Moc smutné.... !
Jinak, pánové, 16.7.05 byl (v reálu) fakt den blbec - asi protože nás olizoval severní okraj anticyklóny a během jednoho dne se (aspoň u nás) 5x změnilo počasí. U mne v nemocnici to bylo na pacientech sakra znát. Ale taky:
...k tragickým událostem, které zde popisuje tragéd a další (a že jich na jednu sobotu bylo!) mohu jen načrtnout zkušenost jednoho nejmenovaného AFISáka z jednoho nejmenovaného letiště ze stejného dne - včerejší soboty:
* náhle zhasla termika - po větru 4 kluzáky v jednom balíku, dva už sedly a vybočily z dráhy, na finále jsou ale současně dva kluzáky různých typů. Ještě ve 3. zatáčce byly srovnány do pořadí, ale neměly stejnou rychlost a nad praporky přišly oba skoro najednou - vešly se, ale nečekané rozpažení jednoho z kluzáků za krajní praporky přežehlilo pozemní skupinu nepozorných pilotů jen o pár metrů.
* otočil se vítr, otočil se start, ale z éteru se nikdo nehlásí, nikdo se neblíží. Andula hlásí start v původním směru, nechce pojíždět na druhý konec letiště - teprve když přidá plyn, tak se nizoučko nad stromy v novém směru mihne stín a vracející se éro z "prostoru" hlásí dlouhé finále proti andule, v tu chvíli hlásí pravý baseleg jakýsi kluzák, který se sype z prostoru bez rezervy výšky. To éro to chce stihnout před kluzákem, kluzák nechce zkrachovat do lesa a andula chce být co nejdřív pryč - stihli to všichni, andula točila první doprava před tím, než éro bylo fyzicky na finále. Řeklo by se "ještě s rezervou".
* uvolněný konektor sluchátek pilota vlečné, který po hlášení vstupu na dráhu s aerovlekem myslel, že mu AFIS neodpovídá a dal plný plyn - neslyšel afisákův "negativ-NEGATIV!" a naštěstí v poslední chvíli zahlédl v zrcátku stín skoro na jeho záda dosedající anduly.
* nepozorný pilot turisťáku přeslechl korespondenci ULL, který správně nahlásil vstup na v té době prázdnou dráhu ještě před praporky, přeslechl i kladnou odpověď afisáka a bez zahlášení - v jeho zorném poli žádné éro nebylo - zaroštoval pod kotlem a zatočil z ČPZ na dráhu rovnou do cesty ULL. Pilot ULL naštěstí zareagoval rychle, srazil plyn, dupl na brzdičky - a většího kolegu pustil.
Kdyby se to skutečně stalo, byly by to všechno parádní "předpoklady LMU" - a jen díky blahovůli Boha Termosky byl na konci jen jeden zešedivělý afisák s bolavými hlasivkami.
A to všecho v ten jeden jediný den! |
|