FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 3. 12. 2024, svátek má Svatoslav Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Jak se nedostat k CVARS Jeden příspěvek | Celý strom
Jak se nedostat k CVARS   8. 7. 2005 / 12:11
Swordfish   
http://media2.big-boys.com/bbfilez/yellowhawk.wmv
 

Re: Jak se nedostat k CVARS   8. 7. 2005 / 12:28
Filip   
Chudák, co to kluk jeden vyváděl?
 

Re: Jak se nedostat k CVARS   8. 7. 2005 / 12:36
OK-Milda (BHA410)   
Škoda, že zkrz ty stromy není vidět přesně co se stalo a mě přijde, že přišel o stabilizátor a pak až se zřítil.
 

Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   8. 7. 2005 / 12:46
Swordfish   
No každopádně,sedět bych v tom nechtěl((
 

Re: Jak se nedostat k CVARS   8. 7. 2005 / 13:34
Jansam   
No fcelku hustý, ale už od počátku to vypadalo, že se s tou mašinou něco děje, nebo spíš, že to "někdo" nemá v rukách. Zkušenej pilot by šel hned z placu nahoru a necpal by se na silnici mezi stromy. Ještě že mu dal ten osobák přednost. Ten se asi musel divit, když mu zprava hlásil spolujezdec vrtulník. ) Ale je fakt, že yellowhawk chtěl asi rychle dolů na tu silnici a škrtl si vzadu o stromy. To byla ale partyzánština. Takové škody !!!
 

Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   8. 7. 2005 / 14:06
adagio   
Nejvíc odvahy ale prokázal kameraman... takhle si to nechat přelítnout nad hlavou )

Možná, že právě přítomnost kamery pilota znervóznila )
 

Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   8. 7. 2005 / 14:35
Jaakov   
mě to přišlo jako to video s tim Hughesem nevim přeně typ....takový to vajíčko....velikosti robinsona R-22....že to prostě neuměl...koupil si vrtulník a než se začal učit nebo když toho uměl eště sakra málo tak si to chtěl zkusit...přesně takhle totiž vyadaly moje pokusy ve FS ze začátku, když sem se pokoušel viset...začne to někam ujíždět potom se to podaří jakž takž stabilizovat a potom se to někam rozletí... no každopádně to bylo drsný...ale nevypadalo to, že by se měli zabít...nejspíš se jenom pomlátili...no, ale na zavření (aspoň u nás) to teda je....
 

Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   8. 7. 2005 / 15:02
Charlie   
Schweizer 300 to byl.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   8. 7. 2005 / 15:09
Jennik   
Ten Schweizer je koukam oblibeny model k demolici...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   8. 7. 2005 / 21:07
Priskac   
a co sa tyka tejto Mi-2 tak to bolo tusim asi pred dvoma tyzdnami dakde vo Svedsku a ak si dobre pamatam tak brali nejaku 90 rocnu babicku do nemocnice na nejake vysetrenie a nastastie sa nikomu nic nestalo....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   8. 7. 2005 / 23:45
j.s.
Poměrně rozsáhle se to probíralo ve fóru na Hovercontrolu, kde se vyskytly i příspěvky několika reálných pilotů vrtulníků a bylo k tomu i větší info, neb to video tam postnul uživatel ze Švédska, kde se havárie stala a dával link na web místní TV. Po čase se to objevilo na "big-boys" se zcela mylným výkladem.

Pilot se s vrtulníkem neučil prvně lítat. Chybí info, kolik měl nalítáno, ale něco jistě ano, protože převážel 100letého dědu do TV se Stockholmu, kde měl svoje 100. narozeniny oslavit. Havárie se stala 21.6., vyšetřování nehody ještě není u konce, nicméně údajně o hrubou chybu pilota. V teplém vzduchu nemohl přetížený vrtulník (na palubě bylo tuším šest lidí) pořádně odlepit od země a rozhodl se nabrat rychlost nízkým letem na ulici mezi stromy. Prý zavadil rotorem o pouliční lampu a neštěstí bylo hotovo. 100letého muže přepravil záchranný vrtulník do nemocnice v Uppsale, kde muž o tři dny později zemřel. Ostatním lidem na palubě se prý nic nestalo.
Mi-2 brý byla pronajatá z Maďarska, objevilo se i tvrzení, že byla z Litvy. Zajímavé je, že Mi-2 není ve Švédsku certifikovaná pro komerční lety a tohle byl komerční let, takže pilot též porušil místní předpisy.

