| | | L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 11. 10. 2002 / 09:23 | Vita Zenisek |
| | Ahoj Letavci!
Ma nekdo z Vas L-39 od CaptainSim? Nebo mate s tim alespon nekdo zkusenost t.j. letali jste s tim?
Jestli jo, mohli by jste mi strucne popsat, jake jsou rozdily v letove dynamice u CaptainSim oproti Milanove L-39? Zajima me jen to letani. Rozdily v 3D modelu nebo v cocpitu mne nechavaji celkem chladnym...
Dik, Vita |
| |
|
| | | Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 11. 10. 2002 / 12:06 | Tomáš Luks |
| | L-39 od CaptainSim mám a mohu říct, že letová dynamika je naprosto úžasná. S něčím podobným jsem se ještě nesetkal. Jen při zatáčkách je letadlo velmi nestabilní a pokud není zatáčka prováděná přesně, letadlo se "rozkývá" na všechny strany. Přistání ? Dá se říct, že všechny ostatní letadla si sedají v podstaně sama. Přistát s tímhle Albatrosem tak, aby jsi se několikrát neodrazil od dráhy, příp. nepřišel ani o jednu nohu podvozku je tvrdý oříšek. Podařilo se mi to asi po osmé. Chce to trimovat a trimovat. Jinak letové vlastosti jsou prý dost podobné skutečné L-39 (dle recezní pilotů L-39), letadlo se odlepí opravdu při 150 km/h apod. Jediná výtka je, že je dost líné. Dosáhnout rychlostí nad 550-600 km/h je docela problém. Doporučuji přečíst si recezi např. na flightsim, píšou to přeci jen profíci.
Jinak bych neházel flintu do žita ani co se týká panelu. Např. postup nahazování motoru souhlasí 100% se skutečností, všechny příslušné sdělovače a ovladače jsou tam kde mají být a hlavně - fungují.
Tohle éro jednoznačně doporučuji. Samotnému se mi zalíbilo natolik, že jsem začal stavět simulátor L-39.
Letu zdar. Tom. |
| |
|
| | | | Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 11. 10. 2002 / 12:39 | Vita Zenisek |
| | Diky moc za informace! Neco podobneho jsem si pral slyset
Vita |
| |
|
| | | | Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 11. 10. 2002 / 12:57 | Petr -mamu- Ondra |
| | No musim se trochu zastat Milanovy L-39ky. Mel jsem tu cest letat se skutecnou L-139 v Aeru. Ta je skoro shodna s L-39. Co se tyka dynamiky pripadal mi Milanuv model naprosto OK. Ale posuzuju to ze subjektivnich zkusenosti. Kazdopadne jsem v realnem letadle na zadne "pokud není zatáčka prováděná přesně, letadlo se "rozkývá" na všechny strany" nenarazil ani jednou a o jsem s tim provadel divoke kousky )). L-39 od CaptainSim jsem v ruce vubec nemel, takze nemuzu porovnavat. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 11. 10. 2002 / 13:10 | Honza |
| | Jak se ti povedlo se svézt? Je to nějak možné i pro obyčejného smrtelníka? |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 11. 10. 2002 / 13:25 | Vita Zenisek |
| | No je pravda ze to kyvani je divne. S L-39 jsem teda neletal, ale letal jsem se Zenairem a se Z-142. A tam jsem take nic podobneho nepozoroval....
No uvidime. Uz jsem si tu 39 objednal a tak uvidim.
Rozhodne nebylo cilem pomlouvat Milanovu L-39, jen jsem chtel znat rozdily
|
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 11. 10. 2002 / 13:55 | Tomáš Luks |
| | Vidím, že jste se toho "kývání" mějak chytli. Možná jsem to trochu přehnal, nebo možná v reálu to není ani postřehnutelné, jen jsem tím chtěl říct, že tohle letadlo přesně nekopíruje pohyby kniplu jak je tomu u mnohých jiných, ale má určitou setrvačnost, která se projevuje mírným vychylováním směru letu. Mluvím řádově o jednotkách, nikoli desítkách stupňů.
Každopádně je třeba to zkusit, těžko se to popisuje.
Tom. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 11. 10. 2002 / 14:18 | Tomáš Luks |
| | Ještě dodatek. Letovou dynamiku s modelem od Milana Lisnera si netroufám srovnávat. Mezi oba modely je totiž obrovský rozdíl, a to ten, že Milan Lisner to dělá zadarmo. Tím nechci říct, že letadlo od Milana nestojí za nic. Naopak. Letadla od Milana jsou super a jsem vděčný za to, že vůbec nějaká vytvoří.
