FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 28. 11. 2024, svátek má René Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Pravidla na IVAO? Jeden příspěvek | Celý strom
Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 11:18
TomášN
Proč při lítání na síti IVAO spousta českých pilotů žádá po zastavení na stojáce povolení k vypnutí motorů a ukončení letového plánu? Co to je za nesmysl? Neodpovídá to realitě... Po obdržení trasy pojíždění a čísla stojánky se už jenom maximálně s groundem rozloučím před najetím na apron (samozřejmě odpovídám během celého pojíždění na případné příkazy řlp atd... ale po zastavení nějaké další žádosti??).
Další věc: proč se musím při létání VFR v prostoru třídy G a E (v ČR) hlásit řlp (můžu přece být jenom na poslechu, ne?)? Přihlásím se přece až tehdy, až budu chtít poskytnout nějakou službu, nebo vstoupit do CTR, TMA, třídy D nebo letět do zahraničí... Pomíjím už ten fakt, že je povinnost na IVAO podat vždy letový plán na let VFR (nebo ne?), asi to nějak souvisí s provozem této sítě (IVAE, IVAP, IVAC?). Také to neodpovídá realitě, ale prosím, asi tvůrci chtěli, aby byli všichni piloti vidět (poloha, typ, odkud, kam, jejich identifikace atd...) Dobře, to beru, ale proč se následně musím hlásit řlp? Samozřejmě že podaný letový plán VFR z neřízeného letiště se v reálu aktivuje ohlášením vzletu, nebo přihlášením se na příslušné freq nejpozději po vzletu, jinak není aktivován a neposkytuje se žádná služba, ale tady na IVAO bych tento FPL VFR (pokud nechci žádnou službu) bral jenom jako informaci pro ostatní (IVAE).
Předpokládal jsem, že na IVAO jde o maximálně věrnou simulaci reálu a proto se ptám na tyto vlastně drobnosti a z pohledu provozního prkotiny...ale..?
Záměrně tento dotaz neposílám "činovníkům" české divize IVAO, ale dávám to na periskop, aby mohli reagovat také ostatní... Prosím o odpověď hlavně příslušné kompetentní osoby z české divize. Předem dík!
PS: Plné znění nějakých souhrných pravidel pro létání na IVAO jsem nenašel ani na české, ani na hlaní stránce IVAO. Co se týká letů VFR-vycházím z informací, které mi dodal Krechi. Tak mě moc nepeskujte

Letu zdar a francouzským řídícím zvláště!! ) 26.7 cca 40NM na HDG 164 (??!!) A3000ft ??!! (( o
 

Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 11:29
Eurostar   
jj je to přesně jak říkáš. tyhle postupy uplatnovane na ivao skutečně neodpovídaj reálu ale to asi víš sám nejlíp. už jsem se s tím nějak smířil.
 

Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 13:25
Rychlokvaška
Ahoj Tomáši,

odpovím sice jako "činovník" ;o), ale jen proto aby bylo zřejmé, že vše má nějaké pozadí:

1.) Vypnutí motorů a ukončení letového plánu - vypnutí je samozřejmě nesmysl, i když něco jiného je to u vojenským mašin. Ukončení letového plánu je věc druhá - v reálu se imho letový plán ukončuje. Někde tak že dojdeš na handling, někde automaticky, někde telefonem na místo podání, ale vlastní akt ukončení proběhne, jinak seš veden jako UNCERFA. Na IVAO o tuhle službu řada pilotů žádá na frekvenci (kde taky jinde, že) a díky funkčnosti klientů to je spíš dobrá pomůcka, než nedostatek. Samozřejmě ale profíci hlásí většinou pouze "on the blocks, parking brakes set" a od řídícího automaticky dostanou timecheck s ukončením FPL a povolení k opuštění frekvence. Čili nikdo nikoho k ničemu nenutí, někdo to tak dělá, a když už žádá, je mu povoleno Když nežádá, dostane náležitosti dle pravidel sám.

