FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 28. 10. 2025, Den vzniku samostatného československého státu Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Laserove gyroskopy Jeden příspěvek | Celý strom
Laserove gyroskopy   9. 1. 2006 / 08:18
Priskac   
Zdravim lietavci,

vedel by mi niekto vysvetlit ako pracuju laserove gyroskopy? Ako pracuje klasicky gyroskop to viem (roztoceny zotrvacnik) ale vie mi niekto z Vas popisat ze ako pracuju laserove? Cital som ze v L-159 ich pouzivaju a teda by ma zaujimalo ze ako to funguje.

Dik za fundovanu odpoved vopred.

Peto
 

Re: Laserove gyroskopy   9. 1. 2006 / 08:53
MaPa   
Laserový gyroskop (také gyrometr) je přístroj, kterým lze čistě optickou cestou bez pohyblivých částí měřit počet otáček. Podkladem pro to je další relativistický efekt. Princip optického setrvačníku je starý - byl objeven Sagnacem v roce 1913, a je poměrně jednoduchý.
Světelný paprsek je pomocí poloprůhledného zrcadla rozdělen na paprsek obíhající vpravo a vlevo v rezonátoru "prstencového" tvaru. Oba tyto paprsky jsou opět po oběhnutí spojeny a dojde k interferenci. Je-li celý systém v otáčivém pohybu, dostaneme rozdílné časové světelné údaje pro paprsek obíhající vpravo a vlevo, protože zatímco světlo jednou oběhne, posune se prstenec o malý kousek dále. Rozdíl délky drah je poměrný k rychlosti otáčení systému a k ploše ozářené světlem. Před objevem laseru byl tento jev těžko měřitelný. Vzhledem k absenci koherentního světelného zdroje použili Michelson a Gale v roce 1925 prstencovou stavbu o délce strany 1,5 km, aby prokázali otáčení Země. Dnes je to jednodušší. V praxi se postaví ze stejného malého prstencového rezonátoru laser, který současně vyrábí jak vpravo, tak vlevo obíhající světlo. Otočíme-li tento prstencový laser kolem osy stojící svisle na rovinu rezonátoru, následuje ze Sagnacova efektu plynoucí frekvenční posun obou obíhajících paprsků a my můžeme posuzovat změnu interferenčního vzorku obou opět splynulých paprsků. První funkční prstencový otáčivý laser byl sestaven již 3 roky po objevení laseru v roce 1963 Mackem a Davisem.
Hodnotíme-li automaticky změny interferenčního vzorku, potom lze z takového laseru postavit přístroj - laserový gyroskop, který může permanentně sledovat, jak se celý systém točí a kterým směrem. Tento přístroj může dnes na palubě letadla nahradit mechanické setrvačníkové navigační přístroje. Předností laserového gyroskopu je to, že není citlivý na lineární pohyby, může zachytit i vysoké úhlové rychlosti a neobyčejně rychle reaguje na každou změnu počtu otáček. Jeho absolutní přesnost však není tak veliká jako u mechanických setrvačníkových systémů. Dnes je však už možné letět z Frankfurtu do Los Angeles podle laserového gyroskopu a zbytková chyba je při doletu menší než 1 km. Všechny komerčně získatelné laserové gyroskopy používají maximálně stabilní prstencový rezonátor. Je známý např. systém, který byl vyvinut Honeywellem ve spolupráci s Zeissem na počátku 90. let. Výstavba rezonátoru je trojúhelníková. Celý rezonátor včetně HeNe laserové trubice je zhotoven z trojúhelníkového monolitického bloku ze zeroduru, na němž jsou upevněna laserová zrcadla. Zerodur je speciální keramické sklo s nulovou tepelnou roztažností. Místo klasické výstavby rezonátoru je možno použít cívku ze skleněných vláken. Její předností je to, že dojde k většímu posunu vlnových délek obou částečných paprsků, protože velikost uzavřené plochy stoupá s počtem ovinutých vláken cívky.

Zdroj: strýček Google
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