Tak já do FS24 zatím odvahu jít nemám, ale vyměnil jsem svůj TrackIR za Tobii Eye Tracker a 3440x1440 monitor za 3840x2160.
UltraWide monitor byl super a teoreticky skvělá věc pro simulace, závodní hry a podobně. Ale to bohužel nevyváží problémy s tím, že hlavně věci ze stáje Mrkvosoftu UW monitory nepodporují a někdy mám až pocit, že se UW MS rozhodl jako nechtěnou věc sabotovat. Kdo má UW monitor a zkoušel na tom provozovat FS2020, cokoliv od Bughesdy, Blizzardu ví o čem mluvím a dá mi za pravdu. Neříkám, že to nejde. Ale nakonfigurovat třeba Fallout 4 pro běh na UW bylo tak osm hodin práce se stahováním komunitních modů a jejich konfigurací stylem pokus omyl - protože neexistuje žádný komplexní UW patch a látá se základní podpora rozlišení s jednotlivými prvky UI - menu, inventář apod. Jenže někdy něco nového pokazí už něco opraveného a tak je třeba si hrát s pořadím nahrávání a přepisování modů.
Ale zpěk k tématu tohoto serveru - nejsem zrovna skalní fanoušek MSFS to není žádné tajemství a fíčura ´´rybí oko všechno zříš, na otázku odpovíš´´ mi vadila asi ze všeho nejvíce. Teď chápu, že dost lidí tady nechápalo o čem to vlastně mluvím. Teď to chápu, protože na novém monitoru s poměrem stran 16:9 tento na UW monitoru iritující a doslova nesnesitelný efekt je minimální - skoro bych řekl, že až nepozorovatelný a VFR v FSXX je pro mě konečně snesitelný bez následné psychotropní odvykačky.
Nevím proč je pro aplikace ze stáje MS a jím vlastněných vývojářských studijí takový problém mít podporu 16:9 a 21:9 nicméně je to fakt. Takže provozování UW poslední tři roky pro mě mělo spoustů WOW okamžiků, ale stejnou měrou i dost nasrání a ztraceného času hledáním řešení jak na UW některé věci vůbec rozjet.
Podobně TrackIR - super věc, ale nutnost mít pořád něco na hlavě a kalibrovat při každém spuštění nebo po pohnutí židlí o 5cm+ mě lehce iritovala. U Tobii jsem měl strach, že to bude mít problém se sledováním očí přes moje trifokální popelníky, ale zbytečně. Jak režim sledování hlavy, tak řežim sledování očí s tím jedou v úplné pohodě a po prvotním nastavení už s tím není třeba nic dělat - Tobii je tak nějak tolerantnější k tomu když se člověk lehce odchýlí od polohy ve které se nastavoval. Subjektivně mi chování Tobii aplikace v XPL, DCS a ETS2 přijde ve srovnání s TrackIR takové přirozenější a plynulejší a navíc logika nastavování mrtvých zón, tři typy průběhu křivky a možnost volit pro jednotlivé aplikace režim hlava/oči/kombinovaný je boží. Vzhledem k tomu, že tam je dnes 40 USD cenový rozdíl, bych preferoval spíše lehce připlatit za tobii a zbavit se čepice a neustálé kalibrace. Když ty dvě zařízení srovnám tak to je jako můj přechod z levného (600) poťákového Genius joystiku na MS SWFF2 (6000) s halovými sondami v devadesátkách. Nešlo jen o tu preciznost - ta byla jako příjemný bonus, ale jak odpadl ten opruz kalibrace joysticku před každým letem - to byl pro mě nakonec hlavní benefit.
Kdyby byla v game awards kategorie nejzprasenějšího launche nové hry, tak myslím, že letos to má FS2024 jasně v kapse. Na Steamu už sice počet nespokojených klesl na 66%, ale myslím, že hlavní průsery půjdou do pryč až v lednu-únoru. Jako tady do toho hovna nikdo ještě moc nerýpl, tak budu holt první - myslím si, že dost problémů je tím, že se MS snaží streamovat veškerý obsah - tedy i éra ze svých serverů. A nevím jestli na to doba už nazrála. Proč to tak asi všichni tušíme, i když se tady o tom podle pravidel nemáme moc bavit. Tím hlavním důvodem bude neskutečná míra pirátství, než přišel MSFS 2020 byl v hlavním zájmu pirátských skupin XP11 - sajty s pirátským obsahem do XPL, ale v podstatě kolem roku 2019-2020 skoro vymřely - jako ne že by nebylo co pirátit, ale zpirátit něco do MSFS2020 je asi podstatně jednodušší než něco co je za SASL trojkou (z čistě akademicko-komerčních důvodů jsem zkoušel hledat ale nenašel jsem zatím žádné upirátěné éro chráněné posledním SASL). A myslím si, že stav kdy je něco dostupné na pirátských sajtách dříve, než se to objeví v FS marketplace nevyhovuje ani MS ani komerčním vývojářům třetích stran. Jako v dnešní online době nevěřím, že MS/Asobo/3rd party vývojáři nemají přesný přehled kolik čeho je provozováno na legální licenci a nelegálně. V nultých letech jsem dělal ve velké vývojové firmě a půlka licencí byla nelegálních, ale prodejci CADů o tom věděli, ty ceny za licenci byly po roce 2000 dost přemrštěné. Prodejci tak jezdili na návštěvy pod záminkou podpory a kontrolovali po očku jestli CAD pracovišť více jak dvojnásobek proti koupeným licencím. Dodnes si pamatuji jak jeden nejmenovaný o.z. jedné nejmenované americké CAD-SW firmy u nás kolem roku 2002 poznamenal - máte tu chlapi o dvě stanice na cracklých licencích než by bylo zdrávo - měli byste si na vedení vydyndat peníze aspoň na jednu další licenci. Tak to prostě chodilo. A podle mě hlavní vývojové úkoly ASOBO pro 2024 byly dva - dát něco více uživatelům a pak taky vývojářům třetích stran. A teď je fakt brzy hodnotit jestli jdou správnou nebo špatnou cestou. Možná nám stran tohoto trochu poodkryje karty Martin, protože si všímám, že produkty FPS jsou v hledáčku pirátů docela často, tak by mě zajímalo jestli MS s vývojáři tohle nějak řeší a sledují se třeba čísla zakoupených a jasně zpirátěných scenerek...
Já vím Balooo je to dlouhý, ale jak já byl po operaci bez možnosti obsluhovat klávesnici tak dnes po tahání stehů a uvolnění z krunýře jsem měl nějaký ťukací přetlak, z té radosti, že mi všechno stran pohybového aparátu funguje po roce zase jak má - bez omezení a teď už skoro bez bolesti. Takže mě nejkrásnější dárek letos nadělil tým ortopedického oddělení nemocnice v NJ.
Tak pěkný konec roku a do toho nového hlavně pevné zdraví všem!
W. |
|