FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 23. 12. 2024, svátek má Vlasta Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Pouzivani Hotel modu u ATR72-500 Jeden příspěvek | Celý strom
Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   3. 11. 2005 / 21:46
Hoaker
Prosim nejakeho znalce, nejlepe z praxe (prece to tak odlisne od tech bombardaku, co na nic litate, byt nemuze), zda by nejen mne mohl vysvetlit, jaky je postup v praxi pro pouziti Hotel modu. Abych pravdu priznal, tak jsem si precetl manual, ale nejak mi to nesedi.

Podle toho, co jsem zjistil, tak aby sla vrtule zabrzdit na pravem motoru, musi byt nastavena do polohy FTHR, ale navic musi byt spustena hydraulika, jinak se mi u brzdy vrtule nerozsviti zelena. A ted zasadni otazka... Jak se to tedy dela v praxi? To musi pro nastartovani toho ATRka prijet pokazde externi jednotka, jenom abych nahodil pravej motor do Hotelu? Nebo si nejdriv nahodim levej, dam ho do otacek, cim si rozhybam hydrauliku, zapraporuju pravej, zabrzdim vrtuli, nastartuju pravej, vypnu levej a teprve muzou kastani nasedat? Nejak mi to k tomu nesedi
Dale se chci zeptat, proc, kdyz mam pravej motor spustenej v Hotel modu, proc mi nechodi hydraulicke cerpadlo? Copak to je ten vystup na hydrauliku vazanej na vystupni vrtulovej hridel?

Predem diky za odpovedi
 

Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   3. 11. 2005 / 21:56
Kachna   
Vrtule je zabržděná stále, pokud je vypnutý motor. Krom revizí. Navíc máš mezi hlavníma pumpama DC pump. Ta je také stále zaplá. A dá se s ní tlakovat modrý systém i vypnutou mašinou. Takže k aktivování, deaktivání Prop brake: Zapnout éro, spustit na pedestalu DC pump, světýlko ready, přepínač, kam je libo.
 

Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   3. 11. 2005 / 23:03
Hoaker
Aha, uz jsem na to prisel. Diky.
 

Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 11:03
A.J.Scandall   
V praxi se Hotel mod používá tak jako na jiných letadlech APU, má ale několik omezení. Jednak se nedá používat při silném zadním větru. Že to pak smrdí do klimatizace, to je jenom okrajová záležitost proti tomu, že se může přehřát motorová gondola (nacelle overheat). Navíc není příliš dobré ho používat, když se zadníma servisníma dveřma něco nakládá, a pochopitelně je zakázaný při plnění paliva. Tyto problémy zpravidla APU nemá.

V Hotel modu si ATR vyrobí DC a z ní i AC elektriku, ale pozor, nikoliv ACW (tj. AC wild). Generátory ACW jsou totiž poháněny od reduktoru vrtule. No, elektrika u ATR je docela složitá. ACW je tzv. divoký střídavý proud . Tím, že je poháněný "od vrtule", jejíž otáčky se pohybují od cca 70,8% na zemi, až po 100% v závislosti na fázi letu, není ani kmitočet stejný, ale pohybuje se v příslušných mezích (narozdíl od jednofázové AC, kteou vyrábí s konstantní frekvencí střídače z DC. Říkám to dobře Kachno?). A díky tomu když se vrtule netočí, ACW nejde. A ACW pohání kupříkladu ohřevy skel a pitotek, větší část osvětlení, u starších verzí 72-200 a 42-300 i hajzlik (což může na zemi udělat někdy nepříjemnosti...) a také pohání hlavní hydraulická čerpadla. Takže na zemi s dvojkou v Hotel modu (jednička ho nemá), hydraulika nejde. A protože je vrtulová brzda taky hydraulická, musí se pro odbrždění použít čudlík od DC pumpy, která na asi 30sec natlakuje modrou větev, jak píše Kachna.

