FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 3. 12. 2024, svátek má Svatoslav Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
pro pražáky Jeden příspěvek | Celý strom
pro pražáky   14. 7. 2005 / 23:35
Ladous
Byl jsem dneska v herně v nákupním centru Nový smíchov, nahoře ve 2. patře na carrefourem a maj tam "simulátor" dopravního éra....má to knipl, pedály, plynový páky a tlačítka ovládající klapky..... Ikdyž je grafika nic moc FS je proti tomu excelentí a simulace samotného chování letadla asi taky neni to pravé ořechové tak to byl stejně docela zážitek co se týče toho zkusit si řízení pedály, kniplem a plynovejma pákama..........než jen pořád ten joystick..... Nechal jsem tam 200........ Když budete mít chvilku tak si tam taky skočte..... )
 

Re: pro pražáky   15. 7. 2005 / 08:54
Vita Zenisek
To v Letnanech maji simulator 2 motorovyho, dvoupilotniho era. Kdyz tam nechas 2000, tak te nechaj ridit hodinu. Graficky na FS2004 sice nema, ale draha je videt dobre a to je hlavni (teda kdyz nemas zrovna 2 km dohlednost). Letovy model, sily v rizeni a naklapeni kabiny excelentni. Jeste tam maji L39 MS.
http://www.letsim.cz/Cz/index_cz.htm
Je to ten TL-28.
 

Re: Re: pro pražáky   15. 7. 2005 / 09:16
Jennik   
Vzhledem k tomu, ze nejde o pocitacovou simulaci co se tyce ty grafiky - je tam takovy maly model krajiny snimany kamerou (vzpominate na stary trenazery v autoskole?), tak by me zajimalo, jak to nasimuluje malou dohlednost... Zeby pan operator pobihal u modylku s nejakym cmoudikem v ruce?
 

Re: Re: Re: pro pražáky   15. 7. 2005 / 10:07
brendon (SVK832)   
NIE?!!
Da ti cez platno cez igelyt
 

Re: Re: Re: Re: pro pražáky   15. 7. 2005 / 10:41
OK-Milda (BHA410)   
A proč né přes obličej?
 

Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky   15. 7. 2005 / 11:02
Jennik   
Jasne staci dychnout pilotovi na bryle
 

Re: Re: pro pražáky   15. 7. 2005 / 09:19
Ladous
Počkej a to jako fakt jen tak tam někdy přijdu a řeknu že bych si chtěl lítnout v ton antonovu a tady jsou dva táci a oni mě tam bez řečí pustěj???
 

Re: Re: pro pražáky   15. 7. 2005 / 10:52
ph
No to je uzasny, ono to jeste existuje
V roce 92 jsem absolvoval diplomovou praci, kterou jsem delal v Letovu a ktera se jmenovala tusim "Vizualizace letoveho prostoru".
V podstate slo o grafickou cast letovaho simulatoru, kterou jsem delal na PC (tusim, ze 386 s klasickou VGA kartou 640x480)
Definoval jsem si jednoduchou krajinu - kopce (jehlan), domy (kvadry), pole atd. a podle polohy letadla, kterou daval simulator, to vykreslovalo krajinu. Snazil jsem se alespon trochu priblizit tehdejsim verzim FSky (FS3 ?) a dodnes jsem na to pysnej

Budu tam muset nekdy vyrazit.
 

Re: Re: pro pražáky   15. 7. 2005 / 11:52
Švící
Jenom bych poopravil, že jde o trenažér ULT-28 a pilotní kabina a letový vlastnosti prej plně odpovídaj skutečnýmu An-28
 

Re: pro pražáky   15. 7. 2005 / 09:17
MaPa   
A co vlastně brání tomu vykuchat někde sedadlo, hodit ho na podlážku, do ní nainstalovat lnipl z joye, přidělat pedály, který se můžou zrovna doplnit i o brzdy a nad kolena vytáhnout pultík s plynovou pákou a upravenou klávesnicí. Před to si pak posadíš 21' monitor a máš simulátor doma. Jen se nebude naklápět a třást.

Dá se to dokonce udělat i pro řízení vrtulníků včetně kolektoru.
 

Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 09:24
Ladous
Ještě by mě zajímala taková blbůstka. Mam joystick se třema osama. Na tý tředí mam samozřejmě pedály akorát se mi trošku nezdá chování letadel, když zatočím směrovkou třeba do prava tak tam éro v téměř horizonvtální rovině zatočí dle všech předpokladů, ovšem když yojstick vrátit do nulové polohy tak zase letadlo zatočí nazpátek doleva........ má to tak být????
 

Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 09:40
Waterfight (TVS379)   
Ono je to ale trochu jinak, taky se to tu protřepalo několikrát. Jde o to, že ve FS je na třetí ose směrovka a přední kolo, nikoli pedály. A to s tím otočením v horizontální rovině, sice je to absolutně nereálné, ale myslím, že je to tak v pořádku.
 

Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 09:46
Ladous
ale mě jde o situaci ve vzduchu když už se doto toho kola nemaj co motat.......
 

Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 09:52
Jennik   
Ja myslim, ze vim co myslis. Jde o to, ze to ridis spatne. Kdyz za letu jen vyklopis smerovku (osu Z u joysticku) tak netadlo nezatoci - jen vytoci cumak do strany a leti jakoby bokem. Proto se vrati do puvodni polohy, kdyz to zase pustis. Spravne se zatacka musi kroutit koordinovanym pohybem smerovky a kridelek (a taky vyskovky), tedy naklopenim letadla na stranu. Ale to je elementarni technika ovladani letadla, doporucuju ti projit si "skolicku" co ji najdes primo v FS. Zadna ostuda, ja se tam kdysi taky vratil abych doplnil znalosti.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 10:02
Ladous
ok, diky mrknu se tam, v tom případě odpadá možnost lehké korekce letounu na finále.....pomocí směrovky........ (
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 10:03
Jennik   
Ne tak uplne, radsi si to projdi
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 10:19
JBr   
No, neni to tak docela pravda. Nohou se zatocit da, ale neni to cista zatacka. Dokonce se to i cvici behem vycviku (minimalne u kluzaku) jako jedna z mimoradnych situaci za letu - zablokovana kridelka.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 10:40
OK-Milda (BHA410)   
A dokonce se u některých modelů ani jinak nezatáčí - nemají možnost ovládání křidálek. Ono to pak vlastně funguje tak, že při vychýlení směrovky se otočením letadla urychlí jedno jeho křídlo, čímž na něm vzroste vztlak a letadlo se do zatáčky vlasně naklopí samo. U modelů je to dosti markantní. Na druhou stranu díky vzepětí křídel má pak tendeci se po srovnání směrovky samo srovnat
Pokud jde o korekce při přistání, tak směrovka je naprosto na místě, ale musí se počítat právě s výše uvedeným efektem (je třeba to dorovnávat ) a nesmí se za to moc brát, jinak v těch minimálkách je velice snadné spadnout do vývrtky, což ovšem FS nesimuluje.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 10:44
MaPa   
Tohle funguje jen při relativně nízké rychlosti, aby přírůstek rychlosti vnělšího křídla nebyl zanedbatelný. Takže se to dá vztáhnout na kluzáky a UL. Akrobat dokáže při ubrání plynu a velký ploutvi na směrovce udělat dokonce kopanej výkrut.
Při rychlostech nad 300 km/h to je už jen otázka vektorů momentu setrvačnosti, tahu motoru a bočního vztlaku trupu.
 

Re: ......... Re: pro pražáky + ESTE DALSI DOTAZEK   15. 7. 2005 / 14:54
brendon (SVK832)   
Je nejaky modl lietadla ktory dokaze aj vyvrtku.
Pre FS2004 a najlepsie free...
 

Re: Re: ......... Re: pro pražáky + ESTE DALSI DOTAZEK   15. 7. 2005 / 15:12
Lowmick   
Od RealAir Marchetti a Spitfire, oba jsou sice payware ale u zadneho free jsem vyvrtku zatim neudelal (vlastne castecne sla u Discuse).
 

Re: Re: Re: ......... Re: pro pražáky + ESTE DALSI DOTAZEK   15. 7. 2005 / 15:13
JBr   
Vyvrtku zvlada jeste finska Vinka, mela by byt free.
 

