FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 23. 12. 2024, svátek má Vlasta Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
"Rozumná" výška Jeden příspěvek | Celý strom
"Rozumná" výška   2. 3. 2006 / 11:11
Petlok
Několikrát jsem se již setkal s určitým podivením, s čím že to vlastně poletuji ve FL 410. Je to letová hladina nabídnutá z FMC u PMDG B737. Je snad na této výšce něco neobvyklého? (Je ale pravda, že tam nemívám problémy s možnými kolizemi s jiným provozem, takže asi moc běžná nebude). Dík za případné informace.
 

Re: "Rozumná" výška   2. 3. 2006 / 11:29
Teflon_490   
No, nejde asi ani tak o to, s cim ze, ale o to, na jak dlouhe trase. FMC v PMDG737 se mi zda vzdy vykalkuluje prilis vysokou optimalni hladinu, podle meho nazoru. Ano, je to asi spravne (ale na delsi trasu), abych ale z Prahy do Brna podle nej letel ve FL250, to se mi zda moc. Takze neni problem letet s B737 ve FL410, ale musis tam i nejakou chvilku pobyt, a ne po 5 minutach zase zacit klesat.
 

Re: "Rozumná" výška   2. 3. 2006 / 12:25
A.J.Scandall   
Obecně platí, že čím letíš výš, tím je menší spotřeba paliva. Ale má to několik úskalí.

U kratších tratí se nevyplatí šplhat se příliš vysoko. Optimální v takovém případě je zvolit přibližně takovou hladinu, jaká je letěná vzdálenost v NM. Takže při úseku 250NM je optimální FL 250.

U delších tratí závisí na hmotnosti letadla, teplotě okolního vzduchu (odchylka od ISA), to si FMC spočítá optimální hladinu sám. Je tu však jeden problém, který hovoří proti extrémně vysokým hladinám. S rostoucí výškou nám začíná maximální rychlost "shora" omezovat Machovo číslo, oproti tomu se minimální rychlost téměř nemění. Zužuje se nám tedy prostor pro manévr. Stejně tak s rostoucí výškou se zvětšuje 1,3g (resp. 1,2g podle FAR) záloha od vysokorychlostního třepání (u 737 classic, tj. 300-500 je to žlutá čárka, která je na speed tape protažená od červeného pole maximální rychlosti směrem dolů) a odspodu se přibližuje žlutá čára minimální manévrovací rychlosti. FMC to samosebou ohlídá a určitě se pod maximální hladinou, kterou udá, obě čárky vzájemně nesetkají. Ovšem v hodně vysokých hladinách jsou tak blízko sebe, že se nám manévrovací prostor zúží třeba na 10kts. V klidném ovzduší v přímém letu o nic nejde, ale v turbulenci, nebo v zatáčce, se velice snadno do "žlutého pole" můžeme dostat, a tehdy se setkáme buď s vysokorychlostním třepáním (buffetem), nebo zpomalíme pod minimální manévrovací rychlost a tam hrozí, že se dostaneme na druhou stranu výkonové křivky, výkon motorů nebude dostatečný k udržení rychlosti, odpory převáží a letadlo začne dál ztrácet rychlost. Myslím, že třeba Tonde by o lítání v druhém režimu mohl něco napsat V minulosti, když začínaly létat jety a tohle se příliš neznalo, bylo pár případů takovýhle pádů z hladiny. Proto není vhodné se za těchto podmínek šplhat příliš vysoko. Mimochodem novější letadla, jako třeba 737NG a A320, mají lepší aerodynamiku křídel a tudíž manévrovací prostor, který umožní, je větší. S horní čárou vysokorychlostního třepání (high speed buffet) se u většiny z nich téměř nesetkáme.

Dalším faktorem, se kterým je při plánování hladiny počítat, že ač roste ekonomika, od určité hladiny (zpravidla je to ta, kde přestává být omezující maximální indikovaná rychlost a začíná nás limitovat Machovo číslo) klesá maximální pravá vzdušná rychlost, tedy i ground speed. Proto je třeba počítat, zdali se nám to vůbec vyplatí (tohle má na starosti Cost Index)

Posledním faktorem omezujícím maximální hladinu je výkon, to ale zpravidla omezuje víc turbopropy než jety
 

Re: Re: "Rozumná" výška   2. 3. 2006 / 12:50
MaPa   
Obecně platí, že čím letíš výš, tím je menší spotřeba paliva.

V určité výšce je pak spotřeba nulová. To když Ti zdechnou motory.
 

Re: Re: Re: "Rozumná" výška   2. 3. 2006 / 15:10
Petlok
Dobrá, ale nepřevýší pak škoda na sešrotovaném letadle cenu ušetřeného paliva ?
 

Re: Re: Re: Re: "Rozumná" výška   3. 3. 2006 / 21:33
Fabo™   
Vtedy nastupuju AJSove plachtarske skusenosti ;o)
 

Re: Re: "Rozumná" výška   2. 3. 2006 / 15:08
Petlok
Dík za podrobné vysvětlení.
 