Že promakané komerční letadlo od jiné společnosti má lepší dynamiku se občas stane, ale určitě to nevyváží fakt, že si díky Milanovi a jiným nadšencům můžeme zalétat na L-29, Z-142 atd. atd. |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 11. 10. 2002 / 19:48 | Preacher |
| | To L-39 od Milana Lisnera sa da niekde kupit alebo stiahnut? Je to to jedno co je tu na flightsim.periskope? Ak nie, tak kde? Vdaka |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 11. 10. 2002 / 19:53 | Tomáš 2 |
| | Ta L-39ka co tu je, je ta Milanova. |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 11. 10. 2002 / 19:56 | Preacher |
| | Ja vsimla, ja videla, ja bola slepa, ja sa ospravedlnovala )) inac dik. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 12. 10. 2002 / 02:45 | Vašek Pospíšil |
| | Přátelé - prosím - při posuzování letových vlstností kteréhokoliv virtuálního letadla (vrtulníku) si uvědomte, zda sim porovnáváte se SKUTEČNÝMI pocity (pocity a zkušenostmi ze skutečného letadla), nebo s vlastnostmi, o kterých si VY SAMI myslíte, že to letadlo má (MÁ MÍT) a tedy s tím, jak se PODLE VÁS má chovat. To je zásadní rozdíl!!
Možná často čekáte od jistého typu letové vlastnosti, které ve skutečnosti vůbec nemá a vyberete si simulátorový model, který odpovídá vaší představě, dáte mu skin a jste velmi spokojeni - koneckonců, proč ne.
Ale jen při porovnání se skutečností lze ve dvojici simulátorů vybrat "ten lepší". Jinak je to hodnocení zcela, ale zcela subjektivní.
L-39 Milana Lisnera je (proti jiným VIRTUÁLNÍM letadlům - ve skutečné L-39 jsem bohužel neletěl) celkem výrazně spořádané, nezáludné, obratné a dynamické éro. Pádová, maximální, přistávací atd. rychlosti odovídají originálu. Z pohledu simulátoru je to tedy simulace velmi věrná (v dostupných špička!).
Mně osobně třeba vadí letadla, která jsou nestabilní, odskakují při přistání, nevytrácejí rychlost a podobně. I ve skutečnosti by létání s jankovitou mrchou asi nebylo žádné potěšení.
Dá se taky říct, že skutečné letadlo je vždy typicky závislé na jemnosti techniky pilotáže, ale s ohledem na hrubé nepřesnosti knyplu a pedálů co máme doma k počítači (pokud vůbec nějkaké máme - a ještě každý jiný - kdo z nás například lítá vrtulníky se skutečně fungující pákou kolektivu?) je tato jemnost doma prakticky nedosažitelná.
Chtělo by to sehnat nějakého pilota, co skutečně proháněl L-39 a ktomu už nějaký rok lítá na simulátorech (to je důležitý!) a pak ho posadit před počítač, aby zkusil jeden model a pak druhý. Jen tak by bylo možné získat alespoň trochu objektivní hodnocení. (nepřihlásí se někdo takový?)
P.S. omlouvám se za délku příspěvku. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 12. 10. 2002 / 09:51 | Tomáš Luks |
| | Naprosto s tebou souhlasím. Mé hodnocení bylo samozřemě jen a jen subjektivní. Ale vzniklo malé nedorozumnění. Také nemám rád jankovité mrchy. Je třeba ale říct a zdůraznit, že to éro které jsem popisoval se při bezchybné pilotáži chová naprosto nezáludně, poslouchá jako hodinky, na dráhu si sedá jak do vaty. Jenže nic vám nepromine. Nemám rád letadla typu ZX Spektrum nebo Atari, která jen kopírují pohyb kniplu a zapomínájí trochu na fyzikální zákony. (Tím samozřejmě nemyslím L-39 od Milana Lisnera, která je opravdu super). Měl jsem jen u té L-39 od CaptainSim pocit, že vše se musí dělat tak nějak víc s citem, že vám nic nepromine a že chvíli trvá, než se sním naučíte létat. Přišlo mi, že asi tak nějak je to i ve skutečnosti, kdyby to bylo tak jednoduché, nestalo by se sem tam, že nějaké letadlo havaruje.