2.) V prostorech G a E se stejně jako v reálu hlásit nemusíš, pokud se nepohybuješ v ATZ příslušného letiště, CTR, TMA, ADIZ, letíš mimo republiku, apod. Protože ale většina letů probíhá obvykle z/na letiště ( ;o) ), je takovým zvykem, že právě aktivní "nadřízená" pozice (ve smyslu prostorovém) poskytuje službu AFIS, ba někdy přímo pro tento účel existují přímo lokální AFISáci (přípona _FSS), nebo stanoviště Praha INFO (LKAA_FSS), v budoucnu i Praha Terén. Všechny tyhle záležitosti jsou samozřejmě z podstaty služby pouze informační, čili se u nich nic nepovoluje ani nenařizuje a je čistě na pilotovi, jestli a jak bude komunikovat. Protože ale pro létání zcela bez komunikace snad myslím ani není potřeba aby dotyčný využíval kapacitu virtuální sítě, většina pilotů komunikuje a za to se jim dostává služeb (např. informací o počasí, provozu, atd. dle pravidel). Krom toho je tu výše uvedená ATZ, kde když se pohybuješ, měl bys i v reálu hlásit jisté informace o činnosti, na IVAO je vlastně výjimka jen v tom, že dané informace nehlásíš na příslušnou info frekvenci, ale na tu, která je zrovna aktivní a spadáš do její kompetence. Čili opět - vše funguje dle reálných pravidel, jen jsou zde možné nadstavby a usnadnění. Když už pro nic jiného, tak prostě tolik řídících opravdu nemáme . Někdy je dokonce příliš komunikace "AFISového typu" na škodu a tak sázíme na soudnost pilotů, že odhadnou bhodnost svého zdlouhavého působení na frekvenci.

3.) Podání letového plánu - zde je opět vše jako v reálu, tzn. pokud v reálu nemusíš, nemusíš ani na IVAO. Většina pilotů si ale plánek podává a pokud je to jen trochu možné jsou za to rádi i řídící, protože je aspoň zřejmé co lze od pilota očekávat a existuje vodítko pro to, jaké mu poskytnout služby. V nesposlední řadě je snažší logování letu, online monitoring, člověk je náležitě aktivní v rámci sítě a nekouká tak na něj každý jako na exota, od kterého lze čekat cokoliv. Drtivá většina bezplánkových letů totiž ani neví co má dělat a tak občas působí dost velkou neplechu (někdy i záměrně).

Ad PS: Protože se jedná pouze o nadstavbu reálných pravidel, jsou vodítkem příslušné předpisy a AIP. Faktem ale je, že ony drobné nuance by bylo dobré na webu mít a tak se tam brzy objeví.

BTW: Píšeš to sice sám, ale ptáš se opravdu na prkotiny Ptáš se navíc tónem, ze kterého mi přijde, že se jedná o kritiku, že to vlastně děláme všechno špatně a přitom jsou to všechno jen věci navíc, aby to bylo pro všechny zajímavější Jak už jsem psal - lítat zcela bez komunikace někde po republice a bez letového plánu sice lze, ale na to je myslím každé online sítě tak trochu škoda...na to stačí offline msfs a nebo (a co je mnohem přínosnější), je lepší jít si zalítat doopravdy do aeroklubu
 

Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 14:06
j.s.
Lítat na síti bez letovýho plánu a komunikace by nebyla ani tak škoda, jako spíš pěkná "békovina." Proto ty sítě jsou, aby se tam komunikovalo a lítalo podle FP, ne aby ATC civěl na hejbací tečky na "radaru", kousal si nehty a pilot si lítal, jak by chtěl.
 

Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 14:29
Rychlokvaška
Jsem to nechcel úplně takhle, ale jinak jsi to Jiříku jako obvykle vystihl velmi pěkně To jsem rád, že na ty řídící taky někdo myslí
 

Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 14:48
TomášN
Milý Jiříku,
pokud se podíváš na IVAE, tak zjistíš, že je spousta pilotů, kteří lítají na totálně neobsazených stanovištích a asi opravdu s nikým nekomunikují a jsou samozřejmě ONLINE! Takže to asi ta "békovina" někoho baví, lítat jen tak, jak se mu zachce... i když si podal FPL na IVAO a je pochopitelně připojen (viz. např. organizované VFR tours!).
Tomáš
 

Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 15:21
MaPa   
Na IVAO nejsem, ale nebylo by pro Vás lepší, kdyby s Váma linkařema jítali třeba i klubáci? Dělali by Vám v okolí jetiště přirozenej bordel, protože se pletou všude, kde nemaj. Stejně tak by mohli lítat i militantisti a obsazovat cvičný prostory, aby Vás náhodou nenapadlo si to tamtudy zkracovat.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 18:07
Lowmick   
Neboj, na IVAO se VFR (vč. mě) vesele pletou a vojaci taky litaj
To neni jenom sit pro dopravaky, co jsem videl tak se vyuziva ve vsech smerech (uz i Follow me se dalo v LKPR spatrit).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 18:23
Fabo™   
To vazne? Porozmyslam o zalozeni VA ktora bude kopirovat cinnost Vzdusnych sil SR
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 23:19
Už přistál   
Tak to se hlásím, i když mám teda modrou knížku a v reálu mi to naše zákony přísně zakazují.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   29. 7. 2005 / 11:04
Fabo™   
Si založ české
 

Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 15:29
j.s.
Tomáši, netvrdím, že to nikoho nemůže bavit, offline si letím ve FS taky dočista sám, samotiný, v celém širém virtuálním světě bez pólů A už jsem si takhle skočil i online, protože jsem potřeboval hodiny do virtuálních aerolinek a nechtěl jsem, aby mi to nějaký ATC komplikoval
Ale primárně jsou sítě jako VATSIM a IVAO určeny právě k tomu, aby se komunikovalo, aby se podávaly letové plány a aby si pilot žádal o povolení i když si chce jen pšouknout Je to s podivem, ale virtuální pajloty tohle, narozdíl od pajlotů reálných, většinou baví. A doba (i počet uživatelů) naštěstí pokročila natolik, že se najde místo i na VFR poletování nad HorníDolní, aniž by ATC musel být zklamaný, že nemá co řídit.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 18:32
TomášN
Jo, v tom máš recht.
 

Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 15:46
Jennik   
Neposlednim duvodem, proc se takove veci povoluji a hlasi, je nevedomost pilotu. Z vlastni zkusenosti vim, co rikam. Kdyz jsem na siti zacinal, bal jsem se bez povoleni byt otocit vyhled v kokpitu Ale jinak, kdyz letim vfr po cechach a je online lkaa_ctr, jsem rad, kdyz muzu byt na frekvenci, pac ten virtualni svet aspon trosku ozije
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 15:50
MaPa   
Ono by vůbec nemuselo bejt špatný si udělat přezkušovací skoky na nějakým klubovím letišti po síti, vidět se navzájem a hlásit přiblížení ...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 15:55
OK-Milda (BHA410)   
Tím jsi mě přivedl na myšlenku, provést nějakej slet na vybrané letiště. Nebo co třeba dohodnout hromadnej přelet z LKTC na LKCM. Byla by to alespoň změna oproti "fádním" IFR letům s AP.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 16:01
MaPa   
Letos na MAS v Roudnici plánovali skupinovej let cca 400 malejch klubovejch mašin, který uměj alespoň 150 km/h cestovní rychlosti.
http://www.memorialairshow.cz/skupina/index.htm
Když se jim to nepovedlo, tak by to možná šlo virtuálně.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 16:03
OK-Milda (BHA410)   
400? Nemá to být spíš 40? Tolik klubovejch letadel snad ani v ČR není.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 16:05
MaPa   
registrovanejch je jich víc jak 3,5 tisíce
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 16:06
OK-Milda (BHA410)   
Tak tos mě dostal.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 16:07
MaPa   
Když máme víc jak 7.000 pilotů, tak musej na něčem lítat.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 18:39
Marky Parky   
Sakra, jestli něco nesnášim, tak když se 3 neděle před eventem a týden před jeho zveřejněním někdo na fóru náhodou zmíní že by néco takového bylo dobré. To pak člověk vypadá, že se opičí )))