Standardní postup spouštění je: vrtule zabržděná, spustíme dvojku do Hotel modu. Spouštěli-li jsme z vnějšího zdroje, odpojí se (lze provést spuštění i z baterek, ale je lepší se tomu vyhýbat, baterka trpí a hrozí i vyšší ITT (teploty mezi turbínami) při spouštění.). Posléze natlakujeme hydrauliku, a odbrzdíme dvojku. Vrtulová páka (condition lever) se dá do polohy AUTO (nebo u starejch bombarďáků MAX RPM). Následuje spouštění jedničky.

Alternativní postup při silném zadním větru, kdy je žádoucí nepoužívat Hotel mód:
Spustíme z vnějšího zdroje nejdřív jedničku. Pak se odpojí vnější zdroj (ten je napravo, proto z bezp. důvodů začínáme levým motorem). Mezitím odbrzdíme vrtuli na dvojce (ACW už tou dobou jde, tak se nemusí mačkat tlačítko DC pumpy). Následně se spustí dvojka rovnou s odbržděnou vrtulí. A je to, můžem letět ))
 

Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 11:25
Filip   
Co myslíč tim natlakujeme hydrauliku? U standartního postupu.
 

Re: Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 11:45
A.J.Scandall   
No tam je na pedestalu u plynovejch pák čudlík, o kterym píše Kachna, a tím spustíš hydraulickou pumpu, která běží na stejnosměrný (DC) proud. A ta beží těch cca 30sec. ATR od F1 ho má.
 

Re: Re: Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 13:45
Filip   
Takže je to správně v tomhle pořadí? (bez vnějšího zdroje)
pustim baterku
hydr. pumpu
brzdu vrtrule
pustit 2 ?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 13:52
Kachna   
Spustit 1
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 13:53
Filip   
1? Myslim Hotel mod.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 13:58
Kachna   
2 do hotelu, ale ten už máš zabržděný, když jdeš do letadla, ne? Když tak si ulož let ve FS, Tím to eliminuješ. Nebo, nejde to nastavit do F1?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 14:02
Filip   
Ja nevim F1 ATRo je celý vypnutý i brzda vrtule.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 14:05
A.J.Scandall   
No, takže to uděláš tak, jak si psal. Baterka ON, DC pumpa, zabrzdit vrtuli, a nahodit dvojku do hotelu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 14:03
A.J.Scandall   
No počkej, já na baterky spouštěl ATR jenom jednou, a to přišla z hangáru bez zabržděný vrtule, takže jsme ji museli nejdřív zabrzdit. A spouštět z baterky rovnou jedničku, to by znamenalo mít skončený celý odbavení letadla, lidi na palubě, po celou dobu to honit jenom z baterky... takhle jsme to dělali leda v nouzi na L-410, u ATR bych do toho nešel. Takže z baterky jedině dvojku a předtím si zabrzdit vrtuli, pokud už není!!!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 14:08
Kachna   
My, pokud je odbržděná vrtule spouštíme jedničku. Myslím, že tento postup je i u vyjmuté brzdy.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 14:12
A.J.Scandall   
Nojo, to my taky, o tom už jsem tu dneska psal, ale to v případě, že máš vnější zdroj. Pokud musíš z baterky,a na to se Filip ptá, musíš si elektriku vyrobit sám, a při tom probíhá odbavení letadla a to se ti vrtule nesmí točit. Takže při normálním provozu bez vnějšího zdroje nahodíš jako první dvojku do hotelu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 14:50
Kachna   
jj, to vím. Ale stejně bych se bránil tomu brzdit vrtuli z baterek. Někulikrát se nám stalo, že nějaký kontrolník postupoval, tak, jak jsi psal a nenahodil. Protože během přetahu se min dvaktrát čerpadlo používá. Navíc, když se letadlo nedává do hangáru, pak se k němu většinou nedává ani zdroj. Pak se vysouvají/zasouvají klapky, odbržďuje/zabržďuje vrtule. A navíc tlakuje při vlekání k hangáru...

