FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 24. 2. 2025, svátek má Matěj Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
LOGAREX Jeden příspěvek | Celý strom
LOGAREX   17. 8. 2005 / 09:08
Lowmick   
Pred nejakou dobou se mi dostalo do ruky pravitko LOGAREX 27732, ale jelikoz uz jsem generace GPSek tak z toho poznam akorat pismenka (jednotky) a cisla, nevite prosim vas nekdo kde by se na to (nejlepe na netu) dal sehnat nejaky navod jak se s tim zachazi? Umi to pocitat ruzny kurzy, snosy vetru, casy, rychlosti atd., ale jeste jsem neprisel ani na jedno...
Strycek Google nic nenasel.
 

Re: LOGAREX   17. 8. 2005 / 09:25
cmar
Ja teda neviem, ak myslíš logaritmické pravítko, tak ono to je vlastne kalkulačka s triginometrickými (tan, cos, sin atď ) a. logaritmickými funkciami )) Volakedy som to používal denne ale to bolo 25 rokov naspat ) a pamatove bunky sa akosi vyparili .. teeda tie kde bol zapis o činnosti s logaritmickým pravítkom ) žeby to počítalo špeciaálne kurzy, snosy atď .. to nie .. musíš vediet čo počítaš a použijes to ako kalkulačku )
 

Re: Re: LOGAREX   17. 8. 2005 / 09:36
Lowmick   
Vypada to trosku jako tohle http://gasmask.idisk.cz/program/velkyobr_multi.php?ces=../sbirka/pristroje/&obraz=p041.jpg
akorat je letecky tak tam jsou stupne, casy, rychlosti, vzdalenosti...
 

Re: Re: Re: LOGAREX   17. 8. 2005 / 09:52
MaPa   
No tohle na obrázku je logaritmické pravítko, jenže do zatáčky. Na průmce sme s tím normálně počítaly, zkusím si tedy vzpomenout a pak sem něco napsat. Postup bude stejnej, jen jednotky budou jiný.
 

Re: Re: Re: Re: LOGAREX   17. 8. 2005 / 10:00
Lowmick   
Ok, diky moc.
 

Re: Re: Re: Re: Re: LOGAREX   17. 8. 2005 / 10:04
MaPa   
Tak to nebudu muset popisovat sám. Tady je docela dobře udělanej popis pro lineární pravítko.
http://www.study.fce.vutbr.cz/KUTIna/logaritm.htm
Když si představíš, že je ztočený tak, že se na koncích spojuje do kruhu v mísě, kde jednotky přecházej do desítek (logika logaritmování je v tom, že se využívají právě logaritmické stupnice, kde vzdálenost lineární nebo i úhlová 1-2 je stejná jako 10-20 a taky 100-200), tak metody výpočtu můžeš aplykovat na to letecké. Prostě vyjdeš ze známých veličin a budeš hledat tu neznámou. Známé nastavíš a neznámá vyjde. Jen si musíš logicky odvodit řády, aby se ti náhodou nestalo, že vyjdeš z nějakéhočasu letu, podle něj natankuješ a po jedné desetině letu skončíš bez paliva.
Chce to doplnit o selskej rozum nebo zkušenosti.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: LOGAREX   17. 8. 2005 / 10:09
Lowmick   
Jasny, dik, zkusim to nejak nakoumat
 

Re: LOGAREX   17. 8. 2005 / 10:22
Sněhulák   
to sice není ono ale taky zábavná věc .-)) Jen nevím kde se mi válí... asi někde v hangáru ve skříňce .-))

http://knihy.vacc-cz.org/V-PL-6/V-PL-6_154.png
http://knihy.vacc-cz.org/V-PL-6/V-PL-6_156.png
http://knihy.vacc-cz.org/V-PL-6/V-PL-6_158.png
http://knihy.vacc-cz.org/V-PL-6/V-PL-6_160.png
 

Re: Re: LOGAREX   17. 8. 2005 / 10:29
Lowmick   
No to je skoro ono!!! Diy, podle tohodle to bude asi jednodussi...
 

Re: Re: Re: LOGAREX   17. 8. 2005 / 12:46
Nadomnou zem...
ja mam tiez nieco podobne ale original iba na osu... ked chces teoreticky ti to mozem popisat jak to funguje.
img_forumn/r62887_1.jpg (500x375)
 

Re: Re: Re: LOGAREX   17. 8. 2005 / 13:03
Nadomnou zem...
Lowmick... mas to v knihe "Učebnice sportovního letce" na stranach 368 až 378. Tu knihu určite máš. Alebo ak nie v aeroklube ju určite budú mať.
 

