FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 28. 11. 2024, svátek má René Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
IVAO - Celebka shrnutí Jeden příspěvek | Celý strom
IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 09:03
Marky Parky   
Takže krátké shrnutí včerejšího večera na IVAO, kde jsme se opět malým krůčkem úspěšně přiblížili prvopočátkům letectví. Jak si kdo stojí přikládám v příloze ve stejném přízpěvku na pandoře (reklamace me postou a zde jsou moje komentáře:

i) Jak se piloti vypořádali s laděním QFE/QNH nemůžu soudit, neb jsem informace o výšce neměl zobrazeny, ale vzhledem k tomu že se žádná letadla nesrazila, tak asi dobře
ii) Příjemným překvapením bylo pro mne zvládnutí dobových procedur od pilotů, až na jednu drobnou vyjjímku, kdy dotyčný zalétl vstup do vyčkávání z miss approach procedury tak jak je zvyklý a ne podle mapy, všichni zalétli příletové, odletové i proceduru přiblížení velmi pěkně.
iii) Podařilo se i úspěšně skloubit celebkový a necelebkový provoz. Je pravda že když letadlo vyčkávající nad "L" mělo držet 1500m při oblastním QNH a necelebkový přílet nalétal ILS ve 4000ft, tak mi mírně zatrnulo, zdali jsem si to spočítal dobře, ale C/A se nerozsvítil, takže ano
iv) Celkove musim pochvalit hlavne piloty, ze nepodcenili pripravu a dokonce mam pocit, ze tohle "stare" letani je velmi dobrou skolou pro bezny IFR, protoze donuti o letu premyslet a piloti si tak osvoji dost postupu, ktere by za ne jinak provedla FMC/MCDU.
v) současně musím složit hluboký obdiv tehdejším dispečerům, neb řídit bez databloků, speedvektoru a podobných vymožeností, a to navíc na zelenozelené obrazovce je slušná fuška - klobouk dolů

Doufám že jste si to užili tak jako já a že se sejdem zase za měsíc, tentokrát v roce 1960 ( došlo k drobnému posunu původního temínu 1958 z důvodu lepších mapových materiálů pro rok 1960 ). A malá ochutnávka toho co nás čeká....

a) neexistence terminálu Sever a dráhy 07/25 (06/24)....
b) 4 dráhy - 04/22 08/26 13/31 a 17/35, kterým dominuje křižovatka "velké náměstí"
c) primární radar na stanovišti APP
d) procedurální řízení (tj bez radaru ) na stanovišti ACC
e) jediné přístrojové přiblížení ILS 22

a samozřejmě mnoho dalšího, informace najdete v nejbližší době na webu IVAO...
 

Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 10:16
Jennik   
Dik za skvely program a take obdivuju ridici, ze dokazali odbavovat normalni i celebkove lety... Pro me to bylo dost husty. Chvilku Josef, chvilku Julie, pak oto nebo oskar nedejboze neruda november norbert - za chvilku jsem proste na svoji volacku neslysel .... tak se timto omlouvam za ten podivny missed aproach s Iluskou, kterou jsem hluboce precenil a v okamzicich priblizeni jsem nedokazal kontrolovat nic vic nez vyskomer a magneticky kompas... Jeste ze se mi nakonec kousnula eFSka (kolem 19h uz byl na LKPR dost husty provoz) a tim zachranila moji v tru chvili jiz dost posramocenou cest ....
 

Re: Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 13:40
Fabo™   
Hmm.. škoda že sa takéto niečo nedeje aj na VATSIMe... Ale taký neskúsený nováčik s čerstvo získaným preukazom pilota letúňov a malým zlínom by vam vedel poriadne zavariť, čo?
 

Re: Re: Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 14:34
Marky Parky   
Však není problém mít registraci na obou sítích a létat vždy tam, kde se něco děje.
 

Re: Re: Re: Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 14:42
Fabo™   
No to mas vlastne pravdu to ma nenapadlo. Na kedy sa predbezne planuje ta akcia? nech si pripravim podklady a letovy plan
 

Re: Re: Re: Re: Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 14:48
Marky Parky   
Předběžně 23.8. Ale může se to ještě o týden tam či zpět posunout. Až bude jasný temín, bude vše na webu.
 

Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 10:17
Rychlokvaška
Přidám také pár komentářů a zážitků z natáčení

1) Musím také sklonit velkou poklonu tehdejším řídícím, protože vidět na radaru doslova jen posunující se tečky bez ničeho dalšího a mezi tím vším se orientovat a vzájemně separovat, to je opravdu něco. Na druhou stranu, metry /QFE / reg. QNH byly pro ně nativní jednotky a tak nemuseli neustále něco přepočítávat

2) Stejně tak bych rád poděkoval všem pilotům. Na jejich lítání už byla vidět velká zkušenost a jak říká Marky, celebka opravdu velmi významně přispívá ke kvalitě IFR létání - je nutné mít představivost, umět používat navigační přístroje a hlavně mít velkou zodpovědnost. Nevím jestli to bylo tím, ale vypadalo to, že si piloti uvědomují důležitou skutečnost - totiž že pokud udělají něco špatně, zejména pokud jde o výšku, může to znamenat jejich tragický konec, aniž by byl řídící schopen detekovat nějaký problém dřív než nastane. Existovaly drobné problémky typu obráceného smyslu RMI, ale poloha a špatný směr letu jsou naštěstí narozdíl od výšky vidět docela dobře, takže to žádné velké komplikace nezpůsobilo

3) Přilétli oba tradiční ruštináři a i když jsem si to včera neodkroutil i včetně razrešenia na nějakém z dalších IFR letišť, je to pro řídící velmi příjemné zpestření a díky za něj. Snad od nás s Markym neslyšíte příliš uširvoucích nedostatků

4) Opravdu malilinkou vadou na kráse je NEcelebkový provoz, který člověk musí holt řešit s dobovým SCT po paměti (chybějící všechny fixy, jiné polohy radionavigačních zařízení, zcela jiný traťový systém) a hlavně svými TAGy trošku ruší dřevní dobu jinak pěkně anonymního celebkového provozu. Ale i když bych mohl chtít celebkové lety po našich pilotech, stejně nelze totéž žádat po přelétavcích zejména z Germánie a tak bude holt oblast vždycky trošku kombinovaná a také trošku komplikovanější.

5) Jen jako malou zajímavost pro piloty, přináším takový stručný pohled do ATC kuchyňky, abyste věděli, co se skrývá za jedním takovým letišťátkem, kde je třeba udělit povolení a odvektorovat let při přiblížení

* V prvé řadě je třeba vše přepočítat na metry. Používaly se přepočítané současné feetové hladiny (tehdy altitude při regionálním QNH), tzn. je třeba vědět že se předává např. ve 3050m resp. 3350m altitude při regionálním QNH místo FL100 a FL110, že když si dá někdo do letového plánu FL180, že je to vlastně 5500m, apod.

* Dále je třeba určit QFE daného letiště. K němu je třeba znát aktuální lokální QNH (které se navíc včera téměř neustále měnilo po celé republice) a aktuální nadmořskou výšku vztažného bodu daného letiště. Od tlaku QNH se pak odečte tlakový rozdíl odpovídající výšce letiště podělené danou hodnotou HPa na 1ft, která se navíc, naštestí jen mírně, mění podle aktuálního QNH.

* Potom to nejzajímavější - výšku bodu FAF, udávanou v QFE. Pro ni je tedy nutné znát jednak aktuální QFE (viz výše) a druhak spočítat rozdíl nadmořské výšky FAF a vztažného bodu letiště (tedy získat jeho výšku nad letištěm) a převést na metry (mimo Ruzyně máme holt mapky jen ve ft).

* Pak je třeba přepočítanou přeletovou hladinu daného stroje zkotrolovat s tehdy používaným čtyřsektorovým systémem pro altitudes a případně dohodnout s pilotem opravu.

* Dále je třeba stanovit Transition Altitude, čili najít první použitelnou altitude při regionálním QNH nad Transition Height 600m QFE pro dané letiště (tzn. sečíst nadmořskou výšku letiště s TH a najít nejbližší vyšší).

* Přepočet větru z uzlů na metry za sekundu už je jen taková drobnost řešitelná zpaměti

* Teprve tehdy lze vydat povolení nebo vést přiblížení a klesání na něj. Do toho se většinou objeví několik neCelebkových letů, čili je třeba plánovat která feetová hladina bude pasovat do sektorového systému metrových altitude, tak aby byly zajištěné příslušné separace.

* Všechno je třeba mít zaznamenáno, kontrolovat hlášení pilotů s udanými povoleními a v duchu si přiřazovat papírové stripy daným anonymním tečkám na radaru, modlit se že dodržují co dostali v povolení a hlavně že to co se dle výše uvedeného spočetlo, je správně

Pevně tedy věřím, že pokud někteří s pilotů zaznamenali drobné zdržení nebo nedostatek, trošku přimhouří očko a představí si těch "pár" kroků, které se skrývají za krátkou pomlkou v komunikaci, nebo dočasným "standby"


Chtěl bych poděkovat všem kteří se účastnili, moc poděkovat Markymu za perfektní přípravu a vzájemnou koordinaci a už se hodně těším na další výlety do minulosti.

