Kachno, nerad to píšu (j ako mechanika typu na kterym lítám bych tě měl spíš hájit, ale tady opravdu mícháš několik věcí dohromady.
1) 737 není technicky schopná odstartovat s autopilotem. To, že do FMS zadáváš V1, Vr, V2 nemá s tímhle nic společného, význam je ve zobrazení těchto hodnot na speed tape. 737 nemá autopilotem řízenou směrovku. Proto i v případě autolandu musíš ihned po dosednutí AP odpojit. Navíc AP nemá žádný mód na provedení rotace. Nebudu teďka mluvit o tom, že kdysi kdosi tohle někdo nějak udělal na simulátoru, je to na stejné úrovni jako když do Blaníka dáš dopředu dva pytle cementu a cukneš ho na navijáku. Taky se ti odlepí.
2) že můžeš odletět s pomocí FMS znamená něco jiného, a to, že ve výšce 400ft (do které musíš vždycky letět přímo) připneš LNAV (a dle postupů provozovatele i třeba VNAV) a FMS tě přes flight directora vede přesně po odletové trati, včetně všech výškových omezení a podmínek (s drobnými nedostatky způsobenými softwarem). A samosebou v minimální výšce můžeš AP připnout, u 737 je to 1000ft Tohle třeba FMS u ATR zdaleka nezvládá v takové míře.
3) ano, jsou již letadla schopná s pomocí AP technicky odstartovat, ale nepoužívá to (a nemá ani schválené) nikdo. Nejsem si tím zcela jistej, ale první tohle zvládl v roce 1972 při vývoji TriStar. Nevím ale o letadle, které by mělo povolené připnutí AP pod 100ft. Jde o to, že z důvodu velké rizikovosti přerušených vzletů a s tím souvisejícího rozhodovacího procesu se to nechává i u přeautomatizovaných letadel jako A320-340 na lidech (netajím se tím, že posledních 5sec před V1 patří mezi mé nejneoblíbenější okamžiky v životě) |
|