about level d sim ??? .....myslim ze tam mam zobrazenu verziu 1.0.3 alebo tak nejak, nie som si isty, pisem z prace a tu to nemam
 

Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 12:45
Jaakov   
Počkat, teď jsem si to přečet pořádně. Na co to jako potřebuješ? Mít zapnutej vertikální mód+autothrottle a laterálně řídit ručně?
 

Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 12:51
dalat
presne tak!!! ....zo 737 PMDG som tak zvyknuty "odsoferovat" aspon SID proceduru. Potom samozrejme pripinam uz aj LNAV
....dufam ze aj v level 767 sa to da
 

Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 12:52
Tragédie v JRD
neco malo jsem v PMDG 737 nalital, ale nejak mi unika, ze bych nekd ypouzil funkci zaply AT + VS ale zbytek mit rucne.. prijde mi ta kombinace dost nesmyslna... joo, A/T samotny a zbytek na ruku .. to je v pohode... ale mit pri tom jeste V/S ??? to je ulet...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 12:54
Teflon_490   
joo, A/T samotny a zbytek na ruku ..

To mi moc v pohode nepripada, primo Boeingem toto neni doporucovana konfigurace, pokud je AP off tak bys mel ridit taky throttle rucne.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 12:56
Jaakov   
No právě, proto to nechápu, buď jedu s vyonutým CMD a jenom honím báry FD a všecko na ruku, nebo teda aspoň A/T, ale tahle kombinace mi přijde dost zvláštní...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 12:59
pseudoMates
Já tak letěl nedávno.. není to častý, ale používám to, když letim offline a chci se kochat krajinou a mít přitom jistotu, že to při nějakým brutálnějším manévru nezabodnu do země.. Takhle to bylo, když jsem letěl s Beechem na tom St. Maartenu a "vítal" kluky v sobotu z toho letu s volačkou "AHOJ"...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 13:12
dalat
Podla ma to je logicke....co je na tom divne?? ....ono totiz HDG/LNAV nejde vypnut vobec, ani ked uz letim na ALT HOLD. jedine vypnut celu CMD jednotku. Vy ste nikdy neleteli tak, ze Vam automat drzal vysku a iba ste robili zatacky???? Fakt je, ze v reale sa takyto T/O nerobi, komplet autopilot sa zapina pri 1000-1500 stopach. Ja som vsak zastanca lietania viac "na ruku"
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 14:05
Jaakov   
No, ale to, co provádíš ty mě osobně skutečně nepřijde jako létání víc na ruku. K zaletění potřebuješ jak výškovku, tak křidélka. Tudíž, když letíš na VNAV, nebo VS ovládáš pouze křidélka, to už mi moc jako let na ruku nepřijde. Jsem také zastánce létání "víc na ruku" jak říkáš, ale tohle mi přijde skutečně lehce kontraproduktivní (nesnažím se tě tady jakkoliv napadat, jenom mi jde o to, vysvětlit proč tě nechápu), když už chci létat "na ruku" udělám to tak, že si navolím na AP HDG, VS nebo LNAV či VNAV, ale nezapnu CMD a letím pouze dle FD úplně na ruku. Nebo úplně na ruku bez FD. Tohle na mě působí jako jízda autem s nohama zkříženýma na sedadle bez šlapání na brzdu/plyn. (v případě, že brzda/plyn spojka a řazení jsou ovládány automatem) Max kombinace pro mě je použití A/T a zbytek ručně.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 14:31
dalat
V podstate mas pravdu, ked som sa ale totiz ucil lietat s PMDG tak som hladal nejaky kompromis pri starte, aby som stihal vsetky mozne ukony s nim spojene. A vyslo mi z toho asi to, ze plyn idem na ruku (cize bez T/O), po odlepeni sa snazim udrzat VREF+15 a vo vyske 1000 stop zapinam CMD, tym sa aktivuje SPD (napr. 250kts) a pripinam V/S. Otazka teda je, ci ta automatika horizont. ovladania ide vypnut bez toho aby som deaktivoval komplet CMD a to bez ohladu na to, ci prave stupam/klesam alebo uz letim v letovej hladine, cize mam ALT HOLD