Re: Re: Re: Re: LOGAREX   17. 8. 2005 / 13:18
Lowmick   
Tohle je to moje...
Tu ucebnici mam, dik, mrknu na to.
img_forumn/r62894_1.jpg (500x375)
img_forumn/r62894_2.jpg (500x375)
img_forumn/r62894_3.jpg (500x375)
img_forumn/r62894_4.jpg (500x375)
 

Re: Re: Re: Re: Re: LOGAREX   18. 8. 2005 / 01:06
kuma   
To co má na obrázku "Nadomnou zem" je dokluzoměr. Je to taky logáro dokolečka, ale je to jiný stroječek, než má Lowmick.

Ten Lowmickův Logarex je zjednodušená verze starého německého Dreieckrechner Plath DR2 - tedy kruhového počítadla pro výpočet navigačního trojúhelníku. Letecký národ tomu neřekne jinak, než "komputor". Když s tím umíš, s normálním érem potřebuješ už pak jen mapu a nic víc.

Problém je v tom, že Němci měli svůj DR2 (byl taky DR3) perfektně vymakaný. Je to bytelný disk tak akorát do ruky, s několika nezávisle se otéčejícími mezikružími a t každé strany ještě jeden jezdec, to vše umně sešrubované tak, že když to nastavíš, tak to tam taky drží - a s příslovečnou německou důkladností, pečlivostí a přesností. Po válce jich tu byla spousta a občas se to dá ještě koupit v aviatiku nebo starožitnictví. Kdo ho má, chrání ho jako oko v hlavě.

Proti tomu Lowmickův Logarex je (owmicku, prosím, promiň) pouhá parafráze na zmíněný DR2. Jednak je vyroben s typickou socialistickou ležérností - někdy pasuje, někdy nepasuje, stupnice nejsiou vždy zcela soustředné - a pka utíkají čárky. Navíc nastavení nedrží - při převracení (viz dále) se stupnice rozjedou - a řešení úloh za letu v kabině je velmi obtížné, skoro nemožné. Poslední pecka Logarexu je v technickíém zjednodušení. Zatímco originál má na straně rychlostí tři nezávislé stupnice a navíc jezdec, u logarexu jsou obě stupnice (vnitřní a vnější) natisknuty na jednom plexisklovém disku, takže když se jedna nastaví, druhou to rozhodí. S Logarexem jsem se to nikdy nenaučil.

Pro ty, kteří mají to štěstí a mají v ruce originální DR2 (nebo DR3) si dovolím připojit stručný tahák, který jsem si napsal do nákoleníku. Podle něj se dá používat i Logarex - s jistou licencí.

Vpočet navigačního trojúhelníku - máme letět po trase v určitém (zeměpisném) kursu určiou rychlostí. Fouká alevítr a ten nás snáší bokem. Éo se musí vytočit čumákem trochu proti větru, takže kurs letu musí být jiný, než kurs na mapě. Taky se změni rychlost, vítr zezadu nás urychluje, vítr proti zpomaluje - a nás zajímá, kdy tam doletíme.

Máme dáno (je dobré si napsat na kus papíru):
- PTUZ (plánovaný traťový úhel zeměpisný) - tedy mapový kurs.
- S délka trati (v km)
- Vp - pravá vzdušná rychlost - tedy to co nám ukazuje rychloměr (nikoliv to, jak rychle letíme nad zemí) v km/h
- d/U - směr a rychlost větru (je potřeba převéstna stejné jednotky, jako S - tedy nejlépe taky takly km/h)

Počítadlo má dvě strany - stranu "kursovou" a stranu "rychlostí".

1.- nejprve na kursové stupnici nastav (otáčením vnitřní růžice proti vnější) šipku se symbolem letadélka na kurs, kterým máme letět (PTUZ -mapový kurs).
2.- otáčením jezdce s modrou šipkou se nastaví směr větru (tedy vlastně kurs, ze kterého vítr fouká)
3.- na bílé (vnitřní) stupnici se pod modrou šipkou přečte (a zapíše) úkel větru na trať - E (tady je názorně vidět, jestli fouká zpava či zleva a jestli proti, nebo do zad).
** komputor se nyní přetočí na druhou stranu, na stranu rychlostí (aniž by se při tom pohnulo nastavením na kursové straně - pokud možno)
4.- běžec se (s otočením i vnitřní stupnice) nastaví na vzdušnou rychlost Vp (na rychlost, kterou ukazuje rychloměr).
5.- Aniž by se pohnulo jezdcem, ntočí se zevní mezikruží pod jeho rysku tak, aby ukazovala číselnou hodnotu úhlu větru na trať - E (viz č.3)
6.- na mezikruží rychlosti najdeme rychlost větru. Proti ní se na zevním mezikruží ukáže úhel snosu US (doporučuji zapsat).
7.- Podle orientace větru (zprava, zleva - viz prvnístrana komputoru) se ke kursu přičte či odečte úhel snosu. O úhel snosu se pootočí (zatím nastavený) jezdec na straně rychlosti - a na stupnici rychlosti nám ryska ukáže traťovou rychlost W (zapsat) - to je rychlost, jsou se budeme skutečně po trati šinout, když bude éro vybočené a budeme hlabvně bojovat s nějakým větrem (nebo se na něm povezeme jak surfař na vlně).
8.- necháme jezdec tam kde je a na stupnici rychlosti (střední mezikruží) najdeme délku trati S (vzdálenost, kterou máme uletět). Proti ní je na vnitřní stupnici už přímo doba (hodiny, minuty) jak dlouho tedy (s tím větrem) trať poletíme.
9.- překlopíme komputor zase zpět na stranu kursů - a odečteme úhel snosu US od PTUZ (snos vždy proti větru) - to znamená posuneme šipku se symbolem letadélka doprava či doleva o US. Na zevní stupnici odečteme kompasový kurs, kterým musíme letět.
Úloha je hotova.

