FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 23. 12. 2024, svátek má Vlasta Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
K havárii helios - dnešní LN Jeden příspěvek | Celý strom
K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 11:04
MilanP
Jen pro zajímavost - část rozhovoru LN s ředitelem letiště v Roudnici a (údajně) pilotem p. Vlastimilem Dvořákem :

Titulek - Pilot : Stroj měl přistát i sám.

LN : Pokud pilot zkolabuje, může letadlo přistát ?
Dvořák : Letadlo je naprogramované na celý let, do něho piloti vlastně nezasahují, až těsně před přistáním.

LN : Jak daleko před přistání berou piloti letoun "do rukou" ?
Dvořák : Oni ho neberou do rukou téměř vůbec. Letadlo za normálních okolností sedne na dráhu, dá revers, zastaví a pilot to bere teprve potom. Třeba u startu to má pilot v rukou jen asi v jednom z osmi případů, v podstatě ze cvičných důvodů.

LN : U přístání je zhruba stejný poměr ?
Dvořák : To je úplně stejné. Jde o to, že člověk nedokáže přistát tak přesně jako automat. Mohou být třeba takové klimatické podmínky, že pilot vůbec nic nevidí. Letiště vysílá speciální naváděcí paprsek, který letadlo navádí na přistání. Letadlo pak klesá tak, aby ve správnou chvíli vyrovnalo na přistání, celé to řídí autopilot.

 

Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 11:21
pseudoMates
Co je to za exota??!! Tohle se může stát v případě, že má FMS nabušenou celou trať a to včetně příletovky... což se tady předpokládám asi nestalo...
Tenhle člověk se asi hodně kouká na americký filmy...
 

Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 11:24
MaPa   
No, hlavně to nějak nepředpokládá, že by taky mohlo v tu samou chvíli sedat jiný letadlo. Přece pořadí na přistání má v rukou dispečer a ne autopilot. Aerolinky zatím nejsou japonskej "šinkanzen", aby se to dalo celý automatizovat.
 

Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 11:30
lumpy (BHA066)
jeste neco, aby letadlo dostoupalo na let. hladinu, tak musi byt tato vyska krome v FMC taky na MCP (stejna nebo vetsi nez v FMC) a to same plati i pri klesani ... Letadlo nemuze zacit klesat podle FMC kdyz nikdo nestoci vysku na ovladaci MCP ....
 

Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 11:34
pseudoMates
No, za předpokladu, že je posádka OK a nemá spojení, jsou postupy, jak toto letadlo dostat na zem. Všechny ostatní stroje jdou do holdingů a čekají, dokud tohle éro nesedne. Ale tenhle rozhovor, to je fakt síla... Chtěl bych toho pána osobně vidět...
 

Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 11:27
MilanP
BTW pro klesani z dane FL - neni treba (min. u Boeingů) vzdy pilotem resetovat MCP altitude i v pripade modu VNAV ? Nebo existuje nejake obklika ? BTW2 - start na auopilota jsem taky jeste nevidel. Tyhle desinformace pusobi, ze si lidi mysli, ze piloti prakticky letadlo neridi.
 

Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 11:35
pseudoMates
myslim, že nejen u buliků... Oklika podle mě neexistuje...
Start na A/P si neviděl...? No, pan Dvořák třeba jo, stejně jako revers na A/P...)))
 

Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 11:30
Spirit
...ach ty noviny... jedna senzace za druhou...
 

Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 11:35
tonde   
pokud je mi znamo, prvni a zatim jedine plne automaticke pristani provedl pred mnoha lety rusky raketoplan Buran a to jeste za idealnich podminek. Experimentovalo se s tim i u Boingu, ale ze by se to vyuzivalo v praxi se mi nezda.... Neni tu nekdo, kto leta se skutecnym Boingem? Pri pristani je mraky faktoru, ktere podle mne zadny soft stopro nezvladne. Mozne to letadla teoreticky umi, ale spis jen pomahaji pilotovi nejtezsi manevr celeho letu zvladnout.
 

Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 11:40
lumpy (BHA066)
Zkus zalistovat trochu ve foru .... Nedavno se tu resilo nastaveni klapek pri pristani a nejaky pilot tu rikal ze vetsina pristani je automat s flaps 40 ...... Ruco jen obcas, treba pri silnem bocnim vetru .. Jinak 737 maji Autoland, tzn. ze po fazi ILS priblizeni nad drahou samy podrovnaji a dosednou
 

Re: Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 11:41
pseudoMates
A to jako A/P je schopnej zapojit revers..???
A ne na všechny ILS systémy tyhle éra umí sedbnout... myslím, že je to dáno i kategorií ILS..
 

Re: Re: Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 11:43
lumpy (BHA066)
no to ne, max vyhodi spoilery kdyz jsou zaarmovany. a to asi nedela ani a/p. nadruhou stranu myslim, ze automaticky pri sednuti stahne tah na idle.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 11:47
pseudoMates
Jo, spoilery vytáhne, pokud jsou zaarmovaný, dokonce i tah na idle, ale s těma reversama, to mě hodně pobavilo... Bych se ani nedivil, kdyby ten pán prohlásil, že po automatickém uvolnění rwy, si sám přidá plyny, řekne ATC, rwy vacated a sám si zajede ke gate....)))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 11:55
MaPa   
Že by se bavili o AI traficu?
 

