| | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kupte zážitek na celý život.- CO JE PUMPÁŽ, aneb nepleťme si pojmy s dojmy. 22. 11. 2005 / 21:31 | |
| | No,pořádně určitě. Pumpáž vzniká v nevýpočtovém režimu motoru(akcelerace, decelarece). Ta se dá pouze omezit tvz proti pumpážnímí zařízenímy, tj většinou zařízení typu ventil, odpoštěcí pasy, které odpuštějí prebytečný vzduch z kompresoru, aby nedošlo k jeho zahlcení. U nových motoru se natáčejí statorové lopatky kompresorů, nebo se používá více hřídelových uspořádání. Jinak ten divný zvuk u 737 (jak kbyby sténal vorvaň) je právě regulovaná pumpáž. Jinak ji poznáš, podle takového divného zvuku motoru. A tuhle událost nemohla zavinit pumpáž, to by se motor spíš roztrhl. Já bych se přikláněl k závadě na palivovém agragátu.
Když budu citovat ing. J. Kocába:
K nestabilní práci kompresoru (pumpáži) dochází na nevýpočtových režimech motoru Představme si, že na výstupu z kompresoru dojde k seškrcení průtočného množství nebo vzrůstu proti tlaku. Tím dojde k poklesu absolutní rychlosti proudu vzduchu a ke změně úhlu náběhu proudu na lopatky (při konstantních otáčkách kompresoru). V důsledku zvětšení úhlu náběhu se proud utrhne a poruší se funkce kompresoru. kompresor přestane dodávat vzduch až do doby poklesu protitlaku, kdy proud opět přilehne k lopatkám a kompresor začne znovu dodávat vzduch, jehož tlak se bude žvětšovat. Jakmile tlak dostoupí předcházející hodnoty, děj se bude periodiky opakovat..
U osových kompresorů dochází k pumpáži proto, že každý stupeň má jinou hltnost (průtok). Dojde-li v některém stupni k "ucpání" v důsledku úplavů a stupeň není schopen propustit větší množství vzduchu, přičemž stupně předcházející jsou schopny ještě více stlačovat, dojde k popsanému jevu- pumpáži.
Obdobný případ nastává u spojení axiálního kompresoru s radiálním (m-601, pt-6) Axiální stupeň má při daných otáčkách větší hltnost, nž radiální a bez účinné regulace dojde k pumpáži."
Jak je tady patrné z výše psaných rádků, tak se produvý motor s pumpováním setkává pravidelně. Svěšení motoru, jak zde bylo neštěstně poznamenáno :Každej správnej motor ...si pumpne jen jednou.... je přehnané. Piloti a mechanicy, kterí opečovávají L-410 by mohli vyprávět. Jinak motor se zničit může, ale to je zřidka kdy. Spíš se svěsí, protože mohlo dojít k vysokocyklové únavě materiálu vlivem vibrací. Ale neznamená to POŽÁR motoru. |
| |
|