FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 28. 11. 2024, svátek má René Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
UNDERGROUND Jeden příspěvek | Celý strom
UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 00:02
Kachna   
Dobrý den Vážené Pisatelstvo Flightsim.periskopu

Dovoluji se Vám předložit nové undergroundové, a doufám i humorné téma, jehož název si zatím ponechám v utajení. Přál bych si, aby se toto stalo pravidelnou relací tohoto webu. Bude pro odlišení nadepsaná UNDERGROUND. Avšak má pracovní vytíženost tomu mnohdy nakloněna nebude. A také studnice nádadů není bezedná. Takže prosím a zároveň na Vás apeluji, aby jste mi poslílali na ICQ, mail,...nějaké humorné témata, připomínky, atd. Protože bych si nepřál, aby se z toho stalo něco ve stylu: Kachna zas něco napsal a myslí si, že nás to zajímá. Je to myšleno k pobavení nás všech, upuštění přetlakového ventilu, atd.

Dále musím znuvo poděkovat Jirkovi Masnikovi, za to, že jsem dostal svolení k provozování této nekalé činnosti. DÍKY JIRKO!!!

Dost řečí, hurá na věc.

Princip letu vrtuníku.
Proč létá vrtulník? Je to zázrak aerodynamiky, matky přírody, nebo dokonce Kynetické energie?

Dokážete to „vrtulníkáři“ vysvětlit. A co „pevnokřídlí“, co Vy si o tom myslíte?
 

Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 01:00
j.s.
Michale, tak tohle je vyložená provokace, takové téma

Velmi pěkně a výstižně to popsal jeden americký novinář, když srovnával piloty vrtulníků a letadel. Jelikož ne všichni tu vládnou anglickým jazykem, pokusil jsem se o neumělý překlad.

Proč jsou piloti vrtulníků odlišní!

Věc se má tak, vrtulníky se od letadel liší.
Letadlo, již ze své podstaty, má přirozenou snahu letět a pokud mu do jeho snahy silně nezasáhnou neobvyklé události nebo záměr neschopného pilota, poletí.

Vrtulník nemá snahu letět.
Je udržován ve vzduchu směsicí sil a ovládacích prvků navzájem si ve svém působení odporujících a pokud je tato choulostivá rovnováha jakkoliv narušena, vrtulník přestane letět;
okamžitě a s katastrofálními následky.
Neexistuje nic jako plachtící vrtulník.

To je důvod, proč být pilotem vrtulníku je tak jiné, než být pilotem letadla a proč, obecně vzato, jsou piloti letadel otevření, bezstarostní, lehkomyslní extroverti a piloti vrtulníků hloubaví introverti neustále čekající problémy.
Vědí, že je to právě o tom, aby se nic špatného nepřihodilo.

Harry Reasoner, 16. února 1971


Pokud se někomu to srovnání zdá zvláštní, týká se to vojenských pilotů ve Vietnamu, zde je to celé - http://www.searchk9.net/helitac/harryreasoner.htm
 

Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 01:16
Jennik   
No zde se pan Harry trosku seknul, protoze vrtulnik - jak vsem jiste znamo - plachtit umi, i kdyz trosku podivuhodnym a zahadnym zpusobem. Rika se tomu autorotace a je to tak trosku o drzku...
Jeji princip jakozto i princip letu mixeru obecne ponecham laskave vzdelanejsim lidem, jelikoz to sice chapu, ale fundovane o tom vtipkovat nemuzu
 

Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 07:03
Ondra O.K.
No tak to ja mam z aerodynamiky vrtulniku dokonce zkousku a stejne tomu nerozumim A i kdybyyh tomu trosku rozumnel, tak tomu stejne neverim.
Kdyz me ty listy rotoru mavaji a zaroven kyvaji, predbihaji a zpozduji, meni kazdou chvili uhly nabehu, pry nejaka bycyklika ci co... atd....to proste nemuze litat....

Jo mimochodem vite o tom ze pry prvni vrtulnik vzletl snad asi jen 2 roky pro Wrightech? Myslim ze jsem to kdysi cetl v ABC...nevite o tom nekdo neco?
 

Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 09:30
Rychlokvaška
Jenniku, autorotace neni plachteni...to je pouze nahrazeni tociveho momentu od motoru proudenim okolniho vzduchu. A navic narozdil od plachticiho letadla pro takovej mixer stale plati ty sama pravidla o zasazich do rizeni jako pro mixer v normalnim rezimu.
 

Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 10:20
j.s.
Nevím, kolik klesá větroň, když zrovna neletí v termice, ale vrtulník v autorotaci jde dolů takových -2000ft/min, což je spíš pomalu takovej pád
 

Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 10:28
Pips   
Ano, taky bych to tak videl, ze autorotace je jen pribrzdeny pad a nikoliv plachteni.To totiz vypada jinak.Nedovedu si v reale predstavit takovy "bydla", ve kterych bych to dokazalo zvednout helikopotvoru pri autorotaci, aby se o tom dalo rict, ze to plachti .
 

Re: Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 10:59
Jennik   
No dobre, ja rozumim, co se vam nelibi na autorotaci - ale i takove plachteni je vlastne jen rizeny pad, ne?
 

Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 11:03
Rychlokvaška
Rizeny pad je az pristani Let mezi tím je normalní stabilizovaný let, kde jen chybí pohonná jednotka
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 11:12
j.s.
Mně se autorotace líbí a nic proti ní nemám, naopak, je to způsob přistání pro pořádný pajloty )) Protože kdo umí, přistane pomocí autorotace i bez dojezdu
Nesedí mi to srovnání s větroněm, protože jestli jsem se někde nesek, klesání 2000ft/min je asi 10m/s a to už asi plachtění není
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 11:20
MaPa   
No pokud by ten větroň zároveň urazil takovejch 150m/s vodorovně, pak to je docela dobrej větroň. Myslím, že listy rotoru se budou pohybovat podobnou rychlostí, takže vlastně plachtěj.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 11:26
tonde   
...v urcitem rezimu letu udajne konce rotoru Mi-24 maji nadzvukovou rychlost..... sem negde slysel....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 12:12
MaPa   
To asi nebude při autorotaci, že?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 12:16
Kachna   
Podle toho, co nás učili ve škole. Tak mi napadají dva režimy: stoupání ve vysu, nebo u Mi-24 režim, který ne nazývá Podchvat, čily autodestrukce.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 12:31
Vita Zenisek
Ja bych rek' ze ani jeden ani druhej.
Spis by to mohly byt nabihajici listy nekde kolem maximalni rychlosti.
Je to jen moje domnenka (ve skole mne nic takoveho neucili), protoze kdyby to bylo ve stoupani ve visu, tak potom by se nabihajici listy musely pohybovat nadzvukove stale pri doprednem letu jakoukoli rychlosti...
Pri podchavtu sice k prekroceni otacek dochazi, ale ze by az tak??
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 12:43
MaPa   
Ale jakou maj klouzavost při autorotaci to nevíte ((
Možná větší než Blaník!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 19:00
Kachna   
Si nemyslím. Říká Ti něco v=Mkrit.? Navíc u rotoru je ten samy jev, jako u vrtule. Čím rychleji letíš, tím más menší úhel náběhu. Proto má vrtulník a vrtulové letadlo omezenou rychlost. A víš co by uděla rychlost otáčení rotoru rychlostí M=1. To už tu byl ten americký seriál s nadzvukovým vrtulníkem.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   24. 9. 2005 / 16:01
Vita Zenisek
Hlavni duvod proc ma vrtulnik omezenou rychlost rozhodne neni to zda se mu nejaky bod na konci listu pohybuje nadzvukovou rychlosti nebo ne. U vrtulniku je dulezite, aby list ktery se vraci (t.j. ten na opacne strane rotoru nez je zrovna ten mabihajici) jeste vubec nejakou rozumnou rychlost vuci vzduchu mel, protoze jak jiste vis bez rychlosti neni vztlaku. A protoze se relativni rychlost pohybu bodu toho listu v tomto miste sve pouti vuci vzduchu rovna rychlosti pohybu tohoto bodu vyvinute rotorem minus rychlost dopredna, asi jen tak vrtulnik letajici 600 km/h neuvidime.

Ja netusim jestli muze bod na konci listu Mi-24 dosahovat nadzvukove rychlosti nebo ne. Jen jsem reagoval na tvuj prispevek ze to muze byt a) ve visupri stoupani nebo b) pri podchavtu. Oboji mi prijde hodne nepravdepodobne.

