FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 24. 11. 2024, svátek má Emílie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
I need help with landing !!! Jeden příspěvek | Celý strom
I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 12:30
A330 pilot
Potřebuju pomoct jak přistát ve FS 2004 pri ILS přiblížení na autopilota !!!! Pomoc
 

Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 12:49
Tragédie v JRD
precist si historii tady ve foru? probiralo se to tu celkem nespocetnekrat .)

tez je mozne si precist napovedu co je ve flight simulatoru ...

a jinak, kdyz z se ptas (je jedno na co tak by troska "slusnosti" neuskodila .)
 

Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 14:01
xWing   
Najprv si prestuduj v FSke tie trainingy, potom sadni do Cessny a skusaj...nezacinaj hned s velkym erom.
 

Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 16:28
Jaakov   
nebo klidně začni s větším érem, ale pořádně si to musíš prostudovat....
http://www.ivao.org/cz/ mimojiné...sekce tréning....
 

Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 16:50
Tragédie v JRD
Tak .. ale jinak mi prijde zacit litat v FSce tim, ze se chci naucit pristavat na autoland ponekud nestastne .)
 

Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 18:33
Petr Slavíček   
Ale u začátečníků naprosto běžné...
 

Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 19:03
Už přistál   
Ale člověka to přece nějak chytnout musí. já začínal úplně stejně, co mi to trvalo, než jsem poprvé přistál
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 23:14
Pilatus
Já přistával zásadně ručně. A dělám to doteď. Nemůžu říct, že by mi to uškodilo.
 

Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 19:44
Joey
Je lepší naučit se ovládat autopilota ,než se to snažit dělat "růčo". Hlavní důvod je realita. Zkuste si přesednout od počítače do letadla a uvidíte ten rozdíl.
 

Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 20:02
Luděk Ch.
No právě, v reálu se moc často na autopilota nepřistává. Navíc by to piloty ani nebavilo, protože přistání je pro ně aspoň za dobrých podmínek, ta třešnička na dortu. Takže začít učením se ovládání autopilota, no nevím Nemluvě o tom, že defaultní letadla ve FS2004(2), neumí samy přistávat a taky na každém letišti a každé dráze, není ILS.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 20:13
Už přistál   
Ale přistání s bulíkem v FS nemá s reálným přistáním téměř nic společného. Pocit je úplně jiný. Vždyť piloti sami říkají, že PC simulátor je dobrý leda na postupy a seznámení s kabinou.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 20:38
Luděk Ch.
Problém je v tom, že simulátor, u kterého jen čučíš na monitor před sebou na pevné židli, těžko můžeš srovnávat se skutečným letadlem, které s tebou hází a vidíš kamkoliv kolem sebe. Co se týče letové dynamiky modelů, FSka sice špatně simuluje mezní stavy, vývrtky atd., ale pokud je model dobře vyladěný, tak alespoň v běžném letu, což je aspoň u dopraváku obvyklé, hodnoty rychlostí, hmotnosti a ty věci, které jsi schopen na simulátoru vnímat, odpovídají reálu dostatečně přesně. Takže se nedá říct, že FS neumí simulovat chování letadla.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 21:25
Už přistál   
Nepsal jsem nic o tom, jestli chování letadla odpovídá nebo neodpovídá. Beru FS jen jako hru na pilota, kdy si sice tisknu mapy, při přistání rovnám pravítka ILS a potom pojíždím podle instrukcí, ale jsem si naprosto jistý, že až jednou budu dělat PPL, tak zrovna to, že umím ručně přistát se Zlínem mi nebude k ničemu. Rozhodně bych tu simulaci nepřeceňoval. Budu mít zažité postupy, budu vědět, kde zhruba co v letadle je, budu mít v krvi rychlosti, ale létat se od počítače prostě nenaučím. Proto bych hned neodsuzoval, když někdo chce létat na autopilota.

Jinak pro pilota A330 jenom několik náznaků, jak to udělat v defaultním B737: dostatečně daleko od letiště, letíš-li v jeho ose se zapnutým autopilotem, nalaď na NAV1 frekvenci ILS dané dráhy a na panelu autopilota stiskni APP (jako approach). Rychlost musíš nastavovat zvlášť. Až to sedne, nezapomeň autopilota odpojit a zabrzdit. Nakonec si sám zatleskej.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 21:31
Waterfight (TVS379)   
Zaprvé, kromě frekvence na NAV1 taky příslušný final app course do COURSE. Zadruhé, autopilot máš mít vypnutý tak v 500ft AGL (opravte, nevím jistě), respektive APP přepnout třeba na LVL nebo úplně vypnout a rozhodně ne až po dosednutí, protože defaulty nemají autoland. A navíc, ne každej paprsek tě dovede až na touchdown.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:11
Už přistál   
Máš ve všem pravdu, jenom by mě zajímalo, jestli je potřeba zadat kurs, ten je přeci daný přímkou sestupu, ne?
Jak se přistává na autopilota jenom tuším, proto jsem psal, že píšu jen "náznaky". Nechci vyvolávat žádný flame, jenom mi přišlo divný, že nikdo není ochoten tomu klukovi odpovědět.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:17
Waterfight (TVS379)   
No, taky si tím nejsem dvakrát jistej, ale mě osobně to zadaní COURSE pomáhá hlavně při samotném vektorování do ILS, protože krásně vydím tu odchylku mezi mým kurzem a horizontální rovinou. Ale vážně nevím a rád se poučím, respektive pokusím se zeptat srýčka Googla )
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:20
Tragédie v JRD
snad se nemylim, ale v COURSE ho musis mit zadany, neb v prvni fazi priblizeni naletas (ted nemluvim o defaultu) jeste bez APPR ale pouze s zaplym VOR LOC, a APPR zapinas az v okamziku, kdy se ti zezhora blizi GP ...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:26
Marky Parky   
V defaultu bohužel ne Tam se o oboje stara APPR.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:30
Tragédie v JRD
No vidis ) ja uz bych s tim defaultem ani nepristal jsem ho nemel nahrany uz mozna rok , rok a pul
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:32
Už přistál   
Vždyť to říkám, je to jenom krásná hra
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:35
Tragédie v JRD
v tom s tebou nesouhlasim ... hra je to presne do ty doby, kdy tam litas v defaultu v offline, obracis bulika na zada atd ... ale pozdeji to uz neni "hra" ... uz je to neco jineho ...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 23:00
Už přistál   
Jak bys to definoval?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 23:02
Jaakov   
myslím, že tragéd myslel payware a ONLINE....
to potom už opravdu není hra.....mohu jen doporučit...kdo zkusil, už nechce jinak ......
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 23:03
Marky Parky   
Jako simulaci , co jineho.. ono když najednou z prostředí, kde si můžeš co chceš dělat se zjednodušeným modelem B737 změní v prostředí kde je simulovaná většina životně důležitých systémů bulíka/kočičky/DC9 a z čistého mačkání 1) 2) 3) při offline ATC se najednou stane komunikace s živým ATC vćetně kopírování všech reálných postupů, tak už se moc nedá hovořit o nějakém hraní.

Samozřejmě nemluvím o simulaci pr***lního čidla, ale pořád je tu dost co simulovat věrohodně.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 23:22
Pilatus
Lítal jsi už někdy on-line? Ne? Tak si to zkus a poznáš ten rozdíl. Musíš růčo ladit frekvence, přepínat, poslouchat, co ti daná stanice říká, NEPLÉST SI JE, když je voláš, atd. atd.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 23:26
Tragédie v JRD
jako simulace ... v nekterych pripadech uz skoro jako zivotni styl (no, to je trosku nadnesene .)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 23:36
Už přistál   
Záleží samozřejmě na pojmech, pro mě je simulace něco, co přesně napodobuje nějakou realitu. Z mého pohledu jsem jediný simulátor viděl 737 na Ruzyni.
Můj počítač přece nesimuluje B737 anžto nemám ani berany, ani pedály, ani nevidím pořádně ven...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 23:44
Tragédie v JRD
No ... v tom pripade ani simulator 737 na ruzyni neni simulator, neb presne nenapodobuje realitu

v tmhle kontextu je simulace cokoli co se snazi realitu napodobit... at uz s vetsim nebo s mensim uspechem, coz plati jak o FS9 tak o simulatoru 737 na ruzyni ... kazdy ale s jinou urovni reality .)