Re: Re: Re: Re: ......... Re: pro pražáky + ESTE DALSI DOTAZEK   15. 7. 2005 / 15:15
Tragédie v JRD
Jj.. odkaz na ni tu posilal charlie pred dvema roky v cervnu
 

Re: Re: Re: Re: Re: ......... Re: pro pražáky + ESTE DALSI DOTAZEK   15. 7. 2005 / 15:23
MaPa   
Obecně se mi zdá, že letový model si nějak neumí poradit s chováním letadel na pádovce. Tady se všechny kusy držej kurzu, jak slepice dvorka. Přitom první, co se při poklesu rychlosti u éra ztrácí, je právě schopnost držet kurz. Asi by se měl ten letovej model nějak přiměřeně nakroutit, nebo krpoutit dynamicky.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ......... Re: pro pražáky + ESTE DALSI DOTAZEK   15. 7. 2005 / 15:31
Tragédie v JRD
fska ma obecne problem s takrka jakymkoli jinym, nez "normalnim" retzimem letu (rovne, zatacka, stoupani, klesani) ... jde si s tim vypiplat v dynamice, ale nekdy mene.. a nekdy vice
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ......... + ESTE DALSI DOTAZEK   15. 7. 2005 / 15:41
MaPa   
Jo chtělo by to nějak uživatelsky vychytat a zjistit, který parametry na to maj vliv a jakej a který zase ne. Docela mě štve, že třeba 4dobový výkruty musí člověk držet jen pomocí výškovky. těžko se pak chytá přímá lajna.
 

Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 10:09
Waterfight (TVS379)   
Klid, jenom si nerozumíme. Napsal jsi, že máš na třetí ose pedály, tak jsem doplnil, že to nejsou pedály, ale přední kolo a směrovka.
 

Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 10:11
kuma   
Nedovedu si představit problém, který popisuješ. Když dám "3. osu" joye (ať pootočením rukojeti, pootočením kolečka vzadu - nebo vyšlápnutím pedálu s potenciometrem - to je stejné) - simuluju výchylku kormidla do určitého směru o utčitý úhel. Tím uvedu do zatáčky. Aby byla zatáčka "pravidelná" (=ustálená - o konstatním poloměru) musím trochu vrátit výchylku zpět. Když pak vrátím ovladač kormidla (rukojeť - kolečko - pedály) zpět do neutrálu (doprostředka) - výsledkem je kormidlo s nulovou výchylkou -a podle další konfigurace éro letí rovně - po tečně z této zatáčky. Tak to alespoň funguje v reálu - ale taky u mne doma na FS 2K2 (mám jednoduché pedály konektorem naroubované do joysticku za 600,- Kč a šlape to PER-FEKT-NĚ).
Problém ale možná je, že nestandardní ovladač (rotace v ose joysticku nebo kolečko vzadu na joysticku) člověk při vracení nedá automaticky do "neutrálu" - ale více či méně víc anebo míň, ale ne na skutečnou nulu. Pak to letí jinam.
Podobně funguje "mouse as a joystick", kdy cesta myší je přímo úměrná intenzitě výchylky krmidla (proporcionálně) a je velice obtížné se vrátit zpátky na "nulovou výchylku kormidla".
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 10:19
Jennik   
Podle me myslel to, ze pri neutralni pozici joye jen otoci smerovkou, pak letadlo moc peknou zatacku neudela.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 10:38
MaPa   
Tak ono je to ještě trošku jinak. Dynamika letounu vede k tomu, že když naplocho vezmu jen za směrovku, tak se letoun natočí a provádí takový drift bokem jako když jede motocyklista plochou dráhu. Natočení je větší než je poloměr zatáčky. Závisí v tomto případě na poměru momentu setrvačnosti a tahu motoru. Z těchto dvou vektorů vzniká výsledný, kterým je upravená dráha. Takže letadlo ve skutečnosti i ve FS skutečně zatáčí i jen na směrovku. Když pak pustíš směrovku do nuly, tak se pouze letadlo srovná do posledního směru, vekterým v té době letělo.
Tohle si ověříš, když provedeš zatáčku pouze směrovkou po delší dobu, tak třeba 10 vteřin. Zjistíš, že se kurz skutečně změnil.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 10:55
Ladous
šlo mi o tom že když dam směrovku doprava tak se tam to ero tak nějak natočí a začne zatáčet a když pak pustím do neutrální polohy tak se najednou ero jako by splašené vrátí téměř na původní kurz doleva
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 10:58
MaPa   
To proto, že neletí tam, kam ho směrovka natočí, ale v tu chvíli letí bokem a zatáčení je podstatně pozvolnější. Když ji pak pustíš do neutrálu, tak se nevrátí do původního kurzu, ale do směru, ve kterým teď právě letí. Srovná se jako šipka, co se s ní hází do terče.
Chápeš?
 

moc x Re: pro pražáky - edited   15. 7. 2005 / 10:58
OK-Milda (BHA410)   
Však ti na to odpověděl. Při vytočené směrovce se letadlo otočí například o 10°. Skutečný vektor letu je ale menší. třeba o 5°. Takže po srovnání směrovky se to letadlo jakoby vrátí o rozdíl tedy 5° zpět. Je to hodně zjednodušeno, ale pro tu představu ...