A pokud tedy ano, prijde mi jako nejpravdepodobnejsi misto kde by se mohla vyskytnout nadzvukova rychlost na rotoru Mi-24 konec nabihajiciho listu v miste kde protne pricnou rovinu vrtulniku tedy na opacnem miste nez jsem popsal nahore, protoze tam se naopak dopredna rychlost pricita k rychlosti listu. Proto ty listy musej mavat, aby vyrovnaly vztlak a ten vrtulnik vubec letel (zatimco na jedne strane se tim prictenim vztlak zvysi, nas trane druhe se zase snizi a mavanim listu jak jiste vis se pak meni uhel nabehu u jednoho se zmensi a u druheho zase zvetsi takze se ten vztlak zase srovna).

Jen by mne zajimalo jake jsou otacky rotoru Mi-24 a tudiz jestli je to vubec mozne, protoze maximalka Mi-24 je asi 91 m/s, takze do rychlostri zvuku jeste "trochu" chybi.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   24. 9. 2005 / 16:27
tonde   
Snažil jsem se najít otáčky motoru a přitom jsem našel tento článek
http://www.vrtulnik.cz/teorie/jarda9.htm
velmi pěkné čtení vřele doporučuji, přečetl jsem to jedním dechem....Stejně furt nechápu, jak to, že to lítá .-)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   24. 9. 2005 / 17:21
Vita Zenisek
To uz mam nacteny , ale tam popisuje jen jak to lita, ne proc to lita. Zkusim jeste knizku co o ni vypravel Jennik kousek vedle....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   24. 9. 2005 / 20:07
Jennik   
jeste ke te maximalni rychlosti: podle toho, co jsem kde kdy vycetl je dana uplne opacne. Nikoli relativni rychlosti ustupujiciho listu rotoru, kdyby se dostavala prakticky na nulu, ale naopak relativni rychlosti listu postupujiciho, ktera je v tech maximalnich rychlostech kolem 300kmh jiz znacna a zacina dochazet k tzv. odtrhavani vztlaku na listech nejprve pobliz stredu rotoroveho disku na jeho postupujici strane (vpred se otecejici) a postupe se tato oblast odtrzeneho vztlaku rozsiruje do stran a tim prakticky zpusobuje, ze muze dojit k prechodu do nekontrolovatelneho padu, z nehoz podobne jako z ploche vyvrtky neni prakticky moznost se dostat. netusim, jestli se prave tohle nekdy nekomu stalo, pry je vcasnym varovanim velmi zhorsena stabilita vrtulniku.
 

Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 14:54
Rychlokvaška
Jo vidíš, já jsem zapomněl, že se nebavíme o vrtulníku, ale o listu na jeho rotoru Jakoupak má asi minimální klesavost třeba taková klapka u Blaníka ?

ehm....
 

Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 14:59
MaPa   
Jenže u Blaníka je ekvivalentem rotorového listu vrtulníku pevné křídlo. Nemohu za to, že by se posádka poblila, kdyby rotovala společně s listem.
 

Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 15:10
Rychlokvaška
A to křídlo taky plachtí samo ? Myslím tím bez trupu, bez ocasních ploch, bez pilota, ....
 

Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 15:22
MaPa   
To ne, ale je s ním spojený jen takovým chabým čepem. Ono ten rotor taky není extra festovně přikovanej ke zbytku vrtulníku.
 

Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 15:37
Rychlokvaška
OK, asi si pořád ještě nerozumíme
Byla řeč o tom, zda je autorotace plachtění či nikoliv. Pak tu byla řeč o tom, že list rotorů asi plachtí velmi dobře, a že kolik uletí na jedno otočení a jestli vůbec Blaník taky tolik, apod. Ale ten list by sám neplachtil, že...u té autorotace totiž musí mít svoje bratříčky na rotorové hlavě, ta musí být v nějakém loži, kde se otáčí, musí být spojená s ocasem a musí k tomu být kabina kde sedí někdo kdo to řídí. Čili ve výsledku je zcela irelevantní jak plachtí jeden list, když celá soustava kterou k plachtění potřebuje padá 2000fpm jen to hvízdne Proto jsem dával ten příklad s klapkou, protože ta by jistě taky plachtila velmi dobře, ale bohužel k tomu sportovnímu výkonu potřebuje ještě taky zbytek křídla, trup s ocasními plochami a toho maníka vepředu
 

Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 15:45
MaPa   
Tak si asi opravdu nerozumíme. Blaník když plachtí, potřebuje aby se křídlo pohybovalo dopředu. Totéž platí i u vrtulníku, kde se však dopředný pohyb transformoval do rotačního na rotoru. Proto nemusí jako celek někam plachtit, stačí když za něj plachtí rotor.
Kdyby blaník plachtil podobně rychle dopředu jako list rotoru, pak by opadával možná i větší rychlostí než 2000fpm.
 

Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 15:49
Rychlokvaška
Tak ještě jinak ;o) Jak plachtí SAMOTNÝ list rotoru, pokud není uchycen ? ;o))) Případně jak plachtí samotný rotor pokud k němu není připojen vrtulník ? ;o)
 

Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 15:50
Jennik   
Hmm, a jak plachti samotne kridlo Blaniku?
 

Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 20:11
Pips   
Vubec stejne jako list rotoru vrtulniku.Oboji je to pad.
 

Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 15:54
tonde   
hehe, Phantome, ted jsi uderil hrebicek na hlavicku - a jsme u puvodni otazky - jak to, ze to vlastne leta, pokud je k tomu pripojen vrtulnik? ))) resp. PRESTOZE je k tomu pripojen vrtulnik )
 

Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 11:01
Rychlokvaška
Samořejmě je to větroň od větroně a dle hmotnosti, apod., ale při optimální rychlosti nejmenšího klesání je hodnota např. u Blaníčka nějakých 162 ft/min ;o)
 

Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 11:13
MaPa   
Ale list rotoru si to docela dobře hlouže. Zajímala by mě jeho střední klouzavost při autorotaci. Vždyť ten nepadá rovně dolů, ale klouže ve šroubovici luftem. Na to jakou má prd nosnou plochu je to určitě docela slušnej výkon. Takovýho plachťáka bych určitě chtěl, co při takovýmhle obřím plošným zatížení dokáže ještě obstojně klouzat i když šílenou rychlostí.
 

Re: Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 17:40
j.s.
Brát v potaz jen jeden list rotoru je silně zavádějící, ba přímo škodlivé. U vrtulníku totiž nosnou plochou není samotná plocha všech jeho listů, nýbrž kruh listy při pohybu opsaný. Říká se tomu "rotorový disk."

A co se té klouzavosti týče, "větroň" Bell 206B v "klouzavém letu" letí cca 60kts se sklonem 15-20° a klesá těch 2000ft/min
 

Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 08:36
MaPa   
A co takovej vírník? Ten patří kam? Mezi křížence eroplánu a vrtulníku
 

Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 22:00
j.s.
Vírník patří mezi letouny s rotující nosnou plochou. Ve skutečnosti je to opravdu mix letadla a vrtulníku. Přestože vrtulníku se vzhledem podobá více, z hlediska ovládání je to spíše letadlo. Zkrátka někdo nechal letadlo a helikoptéru přes noc samotné v hangáru a byl z toho vírník )

Vírník používá jako nosnou plochu rotor, ovšem tím veškerá podobnost s vrtulníkem vlastně končí. Běžné vírníky mají narozdíl od vrtulníků rotorové listy s pevným úhlem náběhu a rotor není poháněn motorem, ale proudem vzduchu vzniklým pohybem vírníku vpřed. Vírník vlastně létá pomocí autorotace, o dostatek dopředné rychlosti se stará motorem hnaná vrtule.
Protože rotor není poháněný, nevytváří žádný kroutící moment, který by bylo třeba kompenzovat. Zatáčení má na starosti klasická směrovka jako u letadla, u vírníku zpravidla ofukovaná proudem vzduchu od vrtule pro lepší účinnost při nízkých rychlostech.
Řízení v podélné a příčné ose se provádí naklápěním rotoru, ale zatímco u vrtulníku je náklon rotorového disku způsoben rozdílným úhlem náběhu listů rotoru a tím vzniklým rozdílem vztlaku v různých místech rotoru, u vírníku se mechanicky naklápí přímo hřídel rotoru (u vrtulníku je pevná) a vztlak vytvářený rotorovým diskem se nemění.
Svým způsobem se dá prohlásit, že vírník se řídí podobně jako motorové rogalo.