i tvuj pocitac simuluje 737, resp. jeji cast .. o tom se ani neda spekulovat i kdyz nemas berany ani pedaly ...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 23:55
Už přistál   
Takhle se za chvilku dostaneme do sporu, co je to realita ))
Zajímalo mě, jak vážně to lítání berete a vidím že dost.
S tím simulátorem 737 jsem to myslel tak, že pilot, který dokáže v tomto simulátoru udělat okruh ho s jistotou dokáže udělat ve skutečnosti, kdežto já od počítače tak možná dovedu naprogramovat FMC. S tím pojmem hra jsem se vás vůbec nechtěl dotknout, jestli vám to evokuje předškolní děti, co hrajou za barákem na schovku, tak se omlouvám.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 23:59
Už přistál   
Vlastně mě napadá ještě jedna otázka. Už opravdu poslední a pak pokojně položím jednu začátečnickou do nového threadu.
Jak se vypořádáváte s tím, že na řízení heavy metal mají být dva lidé? Létáte opravdu ve dvou?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   18. 7. 2005 / 00:00
Tragédie v JRD
No, nevim co si tady o nas myslis, kdyz nam tak krasne vykas ... nicmene budes prekvapen, ale rada lidi odsud by s tim realnym bulikem ten okruh vykrouzila.. overeno na simulatoru B737 na ruzyni
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   18. 7. 2005 / 08:26
Vita Zenisek
Ovsem vypadal by priserne.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 23:45
Marky Parky   
Už z definice kterou uvádíš pokud máš program, kde simuluješ např. všechny funkce FMC nebo MCDU, potom evidentně jde o simulaci. Do konce o tak věrnou simulaci že o ní projevil při prezentaci zájem například šéfpilot výcviku ČSA
 

Re: I need help with landing !!!   18. 7. 2005 / 02:49
Zouzman Air
No tak nejdřív bych chtěl podotknout, že flight simulátor je skutečně hra. Ovšem jen do té doby, dokud to člověk tak bere. Dokud lítám FSko tak že mám obtížnost na minimum, kašlu na ŘLP a stačí mi že se pohybuju nad terénem, je to stejná oddechovka mírumilovného charakteru jako simulátory rybaření (vím co říkám sem rybář ). Pokud se však začnu trochu zajímat o danou problematiku, přestane mi toto stačit. Musím říct že pokud to chce brát člověk trošičku vážně, měl by zainvestovat do uživateli ověřeného většinou komerčního addonu (ač toto říkám nerad, ale vzdělání prostě něco stojí ). To je první krok od hry k simulaci. Dalším krokem jsou lety online. Pokud se něco z tohoto simulátoru můžu naučit tak rozhodně komunikovat, to se mi ale zaboha nepodaří, pokud budu lítat offline. Třetí věcí je hardwarové vybavení, to už je ale otázka spíše toho, kolik hodlám investovat. Pokud na to mám tak si prostě ty berany, pedály kabinu páky spínače tlačítka koupim. Je to otázka okolo 100 tis. Kč. To už je pálka vcelku slušná. S toho mi vyplývá otázka Byl by někdo ochoten do hry investovat takové peníze? Já si teda nemyslim => Fska je simulátor, který nabýzí velké množství informací a zkušeností a záleží jen na majiteli, kolik věcí z toho vyždíme. Teď si trochu přihřeju polívčičku jako milovník létajících strojů ATR (ti co mě znají pochopí, ti co ne, prominou ). Dlouholetá spolupráce vývojářů s ATR vedla k vytvoření velmi propracovaného modelu letounu ATR 72. Stačí nahlédnout do 480 stránkového manuálu a myslím že každému bude jasné, že se o hru rozhodně nejedná (příklad kapitoly 6 - 12) .
Poslední věc je trochu OT. To co dělá z FSky simulátor jsou hodiny a hodiny práce vývojářů, programátorů ale i virtuálních řídících, a vedoucích virtuálních aerolinek. Za to jim patří obrovský dík a uznání neboť nebýt jich tak si dneska opravdu jen hrajem.
Omlouvám se že sem se tak rozkecal
Jinak jako příloha trochu s humorem: poznejte 10 rozdílů
img_forumn/r59123_1.jpg (500x375)
img_forumn/r59123_2.jpg (500x400)
 

Re: Re: I need help with landing !!!   18. 7. 2005 / 11:40
kuma   
Velmi pěkné pane, souhlas na 100% (pěkný jak příspěvek, tak kokpit)
)))))))))))))))))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:41
Waterfight (TVS379)   
Takže defakto není nezbytně nutný mít ten COURSE v defaultu nebo jiném free na bázi defaultů zadanej?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:51
Marky Parky   
Pozor, course mit zadanej musis, podle neceho ten A/P pozici vuci lokalizeru musi umet urcit.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:54
Waterfight (TVS379)   
Zítra schválně zkusím, jestli se mi usadí v ILS i bez příslušného COURSE a kdyžtak napíšu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   18. 7. 2005 / 08:30
Vita Zenisek
Ja myslim ze nemusi, ale v realne Boeingu to podle AJS funguje tak, ze kdyz je nastaven o vic jak 90 stupnu jinak tak se nechytne, pripadne to jinak signalizuje (uz nevim presne, snad by se to tu dalo nekde najit).
Krome toho, nevidim jediny rozumny duvod proc si to tam nenastavit.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   18. 7. 2005 / 08:32
Marky Parky   
Ja nemluvim o rozumnych duvodech a realnem boeingu, ja mluvil o defaultu . Pokud se mezitim thread od defaultu dostal jinam, omlouvam se
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 21:32
Tragédie v JRD
Cely "konflikt" je zpusobeny tim, ze na FSku koukas z dosti zasadne odlisneho uhlu pohledu nez drtiva vetsina lidi, co na tento server pise

jinka, i do realneho letani Ti fska neco da.... jak radu pozitivnich, tak radu negativnich navyku
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 21:58
Joey
Ja žádný konflikt nechtěl vyvolat , jenom je divný ,že někdo kritizuje někoho za to, že ho nebaví přistávat na klávesnici ,a proto létá na AP.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:03
Tragédie v JRD
vsimni si ze ten "konflikt" byl v uvozovkach ... proste jenom neshoda
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:10
lulinak
FSka litam cca 4 roky na ruznych letadlech a do realu jsem vstupoval s tim, ze me to jiste mnoho dalo a budu mit velkej naskok, nedalo mi to skoro nic protoze pocity ve skutecnym eru jsou trochu jiny i priority a vnimani okoli sou taky trochu jinde.... takze v realu se s fyzickym zvladnutom letadla zacina pekne od piky at mas Fsku nastudovanou ze vsech stran desetkrat.......
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:12
Waterfight (TVS379)   
FSka Ti může dát velikej teoretickej náskok, nikoli však praktickej
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:14
Už přistál   
S tímhle se úplně ztotožňuju. Vidět přístroje B737 za letu se jinak člověku moc nepodaří, i když odpovídají jenom zhruba.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:13
JBr   
Jo, k tomuhle bych se pridal. FSka ti da maximalne to, ze vis co se k cemu pouziva, co ukazuje ktery budik a ze kdyz kniplem zatahnes k sobe, poletis nahoru a kdyz ho tak budes drzet porad, tak za chvili zase dolu

Jinak sam za sebe muzu rict, ze hlavne pri prvnich letech se projevovala FSka zaporne tim, ze jsem daval malo nohy, porad cucel na palubku s budikama a malo ven. Nastesti tohle jsou veci, ktery se casem odbouraji...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:17
Tragédie v JRD
Jo .. to jsou zrovna ty "negativni" ... cuceni na budiky, nezvyk na nohy ...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:24
Baryn
100% souhlas.Dva hlavní neduhy.Ale ať to jen nepomlouvám,při online létání to dá alespoň nějaké teoretické návyky.A mezinárodní hláskovací abeceda se hodí určitě.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 23:17
kuma   
No, osobně nemohu zcela souhlasit - i ikdyž já lítal dřív v reálu, než na FS. Myslím že zásadní rozdíl je v tom, jaký ovládadla se používají. Pokud pouze knipl/joystick s nesmyslnými vibracemi a místo nohou kroucení páky - pak je lepší do skutečného éra moc nesedat, nebo se skutečně snažit všechno zapomenout a nacvičit nový dril. Pokud se ale používá joxystick s trochu reálnými exkursemi (upravená délka, neutralizace) a aspoň trochu reálné pedály (délka chodu, opření nohou) - tak zrovna na zimní cvičení postřehu, správného smyslu reakce na změny polohy a koordinačních návyků (kulička..) se mi i FS jeví jako užitečná. Před pár lety, když jsem měl dlouhou pauzu a sedl do éra, byl jsem komplet mimoň. Když se mi ve stejné pauze pak podařilo hoblovat FS, šlo to znatelně líp (i podle mých tehdejších instruktorů, kteří o FS nic nevěděli). Záleží asi nejvíc na tom, jak to kdo prožívá a které detaily považuje za podstatné.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   18. 7. 2005 / 08:02
skyfly
100% - ný súhlas.
Mám presne takú istú "anamnézu" a skúsenosť
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:15
Tragédie v JRD
Tak ti nevim ... ja kdyz jsem zacal litat s realnym erem (no. "jenom" ULL) tak jsem do toho sel s tim ze mi to dalo spoustu veci ... a klidne ti s klidnym svedomim reknu, ze dalo ... na praktickou cast mene (vis ze mas honit kulicku, a par dalsich drobnosti), ale co se teorietcike casti tyce, tak tam to bylo (hlaavne diky online) znat velice hodne
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 22:06
Baryn
Souhlasím.FS do reálného létání toho moc poskytnou nemůže.A to nejen pro velké éra.Pokud si někdo myslí že pro malé letadla je to dobré(ULL,PPL) tak bych doporučoval se nechat v nějaké škole svést ať si to zažijete na vlastní kůži.Rychlost,kulička,turbulence......To na té židli u PC se které nikam nespadnu není prostě ono.Ale jako simulace(hra) je FS prostě super.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 23:01
Jaakov   
No, třeba v mým případě, jsem cca týden před mým prvním letem v blatníku stáhnul blatníka do FS a lítal, v reálu to bylo úplně něco jinýho, absolutně nesrovnatelný, ale na druhou stranu musím říct, že těch neduhů, jsem si z FSky přines minimum a to ještě během cvičení 1-3 vymizely....téměř.....sem tam se mi sice stalo, že jsem koukal na "monitor" ale to si celkem rychle odvykneš....a návyky získaný reálným lítáním jsou ve výsledku mnohem silnější, než ty, co získáš lítáním FSky. Hlavně FSka získá naprosto jinej rozměr ve chvíli kdy poprvé zmáčkneš tlačítko CONNECT v IVAPu na IVAU lítám ani ne rok a teorve od tý doby můžu říct, že FS lítám vážně...a to i když jsem s FS začínal verzí 4.0.....do tý doby to byla přesně ta HRA ve který jsem dával bulíka na záda atd....
Abych to shrnul, lidi co straší a říkají, že kdo lítá FS se v reálu zabije (to cituju prosím) to hodně přeháněj...prostě kdo začne po skušenosti s FS lítat reál a není totální idiot se nikdy nesnaží to, co má naučený z počítače aplikovat na reál...
prostě reálný lítání je absolutně nenapodobitelný a dokonalý, ale FSka je naprosto jediněčnej způspb jak k tomu přičichnout když z jakýchkoliv důvodů nemůžes na opravdický éro....a i když můžeš, tak je to skvělej doplněk v zimě například a v létě jako výplň mezi víkendama
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 23:32
Pilatus
Já jsem třeba jeden z těch, kteří piloťák nikdy nedostanou. Proto jsem FSce neskutečně vděčnej. A když jsem on-line a vím, že "v luftu" nejsem sám... Co víc si můžu přát?
 

Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!!   17. 7. 2005 / 21:01
kuma   
Pardon, ale IMHO tohle mi přijde dost zvrhlý.

Sednout k simulátoru jen proto abych naťukal čísla do AP či podobného black boxu a pak to nechal letět za sebe - až na přistání (kde zjistím, že jsem v pytli) - to podle mne ztrácí celé smysl.... Taky se přimlouvám za tu cesnu, okruhy atd. atd - a pak to "sednutí do opravdového bulíka" nebude zas tak velkej rozdíl - a AP si člověk zapne, když se bude chtít pohrabat v mapách, checklistu, nastavení GPS, svačině anebo něčem podobném.

Ale pochopitelně proti gustu... (v tom je krása simulátoru, že si to každý může vybrat podle svého. Já to respektuji, jen to nemůžu pchopit).
 

Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 08:52
Peetrs (Robert)   
Prosim Vas, napada mne zcela zasadni otazka. Navodim realnou situaci. Predstavte si ze by jste leteli z dovolene v 737NG a jakymkoli zpusobem by omdleli oba dva piloti v kabine. Stewardka by vbehla do kabiny a zeptala se jako v americkem filmu nebo ve vtipu, jestli je v letadle pilot. Kdyz pominu tu paniku, a ze by se ta situace urcite vyvijela jinac, ale proste nastala by situace kdy jedinou moznosti jak ten boing alespon trochu ovladnou je, ze by jste tam museli sednout Vy za ten knipl, tak jestli by vam zkusenosti z FS byla k necemu a troufli by jste si s tim pristat. Samozdrejme se predpoklada ze by jste usedali za ten knipl pekne v cistych konfiguracich (FL330, HDG xxx, AP ...) samozdrejme ne nekde v naklonu atd..

Berte prosim tento dotaz s rezervou a tuto situaci by snad v realu ani nebylo mozno zazit a ani to nikomu nepreji.

Muj osobni nazor je ze bylo by to ero v pohode, bez technickych komlikaci, toto by po tom nekolika rocnim letanim u NEKTERYCH JEDINCU bylo docela mozne....
 

Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 09:04
Pips   
Podle me by to bylo taky docela dobre mozne.Pokud letas nejaky ten komercni addon, ke kteremu sis precetl stohy papiru a vyznas se v pristrojich a zadavani dat do FMC a orientujes se v tom, tak by myslim byla blbost to nezkusit natukat na nejake letiste podle instrukci nekoho ze zeme.Nemas uz co vic ztratit, pokud uz to nema kdo ridit.
 

Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 09:07
OKTNI
lepsi nez umrit to zkusit ne ? nakonec kdyz by nebyly technicke problemy a slo konzultovat s vezi nebo nejakym pilotem kazdy krok a kazde zmacknuti tlacitka tak by to tak hrozne nebylo ne ? zalezi jestli by na vse byl cas .to by byl potom clovek hrdina roku tak me napada u modernich letadel nejde trebas FMC naprogramovat nejak dalkove ? proste do nej nasypat informace ? ale je to jak z filmu to je fakt jo a mimochodem nechci byt za rypala , ale strasne to boucha do oci :bych, bys, bychom , byste
 

Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 09:15
j.s.
Jelikož jsou ve FS komunitě někteří jedinci schopní (po několikaletém "létání" s komerčními addony) bavit se pomerně fundovaně s reálnými piloty o pilotáži reálných letounů, čistě teoreticky by tu byla poměrně velká šance, že by byli schopni přivést letadlo na zem v jednom kuse za použití autolandu.
Pokud by museli řídit ručně, i za pěkného počasí by ta šance byla asi dost malá, pokud by takový člověk neměl s reálnou pilotáží větší zkušenosti.
 

Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 09:15
Luděk Ch.
Kdyby tam nebyl nikdo povolanější, tak bych si troufl. Co by mi jiného zbývalo S nějakou nápovědou ze země od zkušeného pilota, by to nemuselo být nereálné. Alespoň nastavení autopilota pro autoland V podstatě nemusíš chytit berany do ruky.
 

Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 09:21
Pips   
Myslim, ze to jedine by te zachranilo A jeste si na ty berany pricvaknout papirek s napisem "Na tohle nesahej!!".Takze ne, ze nemusis chytit berany do ruky, ale spis nesmis, pokud tu nadeji na preziti myslis aspon trosku vazne
 

Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 09:42
skyfly
...priznám sa, že som nad tým už premýšlal aj keď je pravdou, že "tuto situaci by snad v realu ani nebylo mozno zazit "
Mal som to štastie už 2x byť "pri tom " a sledovať pilotov na pristání priamo v cocpite a nevidel som nič čo by naznačovalo, že ovládanie dopravného lietadla -mám na mysli let "na ruku" t.j..bez použitia AP ) je zložitejšie než akéhokolvek íného,skor naopak , takže som dospel k záveru, že ak by som zvládol prácu s rádiom a komunikáciu s riadiacim, ktorý by ma navektoroval na najbližšie letisko a podmienky by dovolovali urobiť VFR approach + landing , tak som si skoro istý, že by som to zvládol... nechcem aby to vyzeralo, že robím frajera, ale skutočne na samotnom ovládaní velkého lietadla nič zložitého nevidím a možno je fakt tažšie pekne sa trafiť a jemne sadnúť s ultralightom na úzku plochu za silného vetra a turbulencií:
Tu by sa možno mohol vyjadiť p.Petr Jirmus, ktorý pokial viem lieta pravidelne s oboma typmi
 

Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 10:10
Rokba
O tom se myslím pěkně vyjádřil jeden US pilot B737 na fóru airdisasters.com. Napsal na podobnou otázku, že jeho soused je pianista a už ho kolikrát slyšel a viděl hrát Beethovena, taky to nevypadá složitě a stejně netvrdí, že by sednul k pianu a zahrál to A taky napsal, že pokud by oba piloti byli skutečně tak indisponováni, tak cituji "you will all die screaming." Nicméně připustil, že pokud by bylo možné přistát na autoland a pasažérpilot by na nic nesahal, tak by to možná určitá část osazenstva mohla přežít
 

Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 10:23
crazy
Hmm, vidim, ze sebevedomi nechybi..


Nepristaval jsem nikdy ani s ULL v realu, ale pouzil bych alegorii. Kdyz jezdis x let se svou skodovkou, myslis, ze bys dokazal vzit tahac s navesem, prejel s nim Prahu (nebo jine vetsi mesto) napric a pak zacouval do dvora ??? Ono je to taky stejne - stejny volant, stejne pedaly, vicemene stejna radici paka...

 

Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 10:33
herrnohava
To je přirovnání trochu mimo mísu. ))
 

Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 10:40
rogerer
neco pro zajimavost http://www.laazatec.info/clanek420.html
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 10:55
skyfly
super článok !
So Zephyrom lietam aj ja a ten simulátor by som si tiež rád vyskúšal- nemáte tam ten správny kontakt ? .....
Výstižná je veta :"Ale musím říct, že i já jsem napoprvé zvládla navést letadlo nad dráhu do přijatelné výšky, nezničili jsme podvozek a letadlo bylo plně letuschopné pro další použití."
 

Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 13:26
Tragédie v JRD
neni to uplne mimo misu .. neco na tom bude.. byd jsem mel ze simu za sebou stovky uspesnych pristani jak s malejma, tak velkejma letadlama, tak kdyz jsem zacal cvicit pristani ve skutecnym eru, tak se instruktor chytal za hlavu ....

a to to pristani s ULLkem je jeste pohoda proti takovymu velkymu ptakovi jako bulik (ci obecne dopravak) - pokud by mel nekdo (byt je ze simu sebevedomy jak je dobrej) sedat poprvy v zivote s velkym erem na ruku, tak bych v tom eru opravdu nechtel sedet...
 

Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 10:46
skyfly
...ked som mal 15 rokov a mal som papiere iba na Babetu, boli sme na brigáde v Slovnafte, tam bol jeden ožraly chlap s velkym bagrom-nakladačom dal nam kluče nech si pojazdime... a tak som jazdil pol dňa po areali medzi cisternami a nakoniec sme pri plote trhali čerešně tak že kamoša som zdvihol na rypadle do koruny stromu ...
Nemyslim že by som bol prehnane sebavedomy, ale proste si myslim, že ak viem ovládať rýchlosť , klapky , pedále a barany tak by som s tým bulikom pristál / možno s jedným go-around / jediné čo nie som schopný garantovať je že by to bolo presne v ose dráhy a že by to bolo ako do perín, ale verím, že by to všetci prežili

 

Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 10:48
j.s.
Je to pár let, kdy jsem měl to štěstí, že jsem se dostal na simulátor B737 v ČSA. Dneska už by to určitě nešlo, takže na to vzpomínám se slzou v oku Měl jsem vzácnou možnost přiblížit se reálnému velkému létání jak se jen běžný smrtelník "nepilot" může přiblížit nejvíc. Reálnější už je jen skutečná 737ka.
Do té chvíle jsem žil v dojmu, jak je letový model velkých letadel ve FS nedokonalý. Jenže v řízení jsou v reálu opravdu velké prodlevy mezi pohybem beranů a reakcí letadla. B737 není ULL a nereaguje na řízení okamžitě. Nepřipraveného člověka to může dokonale rozhodit.
Start byl OK, ale ruční VFR přiblížení podle ILS byla hrůza hrůzoucí. Dopadlo to úplně stejně jako ve FS - na úrovni prahu dráhy jsme byli sice ve správné výšce, ale "těsně vedle" Takže "go around" a znova, tentokráte s AP, před prahem AP vypnout a beranů se vlastně spíš držet.
Po nějaké době člověk začne získávat cit, za berany se nesmí moc tahat, spíš to jen tak jemně "šolichat". Jak pravil instruktor - místo jednoho velkého pohybu řízením udělat několik malých jemných korekcí.
Ale fakt to není žádná sranda a osobně obdivuji piloty, co mají takový velký éro v "růčo" plně pod kontrolou.
 

Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 11:23
pseudoMates
jak už jsem tady psal v jiným článku. Měl jsem to štěstí se na tento sim několikrát dostat, a to ne jen do pozice observera, ale "normálně" létajícího. S tim manualním přistáním podle ILS... dokud byly podmínky lepší, než dohlednost nad 2 km, sednul jsem s tim více méně bez velkejch problémů. Stačilo jako mamlas furt dokola vyvažovat, za řízení zatáhnout fakt až jen na finále pro podrovnání a sem tam upravit směr. (vítr skoro nebyl). Když už byla mlha taková, že i ptáci chodili pěšky, tak to samozřejmě bylo o poznání tvrdší přistání, které by asi v reálu nedopadlo zrovna nejlíp. Ale k původní otázce, jestli bych si troufnul.
Když budu brát více méně ideální situaci, že zásoba paliva, by byla na několik hodin letu a na cílovém letišti by bylo téměř azuro, tak bych si troufnul si za to sednout. Vzhledem k tomu, že pracuju jako pseudopilot, tudíž mě živý frazeologie, vzhledem k tomu, že na FS lítám jedině PMDG 737 (před tím na 2k2 Dreamfleet, kde jsem nalítal několik stovek hodin) a vzhledem k téměř reálným zkušenostem ze simu ČSA, bych se toho opravdu nebál... jen by to chtělo ještě jednoho parťáka, kterej by hlásil rychlosti, dával klapky a kolečka...
 

Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 11:47
Christopher 01   
A kdyz si clovek blbe vyvazi, tak je to pekna posilovna .
 

Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 13:21
Tragédie v JRD
Nechci te nejak podcenovat.. ale pokud by jsi to mel letet na ruku a podle vektoru, a ne mit moznost to nabusit do FMSky, a sednout na autoland, tak bych si na tebe (a na 99% lidi odsud, vcetne sebe) nevsadil ...

Pokud by bylo letadlo v poradku, a fungoval autoland a vsechno vybaveni , tak bych si vsadil tak na 35 - 50% lidi na tomhle foru (neskromne vcetne sebe

Jinak, tohle teoretizovani nema naprosto smysl, protoze je to celkem krizova situace , a nikdy nevis, jestli treba pod tim stresem ktery by na palube panoval, ses nesesypal jako troska at si tedkon mysils, jak by to pristani bylo jednoduche
 

Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 23:53
Štefan
Většinou jen se zájmem pročítám toto fórum, ale teď trochu netradičně si dovolím reagovat. Jsem překvapen (ba dokonce šokován )skromností názorů Tragéda . Přes to se domnívám se, že většina lidí ze zdejší FS komunity by byla schopna s reálným bulíkem přistát

Podmínky:. Autoland neuvažuji. Závadu neuvažuji.

Přiblížení: Odezva křidélek skutečného letadla je trochu rychlejší, jen do zatáčky se mu moc nechce. Rychlý pohyb berany z leva do prava vyvolá jen silné kymácení bez zatáčení. Takže zde bylo správně řečeno, že je potřeba čekat na reakci letadla. Troufám si ale tvrdit, že po 15 minutách manuálního letu to přejde každému "do krve". Druhý překvapením může být reakce na pohyb plynových pák. Každá měna tahu o jediné procento se projeví na sklonu letadla, po chvíli i na vertikální rychlosti.( Proto i Boeing doporučuje při odpojeném A/P odpojit i A/T, protože pohyb plynových pák dokáže perfektně usazené letadlo pořádně rozhodit. Přiblížení s neodpojenými plyny může vypadat jako neustálé trimování a "plavání" podél GS.)

Podrovnání: Pokud si někdo (a myslím, že všichni) odpozoroval, jak přistávají křemíkové čipy za Kč 2,50 v podobě autolandu, stačí to jen kopírovat. V 50 ft RA začít přitahovat na cca 5 stupňů, ve 30 ft plynule stahovat plyny tak, aby v okamžiku doteku se zemí byly na volnoběhu. Garantováno je přistání jak do peřinky. Jedinou podmínkou je dodržet Vref, zbytečně nepřidávat další kts navíc (kromě opravy na vítr, samozřejmě).

Pro přípravu posádek na řešení nestandardních situací slouží 2x do roka simulátor, kde se za jednu session zopakuje vysazení motorů + závady dílčích systémů, ve druhé pak závady při LVO. Reccurenty jsou vše, co musí reálným posádkám stačit k udržení (mnohdy obnovení) návyků pří řešení ZPZL.

Je fajn si vše předem vyzkoušet na FS - hlavně posloupnost úkonů a určování priorit v jednotlivých fázích.

Velká éra nejsou takovou hříčkou přírody, kterou známe z aeroklubového létání. Jsou těžší, stabilnější ale mají větší setrvačnost.
Obvyklým oříškem bývá rozpočet na přistání. Odbržďování pro vysouvání mechanizace v čím dál hustším provozu, kde se střetávají zájmy ekonomiky (co nejdříve za zemi + klesání s plyny na minimálním tahu) a řídících na věži (v reálném čase vše koordinovat - támhle Franta zapoměl klesat, Jeník má o 20 kts vyšší rychlost, letadlu na vyčkávacím za chvíli propadá slot apod.).
A na závěr je opravdu tou pomyslnou třešničkou na dortu manuální přistání, které při "dobře odvedené práci" nekončí cvaknutím zubů.
 

Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   19. 7. 2005 / 00:03
Tragédie v JRD
V 50 ft RA začít přitahovat na cca 5 stupňů, ve 30 ft plynule stahovat plyny tak, aby v okamžiku doteku se zemí byly na volnoběhu. Garantováno je přistání jak do peřinky. Jedinou podmínkou je dodržet Vref, zbytečně nepřidávat další kts navíc (kromě opravy na vítr, samozřejmě).
----
Nic proti .. tohle se sice jednoduse napise, ale sed v realny 737, kde jses navic treba hypoteticky sam, navic vystresovanej z toho, ze si muzes rozbit tlamu, za zadama ti saskujou hystericky kastani, a zkus si to na prvni pokus... opravdu bych v tom eru byt nechtel a tady na foru bych si vsadil na malokoho - tak dva, tri lidi .. tohle mi nerozmluvis
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   19. 7. 2005 / 00:40
Štefan
Máš pravdu v tom, že je třeba před tím érem mít respekt. Ale zase zbytečně se ho bát také ne. Navíc plno lidí zde by "nesedalo" poprvé, jak píšeš.