Jsem zase druhej
 

Re: moc x Re: pro pražáky - edited   15. 7. 2005 / 11:08
MaPa   
Technický popis situace.
Nakresli si kružnici a na její levý kraj přikresli svislou tečnu. Druhou tečnu udělej na ní shora.
Pak si představ, že letíž od jihu (zespoda) po svislé tečně až do místa dotyku s kružnicí. V tomhle okamžiku tam kopneš plnou pravou směrovku (nic víc) a letadlo se otočí kolem své svislé osy o třab takových 10° doprava, ale neletí hned o těch 10° doprava, náýbrž pokračuje po té kružnici s tím, že jeho osa je trvale sečnou kružnice vždy o 10° stočenou dovnitř.
Takhle doletíš až k bodu dotyku vodorovné tečny. Tady dáš směrovku do neutrálu a letadlo se srovná do směru aktuálního letu (tedy na východ) a přitom se otočí doleva o 10° kolem své svislé osy. Pak už pokračuje rovným letem po vodorovné tečně.
 

Re: Re: moc x Re: pro pražáky - edited   15. 7. 2005 / 11:13
Ladous
JOJOJO dobrý už to chápu, díky všem za podrobné vysvětlení dané situace a rozbor problému ))
 

Re: Re: moc x Re: pro pražáky - edited   15. 7. 2005 / 11:14
brendon (SVK832)   
Znie to zaujimave ale nie som si isty co je to ta "tečna".

Niekedy staci raz ukaz na obrazku ako 100x povedat...
 

Re: Re: Re: moc x Re: pro pražáky - edited   15. 7. 2005 / 11:28
MaPa   
Tak tedy narychlo náčrtek
img_forumn/r58798_1.jpg (232x223)
 

Re: Re: Re: moc x Re: pro pražáky - edited   15. 7. 2005 / 11:34
Waterfight (TVS379)   
Tečna kružnice je přímka, která se dotýká s kružnicí pouze v jednom jediném bodu.
 

Re: Re: Re: moc x Re: pro pražáky - edited   15. 7. 2005 / 11:49
OK-Milda (BHA410)   
Pánko nechodil do školy? )
 

Re: Re: Re: Re: moc x Re: pro pražáky - edited   15. 7. 2005 / 12:06
brendon (SVK832)   
Ale chodil ale tie ceske vyrazy ma niekedy popletu a zneistim. A staci pripomenut potom sa rozjasni.

Inac s matiky som maval 1 alebo 2 na vysvecku.
 

Re: Re: Re: moc x Re: pro pražáky - edited   15. 7. 2005 / 13:15
Tragédie v JRD
tecna (a taky secna atd ) se uci nekdy v sedme ci osme tride obecni skoly .)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 11:49
kuma   
hihi! když jsem tohle jen naznačil (samozřejmě že omylem - jako letecké embryo, teď už sem se to skoro odnaučil), tak mne hnedka zezadu instruktor praštil mezi uši a se slovy "zas je tam ten výkluz !!!" klepl do knyplu, abych tam příště ta křidélka dal. Co při tom dělala kulička ani nemluvím.

Takže taky doporučuju projít si celou školičku od začátku. Bohužel na simu (který odpustí úplně všechno) se snadno nacvičí zlozvyky - které se pak těžko, těžko odnaučují - jak pro létání v simu, tak pro případný reál. Kdybys pak chtěl sednout do opravdového éra, byl by ti sim na obtíž (i doma se marně snažím naučit syna, že s letadlem mse lítá z kokpitu a ne z polohy "12m za ocasem", ale to je asi bohuážel marné...)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 11:51
MaPa   
Ale když jdeš na přistání, tak si to skrátit řízeným skluzen není zrovna špatný. A jako zlozvik to taky není. Dokonce se to vyučuje v elementárce.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 13:16
Vita Zenisek
Kuma pravil výkluz!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 13:19
MaPa   
V obou případech se to eroplánu moc nelíbí a otřásá se jak kouzelnej oslíček. Jen ty prachy z něj nikdy nevypadnou.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 14:00
kuma   
Děkuji, pane, tak je to správně.