Go IVAO go

P.S.: Tos Marky neříkal že s procedurálem budu muset začínat já a ty budeš stále v blahorodí radaru
 

Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 10:48
Charlie   
Jo..tohle je pane polítání...sice se účastním spíše VFR provozu, který není tak komplikovaný a odlišný, narozdíl od IFRu, ale i tak je zábava hledat vstupní body pomocí mapky a naslouchat kolegům, kteří kočírují své Tupolevy. Každopádně to je velmi příjemné zpestření a odklon od monotoních eventů typu "dneska poletíme tam a tam, protože tam mají slet"

Již teď přemýšlím kam, proč a jak poletím příště. Bohužel, historické vrtulníčky již došly, tak alespoň ten "účel" letu ať má nějakou historickou reálnost )
 

Re: Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 10:53
Jennik   
Jeste si mohl vcera zasvindlovat s Mi-17 jako Mi-8, jestli se nemylim seriove vyrabena od 1965 (ale zarazeni do provozu u nas jsem nenasel), ale priste uz to bude spatne.... Taky je mi to lito.
 

Re: Re: Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 11:40
Charlie   
Ale jo...na 1960 je výběr ještě docela slušnej..."Irokéz", "Choctaw", "Whirlwind", či "Létájící banán."
 

Re: Re: Re: Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 13:52
Jennik   
Jen se obavam, ze pokud bychom byli dusledni nejen casove ale i geopoliticky, tak by asi moc v uvahu tyto typy neprichazely.
 

Re: Re: Re: Re: Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 13:55
Fabo™   
Ber to tak, ze ho CSSR ukoristila a teraz s nim lietaju v ramci priemyslenej spionaze
 

Re: Re: Re: Re: Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 14:04
Charlie   
Bohužel..buďto se musí fantazírovat, nebo vzít letadlo. Modely strojů z daného období prostě nejsou. Ale kvůli tomu si nebudu kazit příjemné zážitky )
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 14:56
kuma   
V roce 1960 by to klidně mohl být i Bell-47 (J-13). Ten k dispozici je. TAky by asi šla Alouette II (která existuje), i když ta myslím poprvé letěla až 1964, nevím takhle z hlavy jistě (nebo 1956?). Velmi zajímavý by z tohoto pohledu byl Hiller 12 (byl už v Korei, tedy 1953, některé přitom létají dodnes a je to prý velmi spořádaný stroj, piloti se je prý chválili pro stabilitu a spolehlivost) a pochopitelně miláčkové HC-3 a HC-103 - kdyby je někdo udělal....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 15:03
Charlie   
Bella 47 a Hillera 12 si nechávám na úplný konec, respektive začátek. I když možná zakončím Focke-Achgelisem Fa 223 ) Alouette II se též vejde do roku 1960..ale nějak jsem nenašel model.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 16:35
Fabo™   
Z hľadiska geopolitického by bolo celkom vhodné použiť aj vrtuľníky Mil Mi-1 alebo jeho poľskú variáciu SM-1
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 18:00
Jennik   
Bohuzel o zadnem takovem addonu nevim...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: IVAO - Celebka shrnutí   22. 7. 2005 / 08:17
bobik   
Zbývá pouze Mi-4. Měl jsem stažený nějaký add-on, ale byla to dost hrůza, tak jsem to vyhodil.
 

Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 13:22
OK-Milda (BHA410)   
Já si též dovolím poděkaövat řídícím za fantastický večer. I já jsem měl bohužel malinko problém se svým Tu-114 při přiblížení, kdy jsem v té "rachotině" nebyl schopen včas poladit příslušná NDB (staré nedobré analogové ladění - to se v jednomužné posádce fakt nedá)a tak jsem poté, co s pochopitelných důvodů nebyl Filipovi jasný můj záměr - nebo spíš tanec, nakonec skončil na vekterëch. Na druhou stranu se tento stroj ukázal být v simulátoru dobře manévrovatelný, takže jsem s tím sedl i z poměrně prudké zatáčky a velké výšky, když jsem předtím přelétl ILS. Jen potlesku by se mi nejspíš nedostalu, jelikož jsem měl v jeden okamžik při rychlém zahájení klesání určitě géčko blízko nule.
 

Re: Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 13:28
Latom   
.. neboj, vono by ti někdo určitě zatleskal. A když ne, tak by se určitě pob....

To když je u TVS v kokpitu P.Jirmus, tak se všichi cestující ptají, jestli s nimi nebude dělat ty kousky. Ty jsi to vyřešil rovnou. Měli je tam. )))
 

Re: IVAO - Celebka shrnutí   20. 7. 2005 / 13:58
Fabo™   
noticka: existovalu uz v r. 1960 letisko vodochody? a ak nie ake letisko pouzivalo aero vodochody na lety svojich ietdiel? ze by som tam poletoval s L-29
 

Gonzo
VWAC
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