Pro uživatele vládnoucí švédštinou: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=409760

A tady link na video na stránkách švédské TV (bude asi stejný jako na "big-boys", ovšem Ti uvádí, že video kvůli smrti onoho nešťastného oslavence stáhli):
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=37267&a=409801

 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   8. 7. 2005 / 23:47
Swordfish   
Díky za doplnění Jirko.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   8. 7. 2005 / 23:54
j.s.
Není zač.

Taky je kdyžtak link na diskusi na Hovercontrolu(v angličtině): http://www.hovercontrol.com/cgi-bin/ib3/ikonboard.cgi?s=d2840834c80723e538d17e33af63bacf;act=ST;f=1;t=1255

Kromě vcelku nezajímavých příspěvků jako, že pilot byl děsnej kretén, když rozbíhal vrtulník po ulici, je tam pár příspěvků reálných pilotů, co můžou někomu stát za přečtení.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   9. 7. 2005 / 08:34
kuma   
Ten popis konce havarie je asi celkem správný, ale prvotní příčina je nepochybně jiná.

Když se Mi-2 dostane 2-3m vysoko, je už v luftě a není důvod jí rozbíhat, navíc v oblasti s překážkama kolem dokola. Kdo někdy zažil či viděl dynamické starty s Mi-2 v horkých dnech (záchranka u nás tak startovala v létě často, protože běžný tým s pacientem a výbavou byl nad letní možnosti tohoto jinak věrného stroje) - pilot jí nejdřív potlačením kolektivu rozjede po zemi (po kolečkách) a teprve po dosažení určité dopředné rychlosti přitažením odlepí. Občas se zvednou hlavní podvozková kola na 0,5-0,75 m nad zem, ale příďové kolo je v kontaktu se zemí - a když se za to vezme, musí pak spolehlivě nastoupat.
Tohle spíš vypadá, že se ten blboun chtěl fakt předvést a udělat nízký průlet v aleji stromů a pak to zvednout. Vů*, jinak to nejde hodnotit. Musím říct, že i podle toho visení a bočení bylo třejmý, že na to nemá, i kdyby měl 150h (je uvedeno "přes 100 hodin" - to u vrtulníku není vůbec nic - nejhorší věk pilota).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   9. 7. 2005 / 14:27
j.s.
Osobně (jako laik) bych se klonil spíš k verzi, že byl vrtulník přetížený a bez vlivu přízemního efektu to prostě už nahoru nešlo. Někde na netu jsem četl, že podle předpisů (US) se vrtulník skutečně startuje rozběhem v malé výšce s využitím přízemního efektu, kdy pro udržení vrtulníku ve visu není potřeba tak velký výkon motoru. Po dosažení cca 60kts (kdy lze provést v případě vysazení motoru autorotaci) se teprve stoupá.
Tohle se samozřejmě provádí, pokud je na to místo.

Když koukám na to video, jak tam ta Mi-2 ve visu vlaje, říkám si, že ten pilot s tím musel odněkud přiletět a jestli měl problém s ovládáním vrtulníku obecně, muselo to být poznat už dřív a kolem se muselo motat víc lidí, kteří to museli vidět.
Pilot neměl vrtulník zjevně pod kontrolou a v takový chvíli se pokouší frajeřit snad jen úplnej psychopat.
Doufejme, že se objeví časem víc informací.

O startech rozběhem po zemi jsem četl na webu J. Špačka (http://mi-24.airspace.cz/), je to moc pěkné počteníčko
Ono by vůbec nebylo na škodu, kdyby někdo sepsal pár zajímavostí, jak se třeba lítá u záchranky Kdysi jsem v L+K viděl fotku zrovna Mi-2 u nějakýho nádraží a tam kolem moc místa opravdu nebylo, pilot musel být fakt machr, že tam dokázal sednout.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   9. 7. 2005 / 17:51
kuma   
Máš možná pravdu, protože při tom bočení si ten pilot vůbec nebyl jistejm, těžkon řáct,jestli to chtěl urvat nebo se jen šteloval proti tej aleji. Ale je to jak píšeš dál, pokračovat v letu za těchto podmínek (překážky kolem, plnej vrtulník) může ne snad - ale určitě jen psychopat. Normální tvor by to hned na začátku posadil zpátky a buď vyhnal nějaký lidi (ptal ses jak přiletěl - asi s prázdnou) nebo počkat do večera, až se ochladí. Pouštím si to kolem dokola a ten tvor mne štve - ta představa, že se takovýhle paka dostanou za knipl - byl zázrak, že to nenapral do dalších lidí (a toho staříka je mi pochopitelně moc a moc líto).