Dakujem
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 12:58
Tragédie v JRD
to je jina vec.. bavim se o tom co lze a nelze...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 15:23
A.J.Scandall   
Ono jakékoliv mixování automatiky a manuálního ovládání obecně není vhodné. Stačí si přečíst pár závěrečných zpráv o nehodách z těchto důvodů a pochopí se proč. Vzájemných kombinací automatika x manuál je totiž tolik, že jako vedlejší produkt může vzniknout situace, se kterou nikdo nepočítal, že by k ní mohlo dojít. Typickým případem je několik kraksen a vážných incidentů Airbusů 300/310, či minimálně jeden u Fokkeru 100. Společným jmenovatelem byl fakt, že při zapnutém autopilotu tlak na berany ve směru přitaženo/potlačeno nezpůsobí odpojení autopilota či přechod do režimu CWS (Lockheed, Boeing), nýbrž se AP snaží dohnat výšku přetrimováním stabilizátoru, až dojde k situaci, že člověk (kupříkladu) potlačuje, stroj přitahuje (stabilezer out of trim, jak se tomu říká), a po odpojení autopilota má letec v rukách kriticky nevyvážené letadlo, které není schopen uřídit. To byl případ dvou známých kraksen Air China s A300 a incidenty Taromu na ORY a Lufthansy (doufám že to nepletu) na SVO. Z podobného soudku, i když s jinou příčinou, byla mixace automatiky s manuálem u A320 při předvádění v Habsheimu (v blízkosti Basle-Mulhouse) v roce 1988, tedy ono nechvalně známé přistání do lesa.

Použití A/T při ručním letu má jiná úskalí. U letadel s motory přibližně v ose (tedy na zádi) nebo u letadel s elektroimpulsním řízením (A320, 330, 340, B777) je to jedno, ale u starších tím snadno dojde k jisté formě PIO (neboli pilotem vyrobené oscilace). Vznik je jednoduchý. Představme si, že letíme ILS, v ruce, s automatem tahu. Jsme pod G/P (sestupovou rovinou), a chceme jí dostoupat. Protože plyn ovládá A/T, nezbývá nám, než přitáhnout. Tím začne mírně klesat rychlost, A/T začne přidávat. Jak roste výkon motorů, zvětšuje se vlivem umístění motorů pod křídly klopivý moment, který dál působí ve smyslu "těžký na ocas", tedy zvedá čumák. Čemuž letec kontruje potlačením. Rychlost roste, A/T ubírá, moment od motorů klesá, letoun začíná být těžký na čumák, letoun začne klesat, rychlost roste, A/T přdává... funguje to dokonale. Zdatný letec si s tím poradí, ovšem za cenu úsilí výrazně převyšující ulehčení, které A/T poskytne tím, že drží rychlost. Letadlům s elektroimpulsním řízením to je jedno, protože tam systém automaticky kontruje klopivé momenty od motorů.

Proto jsem si na to, i na základě vlastních zkušeností, udělal jasný nazor: buď plná automatika s maximálním využitím FMS, nebo plný manuál, pokud možno i bez Flight Directoru (o jeho úskalí bych totiž mohl napsat dlouhý článek )


P.S. z tohoto důvodu jsem rezervovaný proti letadlům, která vyrábí Airbus, není v tom osobní preference toho či onoho výrobce, jde mi o to, že Airbus systém plně manuálního letu v podstatě při běžném létání neumožňuje (a režim direct-law se nepovažuje za normální), a přitom bylo několik případů, kdy se letadlo třeba i vlivem meteorologických podmínek dostalo mimo režim, se kterým konstruktéř/programátoři počítali. Posádka se stala diváky. Zpravidla se to stává těsně nad zemí při střihu větru. Z případů, o kterých vím, kvůli tomu musela Iberia odepsat A320 a Air France k tomu neměla daleko...