Výkluz a skluz je zcela zásadní rozdíl. Zatímco řízený SKLUZ (angl. "slip" - záměrné zkřížení kormidel za účelem zhoršení aerodynamických vlastností při zachování ovladatelnosti letounu - a tím zvýšení rychlosti opadání - používá se k opravě rozpočtu - tedy ke "zkrácení" na finále) je věc žádoucí, užitečná a nezáludná. Taky se cvičí v základní osnově, aby to každý uměl.

VÝKLUZ - tedy nečistá zatáčka s převahou účinku směrovky nad nedostatečným zásahem křidélky (kulička je odstředivou silou hnána ven ze zatáčky) - je základ průšvihu (pochopitelně nemyslím jemňounké opravy směru při usazování do ajelesu, to taky ale nedělaj začátečníci).

Když ve výkluzové zatáčce přišlápnete nohu dovnitř - můžete i ve zcela "nevinných" rychlostech nečekaně spadnout do vývrtky nebo "šturcky" (sestupná, urychlující se spirála - to když tam je i trochu křidélek). Zrovna tohle je v malé rychlosti zcela TYPICKÁ chyba kluzákových pilotů, kteří se v malé výšce někam dotahují - už cítí, že nemají dost výšky, bojí se potlačit aby zrychlili a taky se bojí udělat ostrou zatáčku, protože mají křídlo nízko nad zemí. Šlápnou proto pouze nohou, aby byla zatáčka "plochá" (=výkluzová) a už jim vnitřní křídlo nezvratně padá a BUM. Nedávno tu proběhly odkazy na videa - pád kluzáku v nízké výšce do vývrtky na dokluzu na letiště - a koneckonců i ten známý pád B-52 s tragickým koncem byl způsoben VÝKLUZOVOU konfigurací v nízkém letu. Takže prosím:

KAM KULIČKA - TAM NOŽIČKA !
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 14:09
MaPa   
zatáčka se dáletět jak výkluzen tak skluzem. Voboje stojí za ho..., protože to snižuje aerodynamickou čistotu letu. Při skluzový je ocas zasunutej dovnitř zatáčky a při výkluzový naopak ven ze zatáčky.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 18:20
kuma   
Mnjó, ehm, ano, omlouvám se za nepřesnost.... Když už tu kážu, měl bych se opravit, doplnit, že... takže:

výkluz (výkluzová zatáčka) je jedna. SKLUZ ale může být dvojí - jednak ten ŘÍZENÝ - to byl ten popsaný výše. Létá se v přistávací konfiguraci, tj. s podvozkem a vztlakovými i brzdícími klapkami venku (pokud nejsou vztlakové - bez nich - viz L-23 superblaník).

- ale je to taky SKLUZOVÁ ZATÁČKA - kdy výchylka (účinek) křidélek je příliš velká proti poloměru zatáčky (odstředivé síle) - kulička pak padá dovnitř zatáčky - a jak zde pravil hradecký bratr je to stejný svinstvo, jako zatáčka výkluzová. O tom, že kdo chce lízat termiku, skluz či výkluz (v tomto případě -ová zatáčka) ho spolehlivě dostane ze stoupáku natotata - tam se musí létat čisťounce. Podobnou službu jako kulička ale pro mnohem jemnější doladění dělá také často bavlnka přilepená na plexi v zorném poli pilota (nejen u kluzáků)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 19:52
lumpy (BHA066)
No, myslim, ze funkce kulicky a bavlnky je ponekud odlisna. Kulicka ukazuje jen vyslednici sil pusobicich na letadlo, kdezto bavlnka ukazuje smer obtekani vzduchu kolem letadla....
Minimalne jednou uz se to tu na periskopu rozebiralo, tak ......
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 14:52
Zdeněk
S tou nezáludností skluzu bych trochu polemizoval. Podle typu. Kdo si na to zvykne v Blaníku a pak to udělá ve VSO-10 tak dostane v lepším případě vynadaný od všech, co ho viděli a v horším si namlátí, protože se při vybírání pořádně prosedá a mám pocit, že ho i zakazuje letová příručka.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 15:19
MaPa   
Efektivně skluzovat se dá jen u letadel, který maj účinný vztlakový klapky. Jinak je to hazard.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   15. 7. 2005 / 18:49
A.J.Scandall   
No,to ne tak úplně. Pokud mě paměť nešálí, tak třeba C-172 má zakázaný skluzy právě s vysunutejma klapkama. Při rozhodování zda skluz dělat či nedělat bych si spíš kladl otázku, jakej profil křídla to letadlo má. Pokud je laminární, nebo superkritickej, tak bych se na to asi vykašlal...
 

