FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 25. 11. 2024, svátek má Kateřina Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
hlavne pro charlieho : ) Jeden příspěvek | Celý strom
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: hlavne pro charlieho : ) - vírníky   15. 11. 2005 / 13:01
j.s.
Pozor, vírník má svoje zcela nesporné výhody, a to myslím vážně. Neumí sice zaviset, jako vrtulník, ale přesto potřebuje výrazně kratší plochu pro vzlet i přistání než klasické letadlo. S nějakým protivětrem přistane takřka na místě. Proti vrtulníku má mohem jednodušší konstrukci rotoru. Ovládání probíhá naklápěním rotorového disku, ale vírník nemusí mít stavitelné listy rotoru. Pohon rotoru zajišťuje proudění vzduchu při pohybu vírníku a vírník se tak vlastně drží ve vzduchu díky autorotaci, kterou vrtulník může použít k nouzovému přistání.
Některé vírníky mají náhon od motoru i k rotoru a jsou vybaveny i kolektivem (tj. umí měnit úhel náběhu všech listů rotoru zaráz), takže zvládají tzv. "jump start." Ten probíhá roztočením rotoru na max. otáčky, pak se odpojí náhom motoru a po zvýšení úhlu náběhu listů rotoru se vírník vznese, přičemž pilot okamžitě dává plný plyn, aby nabral dopřednou rychlost než otáčky rotoru klesnou pod kritickou mez.
Vírník tak vlastně "vyskočí" kolmo vzhůru a rozbíhá se až ve vzduchu.

Další výhodou vírníku je, že ho téměř nelze přivést do pádu. Rotor se volně otáčí a po překročení minimální rychlosti začne pouze prosedat. Pouze hrubou pilotní chybou nebo úmyslem lze pádu docílit. Paradoxně návyky z řízení klasických letadel mohou být osudné. Rotor vírníku musí být neustále zatížen, jinak velmi rychle ztrácí otáčky. Záporná G jsou pak pro vírník smrtená. Při poklesu rychlosti pilot instinktivně potlačí knipl a přidá plyn, čímž u klasického letadla nabere rychlost, ovšem ve vírníku v takové situaci dochází k odlehčení rotoru provázeném rapidním poklesem otáček a pádu. Ve vírníku je při ztrátě rychlosti naopak nutné přitáhnout, čímž se rotor zatíží.
Tahle vlastnost vírníku se může vymstít zejména při přistávání, kdy pilot zjistí, že je příliš vysoko a potlačí. správný postup je přitáhnout a stáhnout plyn (podobně jako u vrtulníku - přitáhnout cykliku a povolit kolektiv).

Ve srovnání s vrtulníkem je vírník levnější v provozu (vztlak vzniká jako u letadla, tj. motor může mít menší výkon, čímž klesá spotřeba a hmotnost), jednodušší na výrobu, při úpravách je schopen i kolmého startu a může dosáhnout vyšší cestovní rychlosti.

Takže kdepak mýlka, naopak Jen to lidé zatím moc nevyužili.
 
Gonzo
VWAC
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