Nojo, už od druhé světové je znám problém, že při velkých otáčkách a velkých vrtulích překračují konce vrtulí nadzvukovou rychlost. Třeba právě tento fakt je oním význačným konstrukčním prvkem - vezmete vhodně tvarované vrtulové letadlo, překročíte koncem vrtulí bariéru rychlosti zvuku a díky víru vytvořenému rychlou rotací je celé letadlo vcucnuto do jakési nadzvukové kapsy.
Tento princip je navíc možné aplikovat do nekonečna - letíte-li rychlostí Mach 1 a vaše vrtule se vůči letadlu pohybuje také rychlostí odpovídající Mach 1, 1+1 = 2, vytvoří se takzvaná dvoumachová kapsa.
Jediné co ruské konstruktéry zastavilo v tom, aby tento pohon použili i k meziplanetárním, ne-li mezihvězdným letům, je fakt, že ve vesmíru není vzduch a tím pádem raketám jsou vrtule nahouby. |
|