Čtyřstovka, to je takový předčasně a nechtěně narozený dítě. Kromě ČSA o ní nikdo z civilních provozovatelů neprojevil zájem, protože měla dost špatný poměr mezi výkonem a hmotností. Výrobce proto přišel ihned se silnější verzí -500, která se dobře chytla. Je "vizitkou" ČSA, že odmítla tehdy objednávku převést na pětikila, a donutila tím firmu dokončit civilní certifikaci. Kvůli dvěma kusům Přišly v roce 1995 (nebo 96?). Z mého úhlu pohledu - ronit slzy nad jejich odchodem (narozdíl o třístovek) nebudu, pro pilota to bylo na obsluhu téměř stejný jako pětikilo, ale byla to děsná zdechlina co se výkonů týče. Pro italskou pobřežní stráž asi problém nebude, když se brouzdají nad mořem malou rychlostí (těm jde hlavně o spotřebu), ale pro obchodní dopravu nic moc. Jedna věc se jim ale musí nechat - byly ze všech ATR v kokpitu nejtišší. Verze -500 už má poměrně hlučnou klimatizaci, navíc aerodynamický šum od vyšší rychlosti taky udělá svý... |
|