FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 26. 11. 2024, svátek má Artur Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Zajímavé video Jeden příspěvek | Celý strom
Zajímavé video   6. 6. 2005 / 19:21
Jindra   
http://stoki.wz.cz/box/l29.avi
Nevím jestli to bylo nacvičený, ale každopádně to vypadá hrůzostrašně.
 

Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 19:50
Jirka Kallasch   
no moc nacviceny mi to nepripada...spis to vypada ze stim mel plny ruce prace aby to nejak vybral ...
 

Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 19:56
Filip   
No mel to tak tak kluk usata : )
 

Re: Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 20:08
Zbyněk
Fuj takové psí kusy s takovým krásným érem, byla by ho škoda.
Zdá se mi to, nebo si fakt hrábl tím křídlem o zem?
 

Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 20:17
RabbiT_CZ
Já myslím, že ne
Ale moc asi nechybělo
 

Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 20:24
Jirka Kallasch   
kdyby v ty rychlosti skrtl o zem ..myslim ze by to jinac dopadlo...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 20:31
skyfly
myslím, si to isté ........ Ale vyzeralo to hrozne.... brŕŕŕŕ
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 20:55
Jindra   
Ještě že měl vysunutej podvozek (- :
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 21:42
Švící
Spíš si myslim, že to celý chtěl letět bez podvozku a díky tomu by asi letěl rychlejš a to proudění by se mu tolik netrhalo...
 

Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 20:57
xWing   
Pane boze, Vam sa to ako podarilo stiahnut ??? Ved to ide PAR BITOV za skundu @%^@#@&#%@&*!
 

Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 21:01
Jirka Kallasch   
cca za 10sec to bylo doma
 

Re: Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 21:07
xWing   
Tak si to zkus teraz...uz
10 minut mi pise, za to budem mat dom o 40 minut pri rychlost 900 bytov za sekundu...
A najvacsie prdel na tom je, ze za tich 0 minut stiahol 150kB a viac ani bit. A len caka caka caka caka caka caka . . . . . . . .
...caka caka caka ani bite naviac
 

Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 21:10
Libor
Tak to máš rozbitý, ja tedka stahuju 30-40Kb/s
 

Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 21:14
xWing   
Tal prestan tahat a mozno sa dostane aj na mna...ludia, pustite aj mna
a pri moje 1MBit linke asi tazko mozem mat rychlost 900 bytov/sec
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 21:17
Libor
No ja už to mam davno na HDD a to mam jenom 256Mbps
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 21:18
JBr   
"Jen" ctvrt gigabitu?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 21:20
Libor
Kua, to by se mi líbilo :-/ Spletl sem si písmenka: Mam 256 kbps
 

Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 21:13
Salmak
... nemam to stiahnute, ale z toho co sa tu pise, tak dedukujem, ze je to video z leteckeho dna na sliaci poslednu sobotu 04/06/05. tak ten pilot to minul len o chlp a podla mojich informacii uz prisiel o licenciu. DOBRY AKROBAT!!!
 

Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 21:20
PitBull
Nevíš, kdo to byl? Doufám, že ne Teo...
 

Re: Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 21:26
Salmak
tak to ti neviem povedat, ale pocul som pilotov, ako sa rozpravali, ze "...62 rocny blazon sa mohol zabit" a dnes mi kamos, ktory je na sliaci pri zrdoji pisal, ze uz dany pilot nelieta
Ak poznas nejakeho Tea, ktory s tym lieta, tak bude najlepsie, ak mu zavolas, opytas sa a das vediet aj nam, aby sme to mali hned z druhej ruky ;o)
 

Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 21:35
PitBull
Hned zítra ráno mu zavolám, teď už má vypnuto. Toto je Teo, se kterým jsem právě s L-29 letěl. Věkově by to sedělo, ale povahou určitě ne - Teo na mě působil víc než rozvážně.
img_forumn/r55665_1.jpg (260x400)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 21:36
Salmak
... tak ujo vyzera okolo 60
 

Re: Zajímavé video - mluvil jsem s pilotem   7. 6. 2005 / 16:30
PitBull
Tak jsem dnem mluvil s pilotem - byl to opravdu Teo a zde několik závěrů z toho, co o něm vím a z našeho rozhovoru

1) Pilotů neznám zase tak moc, ale toto je určitě jeden z těch hodně lepších, se kterými jsem měl možnost letět. V žádným případě to není kaskadér a už vůbec ne hazardér. Na Migu má nalétáno přes 6.000 hodin.

