Dovolim si pár postřehů jako začátečník na IVAO, kde létám necelý měsíc. Když jsem začínal, tak jsem vše létal ve dvojici s Peťom Nemsilom a sám jsem se na IVAO celkem bál, právě kvůli řídícímu, že zahlásím něco zle, nebo že nebudu vědět, co mám říct, že se ztrapním a tak a když jsem si chtěl zalétat, abych nasbíral hodiny, koukal jsem či je či není řídící a když nebyl, tak jsem létal. . Jenže postupem času jsem zjistil - a i to bylo psáno na fóru - že bez řídícího to není ono, že mi něco chybí a že důležité je do rádia nemlčet a že když se na cokoli zeptám, byť je to pro někoho, kdo létá už douho samozřejmá věc, tak se mi dostane NORMÁLNÍ odpovědi a ne žádné posměšky, nebo dokonce vynadání a to jsem jednou udělal celkem velký trapas na IVAO - "lehce" sem si slovně ulevil a zapomněl jsem, že mám TS na "voice activation" a samozřejmě bylo asi pět letadel v luftu a řídící )) (tímto se ještě jednou všem zúčastněným omlouvám) A nikdo mi hlavu neutrhl, pěkně jsme si to potom s řídícím vysvětlili přes ICQ a bylo. A došlo to tak daleko, že už se nebojím řídícího a létám rád řízeně a pokud chci letět něco nového, normálně před tím udělám přes ICQ dohovor s řídícím - mám teď konkrétně na mysli Michala Nováka, který mne mnoho věcí naučil, byť jsem více než dvakrát starší, nestydím se to přiznat - a let absolovuji v pohodě, případné nedostatky mi řídící opraví ještě ve vzduchu a je to - nikdo učený z nebe nespadl a myslím si, že přístup zkušenějších z fóra k nováčkům je naprosto perfektní a vstřícný . A když jsem byl poprvé na IVAO sám s řídícím, tak jsem si ještě do FP napsal do poznámky "začátečník, poprvé sám s řídícím na IVAO" a bylo to úplně v pohodě. Včera jsme měli krásný let ve dvojici, odstartovali jsme na řídícího v Bratislavě, po chvíli nás předal na řídícího v Piešťanoch a byla to paráda, předávka skutečně jak v reálu.
Takže já osobně dokážu pochopit, že kdo začíná, má z řídícího trochu obavy, ale každému začátečníkovi bych z vlastní zkušenosti poradil, aby se skutečně nebál a neměl obavy, v konečném důsledku jsme lidé a hrajeme si. Prvotní otázka zněla, jak jsme spokojeni: já jsem spokojen velmi, je sice pravda, že by mohlo být řídících víc, ale když si uvědomím, že ti kluci řídící sedí doma u počítače několik hodin, ve svém volném čase a zadarmo, tak klobouk dolů, takže ani v tomto směru nemám žádné výhrady, spíše naopak, jsem vděčen za každou minutu, kterou řídící obětují našemu společnému koníčku a řídí. A jestli jich bude časem víc, to se uvidí, nikoho přece nemůžeme nutit, aby tam seděl denně. A i realizace slovenské divize IVAO je určitě velmi náročná věc, jak časově, tak množstvím věcí, které je třeba nachystat, takže skutečně nelze nikomu vyčítat, že to trvá dlouho, spíš si myslím, že každý by měl popřemýšlet, jak může pomoct - mohl-li bych pomoct já, velmi rád, veškeré kontakty jsou v mém profilu. Pokud by to někdo dělal za peníze, potom jsou poznámky typu, že to dlouho trvá, nebo se o tom jen mluví na místě, ale pokud to někdo dělá ZADARMO, tak je třeba ho spíše obdivovat a ne něco vyčítat - a myslím to teď obecně, ne na nikoho konkrétího.
A co mi vadí? Upřímně řečeno jedna věc a to ta, že civilní korespondence je na můj vkus moc "ukecaná", ale jednak jsou to předpisy, které respektuji a druhak se to možná vyřeší právě při vzniku slovenské divize a při stanovování podmínek pro vojenské lety. Dlužno ale podotknout, že např. s Michalem jsme si to vysvětlili a díky jeho rozumnému přístupu jsme si ujasnili a upravili korespondenci na okruhu, když létám s MiGem.
Takže toť můj názor a na slovenskou divizi a více řídících se těším, je paráda létat, když je ve vzduchu šest letounů a řídící a po skončení létání po půlnoci mi řídící dá do ICQ - "ale bylo dneska husto, co?". |
|