Re: Re: "Rozumná" výška   2. 3. 2006 / 15:58
pseudoMates
Mám dotaz... Tady ve školním řádu se píše...))
Teď vážně... Jak jsem si to přečetl uvědomil jsem si opět cosi, co úplně nekoresponduje s tím, co vídám na palubce PMDG 737-800 a co píšeš... Na "delších" tratích, cca 350NM a víc, lítám i já max.FL410, pokud to naložení umožní... Jak jsem si přečetl tvůj článek, uvědomil jsem si, že mi něco na PMDG potom "nesedí". Ty žluté pruhy na rychloměru... I když letim třeba ve FL410, horní se pohybuje cca u IAS255-260 (v týhle hladině jsem letěl M.81 a ještě jsem měl rezervu směrem nahoru), ale dolní někde docela hluboko... Kolem 180IAS..(Pokud mě teda paměť neklame..) Je to možný, nebo to je zase nějaká chybka PMDG...?
 

Re: Re: Re: "Rozumná" výška   2. 3. 2006 / 16:21
A.J.Scandall   
Jo, ta dolní hranice žluté čáry v závislosti na váze může klidně být i 180kts, je to hranice minimální manévrovací rychlosti v dané konfiguraci (jiná věc je, že v určité konfiguraci klapek (myslím kolem 10) byla na 737 classic minimálka daná fixní hodnotou podle váhy, a to kvůli "crossover speed", neboli nejnižší rychlosti, při které lze kontrovat plnou výchylku směrovky pomocí křidélek. Ale to s tématem "let ve vysoké hladině" úplně nesouvisí )

Pokud mi moje pamět slouží, nejvíc jsem se setkal s okrajem spodní žluté čáry v rozmezí 210-220kts, ale to byly takové ty zoufale naložené lety na Blízký Východ a ke Kaspickému moři, kdy jsme vážili i 68tun.

Co se týče té horní žluté čáry, high speed buffetu, je zajímavá jedna věc. 737classic i NG mají oba Mmo=0.82, s Classic ale díky horší aerodynamice křídla nemělo smysl létat nad 0.77, i kdyby ten 1,3g margin high speed buffetu umožnil víc. Nad tuhle hodnotu jsem se dostal jenom při záletech (až na 0.822), kdy jsme testovali funkci signalizace překročení rychlosti (clackeru). Tehdy jsem se s buffetem setkal poprvé "in natura", bylo hezké sledovat, jak jeho začátek souvisí s aktuální hodnotou přetížení, a jak se při větších géčkách ony žluté čáry protahují. Když se ale člověk podívá na fotky z cockpitu letadel jako 737NG, 777 atp, mají cestovní rychlost třeba jen 0,01M pod Mmo, a žlutou čárku není vidět. Vysvětluju si to tím, že ono vysokorychlostní třepání u nich nastává až při rychlostech daleko větších, než Mmo.

Takže myslím, že v tomhle by ta PMDG 737 mohla chovat věrně, jelikož je to NG
 

Re: Re: Re: Re: "Rozumná" výška   2. 3. 2006 / 16:29
pseudoMates
Hmm, zajímavý.. Takže až zase někdy pojedeme nějaký oblastní cvičení, budu tam mít třeba B737-400, na nějaký střední trati (dejme tomu LFPG-UKBB), "poletim" M.77 a ATC se mě zeptá, jestli jsem schopnej M.79, tak mám říct - negativ..? (představ si čistě teoretickou situaci, kdy, jak jistě sám víš, kolik kabinovejch zavazadel tihle kočovníci vozili) Jde mi o to, abych plácal, co možná nejmíň nereálnejch věcí... Něco si třeba troufnu říct na základě "zkušeností" s PMDG apod. (jde zejména o rate), ale občas jsou situace, že ani u svého nejoblíbenějšího letydla (B737) prostě nevim...
 

Re: Re: Re: Re: Re: "Rozumná" výška   2. 3. 2006 / 16:50
A.J.Scandall   
Mach 0.79 je pro 737 Classic už opravdu moc, pominu-li špatnou ekonomiku, tak letět takhle rychle šlo opravdu jen málokdy, chtělo to lehké letadlo a nižší hladinu, rozuměj tak 310. Aktuální maximální hodnotu, kdy to ještě nevletí do "žlutého pásma" udával FMS, a to takovym prazlvláštním způsobem: do stránky VNAV CRUISE se ručně naťukala libovolná nereálně vysoká hodnota cestovní rychlosti, třeba 0.81, a FMS dal hlášku ve smyslu "MAX M=0.765", nebo tak nějak. Ono totiž i těch 0.77 je ne vždy dosažitelných, v průměru se létá tak 0.75 a to už často na hranici high speed buffetu. Takže nebylo neobvyklé, že se nás řídící požádal o vyšší rychlost a my odpověděli, že nezvládáme
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Rozumná" výška   2. 3. 2006 / 16:52
pseudoMates
Huh...!!! Tak to jsem fakt nečekal... M.75, mi přijde už ale jako hodně málo... To nám na simu lítají ty 737 (myslím starý bulíčky), podstatně rychlejc...
No, každopádně díky..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Rozumná" výška   2. 3. 2006 / 21:03
Latom   
No to taky ale nesmíš lítat s B734 a B735
 

Re: "Rozumná" výška   2. 3. 2006 / 14:02
crazy
Naprosta vetsina letu se pohybuje pod FL390. Nad ni vetsinou jen bizjety...
 

FS Medlánky
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