Ostatně i podle rozložení vektoru tahu a vůbec způsobu letu, se vírník chová jako klasický letoun.
Vrtulník používá poháněný rotor k vytvoření dostatku vztlaku pro udržení ve vzduchu a je toho schopen i při nulové dopředné rychlosti. Výše vztlaku, a tedy stoupání či klesání, prakticky závisí jen na výkonu motoru. Nakláněním rotoru mění vektor tahu ze svislého na šikmý a tím dosahuje dopředné rychlosti. Ovšem i při dopředném letu vrtulník využívá drtivou většinu výkonu motoru jen na udržení ve vzduchu.
Vírník má rotor s pevným úhlem náběhu, který vytváří vztlak teprve při určité minimální dopředné rychlosti. Stejně jako křídlo letadla. Dopřednou rychlost pro získání vztlaku udělí vírníku motorem poháněná vrtule. Všechen výkon motoru je využit pro dopředný pohyb, stejně jako u letadla.

Některé vírníky mají možnost svislého vzletu. Mají rotor umožňující změnu úhlu náběhu listů. Na zemi se nastaví nulový úhel náběhu a rotor se motorem roztočí na maximální otáčky. Pak se pohon rotoru odpojí a úhel náběhu rotorových listů se zvýší, stejně jako v případě startujícího vrtulníku. Vírník se vznese, otáčky rotoru klesají a v tu chvíli se dostává ke slovu vrtule, pomocí které nabere vírník dopřednou rychlost a udrží již nepoháněný rotor v otáčkách.
Tomuto způsobu startu se říká "jump-start." Ovšem, ale ani díky této vymoženosti není vírník schopen visu nebo kolmého přistání (to jen za příznivého protivětru).

Uff, nějak jsem se rozepsal. Snad to bude pro vysvětlení stačit )
 

Re: Re: UNDERGROUND   24. 9. 2005 / 12:34
Zaremba   
Gyrinus substriatus (Vírník obecný) patří do říše: Animalia (Živočichové), podříše: Avertebrata (Bezobratlí), třídy: Insecta (hmyz), potřídy: Pterygota (Křídlatí), řádu: Coleoptera (Brouci), podřádu: Adephaga = Carabidoptera (Masožraví), čeledi: Gyrinidae (Vírníkovití)

Doufám, že to v dané problematice zvětší rozhled návštěvníkům fóra. Jako nadšený entomolog jsem tento nádherný dotaz nemohl nechat bez povšimnutí a doufám, že ostatní si vše zapamatují a budou předávat dál!

P.S. Důležité!!! Neplést Vírníky (Gyrinidae) s VÍŘNÍKY (Rotifera) to by mělo nedozírné následky. V systému spolu nemají skoro nic společného!!!

P.P.S. Bude-li jakýkoliv problém se zařazením taxonu, budu rád, když se na mne obrátíte.
 

Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 08:41
Vita Zenisek
Je to jednoduche. Vrtulnik neleta. Je tak osklivy ze ho zeme odpuzuje.
 

Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 08:44
MaPa   
Houby, vrtulník je předimenzovanej a blbě natočenej ventilátor. To předimenzování se projevuje tím, že dokáže odfouknout i celou zeměkouli.
 

Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 09:24
Hunter
Zastávám stejný názor ! Vrtujník při vzletu vlastně stojí v prostoru a celá Země je pohybuje směrem od něj. Problém nastává, když chtějí ve stejný čas startovat dva na protilehlých stranách !! To zavání armagedonem...
 

Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 10:11
Johnaa
Ja bych to hned na armagedon nevidel, vzdyt vsichni vime, ze Zeme neni kulata, to je tim, ze porad nekde startuje vrtulnik.
 

Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 10:26
Kryštof
Zrovna v úterý jseme na toto téma vtipkovali, do té doby než jsme letěli na primár...
Je divnej pocit koukat jak se nad tebou točej čtyři klacky a a o těch vzadu ani nemluvě, vocas maš na 4 šroubech, ty dva divný lidi vepředu dělaj každou rukou a nohou něco jinýho a ta plechová blbost letí rovně. Stačilo se podívat na listy od Mi 8 během letu a bylo hlned jasno, že tohle nemůže letět, to je zázrak. Ale lítalo to a jak!
 

Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 11:56
Kachna   
Já si přidám také svojí trochu do mlýna.

Jeden velmi v letectví propraný člověk Václav Vašek řekl, že: Vrtulník popírá všechny zákony aerodynamiky. Tudíž létat nemůže. Pouze se třese vytouženým směrem.
 

Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 12:42
Vita Zenisek
Zda se ze z tohodle tematu zase tak moc legrace nebude, takze si dovolim to zvrhnout uplne jinym smerem -
Mate nekdo ve vlastnictvi ucebnici pro piloty vrtulniku v ceskem ci slovenkem jazyce (myslim tim presne tohle: "Beneš Ladislav Ing. a kolektiv - Učebnice pro piloty vrtulníků, Slov-air 1985")?
Pokud ano, bylo by mozne ji nejak prevest do elektronicke podoby?

Vita
 

Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 12:45
MaPa   
Myslíš tím přenosem do elektronické podoby první fázi teleportace, tedy převedení učebnice na energetický tok a před jejím znovuzhmotněním to nějak zarazit?
 

Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 12:55
Vita Zenisek
Ja bych to nezarazel, naopak bych to nechal pretect az ke mne na pocitac a znovuzhmotnil bych si ji sam, na tiskarne
 

Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 16:18
Jennik   
Bohuzel, ale vlastnim knihu Vaclava Svobody VRTULNIKY - coz je moc poekny material jak co se tyce teorie a praxe letu vrtulniku a jeho historie, ale taky moc pekna agitka.... Treba se tam dozvis, jaky ma vytlak kazdy americky vrtulnikovy nosic, jejich razeni ve flotile, pocet muzu posadky atd. Nicmene u vrtulniku Mi-24 uvidis obrazek stare "sklenikove" verze a prakticky zadne informace o parametrech stroje... (rok 1978)

Dale pro zajimavost cituji:

"Prekvapive vysledky prinesly pokusy uskutecnene v Sovetskem svazu s pouzitim vrtulniku Mi-2.Vynosy vrtulnikem osetrenych pozemku vzrostly o 10 az 18 procent, zatimco u vedlejsich pozemku, osetrenych stejnymi chemickymi prostredky, ale klasickym letounem, byly vyssi jen o 8 az 10 procent."

"Na bojisti se objevil novy, ucinny bojovy prostredek. Avsak pres veskerou technickou dokonalost teto moderni zbrane nelze opomenout vseobecne znamou skutecnost, o ktere nas presvedcuji dejiny vsech dosavadnich valek - sebedokonalejsi, sebevyspelejsi technika nestaci, zrovna jako nestaci pocetni prevaha protivnika. Vlastni techniku nutno dokonale ovladat, techniku protivnika je nezbytne dokonale znat. Nelze vsak zaroven zapominat na moralniho cinitele, ktery se stava nakonec vzdy rozhodujicim, jak nam doklada mnoho prikladu z historie osvobozeneckych boju. Velka vlastenecka valka sovetskeho lidu proti fasistickemu agresorovi nebo hrdinna osvobozenecka valka vietnamskeho lidu a lidu ostatnich zemi Indociny proti imperialisticke agresi USA nam poskytuji nejeden priklad mimoradne odvahy a nevsedniho bojoveho zapalu, ktere vojskum umoznily vyjit vitezne i ze situaci pro ne zpocatku krajne nepriznivych...."

A zaverem neco uzitecneho:
"Helicos znamena recky sroub, pteron kridlo. Z toho potom odvozene slozene slovo helikoptera tedy znaci okridleny nebo letajici sroub. Stari ceske letecke nazvoslovi oznacovalo helikopteru jako sroubokridle letadlo (sroub, tedy vrtule, pusobi jako nosna plocha - kridlo). Nazev jelikoptera zdomacnel v rade jazyku (helicopter - anglicky, l ´hélicoptére - francouzsky, elicottero - italsky, elicopter - rumunsky, helikopter - albansky, madarsky, helikoptera - srbochorvatsky, helicoptero - spanelsky, portugalsky) nebo jeho prelozenim vznikl novy tvar, ktery vice odpovida duchu jazyka (napr. der Hubschrauber - nemecky; ze slov der Hub - zdvih, zdvihani a die Schraube - sroub). V rade evropskych jazyku, predevsim slovanskych se pouziva starsi, dnes mezinarodni nazev, vznikly z rectiny jako synonymum k domacimu tvaru: vrtulnik, vrtuĺnik, helikoptera cesky a slovensky, vertoljot, gelikopter rusky, smiglowiec, helikopter polsky, vrtulet, chelikoptera bulharsky"