Re: Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 11:48
tonde   
zalistuju.... samozrejme se nechci hadat, autopilota Boingu neznam, ja lital na MiGach a tam byl u MiG23 napr autopilot jen na tlumeni vlastnich kmitu letadla, jinak fsecko ruco . Jen si skutecne nedokazu predstavit pristani s dopravakem v automatu....
 

Re: Re: Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 12:01
Ladous
Mno já jedno takový zažil, asi před 4 lety při letu z Mallorci, nám posádka v B737-800 TVS oznámila že nám na ruzyni předvede plně automatické přistání. Samozřejmě že věci jako klapky, kola, reverzi, a asi i upravy rychlosti museli dělat sami. Ale kdo asi koukal v televizi na Turbulenci má skrelslené představy o lítání...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 12:08
tonde   
no vidis a co je na tom automatickyho? presna rychlost je nejzakladnejsi faktor pri pristani, od ni se odviji veskere dalsi hodnoty, ktere je treba prave v zavislosti na rychlosti menit a udrzovat....
 

Re: Re: Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 12:13
A.J.Scandall   
tonde:
Jo, autopilot 737 dokáže opravdu sám za určitých podmínek přistát, nedokáže však uřídit výběh. Modernější éra však dokážou i to.

okpin: nevim, který pilot 737 to tu o autolandu a klapkách 40 psal, ale za těch mnoho set hodin na 737 jsem autoland zažil mimo výcvik a skutečnou CAT III (což bylo celkem asi 8x) jenom jednou, slovy 1. A to když po nás ten monitorovací systém letadla žadonil hláškou PLEASE PERFORM AUTOLAND ON NEXT OCCASION.

re Vlastimil Dvořák v LN - brrrrr, Šantáne, jak jsi takovej bulls*it mohl vypustit?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 12:23
tonde   
Scandale,
dik za info, muzu ti poslat soukrome mail, at nezatezuju forum?
Dik, Tonde
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 12:45
A.J.Scandall   
Jasně, pošli
 

Re: Re: Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 12:15
Luděk Ch.
Ve většině případů, pokud jsou normální podmínky, v konečné fázi bere řízení do ruky pilot a přistává ručně. Nemluvě o tom, že ani zdaleka není všude ILS certifikované na CAT III přistání. A ty kraviny, co ten "odborník" v novinách napovídal, no škoda mluvit Letadlo nemůže začít samo klesat pod ALT nastavenou na MCP a to ani v režimu VNAV. To je první blbost. Druhá jsou klapky, když pilot nastaví nižší ALT na MPC, letadlo začne klesat v T/D a dokonce může i zpomalovat, pokud ovšem jsou na určitých bodech naprogramovány rychlostní limity. Ale jedna drobnost, letadlo samo nezpomalí pod minimální rychlost pro aktuální nastavení klapek a autopilot samozřejmě klapky ovládat nemůže Stejně tak nevyhodí podvozek ani nezaarmuje autospoilers a o reversu ani nemluvím Takže letadlo sice samo odletí trasu, ale k přistání je bez vyjímky nutná spolupráce pilota. Opravdu nechápu, jak může někdo, kdo o tom neví vůbec nic, mít tu drzost dávat rozhovor novinám. Mě se zdá, že novináři zašli do prvního aeroklubu a zeptali se tam nějakého "strejdy" co lítá na Blaníku a ten jim povykládal, co viděl v nějakém americkém filmu ttřetí kategorie Fakt kraviny.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 12:24
pseudoMates
přesně... moje řeč...)))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN, že 737 neumí vzlétnout?   15. 8. 2005 / 12:44
Kachna   
Že 737 neumí sama vzlétnout? Pánové umí. Zkuste to, jde i ve FS. Postavte éro např na RNW 24 LKPR. Zadejte nav1 109.10, crz 243, hdg 243, rychlost cca 250knts, alt dle MFS. V MFS zvolte odletovou trasu. A teď začíná sranda. Zapněte AP dejte APP, A/T, Plynové páky nad FI a Stisknout G/A, obrzdit. Hrajem, ož se to točí. V1, Vr, V2, Climb sequence, Klapky, podvozek domu, připnout VNAV a letíme.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN, že 737 neumí vzlétnout?   15. 8. 2005 / 12:47
A.J.Scandall   
Anebo Blaník. Zapnout fousy, sednout na Herkules, vokouřit to a on stoupe jako drak na špagátku a ani tam nemusí být pilot....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: K havárii helios - dnešní LN, že 737 neumí vzlétnout?   15. 8. 2005 / 12:55
Kachna   
A nebo tak, ale viděl jsem to na simulátoru v ČSA Training Centru. I to přistání. FMS navede éro do osy, připneš Aproach (nesmíš zapomenout nastavit správné HDG) a už jen snižuješ rychlost, Vyhazuješ klapky, podvozek, nastavíš Autobrakes, zaarmuješ spojlery. A reverzy, ty tě už nemusí zajímat.
 

Re: K havárii helios - dnešní LN   15. 8. 2005 / 12:54
Tragédie v JRD
No pekny, lidovky jsou dobrej platek ))
 

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