Pokud jde o létání u záchranky - je tu asi trochu problém. Zajímavé je létání na hraně. Záchranka to umožňuje - pochopitelně i tak v limitech určité jistoty, jejíž obálka je ale mnohem širší, než obvyklé "katolické" létání. Piloti záchranky jsou (skoro bez výjimky) fakt machři. Zajímavé pak mohu být příhody, kdy toho má pilot "plné ruce" - ale zvládne to. O tom se člověk dozví většinou jen od někoho, kdo to zná a byl u toho - ať uvnitř, nebo se koukal zblízka zvenčí. Ti ale nic nechtějí zveřejnit - protože je to kůže pilota, co by šla na trh. A piloti sami o tom moc nemluví, tak maximálně mezi nejbližšími přáteli a ti to nedávají dál - a já je chápu. I pro mne by to bylo velezajímavé čtení, ale nečekám, že s tím někdo přijde.

Ještě k překonání vlivu země (dynamický start) - kdo to zažil poprvé ve vrtulníku - tak první dojem je, že to už je ta havarie. Vrtulník se hrbí dopředu, rotorový disk jen pár pídí nad zemí (stres mění proporce) a kolo pořád ještě drkotá na zemi. Fujtajbl. Když už pak člověk ví o co jde -tak je to zajímavé zpestření. Vždycky ale - vždycky jen s prostorem kolem !
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   9. 7. 2005 / 19:59
j.s.
No kdoví jak to bylo, říkám si, že pilot si holt řekl, že to "nějak půjde" a ono to nešlo.
Občas se mi v práci stane něco podobnýho, jenže v mém případě naštěstí nejde o život, maximálně o čas, případně o nespokojenost zákazníka. Závada se jeví jako poměrně jednoduchá, jenže se ukáže, že tak snadné to není a běžné řešení nepomáhá. Čas mě tlačí, stress roste a já se upnu na vyřešení za každou cenu. A to je chyba. Zkouším to, či ono, řešení se protahuje, zjišťuju, že už jsem měl být dávno někde jinde... Přitom se stačilo jen zamyslet a po prvním neúspěšném pokusu prostě prohlásit, že je to komplikovanější a podle toho se zařídit (nechat na místě zápůjčku a ten hloupej rozbitej krám si odvézt s sebou a opravit to v klidu ve firmě a nepachtit se s tím u zákazníka.)

Kdoví co za ostatní VIPáky krom staříka vezl a třeba si dost dobře neuměl představit, že jim řekne ať jdou pěšky. Třeba by to pro něj byl malér, kdyby to udělal. Vezl je do TV, třeba museli být všichni cestující na místě v konkrétní čas, těžko říct.
Tak se upnul na jedinou věc - odvézt je všechny naráz. Když nešlo odstartovat klasicky, řekl si, že to rozběhne po ulici. I mezi těma stromama měl ještě čas sednout a lidi vyložit. Počítám, že v tom místě asi zjistil, že je to v háji, ale s rostoucím stressem už přestal rozumně uvažovat a jen si říkal, že se to každou vteřinu už musí zvednout, aby z toho maléru byl pryč. Nedovedl to už "vzdát."
Svým způsobem to uvažování docela chápu. Jenže profesionálovi v tomhle oboru se to stát nikdy nesmí.