Jinak dale doporucuji zajit na stranky FAA a tam si stahnout v PDF knihu Helicopter Flying Handbook (a dalsi tituly)...
 

Re: Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   24. 9. 2005 / 16:16
Vita Zenisek
Dik za tip ohledne FAA. Agitku nechci a o kolik v Sovetskem svazu vyrostla asimetricka psenice pri pouziti vrtulniku mne take prilis nezajima.
P.S. asimetricka neni chyba, je to psenice asi metr vysoka a asi metr vod sebe
 

Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 20:05
kajdamajda
Já bych rád položil jednu otázku: víte jaký je rozdíl mezi helikoptérou a vrtulníkem?
 

Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 20:06
Jennik   
Staci se podivat do meho prispevku o kousek vis, tam je to i v srbochorvatstine...
 

Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 20:14
kajdamajda
No vidíš a já si vždycky myslel, že vrtulník je SAMEC a helikoptéra SAMIČKA )
 

Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 20:21
tonde   
hahahahahaha ))))))) este sem newydel samce, kerej by mel na vocase vrtuli ))))) - ježíš, to je bomba fóóóóór, to se ti powidlo Kajdóóó)))))
 

Re: Re: Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 22:02
j.s.
To jsem si taky myslel a vrtulník jsem si spojoval s Mi-24 a helikoptéru s Mi-8/17 )))
Tehdy za socialismu mi to nad hlavou lítalo furt a nízko
 

Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 22:10
Pete
V jednom americkom časopise som sa kedysi dočítal, že ... "vrtuľníky v skutočnosti vôbec nelietajú, ale sú také odporné, že ich zem odpudzuje". To ale asi vymyslel nejaký zaprisahaný fundamentalista od klasických lietadiel.
 

Re: Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 22:18
Fabo™   
Neodpudzuje ich zem, ale sila vôle hocikoho kto ich vidí. V prípade, že ich nikto nevidí poháňa ich sila vôle pilota, ktorý chce dokázať, že to čudo vie "lietať"
 

Re: UNDERGROUND   23. 9. 2005 / 22:39
Už přistál   
Midichloriany. Jsou to midichloriany.
 

Re: Re: UNDERGROUND   24. 9. 2005 / 00:55
Jennik   
Eh, tak vazeni, sem dneska vecer trosku nakoupil pri srazu nasi trosku odrostle byvale stredoskolske mladeze - presto jsem si dal tolik prace nastartovat "kamarada" (jak ho oznacuje moze zena) a dohlednout na vyvoj diskuze na tema VRTULNIK (a to je pro me prosim VELMI citliva otazka) - a... a tohle je na me opravdu hodne vostry... tady zacinam pocitat spotrebu panaku a verifikuji stav penezenky, protoze TUHLE odpoved jsem veru necekal...
 

Re: Re: UNDERGROUND   24. 9. 2005 / 11:52
j.s.
Tajemství je odhaleno Ano, pouze rytíř Jedi může létat s vrtulníkem, běžný smrtelník to nedokáže. Taková je pravda.
Proto ty řeči o ošklivosti vrtulníků, o odpuzování Zemí, o třesení požadovaným směrem. Je to obyčejná závist, protože ne každý může pilotovat tak úžasný stroj, jakým vrtulník bezpochyby je ;o)))
 