Jinak se také přimlouvám za recenzi skutečného pilota L-39. S jedním jsem zatím konzultoval jen panel a checklisty. Doufám, že ho přemluvím, aby si zalétal i na FS.
|
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 12. 10. 2002 / 16:22 | A.J.Scandall |
| | K chování letadel - dle mě je dost těžký posuzovat co a jak se má chovat, a to i v případě, že člověk s danym typem v reálu lítal. A to proto, že tam kromě sil a pocitů hraje dost velkou roli prostorovej vjem, kterej simulátor na PC nikdy nenapodobí. Proto si myslim, že užívat FS má smysl dvěma směry : a) mám to jako hru a tak k tomu přistupuju b) používám to jako doplněk k reálnýmu lítání. V případě b) je FS perfektní pro základy radionavigace, IFRu a obecně letu podle přístrojů. Ale myslet si, že mi to něco dá ohledně samotné pilotáže, to mi přijde trochu scestný. Proto si myslim, že nemá smysl modelovat nějaký špatný vlastnosti danýho éra, stejně jako citlivost. Stačí to rámcově. A milovníci VFR lítání ve FS, sorry, ale to má smysl snad jenom jako hra. Jinak, i přes různý ortomapy a fototextury, pro praxi to téměř nic nedá. A stejně tak, na rozdíl od různejch recenzentů v časopisech i na i-netu, považuju (z pohledu využitelnosti v reálu), tu korespondenci ve FS2k2 úplně na prd. NAPROSTO NEODPOVÍDÁ REALITĚ EVROPY, a je to taky dobrý jenom jako hra. Naopak to trochu kazí návyky lidí, kteří to pak začnou provozovat v praxi. To je můj názor. Pro představu - mam nalítáno (v reálu) asi 1000h na různejch typech vč. dopravy. Ale jinak na FS nedám dopustit, protože mi to dost pomohlo při IFR výcviku, ale paradoxně i pak v práci. |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 19. 10. 2002 / 22:29 | Flying Doc |
| | Pro Scandalla. Už přece jen o něčem jiném, než jen L-39. Pokud jde o prostorový vjem (a hlavně přetížení!), radiokorespondenci, radionavigaci, letový plán - 100% souhlas (ať plus nebo mínus, podle sjetiny letového plánu od ČSA se dá ÁTRem doletět až na Špicberky na tři minuty přesně - ale je to hra - jistě).
Pokud ale jde o to ostatní, hlavně techniku pilotáže, mám o FS lepší mínění - hrozně moc záleží, jak k tomu kdo přistupuje. Pro úplnost: taky lítám, ale mám nalítáno podstatně méně, asi o jednu tu nulu nakonci míň. A tak jako asi pořád ještě začátečník přece jen cítím, když honím v zatáčkách kuličku mezi čárky a podobně - a nejde to zatím? vždycky samo). Takže - na FS jde lecos. Dá se lítat jako "rumpál", FS to odpustí, v reále pochipitelně ani trošku ne. Ale i na FS se dá (pochopitelně s dobrým stickem a pedály!) hlídat si rychlosti, výkluzy, visící křídlo, srovnání směru do osy dráhy, "odbrzdění" po stažení plynu a podobně. Je to dobrý "zimní trenažér". Nenahradí praxi ve skutečném lítání, ale přece jen si myslím, že při stejné přestávce v létání ten, který "hobloval" přes zimu FS, má přece jen výhodu a dělá míň chyb. Takže - ať nám to lítá! |
| |
|
| | | | Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 29. 10. 2002 / 09:20 | Vita Zenisek |
| | Tak jsem zjistil, ze line to letadlo je jen ve FS2002. Ve FS2000 z toho dostanu to co se pise v dokumentaci. Po vymene *.air souboru ve FS2002 za ten z FS2000 se rychlosti upravily, ale zase to lrta trosku jinak...
No nevim. Jeste musim potestovat a rozhodnout se co je lepsi...
Jinak zdaleka nejrychleji leta Milanuv model... |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 29. 10. 2002 / 09:43 | |
| | Jo, ve FS2002 se stejnej letovej model chova trosku jinak nez ve FS2000. Ale da se to doladit upravou ucinnosti kormidel, odporu, setrvacnosti atp.
