| | | Dotazek - jak spocitat V1, Vr, V2 bez moznosti derate tahu u LVD767 ? 6. 3. 2006 / 13:42 | |
| | Ahojte chlapci z Ivao,
ma skromny dotazek - pokud je napr. kontaminovana draha, nelze dle instrukci v manualech k LVD pouzit derate tahu. Z performance tables si s ohledem na tlak, vitr a teplotu najdu max. takeoff mass pro stroj, ale pokud nemuzu pouzit derate, nevim jak si spocitat spravne rychlosti pro aktualni vahu stroje bez derate.. Nevite jak na to ?
Diky. mp |
| |
|
| | | Re: Dotazek - jak spocitat V1, Vr, V2 bez moznosti derate tahu u LVD767 ? 6. 3. 2006 / 13:47 | |
| | ..jeste poznamecka pro upresneni - nejedna se o derate, ale o Reducet Thrust Takeoff - Assumed Temperature Determination... |
| |
|
| | | Re: Dotazek - jak spocitat V1, Vr, V2 bez moznosti derate tahu u LVD767 ? 7. 3. 2006 / 19:20 | |
| | Když nebudeš zadávat teplotu, FMC by ti mělo rychlosti samo vypočítat. Ale z performance chartů je to možné zjistit normálně podle teploty okolního vzduchu (sloupec OAT a vybrat řádek s teplotou okolního vzduchu místo assumed temperature). |
| |
|
| | | | Re: Re: Dotazek - jak spocitat V1, Vr, V2 bez moznosti derate tahu u LVD767 ? 7. 3. 2006 / 20:39 | |
| | Ty rychlosti z FMC nejsou zcela presne, zejmena V1 a myslim si, ze v realu takto ani FMC nefunguje. Mozna by potvrdil AJS nebo nekdo z realu, zda mu FMC sam nabidne V rychlosti po zadani vsech potrebnych hodnot. Z OAT v performance tables zjistis maximum takeoff mass pro danou teplotu a vitr, nikoliv V rychlosti pro aktualni vzletovou hmotnost. Dam cviceni, zjisti V1, VR, V2 pro LVD 767-300ER :
RWY 12000ft/DRY, pack ON, anti-ice off, wind component HEAD +10kt, OAT 3C, aktualni vzletova vaha stroje (i po redukci na QNH) 156,1 t, draha kontaminovana snehem - tj. dle manualu nelze pouzit reduced thurst takeoff. Vysledek ? |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Dotazek - jak spocitat V1, Vr, V2 bez moznosti derate tahu u LVD767 ? 7. 3. 2006 / 23:27 | |
| | 777 to dokaze spocitat, 747 taky.
z manualu co mam pro 737 to nelze vycist, ale nejspise to take umi spocitat.
bohuzel pro 767 mam jenom op manual ... a tam to nemuzu najit |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Dotazek - jak spocitat V1, Vr, V2 bez moznosti derate tahu u LVD767 ? 7. 3. 2006 / 23:45 | |
| | | |
|
| | | | | Re: Re: Re: Dotazek - jak spocitat V1, Vr, V2 bez moznosti derate tahu u LVD767 ? 9. 3. 2006 / 20:24 | |
| | Řešením by mohly být ukázkové výpočty pro nízké hmotnosti, které v těch chartech jsou. FMC podle mě v reálu tychlosti vypočítá, takže nevidím důvod je nepoužít. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Dotazek - jak spocitat V1, Vr, V2 bez moznosti derate tahu u LVD767 ? 11. 3. 2006 / 17:50 | |
| | Trochu opožděně, ale přece:
FMC konkrétně na 737 může vypočíst V1, VR, V2, ale bere v potaz jenom hodnoty, které má, tzn. délku dráhy, hmotnost, teplotu, a možná ještě něco navíc. Rozhodně ale nebere v potaz třeba překážky v okolí letiště, kontaminaci povrchu a různé výkonové penalty (MEL, CDL...) . Navíc nevypočítá a neurčí co dělat při vysazení motoru mezi V1 a akcelerační výškou, tj. Engine Failure Procedure (kupříkladu v hornatém terénu to může být poměrně složitá procedura, třeba LSZH). Proto se hodnoty z FMS NIKDY neberou jako platné! Jejich význam je nanejvýš jako informativní pro porovnání (například extrémní rozdíl poukazuje na chybu ve výpočtu). Proto se dříve používaly tabulky vypočítané oddělením výkonů firmy, a v současnosti se (mluvím o ČSA) používá program EFRAS na těch našich notebookách, kam se zadají konkrétní hodnoty, a stroj vyplivne naprosto přesná čísla včetně hodnoty Assumed temperature. Těmito hodnotami se potom ty "originální" z FMC přepíšou.
Jiná věc je FS, tam se klidně hodnoty z FMC použít můžou, tedy já bych to alespoň asi dělal Z lenosti... |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Dotazek - jak spocitat V1, Vr, V2 bez moznosti derate tahu u LVD767 ? 11. 3. 2006 / 18:20 | |
| | Překážky v potaz bere, protože přece mu nedáváš celkovou délku dráhy, ale vyhlášenou a ta už v sobě překážky zahrnuje. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Dotazek - jak spocitat V1, Vr, V2 bez moznosti derate tahu u LVD767 ? 11. 3. 2006 / 23:04 | |
| | Ne tak úplně, FMC zdaleka nemá údaje o všech překážkách pro určení EFP (Engine Fail Procedure). To může ve svém důsledku velice ovlivnit hodnotu kupříkladu PTOW (permissible take-off weight). Taková EFP se definuje nikoliv "standardně" jako na LKPR - v akcelerační výšce doprava na NER - ale jde o poměrně složitou konstukci, jak se vyhnout kopcům a ostatním překážkám. To s vyhlášenou délkou dráhy nemá co do činění. Z toho pak samosebou vychází ostatní výpočty. Příkladem je letiště v rovině a v horách, za jinak stejných podmínek vč. vyhlášené délky dráhy dostaneš rozdílné PTOW, poté ti můžou vyjít jiné hodnoty V1, Vr, V2 (a nezbyde ti třeba nic než provést Improved Climb). A FMC se přitom bude tvářit jako že nic. Příkladem takových omezení budiž LSZH, LQSA, UDYZ, LOWS... |
| |
|
|