Takže nebojte, velký VFR slet bude a bude to brzy..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 18:42
skyfly
jééééééééééé!!!!! Huráááááááááá!
img_forumn/r60150_1.jpg (220x265)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 20:10
Jansam   
to zas někdo říznul do živýho co ?? Ale to tak už bývá !! Alespoň bude pořádná poptávka !! )
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 20:12
Fabo™   
Startujem Zlina!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: IVAO - VFR   28. 7. 2005 / 16:22
MaPa   
Taky by šlo se sejít na nějakým vojenským letišti, terba Hradeckým, kde byl 1. letecký pluk a dát si výcvik třeba s takovou Avií B-534. Těch bylo v ČSR hafo.
"Jak stoupalo napětí na politickém nebi tak se teké objevovalo stále více nových B-534 na naší obloze. K 1. září 1938 jich bylo k dispozici 326 a k 10. listopadu již 424 (z toho 54 Bk-534)."
Taková vzpomínka na české meziválečné letectvo, případně s něčím civilnějším na MLL.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 17:54
Tragédie v JRD
nevymyslejte vymyslene a vyckejte par tydnu ... ))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 18:58
OK-Milda (BHA410)   
Sme jen netušili, že už je vymyšleno. Děkuju předem za nové akce.
 

Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 14:40
TomášN
Ahoj Davide,
děkuji za tak rychlou odpověď.

ad 1)
Ukončení FPL probíhá na řízených letištích jednoduše přistáním letadla a jeho "bezpečným" zajetím na stání, tj. úplně automaticky po bezpečném ukončení letu (pilot nic nikam nehlásí - ani zaparkování natož zabrždění, jak píšeš - toto je věc pilota a řídícího to nezajímá, už kvůli zatěžování frekvence zbytečným voláním), něco jiného je samozřejmě ukončení FPL VFR na neřízených letištích, který probíhá dle tvého popisu (až po INCERFU vyhlášenou na RCC). Nuance jako ukončení FPL za letu a podání FPL za letu tady nebudu rozebírat. Dotazem jsem myslel pouze provoz na řízených letištích! Omlouvám se, jestli to z toho nevyplynulo.
Vůbec co se týká tohoto bodu tj. ukončení plánu, zaparkování, zabrždění, povolení k opuštění frekvence atd. mi připadá, že jsou to vojenské postupy, které se ze života přenesly na IVAO (někdo přinesl)...odpovídalo by to vojenské letecké mašinérii, kdy se naprosto vše musí hlásit a povolovat, ale do civilního provozu (reálného!) to rozhodně nepatří. Jednoduše z toho důvodu, že by to prostě řídící "neukecali" a proto tato povolení nejsou potřeba - rozumí se samo sebou, že pilot na stání zabrzdí, vypne motory atd. Není to nařízeno ani žádným předpisem.
Vše jsi mi ale z provozního hlediska IVAO vysvětlil, pochopil jsem to a nemám s tím už problém

ad 2)
Dobře vysvětleno a OK!

ad 3)
Opět dobře vysvětleno, ostatně jsem si to myslel a napsal jsem to již v prvním příspěvku (to se týká i bodu 2).

ad ad PS)
Je dobře, že se tam tyto odchylky objeví. Aspoň se předejde těmto dotazům.

ad BTW)
Jsou to sice prkotiny, ale musel jsem se na ně zeptat, už z důvodu dodržování pravidel na IVAO (jak mi velí má profesionální čest ), které jsem, jak jsem už psal nenašel...
AIP, předpisy, postupy, LOAs atd samozřejmě znám, ale nebylo mi jasné, jak postupovat na IVAO, kde pochopitelně nejsou všechna stanoviště řlp obsazena a potom vzniká otázka, jak mám tedy postupovat (hlavně při onom "nešťastném" lítání VFR), komu se hlásit, jestli se mám hlásit atd.

Mrzí mě že se ti zdá, že jsem to psal nějakým posměšným tónem. To v žádném! případě a jsem rád, že se někdo síti IVAO věnuje a že existuje! Děláte to moc dobře a držím vám (staff české divize a všichni řídící!!) palce ať vás to nepřestane bavit a my FS piloti mohli lítat.
Letu zdar.