To je jako na silnici. Člověk někam spěchá, ví, že nesmí přijet pozdě, jinak bude průšvih a ví, že když nepředjede náklaďák před sebou na týhle krátký rovince, povleče se za ním ještě 10km, než bude další vhodný místo k předjetí a ztratí spoustu času. Když ho předjede, může to stihnout. Už ho nenapadne, že ten "pomalej" náklaďák jede dobrejch 70km/h a než se dostane před něj, bude v zatáčce, kam není vidět a odkud může něco vylítnout v protisměru. Místo, aby si řekl "přece se kvůli pár korunám nezabiju", začne předjíždět a i když vidí v protisměru auto, nezabrzdí a nevrátí se zpět, ale ještě přišlápne plyn, přestože auto už nemůže zrychlit, počítá každej metr a jen si říká, že se už už zařadí před náklaďák.
S pilotama zkušenosti nemám, ale těchto lidí už jsem na silnici pár potkal v roli toho auta v protisměru.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   9. 7. 2005 / 17:55
kuma   
Jo a dík za link na ty stránky J. Špačka - jsou boží!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   9. 7. 2005 / 19:20
Jaakov   
to podepisuju...fakt skvělý počtení...celý odpoledne sem nad tim vysedával.....nejlepší je asi to jak říká jednomu důstojníkovi americký národní gardy, že v takovymhle aeroklubu by chtěl taky lítat )))))) to ostatně já taky...nevim proč naše armáda něco podobnýho nezavede...byl bych mezi prvníma a vzhledem k našim malejm českejm poměrům by to mohla bejt třeba lehká protitanková letka složená z Robinsonů R22 a chlapem s RPG ve dveřích
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   9. 7. 2005 / 20:03
j.s.
No já Ti nevím s tím PRGčkem... V jednom filmu s Arnoldem (byla to taková akční komedie) byla scéna, jak záporňáci ujížděj dodávkou po mostě a útočí na ně dva Harriery. Jeden padouch vytáhne z bedny raketomet, vypálí ze zadních dveří po letadlu a plamen z rakety odrovnal řidiče tý dodávky
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   9. 7. 2005 / 20:22
j.s.
Není zač ) Právě proto jsem lačnej příhod ze záchranky, protože kdyby někdo znalej takhle šikovně a zároveň fundovaně sepsal pár věcí, určitě bych nebyl sám, kdo by to čet jedním dechem

Jinak samozřejmě chápu, že by těžko někdo šířil věci, který byly na hraně předpisů, to by byla samozřejmě pěkná hloupost kohokoliv, kdo by to vynes na světlo. Možná snad jen letité případy, co už jsou "promlčené".

Jinak tady je ještě jeden link, spíš trochu vzdělávací (v angličtině), tak od jednoho "real" pilota: http://www.helicopterpage.com/
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   11. 7. 2005 / 16:14
kuma   
Dob-RÉ ! dík!
Nedokážu ale ještě neodpovědět na tvou poslední úvahu.

Trik je poznat, že jsem na kritické mezi, za kterou už dál nemůžu (na SVÉ kritické mezi - pro každého bude někde trochu jinde). Tuto mez pilot překoná jen jednou v životě, pak už nemá další šanci...

(to dělá pilota pilotem - a řidiče řidičem - jezdím denně do práce a zpátky terénem, o kterém nedávno Nova vysílala ob den seriály o haváriích - a mým úkolem je prokličkovat mezi kamiony a DOJET - přesně - těch pár minut nestojí za to, abych tam někde zůstal)

HOWGH
 

Re: Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   9. 7. 2005 / 08:35
kuma   
Nekoukáme na jiný video? já vidím jen pořád starou dobrou Mi-2 (i když chuděrku pozlacenou)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   9. 7. 2005 / 14:06
j.s.
On měl Jaakov na mysli tohle video: http://www.alexisparkinn.com/photogallery/Videos/heli_crash_(self_taught).wmv

Tam se o příčině moc spekulovat nedá, ono to má i úplně stejný průběh ve FS, když to vezme patřičně nepoučený simpták. Ovšem v reálu končí veškerá legrace.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se nedostat k CVARS   9. 7. 2005 / 14:13
Lowmick   
A nekde jsem na to videl popisek ze se to pokousel ovladat clovek kterej ve vrtulniku ani nikdy nesedel.
Tomu to pak musel nahodit (spustit ) asi nekdo jinej...
 

Re: Jak se nedostat k CVARS   8. 7. 2005 / 23:15
Swordfish   
A tady je pár řádek na vysvětlenou:

http://www.big-boys.com/articles/yellowhawk.html

bohužel jsem to našel až později((Jinak bych to sem ani nedal.
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