Co myslis tim, ze muj model lita nejrychleji? Myslis max. rychlost, a nebo i jiny rychlosti? Ve FS2000 by rychlosti mely priblizne sedet, vcetne max. rychlosti ve vodorovnem letu, i takovy veci jako doba zrychlovani z min. na max. rychlost. A pri stremhlavem letu ma L39 omezovac na max. povolenou rychlost, ktery zacne vysouvat podle potreby brzdici stity - coz na mem modelu funguje taky ( alespon ve FS2000, ve FS2002 jsem to vlastne jeste vsechno poradne neotestoval, jestli vsechno dunguje jak ma, ale mam pocit, ze jo ), funguje i automaticke zasouvani vztl. klapek, po prekroceni urcite rychlosti ( a nad tu rychlost zase nejsou vysunout ). |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 29. 10. 2002 / 11:55 | Vita Zenisek |
| | Myslel jsem vodorovnej let a FS2002. Posilal jsem Ti majl, abych nezatezoval forum... |
| |
|
| | | Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 29. 10. 2002 / 15:58 | Mirek |
| | Přátelé,
protože podle mého názoru je L-39 nejhezčí éro na světě, pročetl jsem si všechny příspěvky na tuhle otázku.
L-39 od CaptainSim nemám, i když mě velice zaujal popis na jeho stránkách. Takže k porovnání těchto dvou letadel nemohu říci nic, ale protože jsem tu četl o chování skutečné L-139 a o simulátoru - napíšu svůj názor.
Před cca 15 lety jsem pracoval v pražském Letovu, na montáži leteckých simulátorů. (V té době se tu vyráběl L-39, L-410 a o něco později také Mig-21). Jako tehdejší plachtař a blázen do létání jsem během několika let "nalétal" hlavně na TL-39 cca 200 hodin. Ti, kteří tam měli odlétat na každém simulátoru několik desítek hodin to nebavilo, radši si fušovali něco na doma, jak to tenkrát chodilo. Během téhle své "praxe" jsem se tu potkal se spoustou pilotů, kteří létali skutečnou L-39 a většina říkala, že simulátor je mnohem citlivější. V reálné L-39 jsem nikdy neletěl (i když pracuji v Aeru Vodochody), a tak mohu mluvit jen o chování letadla - simulátoru.
Už si nepamatuju hodnoty jako jsou rychlosti, stoupání, akcelerace, decelarace a pod. , ale vím, že veškeré chování simulátoru bylo zřejmě v tomto směru věrné, neboť pro každý parametr existovala jeho jmenovitá hodnota a tolerance a vše se kontrolovalo.
Celkově se dá říci, že L-39 je cvičné letadlo a podle toho se chová. Pokud se dobře vytrimuje, letí v podstatě samo. Je hodné, nezáludné, dobře reaguje na výchylky kormidel, dostatečně dlouho dopředu varuje před pádem (mimochodem tento půdorys křídla je z hlediska oblasti odtržení proudnic při vyšších úhlech náběhu asi ideální), letadlo se proto výborně chová při takových prvcích, jako jsou pády, vývrtky a pod. při vybírání vývrtky nemá tendenci přebýhat, přetáčet se, ... konečně pro spoustu těchto vlastností se používá i jako skvělý akrobatický stroj. Tady asi trochu vadí slabý motor a jeho dlouhá akcelarace.
Když jsem si poprvé zalítal s L-39 od Milana Lisnera pro FS2000 - musím říci, že jsem si tehdy říkal - ano, to je ono, to je chování cvičného letadla, tak nějak to asi tenkrát na tom simulátoru létalo ... |
| |
|
| | | | Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 29. 10. 2002 / 21:32 | |
| | Naprosto souhlasím s kolegou z Aera Vodochody. Na TL-39 sice mám pouze asi 2 hodiny, zato však ze začátku tohoto roku. Jedinou výhradu k L-39 od Milana Lisnera mám ke klouzavosti a účinnosti brzdících štítů, ale co se týče zbytku, je to stejný.
Honza |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: L-39 od CaptainSim vs. L-39 od Milana Lisnera 30. 10. 2002 / 10:10 | |
| | Dik za zajimave prispevky.
Mohl bys presneji specifikovat ty vyhrady ke klouzavosti a ucinnosti brzd. stitu?
Mam rozpracovanej lepsi 3D model L39 ( i L29/159 ) do FS2002 a i dynamika by se mohla pripadne jeste doladit, kdyz bych vedel co a jak ( a pujde to ve FS udelat ... )
|
| |
|
|