| | | nav body 6. 2. 2006 / 17:44 | |
| | do let. planu sa zadavaju napr. opavo novum bodal ... lenze ako podla nich letiet? maju svoje frekvencie - kde ich zistim? - sorry za primitivnu otazku ale zatial som to nikde nenasiel |
| |
|
| | | Re: nav body 6. 2. 2006 / 18:05 | |
| | tyto body jsou jine nez klasicke radionavigacni zarizeni, tj VOR/NDB. nemaji frekvenci. bud je zna tvuj palubni pocitac (podle souradnic) nebo se daji najit podle smeru a vzdalenosti od nejakeho radionavigacniho bodu |
| |
|
| | | Re: nav body 6. 2. 2006 / 18:15 | |
| | Jsou dvě možnosti jak se tyhle body dají zalétnout, a obě mají několik metod.
I.) pomocí nějakého RNAV systému - tedy zařízení které umí prostorovo navigaci
a) letadlo je vybaveno nějakým navigačním počítačem s RNAV certifikací (u velkých letadel FMC, u malých GPS), které obsahují databázi těchto bodů včetně jeho souřadnic. Zadáním jména bodu do tohoto počítače může člověk buďto přímo nastavit autopilota aby na daný bod letěl (většina FMC, default letadla v NAV režimu GPS), nebo alespoň sledovat nějaké přístrojové vedení (některé jednodušší GPS, Flight Director pokud chcete letět podle FMC, ale na ruku)
b) letadlo je vybaveno nějakým navigačním systémem s RNAV certifikací, který ale neobsahuje databázi bodů (Inerce, Omega, Loran, VOR reciever s možností RNAV). Každý z těchto bodů je pak určen buďto přímo souřadnicemi a také radiálem/tratí od dvou radionavigačních zařízení, či od jednoho zařízení a DME vzdáleností. Do tohoto systému se pak tento bod zadá jedním z výše uvedených způsobů (zadání souřadnic, nastavení radiálu a DME, nastavení "hyperbol" pro danou souřadnici bod u Loranu) a opět v závislosti na vybavení buďto autopilot umí letět přímo na bod, nebo přístroj ukazuje přímý kurz a ten se sleduje
II.) pomocí radionavigace:
a) let po radiálu/trati - pokud trať vede mezi radionavigačními zařízeními a všechny body jsou dány radiály/tratěmi od radionavigačních zařízení a letadlo po celou dobu cesty tyto tratě sleduje, je možné po nich dolétnout až na daný bod a z něj po dalším radiálu/trati na další bod. Takto lze v Čechách létat například po trati W32 z bodu BALTU až na maják HLV a tímto způsobem se létají standardní příletové a odletové tratě, které nejsou RNAV.
b) navigace výpočtem - pokud bod leží mimo námi letěnou trať/radiál od radinavigačního zařízení, je možné na základě kombinací trať/radiál/DME vzdálenost poměrně přesně určit jak polohu letadla, tak polohu onoho bodu a pak celkem jednoduchou trigonometrií určit novou trať přímo na námi hledaný bod. Samotné určení polohy je poměrně přesné, ale protože nám při létání fouká vítr, je potřeba polohu neustále kontrolovat a podle potřeby upravovat kurz. Tuhle poslední metodu uvádím spíš jako že je možná a jako příklad jak se to dělávalo kdysi, před nástupem RNAVu, než jako že by měla nějaké praktické upřesnění - její přesnost je natolik malá, že v praxi si spíše každý pilot zažádá vektorování, než aby se motal - ušetří si sobě spoustu práce, a ATCmu spoustu starostí. |
| |
|
|