| | | Zalítávání SIDů a STARů v letadlech bez FMC 30. 1. 2006 / 09:33 | |
| | Cau. Mohl by mi pls nekdo poradit jestli se daj zalitnout SIDy nebo STARy treba LKPR jenom podle mapy? zkousel jsem to s defaultama, freewareama ktery nemaj FMC, ale ty body v mape FSky vubec nesouhlasej s bodama na mapě....tak se ptám: Jde to vubec?
Dik moc za odpovedi!
|
| |
|
| | | Re: Zalítávání SIDů a STARů v letadlech bez FMC 30. 1. 2006 / 10:01 | |
| | No jasne ze to jde, jen nesmis chtit litat y R-NAV |
| |
|
| | | Re: Zalítávání SIDů a STARů v letadlech bez FMC 30. 1. 2006 / 10:02 | |
| | Jde to. Určitě jsi ztroskotal na tom, že jsi používal RNAV mapy SID a STAR. Pokud použiješ NON-RNAV (v každé mapě je hned ve hlavičce napsané, co je zač) budou body definovány radiálou k nějakému VOR a vzdáleností. Popřípadě přelet NDB, ...
Příklad: Včera sjem letěl z LZIB RWY 31 na NIT. Odletovka NIT 6A - po vzetu přímo na NDB pak točit 110st JAN a napojit se na R-080 NIT.
Letěl jsem s ATR, sice má HT-1000 (ekvivalent FMC), ale protože mě to s tím nebaví létám bez toho a vyplňuji to v letovém plánu! |
| |
|
| | | | Re: Re: Zalítávání SIDů a STARů v letadlech bez FMC 30. 1. 2006 / 10:30 | |
| | Taky jsem to zkousel, ale narazil jsem na nasledujici problemy.
1. Bezny kompas (ne digitalni, ale analogovy) ma chybu odecitani pri nejlesim tak cca 2-3 stupne (do toho neuvazuji chyby zpusobene treba rozhozenim gyra)
2. Jakmile na takovem radialu fouka z boku, a jeste musite zpomalovat, je temer nemozne vypocitat v realnem case snos vetru.
Prakticky vysledek je, ze treba RASIM na VLM2W (myslim, nemam tu mapy) se mine klidne o 7 nm. Bud neco delam blbe, nebo to jako one man show bez navigatora proste zalitnout presne nejde.
(p.s. pisu o hardcore letounech bez GPS, FMS a jinych berlicek) |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Zalítávání SIDů a STARů v letadlech bez FMC 30. 1. 2006 / 11:30 | |
| | A to si ještě přičti chybu NDB majáku, která je za určitých podmínek (třeba noc) dost značná. Jinak na NDB se dá letět takovou tou kličkovací metodou. Kdy se nejprve zalétává na NDB přímo. Po nějaké době se střelka radiokompasu vychílí určitým směrem a ty tu odchylku zkoriguješ o dvojnásobek. a po tom, až se dostane znovu na tvůj kurz (střelka) tak to srovnáš na polovinu předchozí korekce. A tak pořád dokola. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Zalítávání SIDů a STARů v letadlech bez FMC 30. 1. 2006 / 12:02 | |
| | Mnjó, IMHO, když se lítalo na "hardcore" letadlech, byla navigace trochu pracnější - a proto taky byl na palubě navigátor, kterej tehdy nedělal nic jinýho, než říkal pilotovi kurs a rychlost - podle situace. Byla to taková "živá FMC". Tehdy se nelítaly SID a STAR jako dneska, protože i prostředky byly jiný - a termíny ("running fix" - přenesený náměr atd.) a techniky připomínaly (nikoliv náhodou) navigaci námořní. I tak se ale většinou (pochopitelně ne vždy, ale v porovnání s dnešníma možnostma se před tím musíme uctivě sklonit) - tedy většinou se zcela přesně trefili, kam měli (Wellingtony nad Evropou nevyjímaje).
No a pro jednoho pilota je to docela dost práce - tedy a jistě i dnes. I takoví borci, jako byla Amelia Earhart si s sebou navigátora vozila - a nejen proto, aby jí podával sendviče! |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Zalítávání SIDů a STARů v letadlech bez FMC 30. 1. 2006 / 11:32 | |
| | Zalétnout se to dá! Máš postup ro vymazání snosu větrem atd... a pokud letíš na RASIM (podle nových map VLM 1W!) je tam R-326 a vzdálenost od VLM 29,4 NM a ať si vítr fouká jak chce pokud jsi an R-326 VLM a vzdálen 29,4 NM jsi na RASIM a k tomu nepotřebuješ ani GPS ani FMC ani HT-1000, ... |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Zalítávání SIDů a STARů v letadlech bez FMC 30. 1. 2006 / 11:44 | |
| | | |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Zalítávání SIDů a STARů v letadlech bez FMC 30. 1. 2006 / 18:23 | |
| | Navíc máš šílenou výhodu v EFISu. Tam si to namaluješ a pokud potřebuješ trefit radiál od nějakého VORu 1, tak si na CRZ 1 selectoru nastavíš jaký chceš trefit, ono ti to namaluje zelenou přerušovanou čáru, hodně dlouhou, a ty se už přes HDG selector na něj dostaneš. Naladíš to na NAV1.
Když už jsi na správném radiálu a máš trefit další radiál od VORu 2, tak si ho dáš na radio NAV1 STBY, nastavíš si správně HDG selector tak, aby jsi na tom radiálu vyrovnával snos větru (bílý trojúhelník musí být v tom červeném zobáčku od HDG selectoru), nastavíš nový CRZ (radiál), na NAV2 si naladíš ten naladěný VOR 1, pro kontrolu, no a pak si na NAV1 naladíš ten další VOR 2 do ACTIVE a při přiblížení k radiálu, děláš zatáčku tak, aby jsi ji dotočil na přednastavený CRZ 2. Jasné ?
Když tak mne kontaktuj na ICQ a můžeme to někdy probrat rovnou během letu na TS. |
| |
|
|