2) O licenci zatím nepřišel, jednání nějaké komise je ve čtvrtek.

3) Jak k tomu došlo: po vzhletu se mu nezatáhnul podvozek, což bohužel nahoře nezjistil - to bere jako svoji chybu. Při standardním manévru se proto letadlo chovalo jinak, než čekal, nicméně situaci zvládl a letadlo po manévru srovnal, to je vidět i na zmíněném videu. Aby ale nepřelétl "display line" tak zatočil doleva.

4) Z jeho pohledu to bylo sice natěsno, ale je přesvědčen, že měl ještě nejmíň 10 m k zemi. Video viděl a myslí si, že to kvůli úhlu záběru vypadá hůř, než to doopravdy bylo.

No, můj závěr: znám pár bláznů, kterým by piloťák spálit měli, ale Teo k nim určitě nepatří.
 

Re: Re: Zajímavé video - mluvil jsem s pilotem   7. 6. 2005 / 20:21
milan
k poslednej vete sa pripajam aj ja
 

Re: Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 21:36
Peetrs (Robert)   
Nevím co je za takovýmto akrobatickým kouskem všechno schované, ale mám pocit že předváděcí letci mají na přehlídkách tohoto typu určené nějaké výškové limity.

Tomuto "pilotovi " bych nejen vzal akrobatickou licenci ale přede všemi bych mu spálil i piloťák. Pokud to nebylo cílené a nechtěl se zabít , tak by teď mněl sedět doma a děkovat za to že ještě žije.

A k letadlům už raději nepouštět. Příště by to nemusel být jenom škrt o zem.
 

Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 21:46
Švící
04/06/05 znamená 4.6.2005, nebo 5.6.2004? )
 

Re: Re: Re: Zajímavé video   6. 6. 2005 / 23:06
milan
znamena to tuto sobotu, co bola.
a ano, pravdepodobne to bol Teo, ineho pilota som v tom nikdy nevidel.ale to, co sa udialo sa na tea naozaj nepodoba. ma licencie snad aj na raketoplan.. ty vole..brrr... normalne ma mraz presiel po chrbte...pevne verim, ze tam nesedel on.
 

Re: Zajímavé video   7. 6. 2005 / 13:48
brendon (SVK832)   
To trvalo kym som to stiahol nejaky blby server musel som to stale stopovat stahovanie lebo mi no sa dostalo neuveritelnej rychlosti 0,3kb/s.

No windows media player 10 je moznos si to pozret po obrazku. A vtej nakritickej chvili sa mi podla mojho odhadu nachadzal vo vyske 2 - 3metre ale mohlo to by aj viac. Neda sa to presne urcit lebo kameraman v tej chvyli mikol kamerou. Bud neodhadol rychlost lietadla alebo sa chystal na to najhorsie a chcel zobrat roha. Ale BUM nepocul tak tocil dal. Ale to su len moje domienky
 

Re: Re: Zajímavé video   7. 6. 2005 / 14:15
brendon (SVK832)   
A vtej nakritickej chvili sa mi podla mojho odhadu nachadzal vo
vyske 2 - 3metre ale mohlo to by aj viac.
EDIT: Este raz som si pozrel po obrazkoch to video a vsimol som si tien na zemi. Ta vzdialenost je asi ako ma rozpetie kridiel.
 