Re: Re: Re: UNDERGROUND   24. 9. 2005 / 12:57
tonde   
co se škádlívá, rádo se mívá! Vydrž, Jiří, jsem se svými výpočty v půlce, zatím to skutečně vychází tak, že kdyby vrtulník uměl číst, v životě nelétá. Je to jedna z těch věcí mezi nebem a zemí, které fungují, ale nikdo je nedokáže vysvětlit. Vycházím z teorie vztlaku křídla standardního profilu, beru rotor o počtu 6-ti listů s průměrem 12 metrů, s hloubkou profilu 0,4 m - což můžeme brát jako klasický rotor - to doufám souhlasíš. Jenže, když to celé dosadím do Žukovského rovnice vztlaku, kterou snad jen pro formu uvádím - každý tuto obecně známou rovnici určitě ovládá - tedy (nemám řecký písmenka, tak to napíšu latinkou):
y = GAMAA * ró * v * l
kde GAMMA je Žukovského cirkulace rychlostí v m2/s, ró je měrná hmotnost ovzduší, v je hloubka křídla a l je délka křídla v m
v našem případě ještě krát 6, vychází mi, že když to dosadím do rovnice letového režimu
A´= Y´+ Q´+Z´+P´+G´ (tuto triviální rovnici skutečně netřeba rozebírat, že), vyjde, že A´ se nikdy nebude rovnat nule, což by vedlo - zatím, ještě to nemám úplně hotový - k závěru, že vrtulník se přeci jen nějak pohybuje, ovšem po celou dobu letu se nachází v neustáleném letovém režimu. Tomu odpovídá i pomocný výpočet
a = A/m - kde také "a" nebude nikdy větší než 1, přičmež jen pro úplnost dodávám, že a´= a´x + a´y + a´z
No, a už tě slyším, jak jsi právě logickynamítl, že jsem se při určení GAMMA dopustil zásadní chyby, jelikož standardní GAMMA se bere z křídla, které se pohybuje rovnoměrně vpřed a ne po kružnici, jako list rotoru. Samožřejmě, že jsem tuto tvoji námitku očekával a proto uvádím, že jsem skutečně počítal GAMMA po kružnici a ne přímočaře a to následovně:
vycházel jsem z úvahy, že vezmu jeden bod na rotoru a abych mohl stále sledovat jeho pohyb a v kterémkoli okamžiku určit jeho rychlost, bude se pohybovat po spirále - metodická chyba tímto vzniklá jest zanedbatelná. Takže vlastní výpočet pro určení "délky" rotoru, v podstatě přeneseme rotující pohyb listu na křídlo konečného rozpětí, jehož délka nám vyjde právě z tohoto výpočtu (napíšu to vlastně jako Excelovskou syntaxi, protože pro zrychlení výpočtů jsem si udělal tabulku v Excelu):
d= (6,28 * (B5*B1+(B5*(B5+1)/2)*B2))/100
kde d = je délka rotoru v metrech, B5 je (B3/2-B1)/B2, kde B3 je průměr rotoru a B1 je průměr korunky rotoru, tedy vlastně držáků rotoru, které nemají profil a nevyvíjejí vztlak (vidíš? pamatoval jsem na všechno) a B2 je "krok" výpočtu - můžeme uvažovat 0,01 m, krok jeden centimetr je naprosto postačující. Chtěl-li bys mít krok jemnější, musíš následně upravit jednotky při konečném určování GAMMA - ale to je ti zcela určitě jasné....
Takže tolik ve zkratce, milý Jirko, máš zde načtrnutý matematický důkaz, že vrtulník v podstatě létat může, ale je celou dobu v neustáleném letovém režimu, což já, jako ortodoxní rourař nepovažuji za létání. Prostě pevné křídlo je pevné křídlo, to je naprosto jasné i matematicky a nemusí se vymýšlet žádné skopičiny se spirálou, obvodovou rychlostí atd. A to ještě pro zjednodušení neberu v potaz vliv mometnu motoru a rotoru a už vůbec ve vztlakové rovnici neuvažuji nutnou kompenzaci momentu a aerodynamického odporu ocasní vrtule, to už by bylo na dizertační práci mimo rámec tohoto fóra.
V případě jakýchkoli nejasností tohoto primitivního výpočtu mne neváhej kontaktovat.
S pozdravem Letu zdar Tonde.
 1x  

Re: UNDERGROUND   24. 9. 2005 / 07:43
ras
Koukám, že jste na vrtulníky a podobné stroje dost škodolibí. Pokud vás zajímá "Plachtění s vrtulníkem" koukněte se na tohle pokut jste to již neviděli
http://www.rasil.info/as355/oh58.avi
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