Když to čtete poprvé, zdá se to složité. Ale když to párkrát zkusíte s komputorem v ruce, přijdete na to, že to je raz-dva-tři - a můžete letět!

EDIT: dá se tam řešit řada dalších úloh, např. korekce indikované rychlosti v závislosti na výšce letu a teplotě, převody km/h na noty či m/sec a podobně, ale to by bylo už móóóc dlouhé...
 1x  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: LOGAREX   18. 8. 2005 / 09:59
Lowmick   
Vcera jsem se naucil pocitat tu pravou vzdusnou rychlost a dopocitavani rychlosti (vzdalenosti, casu) kdyz znas to ostatni, prevody m/s, km/h, m/h zatim nepotrebuju, teda m/s na km/h a naopak je jednoduchy a rychly, mile jsem zatim nevyuzil, u tyhle ulohy co jsi dal jako priklad jsem se ale zaseknul (vsechno to je v ucebnici pilota jak psal Nadomnou zem...), taky to bude asi trochu tim ze ty komputory taky trochu jinak vypadaj, i kdyz to je jen v detailech tak jejich casti se stejne lisi, sipky maji jine barvy, jsou jinak velke,.... Jeste to budu zkouset, ten uhel snosu by me docela zajimal...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LOGAREX   18. 8. 2005 / 15:52
kuma   
Mám v plánu odchytit někde synka, má zrovna v provozu náš digitál - a pověsil bych sem pak repre fotky mého komputoru. To by pak pomohlo pochopit o čem mluvím a přiřadit k tomu funkce na tom tvém od Logarexu. Před lety jsem měl v ruce přímo návod na použití (v češtině - logarex), tchán totiž komputor od logarexu nafasoval před mnoha lety u nás v AK i s futrálkem a návodem. Ale už nevím, jestli to někde má, vloni mu bylo 77 a tak s létáním už definitivně seknul. Pokud se dobře pamatuju, měl by tenhle logarex umět přesně to co DR2 (a naopak). Jen je složitější to hýbání stupnicemi, protože logarex má jinou kontrukci disků (jsou to jen potištěná plexiskla, tři soustředné disky, bílá a dva průhledné - a na tom jezdci). Jinak - tenhle komputor skrývá celou řadu lahůdek - např. korekci pravé vzdušné rychlosti s ohledem na výšku letu a teplotu a podobně. Koupil jsem jej kdysi jako zbytečnost za 300.- Kčs - a nedal bych ho za nic. Dokonce i při pilotkách jsem se neučil odpovědi na navigační úlohy zpaměti (jako mí kolegové), ale střihnul jsem je komputorem, protože ten byl jediný jako pomůcka povolen. No a já jedinej ho v naší partě měl (a trefil jsem se dobře hned napoprvý... kde jsou ty časy...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LOGAREX   18. 8. 2005 / 16:29
Lowmick   
Jj, je to vyborna hracka, u toho Logarexu ale asi moc nevyuziju ten vypocet pro TAS, ma to docela hrubou stupnici vysky a teplotu od -60°C do +25°C, krom toho v tech 300m GND co se bezne lita to neni az zase tak velkej rozdil, ale to dopocitavani snosu vetrem, ruzny vzdalenosti a rychlosti jsou skvely.
Diky za pomoc.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: LOGAREX   18. 8. 2005 / 16:38
kuma   
No, v praxi jsem to zatím nepoužil, ale ta představa, že bych mohl spočítat přesnou vzdušnou rychlost pro mého vivata (např. v 11 km výšky a při mimořádném horku -40 st.C by už to bylo sakra znát) a pak to zkusit naostro - to mne opravdu vzrušuje! ;.)))))
 

VWAC
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