 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 16:55
David75
Blbě se zeptám. na co je vůbec flight director v automatickým a v manuálním režimu?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 17:19
Vita Zenisek
Doufam ze si nebudu vymyslet, ale v automatikym rezimu FD nepotrebujes. Alespon si matne pamatuju ze se to dalo na PMDG vypnout a autopilot si dal drzel svoje rezimy.
Pokud je zapnuty FD ukazuje to podle zvolenych modu kam to autopilot ridi.
Co myslis tim manualnim rezimem? Zaply FD a vyply AP? Tak to potom ti bary FD ukazuji kam bys mel letadlo ridit abys vyhovel modum navolenym na MCP.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 17:24
David75
dík za info. zase jsem chytřejší...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 17:41
Vita Zenisek
Opravdu neni za co, koukni se radeji vedle. Tam to AJ pekne rozepsal.
Vita
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 17:33
A.J.Scandall   
U moderních letadel je autopilot (AP) i Flight Director (FD) ovládaný z téhož zdroje - vlastně počítače, který na základě dat z aerometrické centrály, z navigačních přístrojů a z ovládacího panelu autopilota vypočítá a vyšle signály, kudy by se letoun měl ubírat, aby letěl v souladu s tím, co po něm chceme. V případě zaplého AP se signály vysílají přes různé carapatičky, kterým jako pilot moc nerozumím ( ), přímo do řízení, a letadlo si podle toho letí de-facto samo. V případě ručního letu se zaplým FD sice letadlo ovládá letec (kdy ony carapatičky nahradí síla a cit jeho paží, na rychlejších letadlech tedy za pomoci hydraulických posilovačů), ale signály, jak letět, promítá onen počítač letci právě pomocí FD na umělém horizontu. Jinými slovy neměl by být rozdíl mezi trajektorií letu, když letadlo řídí AP, nebo letec ručně pomocí FD. Podmiňovací způsob používám záměrně, protože v případu, kdy řídí letec, závisí velmi na tom, jak moc důsledně F/D sleduje, jak citlivý je z hlediska pilotáže a jak rychle reaguje.

Proto tehdy, je-li připojený AP, je v ideálním případě FD vycentrovaný - a vlastně k ničemu, AP ho nepotřebuje (Teď by mě tedy naši metodici nakopali!)

FD je z jednoho pohledu věc strašně dokonalá a z druhého strašně záludná. Let podle něj se promění v hru, kdy "se honí křížek". Nebo obrácené "V", podle modelu. To má bohužel za následek to, že letec má tendenci opustit sledování základních letových přístrojů (instrument scan), jeho pozornost se věnuje FD, který ovšem nejen že může vést jinam (když se špatně navolí módy), ale i let podle něj může způsobit odchylky (od trati, rychlosti, výšky), když se špatně sleduje. Pilot se při tom jen minimálně, či dokonce vůbec, věnuje ostatním přístrojům a to je špatně. Několikrát jsem byl svědkem, kdy druhý pilot ve druhém segmentu stoupání po vzletu (tedy od zavření podvozku do počátku akcelerace) letěl rychlostí nižší než pro ATR nařízených V2+5kts, dokonce dvakrát i na V2 a na moje upozornění reagoval slovy "vždyť držim báry". Držel, ale ne přesně. A rychloměr nesledoval. Tohle mi kupříkladu bez FD ještě nikdo neudělal. Nebo jsou známé případy z výcviku na trenažéru, kdy letec chtěl udělat Go-Around, nedůsledně stiskl na plynových pákách tlačítko, FD tedy nepřešel do režimu pro Go-Around, cvičenec si toho nevšiml, a tupě pokračoval podle FD (stále v režimu APP) po ILS k zemi... Taky mám poznatek, že bez FD, tedy takzvaně na Raw Data (doslova Syrová data), létají letci daleko jemněji (často na úrovni jemnosti AP), než než ručně s FD.

Abych FD jenom nehanil, jeho přednost je tehdy, když se letí ILS a počasí je v blízkosti minim, to skutečně pouze zkušení harcovníci a talentovaní jedinci dokážou letět s těžkou krávou přesně jen na Raw Data, a tehdy, kdy se letí složitá RNAVová odletová trať s množstvím podmínek a bodů.

