Ne tak úplně. Boeing už posledních deset let jede taky na technologii Fly-by-Wire, třeba 777 je typickým příkladem. 787 taky. Rozdíl proti Airbusu je ovšem v tom, že zatímco Airbus používá tzv. Hard FBW, Boeing, stejně jako Embraer vsadil na tzv. Soft FBW, který se chová zjednodušeně řečeno víc jako klasika, včetně ponechání výrazně větší autority pilota a obecně jeho větší zatažení do "smyčky řízení". Kdesi jsem četl poměrně hezké zhodnocení rozdílu Hard a Soft FBW. U "hard", tedy Airbusu, je pilot v roli kočího, který dává koňům povely, kam jet, a koně už samy dávají pozor na cestu, naopak u "soft", tedy Boeingu, je pilot víc v roli řidiče auta.
P.S. ohledně v jiném příspěvku uvedeném větším počtu dodávaných Airbusů v posledních letech, situace se opět v počtu objednávek láme, v letošním roce Boeing poměrně slušně vede (k dnešnímu dni 997 oproti 776), hlavně díky 787 |
|