Podle mého názoru v reálu se do chování letadla promítá pár vjemů navíc, které ale spíše pomáhají.

Nemyslím si, že pro člověka znalého ovládání Boeingu (na úrovni PMDG) by byl problém vše "ukočírovat". Na simu se Pilot Incapacitation v průběhu LVO cvičí. Sice by každý potom vyhrál miss mokré tričko, ale neznám nikoho, kdo by to na první pokus nezvládl. Boeing toleruje 2G při dosednutí, což, jak jistě uznáš, je rána jak z praku. Takováto "Positive landings" jsou dokonce doporučená na mokré/kluzké ... dráze. Při jemných dosednutích hrozí možnost nesepnutí Air-Ground senzoru a nevysunutí Spoilerů. Pak bývá problém s bržděním.


"navic vystresovanej z toho, ze si muzes rozbit tlamu," - pokud by si s tímhle pocitem šel do každého přistání, tak by tě ta práce asi přestala brzy bavit

Trochu nadneseně - definice pilota: "Nezlomná vůle a umění riskovat..." (Ikdyž tohle se spíše hodí pro armádní letání.)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   19. 7. 2005 / 09:41
th
No, ja bych vsadil treba na AJS )))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   19. 7. 2005 / 14:21
Tragédie v JRD
No .. to je to jedno procento tech lidi z periskopu .. AJS, Pavel2 (ci jak se jmenuje - ten tusim lita u fischera ci kde) ... a mozna jeste jeden dva lidi .)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   20. 7. 2005 / 17:11
Karel
Zcela rozumím tomu, co chce Tomáš říct...

Nejdříve předesílám, že...

jsem měl možnost už "několikrát" na simu B737 létat. Velmi dobře si pamatuju úplně první přiblížení a přistání "na ruku". Třísknul jsem s tím o rwy neuvěřitelným způsobem Ale, co je důležité - o rwy! A, odmyslím-li poškození podvozku u reálného éra, dobrzdit a vyklidit po twy. Podruhé už to bylo mnohem lepší. Další a další přistání i za CAT I a CATII s hustým sněžením a v noci sloužila jako perfektní "výcvik" a zábava. Měl jsem štěstí, že tam tenkrát se mnou byl profi pilot, který létá něco podobného, většího. Ten mi dával ihned feedback. Co a jak dělat, jaké výchylky v řízení, jak a kdy podrovnávat... Při další návštěvě bylo znát, že chybí praxe. Zase jsem s tím napoprvé docela bouchnul. Ale ne už tak jako tenkrát.

Co mi dala pro tuhle taškařici FSka, především Dreamfleet B734? Strašně moc pokud se týká systémů a ovládání letadla, MCP, CDU, hydrauliky, elektriky.... Onen pilot, který tam se mnou byl, se docela upřímně divil: "kde se to, vy chlapi zatracený, učíte?"

A teď zpátky k tomu, co říká Tragéd... Nešlo o nic, fungující letadlo, žádné výpadky, rady "online". Když si ale představím, že bych měl pár systémů s výpadky, hysterické cestující, problémy s komunikací atd., atd. - kurnik šopa, to bych z toho byl asi dost na větvi. Ale zabít se v letadle je rozhodně lepší, než být zabit v letadle. Asi bych do toho šel.

Karel
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   20. 7. 2005 / 17:20
rogerer
prostě a jednopuše je lepší nekdo kdo tomu rozumi a vi o cem je rec nez nekdo kdo vi nic.
Tzn. budu radsi sedet ve vetsim klidu kdyz tam bude nekdo z vas nez treba muj soused nedbo kdokoli jiny krome pilotu tedy.KONEC
 

Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   19. 7. 2005 / 07:39
Vita Zenisek
Zasadne nesouhlasim s tvym prispevkem. Proc?
1) Na simu B737 jsem sice neletal, ale letal jsem na tom dvoumotoraku v Letnanech. Zvykly na rychle odezvy z UL jsem tu vec na finale tak rozkyval, ze jsem byl rad za dosednuti na jedno kolo s prekrizenymi kormidly (Dohlednost 2 km, pri vetsi by to mohlo byt lepsi). Po dotazu na simulovanou hmontnost jsem se dozvedel ze je asi 6.5 tuny. Byt to ero 10x tezsi tak tu drahu asi netrefim vubec. 737 (at uz PMDG nebo default) naopak reaguje na kridelka jak Z-50.
2) Mel jsem moznost si sednout do skutecne B737. Pusobilo to na me velice mohutnym dojmem (myslim jako celek) a doslova jsem citil tech 60t za zadkem. Predni okenko se zdalo byt docela male. Myslim ze uz to by mne odradilo od jakychkoli pokusu ridit to rucne (pokud bych v tom sedel sam)

Necitim se byt povolany k tomu abych tu hodnotil schopnosti ostatnich mistnich letavcu uridit to ero nebo ne, ale po vyse popsanych zkusenostech za sebe rikam ze rucne bych to nezvladl. Naopak pokud bych mel plne funkcni AP s autolandem a k dispozici idealne drahu 24 na LKPR + AJS na ferkvenci tak myslim ze by to nemuselo dopadnout zle.

Prominte, ale uz jsem to nemohl vydrzet.
Vita
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   19. 7. 2005 / 14:23
Tragédie v JRD
Nestresuj Vito Stefan trosku prestrelil predstavoval si to jak hurvinek valku ))

pod to co pises, bych se asi podepsal ...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   19. 7. 2005 / 16:11
Štefan
Ba ne, neprestrelil. Preskoleni "kluka z ulice" na B737 sice trva cca 2 mesice, ale na simu se vizualni pristani skoro neleta. Je to spise zamerene na reseni zavad.
A jak jsem jiz psal, vetsi stroje jsou ve vzduchu stabilnejsi, takze faze priblizeni probiha klidneji a plynuleji. A PAPI sviti vsude stejne, at na aeroklubovych letistich nebo treba na Heathrow. Pro kazdeho dopravniho pilota bylo prvni pristani urcite tim nej.. zazitkem. A kolik z nich rika, ze to rozbili?

Rad bych znal take pohled nekoho fundovaneho, (A.J.S. apod).....
Sorry za tu diakritiku.
 

Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 11:56
Už přistál   
Jedna věc jsou teoretické znalosti a praktické zkušenosti. O těch není žádná diskuse, že spousta lidí tady na fóru je má. Problém vidím v tom, že v simulátoru člověk nikdy nemá strach, že se zabije, což si myslím výrazně ovlivňuje jeho chování.
 

Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 13:39
j.s.
Ovšem musíme tak všichni, někdo autem, ti "šťastnější" letadlem. A když si má člověk vybrat, jestli se v tom letadle zabije vlastním přičiněním nebo ho zabije jinej moula, co tomu rozumí ještě míň, lepší bude asi ta první možnost.

Simulátory jsou právě k tomu, aby se člověk nebál a mohl se v klidu soustředit na řešení problému. Profesionální simulátory, které mají za úkol lidi učit, jako třeba ten B737 v ČSA, člověka maximálně přibližují realitě, aby krizovou situaci, kde jde o život, zdárně zvládl. I proto jsou takové simulátory velice nákladné.

FS je také simulátor, jen v kategorii počítačových her. Není to produkt striktně určený pro výcvik budoucích pilotů, ale svým zaměřením není ani klasickou počítačovou hrou. Osobně si myslím, že čerstvému zájemci o létání nabízí vynikající možnosti, jak se o reálném létání něco dozvědět a svým způsobem si to i vyzkoušet. V kombinaci s komerčními addony pak může nabídnout hodně i skalnímu příznivci létání a částečně může být použit i ve výuce (IFR létání).
Srovnávat FS realitou nebo full-motion simulátory za stovky miliónů je pošetilé. Můžeme se jen bavit o tom, co je jak věrně simulováno v rámci možností. Šmahem FS zavrhnout jako hračku pro děti je taky hloupost. Záleží jak k tomu každý přistupuje.
Ne každý skalní uživatel FS je pilotním žákem, troufám si tvrdit, že drtivá většina "simptáků" jsou nadšenci, kteří se k reálnému létání nemohou z různých důvodů (peníze, zdravotní stav, zlá tchýně...) dostat. Virtuální létání se během řady let vyvinulo ve specifickou zálibu na pomezí počítačové hry a realistické simulace.
Je to prostě tak nějak "mezi."
 

Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 14:09
Zouzman Air
Tady budu určitě souhlasit, i během simulovaného letu stačí aby mě něco rozhodilo a v 70% to končí havárií. Navíc sem někde četl že už to pár virtuálních zkoušelo (snad někde v Japonsku nebo kde) a nedopadli dobře. Myslim, že bychom asi každej věděli narozdíl od normálního pasažera kam šáhnout, ale přecijen, co dělá z pilotů dobré piloty je praxe a fsko je jen o teorii. Nicméně uznávám, že kdyby napalubě nebyl žádný pilot asi bych si tam taky dřepnul, ale asi bych prvně kontaktoval místo řídícího pánaboha )).
P.s. Jinak sem rád že podlouhý době je tu thread přes dvě stránky a není to hádka. Příjemné zjištění
 

Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 13:51
Jansam   
dá se říct, že by se dalo souhlasit se fšemi předchozími příspěvky. Pokud se někdo zabývá virtuálním létáním dýl a pravidelně létá i nějaký ten komerční addon typu PMDG atd. tak ho to samozřejmě vede k myšlence co kdyby ... a já měl tu možnost .... a samozřejmě si odpoví, že by to zkusil. Ony zkušenosti s ovládáním AP, FMC, znalost HDG, ILS ...atd. ho k tomu jaksi nominují. Furt lepší, než by k tomu sedl steward, který o tom nic neví (mmch. má palubní personál nějaké vzdělání v nouzových situacích tohoto typu, nebo se jen učí jak nepobryndat kávou cestující, jak přeprat teroristy a jak se sladce usmívat na protivného pasažéra ???). Přesto si myslím, že po důkladných pokynech ze země a s nějakou podporou třeba pěkné letušky z místa druhého pilota by se to na autoland dalo nějak dostrkat na plně evakuované letiště. )) Je vidět, že drzost a sebevědomí nám neschází, ŽE ???
 

Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 14:07
Waterfight (TVS379)   
Souhlasím s tím, že když půjde za knipl TotalAmatérCestujícíKterýChceSpasitSvět, tak to asi dopadne hůř, než kdybych tam šel třeba já, byť nemám nejmenší zkušenosti s real Boeingem. Když tam nepůjde nikdo, šance na přežití je nulová, když tam půjde někdo, kdo o létání (třeba jenom o tom virtuálním) někdy slyšel, šance se trošičku zvětší. Sice zcela zanedbatelně, ale přeci nějaká bude. A popravdě řečeno, většina z nás tady dost podceňuje ten psychický stav člověka, panika apod. a i přes vašenaše odvážné ambice bych tu situaci vůbec nikomu nepřál...
 

Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 14:55
Jennik   
Tak by me zajimalo, jestli nahodou z tohoto duvodu neabsolvuji letuska nejake "letaci minimum" pro pripad nejhorsi
 

Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 15:04
Pavel2
Absolvují, alespoň u nás měli PU školení na simulátoru pro případ že jeden z pilotů je "mimo"....nejdřív ho musí dostat ven a pak pomoci zbylému pilotovi s řízením...(komunikace,ovládání rádií,atd.)....takže důraz je kladen na to aby se PU uměl v kokpitu orientovat....
měl jsem možnost si FF simulátor 737 vyzkoušet, a přistát opravdu není sranda. Na autoland nebo do s AP do 500ft za bezvětří ještě docela pohoda, ale udělat visuál i za bezvětří byl docela problém....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 15:42
Jennik   
Tak to si mili simpiloti musite ty svy snovy scenare jeste trosku upravit - pilot mimo nestaci, chce to jeste nejak odstranit z cesty druheho pilota a letusky...
Co treba otravene jidlo?
Jak by rekla Halina:
Z toho plyne pouceni,
ze na ceste letem k mori
spravny pilot NIKDY NEJI

Priznam se ale, ze jsem se samozrejme podobnyma myslenkama nejednou zaobiral, vetsinou po shlednuti nejakeho "zajimaveho" filmu (naposled asi pred tydnem se ve filmu se utrhla nakladni vrata a kapitanovi jeblo).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 15:46
rogerer
ten film sem taky videl ten kapitan byl jeblej uz od zacatku
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 16:01
pseudoMates
ten filmbyl jeb*** celej,od začátku až dokonce, ostatně jako drtivá většina americkejch ptákovin..
 

Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 15:53
MarekK
Zaujimava diskusia!

Ale stale rozpravame iba o 737. (pravdepodobne kvoli tomu ze vdaka PMDG je to asi najlepsie a najrealnesie lietadlo pre FS)

Zhodli sme sa na tom, ze by bol pravdepodobne problem pristat "v ruke". Ale, co take sadnutie do A320 (& co) ? Predsa len, ak lietate s Airbusmi, viete ze riadenie je komplet prepletene s PC a pilot saha na sidestick iba vo vaznej situacii.

Sedel som pocas letu LEPA-LOWW v A321-200 na jump seate a sledoval celu cestu co robi kapitan a FFO. Musim povedat, ze 95% checklistu som si pamatal, nakolko dost casto lietam s Airbusmi vo FS. Ostatnych 5% boli veci, ktore zial nie su simulovane vo FS, takze v checklistoch a v manualoch ich sice najdete, ale nidky nepouzivate, takze ani nepamatate. (mimo toho, cele checklisty mali na tablet PC na stolceku pred nimi, takze ani s tym by nebol extra problem)
Cely let, od "line-up" na drahe az po pristatie sa FFO (on bol pilot) 2 krat dotkol sidesticku. Pri starte na "rotate!" a pri pristati v tom istom momente ako to zarevalo "retard!". (kapitan vtedy zatiahol paky do polohy idle a po touchdowne nasadil reverse thrust).

Co som tym chcel povedat... ze v nudzovom pripade by bolo nieco ine sadnut do A3XX a priviest lietadlo stastne na pristatie, ako sadnut do 737NG a snazit sa letiet v ruke. Ci by som si na to trufol? Taka odpoved tu uz zaznela, takze iba zopakujem ze ak by nebol nikto povolanejsi, tak iste. Ale predpokladam, ze po istej priprave a par hodinach v simulatore (nie FS ) by bolo s A3XX schopnych pristat minimalne 90% ludi co s tym lietaju vo FS (online FS).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 16:54
Tragédie v JRD
Hele ses si jistej, ze pokud jsi vedel 95% ceklistu, tak to znamena, ze nejaky komercni addon simuluje 95% systemu letadel a 5% nesimuluje?

No nechci byt moc velky pesimista.. ale rekl bych ze ten pomer bude naopak ... .) To ze jsi ty videl neco, neznamena ze to tak je vzdy... je asi logicky, ze pokud let probiha v normalu, tak se to zda easy, ale jakmile nastane nejakej pruser, tak bys byl tezce, ale tezce mimo ...

s tim zaverecnym odstavcem si dovolim nesouhlasit - plati totez co o 737 - pokud by fungoval autopilot a autoland tak s tim pristane stejny pocet lidi jako s B737 .. a stejne tak, jpokud by autoland nesel a clovek by musel kvedlat sidestickem a pristat "na ruku" tak s tim pristane take stejny pocet lidi jako s 737 (tak 1% lidi) (navic nezminujes zda se bavis o eru, ktere funguje a tak jenom nabusis MCDU a nastavis autoland nebo zda musis letet by hand ...) - ale sance "laika" ci "pseudolaika" jsou v obou typech stejne (za podobnych podminek)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 17:22
pseudoMates
Ten "pseudolaik",to nebyla narážka na mě, že ne Tome..?)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 17:39
Tragédie v JRD
Ja si rikal, jestli se ozves nebo ne )

ale nebyla .)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 17:40
MarekK
Nie, checklist a simulator presne nesedia. Zabudol som napisat ze checklist nie je ten co je v FS. Ako spravny "fanda" som si stiahol realne checklists co som nasiel na internete. (PSS chekclists maju vynechanu priblizne polovicu veci, proste to nesimuluju)

O tom ze by to nejaky pilot "laik" alebo "pseudolaik" pristal v nudzovych podmienkach nemoze byt rec, je jasne ze sanca je tak 0,5% Zatial sme sa stale bavili o tom ze jediny problem by bola indispozicia pilotov a nie porucha lietadla. (lietadlo ok, paliva habadej, MCDU funkcne, pocasie perfektne). Vtedy by to valstne pristalo samo, akurat treba podrovnat a zapojit reverse v spravnom momente O tom si myslim ze by to drviva vacsina zvladla. (ok, mozno nie 90% ale aspon 70% "pseudo-airbus-laikov" ano )

A vyznam zaverecneho odstavca je asi taky, ze v Airbuse ide skoro vzdy na autoland, pokial viem (a potvrdil mi to ten kapitan) pristava sa rucne iba v ozaj vynimocnej situacii, ked maju poruchu alebo inu emergency situation.

PS- predpona "pseudo" nema nic spolocne s pseudopilotom ))))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 17:48
Tragédie v JRD
Typ letadla na to nehraj roli ... pokud vse slape a je mozne pristat na autoland, tak sance na uspech bude u vsech stejna, a to jestli je to airbus nebo boeing je celkem sumak - nabusit MCDU nebo FMS zvladne podle pokynu ze zeme celkem kazdy laik.

co je problem, tak to, ze neodhadnes, jak se kdo zachova ve stresu, pod tlakem a tak - sebe nabusenejsi clovek, co ma nalitano v FSce treba deset let, muze pak zazmatkvoat a nebude schopen vubec ty cudliky na FMS/MCDU mackat
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 18:03
pseudoMates
Tak když to nemá s pseudopilotem nic společnýho, tak proč nepíšete třeba "rádoby" nebo "quazi"...))))
 

Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 16:18
Aldaran
Neda mi to, abych si taky trochu neprisadil. Myslim, ze zde padla docela dobra myslenka s listeckem na beranech "dont touch". Za tim se skryva temer vse. Nejdriv jsem zacal na simulatoru, pak jsem delal pilotak. Co se deje pri podrovnani pri pristani jak ero reaguje na snos vetru se neda opsat, to se musi zazit a ten kdo by sedel za kniplem (beranama) by to na 99.99% rozsusil po celem letisti.
prvni smrt. Pumpovani, kdo nezazil neuveri.... pokus prizemnit letadlo v pripade ze si myslime, ze jsme vys, nebo kdyz se nedari vytracet rychlost, nebo niz skonci obykle ranou z cca 20m do betonu. (potlacis, leknes se, pritahnes, vyletis to 2x takove vysky, ze ktere jsi potlacil, zdesis se, protoze si vsimnes, ze jsi na minimalce, potlacis, to uz letiz nosem k zemi, pritahnes a jelikoz nemas rychlost, rana a tma..... (pripadne svetlo, zacne-li to horet)

druha smrt. Fouka li bocni vitr, bud skoncime mimo drahu, ponicime letistni vybaveni a ostatni letadla, nebo ve velkem naklonu skrtneme kridlem o zem, pripadne spadneme do vyvrtky jeste pred prahem, protoze vyslapneme plne nohy pri minimalni rychlosti. (nebo nas to rozhodi tak, ze bude nasledovat predchozi odstavec)

treti smrt. budeme plynem reagovat priliz pomalu. bude-li nam zvonit stall v male vysce zazmatkujeme, pridame naplno a podvedome pritahneme abychom to nerozsusili, jelikoz se vykon prida po cca 5s bohuzel uz budeme predeli v oranici.

ctvrta smrt. (jen pro ULL pripadne PPL) v pripade, ze se dostanete do vyvrtky, 85% lidi napoprve (i kdyz vedi jak se vyvrtka vybira) zacne rvat a instinktivne da knipl na pupek. (jen pro predstavu pro ty, co vyvrtku netrenovali, predstavte si, ze sedite na zidli, ktera je prisroubovana na zdi panelaku letite drzkou kolmo dolu k tomu se otacite kolem podelne osy a zem se NEUVERITELNE RYCHLE priblizuje a letadlo naprosto nereaguje dle zazitych pravidel.

a tak by se dalo pokracovat.... je to jako kdyz clovek sedne na kolo. poprvy z nej vzdy spadne i kdyz si dokaze fyzikalne predstavit co se bude dit. Dalsi bod je stres a strach, ktery dokaze udelat mnoho problemu.
 

Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI   18. 7. 2005 / 16:48
Tragédie v JRD
nadherne receno .. a vystihuje to presne danou problematiku
 

Re: Re: Re: I need help with landing !!! - ANEB TROUFLI BY JSTE SI - Zkušenosti z reálného SIM B737 ČSA   19. 7. 2005 / 08:46
PetrS
Ahoj vespolek. Protože létám na ULLa a zároven pracuji jako technik SIM B737 (a mám tam "nalétáno" desítky hodin) mohu také prohodit pár slov.
Zatímco "malá" éra ve FS (Cessna, ale i Zlin CVA) se chovají v podstatě normálně, velká jsou dost jinde. Jak už zde někdo podotkl. 737 PMDG reaguje na křidélka jako Z50 - a nejenomna křidélka. Když jsem se před třemi roky dostal k FFS B737, tak od té doby jsem na velké éro ve FS ani nesáhl!! Naopak, takové létání na Cessně mi i do výcviku ULL dalo docela dost (rozdělení pozornosti, přetáčení mag. kompasu, hlídání rychlosti při sestupu a podobně.
Důvody: Nemá-li člověk postavený doma celý kokpit, je přístup k FMS/CDU, radio stack, overhead panel tak komplikovaný, že to prostě nejde použít (tím myslím ve srovnání se skutečným simulátorem=letadlem).
Letové vlastnosti, jak už zde mnoho lidí řeklo, jsou úplně jiné. Na filnále je 2cm pohyb beranama VELKÝ! - jinak se letadlo rozhoupe a ustabilizovat těch 55 tun, pokud nejste aspoň 800 ft vysoko už nestihnete. Takž pokud někoho vidím létat ve FS s velkým letadlem a "cloumat" joystickem od dorazu k dorazu, tak toto je zcela nerealistické
Je sice pravda, že se i s B737 dá naprosto v pohodě létat a přistávat "na oči", dokonce i bez ILS a Flight Direktorů na EADI, ale v naprosté většině ne na první setkání (ze svých začátků mám několik "pěkných kráterů" v okolí RWY24). Takže ono "zaskočení" za indisponovanou posádku by byla snůška zázraků a Pánbůh by se dost nadřel - a že by člověk měl v takové situaci schopnost, duševní kapacitu a čas "lehce přeťukat" FMS a využít autoland je také málo reálné. To by musel být FS guru a mít opravdu prostudováno hodně věcí o FMS (i po 4 letech si netroufnu říci, že o ní vím všechno).
Petr
 

Re: Re: ANEB TROUFLI BY JSTE SI a co cesne?   18. 7. 2005 / 17:26
brendon (SVK832)   
No ked to tu tak citam, tak ste ma zdeptali ze uz asi by som si nesadol na to carovne sedadielko... . Vy teda viete zobrat cloveku guraz

Ale prejdime na iny typ lietadiel velikosti ako cesna alebo nieco väcsie. To by som si skor trufol. Aspom by spravach nebolo ze amater zabil 150 cestujucich ale 5...

Co hovorite o tychtoch typoch lietadiel...?
 

Re: Re: Re: ANEB TROUFLI BY JSTE SI a co cesne?   18. 7. 2005 / 17:57
Jaakov   
já bych si dal tu vejvrtku se židlí...se zeptám u nás v aeroklubu...
 

Re: Re: Re: ANEB TROUFLI BYSTE SI a co v cessne?   18. 7. 2005 / 18:03
Pips   
V techle letadlech je to kor v riti, pac tam neni zadnej autopilot s funkci autoland, kterou kdyz umis nastavit a aktivovat, tak mas cast uspechu zarucenou.Tady je to jen ve tvych rukach.Takze myslim, ze v tomto pripade je to jeste horsi.Na simech jsem uz nalital strasne moc a ted zacinam letat i v realu, takze si myslim muzu dovolit to posoudit.Clovek, kterej to proste nema v ruce tohle asi neda.Musela by to byt spis asi podle mne nahoda, kdyby to dobre dopadlo.Ale zase je to ta sama situace.pokud by mezi tema cestujicima i v malem letadle uz nebyl nikdo, kdo by o tom byt aspon malinko vedel, tak myslim, ze bych se o to urcite pokusil.Jestli mas tak jako tak klofnout s erem do zeme, je asi lepsi neco proti tomu zkusit udelat, nez tam jen sedet se zalozenejma rukama a cekat az to laskave nekde raci spadnout, aby bylo uz po vsem
 

Re: Re: Re: Re: ANEB TROUFLI BYSTE SI a co v cessne?   18. 7. 2005 / 19:24
Tragédie v JRD
tady uz pak hodne zalezi na tom jaky by to bylo letadlo ... ale FSkista by tak, zeby to prezil pristal ... pokud by bylo pekny pocaůsi , bezvetri nebo slaby vitr, idealne primo proti .. nebylo by to asi predpisovy a podle postupu ... ale prezil by ..
 

Re: Re: Re: Re: ANEB TROUFLI BYSTE SI a co v cessne?   18. 7. 2005 / 21:32
Aldaran
Jeste jsi zapomel dodat, ze v takovemto letadle mas mnohem mene casu na rozhodovani. Obvykle poletis s takovou cesnou v cca 3000ft. Jakmile se pilotovi udela soufl, poznas to bud z divneho naklonu, pripadne z neobvykleho svistu a neprirozenem klesani. (da se predpokladat, ze kdyz uz to je slyset, tak jsi nekde okolo maximalky. Mas tak cca 3-5 skund nato reagovat, prevzit rizeni stahnout plyn a velmi jemne pritahovat, abys ptacka nepripravil o kridla. Paklize bys sedel jinde nez na miste kopilota (a nemel bys vyndany knipl) mas jakous takous nadeji, ze se Ti podari srovnat ero do horizontu, zareagoval li jsi dostatecne rychle nez ero a) prekrocilo obalku b) prislo o tech cca 900m vysky nad terenem. Mimo jine je potrba si uvedomit, ze cim mensi ero, tim vice reaguje na vitr a turbulence. Paklize fouka treba 8m z boku, klidne se pristava s vyosenim klidne 20stupnu... to si troufam rict, ze napoprve neda nikdo. a co je to 8m..... a to nemluvim o tom, ze vetsinou nejde o laminatni proudeni, ale je to patricne rozbity, coz FS absolutne nedokaze nasimulovat. Copak by si laik (pololaik) vybral? Srokou dlouhou asfaltovou RWY, nebo uzsi travnaty pas vedle? V jakepak byste dosedali rychlosti..... kdyz ma mistni cessna rychlomer v km/h (na odpovedi mate 3 sekundy) jakpakbyste klesali z velke vysky (fl 3000) k prahu drahy? s pripusti na minimum? A copak by se asi stalo, kdybyste byli kratci a dali plny plyn (kick kuck kuck.... a klacek pres okno)... sli byste do toho s plnymi klapkami, nebo na 15% ok, s plnymi.... jste dlouzi, plny plyn (nahodou to nechciplo) ale najednou to nechce stoupat...... co ted? zavres klapky a upadnes, nezavres je a nebudes stoupat..... mas 2s na rozmyslenou..... vsichni 3 pasazeri rvou sorry..... jen dva, pilot je v bezvedomi. vrtule, sakra prestavit vrtuli dompomala..... na to jsi zapomel..... stromy se blizi, nestoupas, stres.... ATC Ti rve do sluchatek, co ze jsi to za kretena, jelikoz netusi, ze pilot spinka.


