| | | RealTrim v.1 2. 2. 2006 / 22:27 | |
| | Jeste jednou upozornuju na tento skvely modul do FS. Nyni jiz ve verzi 1.0 ke stazeni na Avsimu zde:
http://library.avsim.net/esearch.php?DLID=80716&CatID=fs2004util
Jde o perfektni doplnek, ktery umoznuje trimovat primo pomoci joysticku a jedne klavesy. Priklad: musim drzet knipl pritazeny, abych udrzel letadlo v pozadovanem rezimu. Stisknu tlacitko joye a pomalu poustim paku ovladace. Tim se mi letado krasne vytrimuje. Je to nejpodobnejsi realnemu trimu v letadle, kde take clovek pomalu pousti paku, ve ktere mu pomalu mizi odpor.
Bohuzel, stale nefunguje s vrtulniky... |
| |
|
| | | Re: RealTrim v.1 2. 2. 2006 / 22:45 | |
| | tak teda, ja teda nevim k cemu ta utilitka vlastne je ? nebo je urcena pro ty, co nemaji FFeedback joysticky? protoze uplne stejne mi funguje trimovani v FS bez jakychkoli doplnku ... potrebuju vytrimovat, tak zacnu trimovat tlacitkem na joysticku a postupnje citim jak mi ubyva tlak v rukojeti a mam vytrimovano ...??? |
| |
|
| | | | Re: Re: RealTrim v.1 3. 2. 2006 / 00:57 | |
| | Tak to by me zajimalo, kolik lidi tu lita s FF joyem. Ja napriklad ne -> X-52...
Jinak je to VELMI pohodlne a VELMI intuitivni trimovani bez klikani |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: RealTrim v.1 3. 2. 2006 / 07:55 | |
| | JA lietam s FF a docela som si zvykol.
|
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: RealTrim v.1 3. 2. 2006 / 08:05 | |
| | Ja mam FF a uz som si zvikol. Ale stale niesom si isty co to je te trim? Je to nieco ako ked vietor tlaci na vyskovky a ten programik mi to zatlaci do co najmensieho odporu vzduchu, cize vyrovna? |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: RealTrim v.1 3. 2. 2006 / 08:32 | |
| | A jak dlouho už se létáním zabýváš? Nevědět, co je trim v letadle bych si troufl tvrdit neznalost základních ovládacích prvků běžných letounů s pevným křídlem. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: RealTrim v.1 3. 2. 2006 / 08:35 | |
| | | |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: RealTrim v.1 3. 2. 2006 / 08:41 | |
| | Každé éro má 3 osy, podle kterých se může mota. Takže 6 stupňů volnosti. Podle těchhle 3 os se i řídí. Náklon křidélky, otáčení směrovkou a klonění výškovkou. Křidélka a směrovka se dají při záletu vyštelovat tak, že je to potom OK i pro následující lety. S výškovkou je problém v tom, že se u éra mění poloha těžiště podle toho, kolik pasažérů a nákladu je zrovna na palubě a jak je to tam rozmístěný.
Proto konstruktéři přidali na výškovku takovou malou výškovku, které se říká trimovací plocha (nemá nic společnýho s dynamickým vyvážením řídících ploch), která se ovládá další pákou - trimem.
Takže když máš třaba v blaníkovi plně obsazený obě sedadla urostlejma pilotama (aby to na přeskoku hezky svištělo), tak je blaník vlastně těžkej na hlavu a celou dobu bys ho ve vodorovným letu musel držet silou (tahem) za knipl. V tom případě si to dotrimuješ tak, že tu sílu na výškovku za tebe dělá ta přídavná ploška a ty nakonec máš v ruce neutrál pro vodorovný let bez křeče v ruce.
Opačně to bude, když mladá šestnáctiletá elementaristka poletí první sólo a bude vážit 45kg i s postelí. Tý pak nepomůže ani podužka plná olova, aby blaník letěl vodorovně. Prostě bude těžkej na ocas a kdyby ho nedotrimovala a pustila knipl, nejspíš se blaník sám dostane až na pádovku. Proto bude zcela samozřejmě trimovat obráceným směrem, aby se jí ručičky držící se kniplu zbytečně neunavovaly. |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: RealTrim v.1 3. 2. 2006 / 09:05 | |
| | Jaj, tak to uz viem co to je. Ja si to nastavujem manualne. Cez joy. Mam dve tlacitka, ktorimi to nastavujem. Hlavne pri VFR lete ked idem na ruku.
Inac myslim si nastavenie trimru zavisi aj od rychlosti lietadla. Vela krat ho musi v tedy doladovat. |
| |
|
| | | Re: RealTrim v.1 2. 2. 2006 / 22:50 | |
| | Vrtulníky trim asi nemají. Ozve se někdo aby nám řekl jak se trimuje vrtulník? |
| |
|
| | | | Re: Re: RealTrim v.1 3. 2. 2006 / 01:01 | |
| | Ale maji Napriklad Mi-17 ma pojistku na kniplu, kterou si defacto zajistis paku v te poloze, v jake chces. To zni opacne nez jsem to chtel popsat -> Odjistis paku, posunes doprostred a znovu zajistis. V kazdem rezimu muzes mit paku vprostred s minimem odporu v rizeni. Doufam, ze jsem to moc nezmotal.
Dale maji vrtulniky vyvazovaciho autopilota - napr. Mi-17, Mi-24 - ten nefunguje uplne jako klasicky autopilot, ale pomaha pilotovi: ubira mu tlak na rizeni a zjemnuje ovladani - takovy jako posilovac. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: RealTrim v.1 3. 2. 2006 / 07:06 | |
| | | |
|
| | | | | Re: Re: Re: RealTrim v.1 3. 2. 2006 / 10:22 | |
| | Noo, myslim, ze spis plati to co jsi napsal jako prvni-"zajistis paku v te poloze, v jake chces". Normalne je cyklika u Mi17 tvrda, myslim ze se ale pretlacit a ridit vrtulnik, ale s pouzitim velke sily. Pokud chce pilot pohnout pakou, tak musi zmacknout palcem cudlik na leve strane cykliky. V praxi je to tak: Pilot leti rovne, cudlik ma pusteny a vrtulnik leti bez zasahu do cykliky. Kdyz chce zatocit, tak zmackne cudlik (odpor v cyklice zmizi a paka se pohybuje naprosto volne) a pohne cyklikou a uvede vrtulnik do pozadovaneho naklonu a cudlik pusti (paka zustane v te poloze ke ji trim zajistil). Vrtulnik pokracuje v naklonu ve kterem byl ve chvili vypusteni trimu. Tlacitko trimu je spojene i s pedaly tzn. Pokud je potreba pohnout pedalama, musi se zmacknout tlacitko trimu na cyklice.
Napr. u cvicneho vrtulniku Schweizer S300 funguje trim tak, ze pruziny umistene na pricne a podelne ose cykliky udrzuji cykliku ve zvolene poloze. Pouzitim kloboucku trimu menime tah pruzin a tim i polohu ve ktere je cyklika udrzovana. Takze napr. pri prechodu z visu do dopredneho letu nejdive potlacime cykliku a pote klubouckem nastavime odpor cykliky (a pruzim) na minimum.
U R22 je to tahlo ze stredoveho panelu a funguje pouze tak, ze pruzina odlehci tlak na cykliku potrebny pri doprednem letu. Pouziva se myslim asi tak od 60 kt. |
| |
|
|