U starších letadel s analogovými autopiloty (třeba 707, 727, první verze 737) byl ale AP i FD zcela separátní přístroj, a tedy mohlo dojít k odlišné indikaci FD od toho, jak letěl AP, a to podle toho, co se na tom kterém aparátu navolilo. Nutno podotknout, že tehdejší AP i FD uměl zpravidla jen pár základních funkcí.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 12:58
Petlok
Tragéde - ty víš všechno - poraď, když se z nejrůznějších důvodů u PMDG 737 deaktivuje autothrottle, jak se dá znovu obnovit ? (Já bohuže musím vyměnit celé éro za stejné a to mě realističností alce příliš neuspokojuje ).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 13:00
Tragédie v JRD
ze by mi vyhodil AT jsem se jeste nesetkal ... co mi ela, tak mi obcas vyhazuje VNAV, kdyz klesam v VNAV rezimu a nezvladam to ubrzdit, tak nejdriv na tebe rve DRAG REQUIRED, a kdyz to neuhlidas, tak za chvili vyhodi VNAV ... a ten mi jde zvdycky normalne zapnout...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 13:01
pseudoMates
Ten ti jde předpokládám zapnout ve chvíli, kdy se dostaneš opět na rovinu sestupu..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 13:10
Tragédie v JRD
(mluvim o sestupu z hladiny)
jde zapnout defakto kdykoli, i kdyz mas porad rychlost vyssi, nez nastavenou nebo vysku vyssi, nez spocitanou FMSkou - pak ti to ale udela (v opripade vyssi rychlosti), ze na tebe zarve drag required a pak ti ho zase vyhodi, je dobry zpomalit a pak ho zapnout. "blby" je, ze se chova tak, ze pokud jses vys, nez ti spocitala fmska, zapnes VNAV tak on se v klidu zapne, ale snazi doklesat to co mu chybi, a zase zacne nabirat rychlost, a kdyz to neubrzdis, tak se ti zase vyhodi, takze v tomhle pripade je lepsi doklesavat jinymi dostupnymi zpusoby /lvl change, vs.../
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 13:12
pseudoMates
Boha jeho..))) Však o tom jsem mluvil..)) Nehledě na fakt, že mi přijde poněkud kontraproduktivní, zapínat VNAV ve chvíli, kdy vim, že se mi zase rozpojí...)))))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 13:14
Tragédie v JRD
bozinku ) to se ale z toho nejak nedalo pochopit ))) co tim prispevkech chces rict .)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 13:21
pseudoMates
tak fakt nevim, kdo má delší vedení, jestli já, nebo ty..)) Zkus si to znova přečíst... mě přijde, že co si psal, nějak na sebe trochu nenavazuje.. jen jsem dal doplňující příspěvek a nevim, kvůli čemu si na to ještě odpovídal..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 13:37
Tragédie v JRD
me to tvoje prislo jako takova doplnujici otazka.. tak jsem doplnil svuj predchozi prispevek o jeden dalsi doplnujici .)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 13:21
pseudoMates
To jsem pochopil, že se tady bavíme o sestupu z hladiny..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 13:11
Teflon_490   
Ano, presne tak, ale onehdy se mi stalo, ze sem asi z fl200 klesal az do 100 na LVL CHANGE a potom uz sem VNAV nezprovoznil. FMC stale rvalo VNAV Disconnect. Vse se ale zdalo v normalu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 13:14
pseudoMates
Čeče, taky se mi to už párkrát stalo a dodnes jsem nevyšpekuloval, proč to nejde znova zapnout...:/
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 13:18
Petlok
No, je pravda, že za letu to obvyklé není, i když i to se mi přihodilo. Pokud jsem ale líný provádět stále procedury staru motorů a uložím si let pro jeho případné opakování (třeba kvůli pádu FS) již s nahozenými, ale simulátor při ukládání zapomenu odpauzovat, pak je po znovunačtení letu nemožnost zapnout A/T častá. Rada "nezapomínat" není to pravé ořechové, rád bych věděl, jak situaci řešit, ne jak se jí vyhnout .
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 15:04
Serž   
kdyz ti to zase udela tak se podivej na overhead, konkretne na generatory, imho se ti klasicky neulozi cely panel a podle mych zkusenosti bez generatoru nejde AT. dost dlouho jsem to nechapal pri vzletu
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LevelD767 autopilot   23. 3. 2006 / 15:12
Petlok
Dobrá rada, dík, mrknu na to.
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