Re: (na n-tou) skluzy na C-172, VSO-10 atd.   18. 7. 2005 / 00:25
kuma   
Proč by měl vadit laminární profil? Blatníci ho maj taky....
Ale jestli to má C-172 v přiručce zakázané, nevím.

Jinak: díval jsem se do příručky k VSO-10 a ptal se zkušených a všichni odpověděli shodně - vývrtka a akrobacie je zakázaná, řízený skluz je ale nouzové řešení, nikoliv akrobacie, není tedy zakázán - a v příručce o něm není ani ň. Většina z pilotů potvrdila, že alespoň jednou (či vícekrát) i s vosou skluzovali - a bez porblémů. Tedy stejně jako L-33 a další.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: pro pražáky + JESTE JEDEN DOTAZEK   25. 8. 2005 / 02:32
milan
nasi ruski bratia sa o sklz na C172 pred nedavnom pokusili v dubnici )) skoncilo to utrhnutim lanka.
 

Re: (na n-tou)...: skluzy VSO-10   15. 7. 2005 / 18:34
kuma   
Příručku na VSO-10 nemám, protože jí (bohužel zatím) nelítám (měl bych jí mít někde na letišti). Ale podíval jsem se do příruček k Orlíkům VT-16 a VT-116 (oba bez klapek) a Šohajům LG-125 (bez vtlakových klapek) a LG-425 (se vztlakovými klapkami) a konečně k L-33 Sólo (bez vztlakových klapek) a v žádné z nich (!) se o skluzech (k mému překvapení) nic nepíše. Ani jak se provádějí, ani že by byly zakázány. V osnově přeškolení ale jsou - a se sólovkou jsem to v rámci přeškolení fakt zkoušel (bez vztlakových klapek, jen na brzdících) a šlo to docela dobře (v bezpečné výšce - na "ostro" jsem to zatím nepotřeboval). Na druhou stranu na L-23 (bez vztlakových klapek) se skluzy normálně cvičí. Takže to je docela dobrý brouk do hlavy a už se těším, co mi na to instruktoři u nás v aeroklubu zejtra povědí.
 

Re: Re: (na n-tou)...: skluzy VSO-10   18. 7. 2005 / 13:17
MaPa   
Tady je příručka na VSO-10 http://www.akmedlanky.cz/data/vso-10pri.pdf
Na straně 9 je uvedeno, že skluz je povolen pouze s 1/2 vyšlápnutím směrovky. Přitéhle výchylce se však vosa tak moc do skluzu nehrne, takže je to vlastně bezpečné. S plnou nohou by však šlo vo držku.
 

Re: Re: Re: (na n-tou)...: skluzy VSO-10   19. 7. 2005 / 00:06
kuma   
Mnjó, dovolím si citaci z té příručky. Já to chápu tak jak jsem psal jinde, že skluz není standardní situací, ale když už to musí být taki s vosou - proč ne...
cit.: Ke zvetšení klesací rychlosti pro upresnení rozpoctu lze použít úcinný skluz. Pri skluzu s plnou výchylkou nožního rízení dochází v krajních polohách k reverzaci síly do nožního rízení (smerové kormidlo se „prisáváÿ. Tato reverzace je tak nepatrná, že pokud pilot v tomto letovém režimu neodlehcí nožní rízení, tak si ho ani nepovšimne. Pokud jsou pri skluzu vysunuty brzdící klapky, dochází k tresení trupu kluzáku, což je zpusobeno vybocenou vírovou stopou za brzdícími klapkami, která zasahuje ocasní plochy. POZOR Presto, že tento jev neovlivnuje riditelnost kluzáku, doporucuje se používat skluz jen v nevyhnutelných prípadech pri max. 1/2 plné výchylky smerového kormidla. Pri letu ve skluzu nutno redukovat podélný sklon kluzáku primereným dotažením, aby nedocházelo ke zvyšování rychlosti.
 

Re: Re: Re: Re: (na n-tou)...: skluzy VSO-10   19. 7. 2005 / 09:27
MaPa   
Takže skluzovat de vlastně na všem. Kdyby uměla krabice od bot lítat, tak i na ní. Jenom s Blaníkem to jde úplně normálně, protože ta mrcha snese úplně všechno (téměř).
 

VWAC
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