Tomáš
 

Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 15:02
Rychlokvaška
Ahoj Tomáši,

nemáš samozřejmě zač a díky za konstruktivní přístup a taky se omlouvám za špatné pochopení záměru. Samozřejmě jsem rádi za jakékoliv informace z praxe. Sám z lítání vím, že speciálně pokud jde o VFR, člověk spíš šetří hlas, než že by se vykecával (ale pak by z toho virtuální řídící nic neměli a pokud jde o aerolinky a řízená letiště, zase všechno běží automaticky, na což zase v rámci sítě ještě nemáme příslušné technologie (ale dost možná brzo budou . A tak je ono "hlasové odhlášení" po zajetí na stand nebo stojánku takovým nepsaným koloritem, taková součást "naslyš", co moc nebrzdí frekvenci. Různých žadatelů o vypnutí, ukončení, opuštění a kdovíco ještě naštěstí v klasickém civilním provozu ubývá Ono, ne každý má v malíku předpisovou frazeologii (i když materiály máme k dispozici) a tak spousta pilotů lítá s tím co odposlouchali. A tak jak říkáš, někdo občas něco přinese a kdo zatím nemá příliš praxe, raději opisuje, aby něco napokazil....Ono jak sám víš, i v reálu je předpis jedna věc a praxe na přecpané frekvenci věc druhá...eště že jsou ta metodická shromáždění

Jinak o nuancích ohledně ukončení a podání za letu jsem rád, že píšeš, např. v případě IFR letů s destinací v Líních (zrušení IFR a přechod na VFR) je to i u nás ve virtuálnu docela běžná praxe Snažíme se tak nějak čerpat a užívat co nejvíce toho co se používá...

 

Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 15:49
Fabo™   
Ad BTW-RL lety: No podľa ´mňa je MSFS taký populárny aj preto (podľa mňa najmä preto), že môže poskytnúť každému možnosť lietať akokoľvek, aj VFR s malým érom, aj keď sa monitor veľmi VFR letom asi nazvať nedá. Každopádne, síce na rozdiel od veľkých lietadiel typu bulík, kde je menej RL pilotov, lieta na malých lietadlách v MSFS(na IVAO) dosť takých ľudí, ktorí ísť do aeroklubu zalietať si skutočne proste nemôžu, z rôznych dôvodov, napríklad vek/financie/strach z výšok/pádu lietadla(mimochodom FS dokáže celkom pekne odbúrať tento strach - sám som príkladom) a lietať offlineje podľa mňa škoda. To už fakt radšej potichu počúvať OL a aspoň sa niečomu priučiť.
 

Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 15:51
OK-Milda (BHA410)   
Jenom k bodu 3). Opravte mě jestli se pletu, ale nevyhodí mě náhodou síť po 15 min bez podaného plánu?
 

Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 17:56
Tragédie v JRD
jsem si takrka jist ze ne
 

Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 18:24
TomášN
Určitě? Mě to buzerovalo textovkou už po chvilce, že si mám podat FPL, což jsem poté ihned učinil a tedy nevím, jestli by došlo k odpojení z IVAO sítě pokud bych ho nepodal... nevím.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 18:34
Marky Parky   
Určitě vyhodi bez podaného nějakého letového plánu. Letový plán totiž obsahuje důležité náležitosti bez kterých je problém s některými funkcemi sítě.

Proto se pro lety, které by v reálu byly opravdu bez letového plánu používá takzvaný zkrácený letový plán, který obsahuje pouze volačku, typ letadla, místo odletu, příletu a v trati položku DCT.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 18:37
TomášN
Takže takovýto FPL mohu používat na nějaké to VFR poletování na IVAO?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 18:45
Marky Parky   
Přesně tak. Pokud chceš létět třeba ekvivalent LKMO - LKMH bez letového plánu, vyplň akorád letadlo, dej že je to VFR a dej "departure LKMO", "destiantion LKMH" route "DCT"
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla na IVAO?   28. 7. 2005 / 19:33
TomášN
OK. A těším se na slet VFR )
 

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