A ještě jedno doplnění - ona mezní rychlost pro rozhodnutí rejected takeoff/takeoff je V1. Není to rychlost u které si mnohdy piloti říkají "to ještě ubrzdím", ale rychlost při které je třeba si říct "budu brzdit, jen pokud není žádná šance, že to nebude letět". Taky proto se do V1 drží ruka na plynech a po V1 se dává pryč, kdyby to snad někoho napadlo za to vzít. Ono do V1 je vysoká šance, že se to ubrzdí (resp. je počítána tak, aby za daných podmínek, výkonu motorů a délky dráhy tomu tak skutečně bylo), ale jak už bylo řečeno, rozhodnutí je založeno na možnosti letět, ne na možnosti to ubrzdit. Obecně se do 80kt abortuje při jakékoliv caution, do V1 pouze při asymetrickém tahu nebo požáru a po V1 prostě s ničím, resp. když není jak letět (ani jeden motor, žádné křídlo, urvaný stab, apod.) tak holt nezbývá než to nechat přejet dráhu, brzdit a modlit se. |
|