Nákup 21:9 monitoru dobře rozvaž, Tragéda neposlouchej, má zvláštní fóbii z externího pohledu takže MSFS a jeho zpracování externí kamery je mu u sedinky.
Dej si tu práci a udělej si seznam aplikaci a her které pravděpodobně budeš chtít provozovat a pak si trochu pozišťuj jestli mají nebo nemají podporu UW monitorů. (Google: název tebou provozované hry/aplikace + UW support/UW fix.)
Jsou v zásadě tyto kategorie:
1. Bezproblémový provoz (XPL, DCS, Forza 5, ETS2 a další)
2. Má podporu 21:9, ale s určitými neřešenými problémy (FS2020, pravděpodobně i FS2024 protože ASOBO distorzi externí kamery nikdy neidentifikovalo jako problém hodný řešení, FF VII Remake Intergrade, ...)
3. Není plná podpora 21:9, ale aplikace má a umí režim, kdy ti na bocích ořízne obraz dvěma černými pruhy na krajích monitoru na 16:9 (OK pokud máš matný, NOK pokud lesklý monitor). V některých případech jako v Horizon Zero Dawn - jede na 21:9 a cutscény přepíná do režimu 16:9 s ořízlými pruhy - ale jsou tam občas artefakty, kdy vidíš, že za 16:9 rámcem scéna chybí při nesprávně vycentrované cameře cutscény - nic zásadního, ale trkne to. Nicméně lepší než další kategorie:
4. Není žádná podpora 21:9 a aplikace obraz natahuje/deformuje (věci od Blizzardu, Bughesdy atd.)
Tady jsou pak podkategorie:
- existuje nějaký komunitní patch nebo komunitní řešení (e.g. Fallout 4, Skyrim SE) a s dostatkem času a nervů se to dá na 21:9 rozběhat.
- neexistuje řešení (e.g. Starcraft 2 - kde je modování nepřípustné a filozofie developerů je, že by online hráči na 21:9 měli nad hráči 16:9 výhodu - což je pravda, ale z mého uživatelského pohledu tady není důvod proč neaplikovat řešení z bodu 3.)
Co se týče práce - Grafika, CAD - zdálo by se, že větší plocha bude lepší, ale provozoval jsem na 21:9 Creo, Blender, Kritu, Affinity a další - subjektivně ta větší šířka není poznat - doby AutoCADu R14, kdy každý centimetr plochy byl dobrý pro ikonky a přechod z 14´´ monitoru na 15´´ byla neskutečná revoluce, je pryč, všechny CADy mají UI na 16:9 (e.g. Ribbon u Creo, Workspace záložky u Blenderu etc.), ale člověk má pocit, že mu chybí ta výška. To je asi opravdu hodně individuální a někomu to může vyhovovat. Formáty výkresů mají koneckonců poměr 1,41:1 (nepočítám řídce používané prodloužené A1/A0) takže při kótování to lépe sedí na 16:9 než na 21:9.
Pro/E (dnes Creo) zapisoval do prt asm drw údaje o licenci vždy, ale makrem to šlo odstraňovat a protáhnout přes ofiko licenci - ale oser, že. Píšu o nultých letech ty jsou stejně jako devadesátky už historie, je mi jasné, že dnes už to u velkých CADů nikdo netoleruje - koneckonců ani nemůže. Fixní licence ani HW klíče už nejsou vše přešlo na subscription model - i když Creo se drželo asi nejdéle a 2.0 z mého HW klíče (USB síťová karta - rada AVEng při koupi licence, aby mi při změně HW nemuseli generovat nové.) stále rozjedu. Nicméně firmu jsem loni ze zdravotních důvodů musel zavřít, nechal jsem se zaměstnat a po dvaceti letech na Pro/E(Creo) teď pracuji ve firmě co jede na Inventoru s Vaultem. V celé konstrukční kanceláři není jediný UW monitor, všichni preferují dual 16:9 - v jednom okně Vault v druhém Inventor.
Za mě - tři roky s UW monitorem byly fajn, ale znovu bych do toho nešel - výše uvedené body 2-4, mi chybět fakt nebudou. |
|