V praxi se Hotel mod používá tak jako na jiných letadlech APU, má ale několik omezení. Jednak se nedá používat při silném zadním větru. Že to pak smrdí do klimatizace, to je jenom okrajová záležitost proti tomu, že se může přehřát motorová gondola (nacelle overheat). Navíc není příliš dobré ho používat, když se zadníma servisníma dveřma něco nakládá, a pochopitelně je zakázaný při plnění paliva. Tyto problémy zpravidla APU nemá.
V Hotel modu si ATR vyrobí DC a z ní i AC elektriku, ale pozor, nikoliv ACW (tj. AC wild). Generátory ACW jsou totiž poháněny od reduktoru vrtule. No, elektrika u ATR je docela složitá. ACW je tzv. divoký střídavý proud . Tím, že je poháněný "od vrtule", jejíž otáčky se pohybují od cca 70,8% na zemi, až po 100% v závislosti na fázi letu, není ani kmitočet stejný, ale pohybuje se v příslušných mezích (narozdíl od jednofázové AC, kteou vyrábí s konstantní frekvencí střídače z DC. Říkám to dobře Kachno?). A díky tomu když se vrtule netočí, ACW nejde. A ACW pohání kupříkladu ohřevy skel a pitotek, větší část osvětlení, u starších verzí 72-200 a 42-300 i hajzlik (což může na zemi udělat někdy nepříjemnosti...) a také pohání hlavní hydraulická čerpadla. Takže na zemi s dvojkou v Hotel modu (jednička ho nemá), hydraulika nejde. A protože je vrtulová brzda taky hydraulická, musí se pro odbrždění použít čudlík od DC pumpy, která na asi 30sec natlakuje modrou větev, jak píše Kachna.
Standardní postup spouštění je: vrtule zabržděná, spustíme dvojku do Hotel modu. Spouštěli-li jsme z vnějšího zdroje, odpojí se (lze provést spuštění i z baterek, ale je lepší se tomu vyhýbat, baterka trpí a hrozí i vyšší ITT (teploty mezi turbínami) při spouštění.). Posléze natlakujeme hydrauliku, a odbrzdíme dvojku. Vrtulová páka (condition lever) se dá do polohy AUTO (nebo u starejch bombarďáků MAX RPM). Následuje spouštění jedničky.
Alternativní postup při silném zadním větru, kdy je žádoucí nepoužívat Hotel mód:
Spustíme z vnějšího zdroje nejdřív jedničku. Pak se odpojí vnější zdroj (ten je napravo, proto z bezp. důvodů začínáme levým motorem). Mezitím odbrzdíme vrtuli na dvojce (ACW už tou dobou jde, tak se nemusí mačkat tlačítko DC pumpy). Následně se spustí dvojka rovnou s odbržděnou vrtulí. A je to, můžem letět )) |
|