Možná bych raději nahodil 2 za asistence mechanika, nebo rampáka a zabrzdil ji. Jako, že byl špatně zasunutý gust lock a signalizace ještě nebyla (pro rejpaly)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 20:23
A.J.Scandall   
To má něco do sebe. Já to tehdy z tý baterky zabrzdil a ITT jsme při spouštění měli kolem 800, to bylo o fous. Dík za nápad.
 

Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 11:40
Hoaker
Super, diky za pekne vysvetleni. Jenom jeste dotaz. Kdyz dam u F1 ATR prop. brake, pred spustenim dvojky, tak mi zacne rvat, protoze neni ready. Jakej je teda postup spusteni do Hotelu, kdyz nemam external power?

A jeste jedna vec. Jaka je zhruba casova posloupnost mezi prichodem do masiny az po odbrzdeni a zacatek pojizdeni? Tzn. jak dlouho asi trva, nez nasednou kastani, brano v idealnim pripade... jde mi o to, jak dlouho treba ten pravej motor jede na Hotel, pripadne, zda jede na Hotel i kdyz uz nastupujou kastani atd... diky
 

Re: Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 12:33
A.J.Scandall   
Na baterku je spouštění následující: zapneš baterku, vypneš všechny nepotřebné spotřebiče elektriky, včetně palivového čerpadla, a spouštíš. Protože z baterky nejde třeba ukazatel tlaku oleje, je třeba vydržet s nervama do té doby, než při asi 66 procentech Nh se připne generátor. Pak to letadlo teprve ožije. Vrtulová brzda je v ten moment v 99% procentech případů zabržděná, takže to není problém. Není-li, zabrzdíš ji opět přes tlačítko DC PUMP. No, a aby brzda šla zabrzdit/odbrzdit, tj. svítilo tablíčko READY hned vedle přepínače brzdy, musí být splněno několik podmínek, mezi nimi tedy tlak v modré hydr. větvi a zajištěné řízení (gust lock). Alespoň si to myslim


S přípravou letadla je to asi takhle: piloti musí být v modulu nejpozději 20min před EOBT (předpokládaným časem vyjetí ze stojánky), stevardi 30. Proto se zpravidla dohodnem tak, že přijdem spolu tu půlhodinku před. Druhý pilot vleze dovnitř a udělá téměř kompletní přípravu kokpitu, já si obejdu letadlo (jako nemechanik stejně poznám akorát jestli tomu neupadly křídla nebo nechybí motor), pak mi zaměstnanec security předá letadlo s tím, že byla provedena bezpečnostní kontrola, a technik mi předá letadlo jako takové spolu s dodacím listem od plnění. Mezitím si stevardi připravují svoje fidlátka, catering někdy ještě dokončuje ládovaní letounu krmí, nakladačí nakládají a já vejdu do budky řidiče. F/O už má zpravidla přípravu tak způlky hotovou, a moje další činnost odvisí od situace. Jde-li všechno podle plánu, usednu do křesla a začnu pronášet nějaká moudra na téma řidiči letištních "taxi" Passátů, spekulanti skupující pozemky u letiště a spravedlivý hněv pracujícího lidu, jehož pěst na všiváky tvrdě dopadla. Druhý pilot zpravidla nevnímá a pracuje. Tak koukám z okýnka na letadla okolo nás a přemýšlým, co večer nebo ve volnu. Když se ale něco děje (zpoždění, blbej slot, sníh, závada atd.) tak to mám nakvap. Nicméně v obou případech si rozmyslím, kdy to spustíme do hotelu. Je třeba v brát potaz různé faktory. Subjektivní jsou: horko (chladit), zima (topit), hluk (neobtěžovat okolí), potřeba vnějšího zdroje k jinému letadlu. Objektivní jsou třeba vítr, odkud fouká, probíhající plnění či nakládání letadla. Takže někdy se Hotel mód spouští třeba 15minut před nahazováním motorů, někdy těsně před, někdy vůbec. Poté, co F/O ukončí přípravu, včetně výpočtu rychlostí pro vzlet a já svoje eventuální přednášky o něčem strašně důležitém, uděláme Final cockpit preparation checklist. Po něm řeknu prvních pár smysluplných vět - briefing. Ten vypadá asi takhle:

-Vzlet provedeme na normální/námrazové rychlosti podle Speed bookletu (v případě že jsme tzv. limitní tak podle specifických rychlostí V1, Vr, V2 dle výpočtu), vzlet bude bez bleedů (nyní standardní postup), bez anti-icingu/ s anti-icingem, bez radaru/s radarem a podle verze ještě rozhodnu o použití CONTINUOUS RELIGHTU (má jenom 72-200 a 42-300, používá se při kontaminované dráze). Pak pronesu tzv. nouzový briefing. Asi takhle: "Pilotem letícím jseš ty/jsem já (to se předem vždycky zeptám F/O, kam chce letět), do 70kts přerušíme na všechny závady, od 70 do V1 přerušíme na vysazení motoru, požár motoru, Flaps unlock, závadu nepotlačenou T/O INHIBITem, anebo se nám to letadlo nebude zdát schopné či bezpečné k letu. Po V1 pokračujem, do 400ft no action, jenom kdyby to letadlo nechtělo stoupat, třeba v případě vysazení motoru nebude UPTRIM, AUTOFEATHER, nebo LOW PITCH, uděláme memory items (tj. na živym přidáme na rezervní výkon (RTO), stáhnem plyn a zapraporujem vrtuli chcíplýho motoru). Nad 400ft budeme řešit jenom vážné závady, to jest ty, které mají memory items (ty se dělají zpaměti a teprve pak se kontrolují podle checklistu). Bude-li se jednat o vysazení/požár motoru, máme akcelerační výšku (třeba) 2100ft, tam točíme doprava na NER, stoupeme 4000ft. V Praze je LVO, takže náhradní letiště pro vzlet je Brno (musí být do hodiny letu na jeden motor a počasí musí umožňovat přistání). Ostatní závady řešíme po odletový trati. To je z mý strany všechno."

Rampák přinese Loadsheet a my si nastavíme bugy na rychloměru a trim.

Lidi začínají chodit tak 10-15minut před EOBT, ovšem někdy se s rampířem dohodneme, že je vezmem dřív (když už jsou všichni v gejtu a není slot, tak se dá odpálit i o něco dřív), nebo naopak později (je závada na letadle, nebo hoooodně blbej slot, tj. víc jak 45minut). Někdy se lidí zpozdí kvůli frontám na security, přeplněním letiště, nedostatku autobusů (poměrně časté, zejména v poslední době), čekáním na tranzitní cestující. Takže je to velice individuální.

Když je zřejmé, že k dokončení odbavení letadla zbývá jen třeba 5minut, vyžádáme si povolení ke spouštění a odletové povolení. Když je všechno hotový, přečteme BEFORE START CHECKLIST, nahodíme motory (jak jsem psal v předchozím příspěvku) a NU PAJECHALI.
 9x  

Re: Re: Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 13:23
Hoaker
Ty jsi hotovej spisovatel... nechces napsat knihu? Rad ti s tim pomuzu
Jinak jeste mam dotazek... ta faze, kdy FO sedi v letadle a laduje... to znamena, ze uz musi byt ero rozsvicene, takze v tu dobu jedou nutne systemy na baterku nebo je pripojena externi jednotka?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pouzivani Hotel modu u ATR72-500   4. 11. 2005 / 13:43
A.J.Scandall   
Ne, už když přijdem do éra (v Praze), tak je zaplá baterka a připojenej vnější zdroj. Když jdem do éra ráno v cizině, tak je to tak v polovině případů chcíplý, takže F/O zapne i baterku a připne zdroj. Doba chodu na baterku se omezuje na nejnutnější dobu.
 1x  

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