Uprime receno, radsi bych byl v 737 s FSimakem ktery pristava na autoland, podporovany po radiu z ATC nez v cessne.
 

Re: Re: Re: Re: Re: ANEB TROUFLI BYSTE SI a co v cessne?   18. 7. 2005 / 22:05
Waterfight (TVS379)   
Krásně vylíčeno ))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ANEB TROUFLI BYSTE SI a co v cessne?   19. 7. 2005 / 08:24
brendon (SVK832)   
NO v Septembri (9) planujeme ist do Vysokych Tatier. Tiez planujeme na vyhliadkovy let, tak sa neviem dockat. Normalne som uvazoval ze pilotovy dam nieco do caju aby som si polietal. Ale zas ste mi museli pokazit guraz . To je hrozne ja uz mam taku depku s toho co tu hovorite ze keby nastali take situacie tak by som to nechal asi na nejakom lajkovy, ktory nevie co su klapky...
 

Re: Re: Re: ANEB TROUFLI BY JSTE SI a co cesne?   18. 7. 2005 / 18:29
tomfis   
Proč ne, já bych to v Cessne určitě zkusil, když to zvladl i uplný amater, viz tenhle článek )))))
http://www.letectvi.cz/letectvi/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=5752&mode=thread&order=0&thold=0&POSTNUKESID=4b985a33ae548066b22d0fd47ec5e0a5
 

Re: Re: Re: Re: ANEB TROUFLI BY JSTE SI a co cesne?   18. 7. 2005 / 19:06
rogerer
jj o tom sem slysel kdo ví třeba lital fsku
 

Re: TROUFLI BY JSTE SI   19. 7. 2005 / 14:03
adagio   

Omlouvám se, že do toho také vstupuji a ještě tak pozdě, snažil jsem se pročíst všechny názory a přidám i svůj. Trochu mě totiž mrzí, že dost lidí FSku ve vztahu k realitě zavrhuje. Tak proč to celé teda děláme? Já myslel, že simulujeme realitu. Myslím si, že vyplňování letových plánů, znalost map, procedur, frazeologie v angličtině, dokonalá orientace v kokpitu, synchronizace rukou, nohou, komunikace a "štelování" všech ovladačů během provádění jednotlivých procedur, zautomatizování standardních úkonů atd... to jsou věci naprosto neznámé pro běžného smrtelníka, ale mnohdy i pro zběhlé VFR piloty nebo čerstvé absolventy ATPL. Když bych teda uvažoval tu smyšlenou situaci s přistáním, tak na žebříčku úspěšných "nepilotů" bych viděl na prvním místě právě FSmaniaka se zkušenosti s dopravním letadlem (FS add-on) a stovkama online odlétaných hodin, pak až možná rekreačního ULL příznivce a nakonec letušku nebo pasažéra.

To jen co se teorie a předpokladů pro zvládnutí dopravního letadla i třeba za pomoci někoho na vysílačce týče. Pochybuju totiž, že by někdo začal někde ve FL340 zachraňovat letadlo plné lidí tím, že vypne autopilota a posadí to ručně na nejbližší letište, jen proto, že umí řídit Ultralight.

Samozřejmě tu budou hrát roli další faktory, především vůbec ona kritická situace. Obávám se, že pokud by oba piloti „byli mimo“, bude to situace opravdu vážná (třeba rozbité čelní sklo apod.), pak je myslím mnohem těžší zorientovat se v panice, bez kyslíku, mrazu, podtlaku a já nevím v čem ještě, se do kokpitu vůbec dostat, zachovat klidnou hlavu, "odsunout" těla pilotů a usednout do křesla. To by nebyla žádná pohodička, kdy vás letuška šeptem a diskrétně při pití kávy poprosí, aby jste ji následovali. Už samotnej psychickej tlak, zodpovědnost apod. sehrají své role. V takových chvílích může i sebeostřílenější pilot menších letadel zkolabovat. Nejvíc by teda záleželo na člověku jako takovém, jeho chladnokrevnosti, přizpůsobivosti, učenlivosti a vrozeném talentu.

Pak mě trochu mrzí srovnání a připomínky FS pilotů se zkušeností z reálu. Nezlobte se, ale FS vidím pouze jako dokonalý simulátor letadel dopravních, za přispění profi add-omů, hardwareových doplňků typu berany, pedály, plyn. Páky… omline spojení s živými ATC s využitím hlasové komunikace a vnímání okolního trafficu.

Chápu, že když někdo "přestoupí" z FS do real ULL, tak si pak ztěžuje na zlozvyky typu nehybný krk a toporné čučení do přístrojů,.jiné řízení a jiné pocity z turbulencí apod. Ale už někdo přestoupil z FS na dopravní letadlo? Asi těžko, protože to nejde. Škoda. Možná bysme se divili...
 

Re: Re: TROUFLI BY JSTE SI   19. 7. 2005 / 14:33
Tragédie v JRD
IMHO vidis FSku moc ruzovymi brylemi ... co si budeme povidat ... sice si hrajeme na realitu, na postupy, checklisty, radio (na ivao/vatsim) ale ..

1) FSka na do dokonalosti daleko ... to ze celkem dobre imituje pristroje je fajn, ale jinak ma dost co dohanet

2) (uz se opakuju) vzhledem k tomu, ze naprograt FMSku s nekym po radiu neni takovy problem, tak "virtualnik", ktery ma na FSce nalitano milion hodin, tak bude mit sanci na pristani na zem celkem tak +/- stejnou jako naprosty laik, mozna nepatrne vyssi pak na zemi ze s tim nesunda sloup s lampama a nenaboura do terminalu kdyz vyjede z drahy ale snad tak nejak udrzi ero na draze a v jejim okoli

3) to ze vis jak vyplnit letovy plan, vis co je checklist a vis jak zahlasit ze ses ve FL340 je ti v tuhle chvili naprosto k nicemu
 

Re: Re: Re: TROUFLI BY JSTE SI   19. 7. 2005 / 15:40
adagio   
já vím, ale přeci jen by bylo snazší se domluvit s takovou pomocí po rádiu, když víš, jak se co nazývá a jsi zvyklý na stručné příkazy a stručné readbacky a víš kam šáhnout. Navíc jim to ulehčíš tím, že jim popíšeš situaci a sdělíš momentální pozici a údaje na přístrojích. Popisovat laikovi, kde co najde, jakým způsobem čím otočit, jak co kam nacvakat a co zmáčknout by bylo asi fakt zdlouhavější (hlavně při přiblížení). A o to víc, kdyby to byl český turista bez znalosti cizího jazyka.

Rozhodně si nenamlouvám, že FS "rodí" skvěle připravený a akceschopný piloty. Těch příbuzných oborů a znalostí, co pilot musí znát je daleko víc (dokonalá znalost letadla po tech. stránce, dynamika, termika a spousta dalších). Ale dopr. letadla jsou dneska vlastně samé počítače a jejich ovládání je převážně "hands off" a tak tvrdím, že na počítači se tyhle počítače simulovat dají.

 

Re: Re: Re: Re: TROUFLI BY JSTE SI   19. 7. 2005 / 16:57
Tragédie v JRD
no jasne.. ale na co bys jim udaval aktualni pozici rychlost a ja nevim co? vzdyt to vsechno vidi dole na radaru (predpokladejme ze vse funguje) - pravda je, ze s laikem by byla pomalejsi domluva (kde co ma zmakcnout jak a jeste x krat kontrola ze bude mackat opravdu spravny cudlidlo) .. ale to IMHO vyslednou pravdepodobnost uspechu neovlivnuje ...pokud nedoslo treba k dekompresi nebo jinymu velkymu pruseru, tak je celkem jedno jestli sedne na zem o hodinu driv nebo pozdejc...
 

Re: TROUFLI BY JSTE SI   17. 8. 2005 / 13:04
skyfly
tak sa zdá, že si troufl....ale neuspel navzdory pilotnemu výcviku...
http://zpravy.idnes.cz/zahranicni.asp?r=zahranicni&c=A050817_110228_zahranicni_ton
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