Re: Re: Re: Zajímavé video   7. 6. 2005 / 15:08
anatolij   
Já bych odhadoval, že konec křídla mohl být tak max metr nad zemí, ale nevím, nebyl jsem tam.
Ale pilot a stroj měli štěstí. Kdyby ten manévr zahájil o 5 metrů níž, tak je pěkně pomlácenej nebo už není mezi námi. A použití sedačky by byla sebevražda.
 

Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   7. 6. 2005 / 16:29
milan
akej sedacky? to ero nema katapult!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   7. 6. 2005 / 16:33
PitBull
Sice máš pravdu, že zrovna OM-JET je má nefunkční, ale jinak je má.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   7. 6. 2005 / 16:51
milan
jj,su to podmienky pre zaregistrovanie era do civilneho letectva...
okrem ineho nesmie mat katapult, musi byt podzvukove a zbavene akejkolvek vyzbroje
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   7. 6. 2005 / 17:36
anatolij   
aha, tak to jsem netušil. Díky, zas sem o něco chytřejší
No ale i tak - kdyby se jednalo o vojenský Delfín, tak by s ní neměl šanci. Pro tento typ je minimální výška při vodorovném letu několik set metrů (300 snad). K tomu připočítat pádovou rychlost, nezvyklou polohu atd.
Jó kdyby tam byla nějaká moderní ruská sedačka, např K-36, tak není problém - viz Anatolij Kvočur když si v Paříži vystoupil z MiGu-29 při střemhlavém letu k zemi v několika desítkách metrech.
 

Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   7. 6. 2005 / 16:31
Rozšafín Ctibum   
Jaké jsou vlastně podmínky pro použití "sedačky" ? MYslím tím třebas být "kolečkama dolů" a tak. Jak je to s výškami ? A ještě jedna věc. Pokud předpokládám let střemhlav k zemi, pilotovi se na chvíli povede srovnat a je ideálně vodorovně a katapultuje se. sečteme vektor rychlosti pádu a rychlosti vystřelení sedačky, je celkový a výsledný pohyb pilota nahoru, nebo pořád padá, ale pomaleji a ten výstřel je vlastně jen k tomu, aby se pilot vzdálil od letounu ?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   7. 6. 2005 / 16:48
Zdeněk
Sedačka v delfínu určitě není 0/0, takže potřebuje rychlost nebo výšku. Navíc tuším v civilu musí být nefunkční.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   7. 6. 2005 / 17:14
Jaakov   
lisi se to sedacka od sedacky....tyhle starsi...delfin a napr. MiG-21 rozhodne nemaji 0/0...potrebujes budto rychlost nebo vysku....ale nektere supermoderni sedacky z ruska umeji veci, ze mi nad tim zustava rozum stat...myslim, e zrovna v Ka-52 (vrtulnik!!!!) je sedacka samozrejme 0/0, ale minmalni vyska pro katapultaz vzhuru nohama je cca 100m...coz dotedka nechau, jak to funguje....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   7. 6. 2005 / 18:36
JBr   
V sobotu jsem mluvil s Honzou Adamcem (akrobat z LAC, reprezentant v Advanced) a ten zminoval, ze nova Sucka 31, ktera ted dostali, maji i vystrelovaci sedadlo (tedy, ne az tak doslova jako ve stihackach). Udajne snad maji pri letu na zadech zachranit pilota od vysky 35-40 metru. Pyropatrona pry vytrhne pilota z kokpitu a zaroven se otevre padak, ktery se okamzite nalije a ma ho zachytit.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   7. 6. 2005 / 20:27
Balooo   
Dělají se i vystřelovací padáky pro UL (celé letadlo). To omezení na ex-vojenské stroje bych spíš chápal tak, že na to je potřeba výcvik, revize a je v tom pyrotechnika. Nebo taky pro to, aby nemachrovali s pocitem "když to bude blbý, tak za to zatáhnu" a vystřelí i šedesátiletýho německýho turistu s kardiostimulátorem.
Dá se vůbec z L-29/39 technicky "vyskočit"?
 

Re: Zajímavé video - Dá se z L39/29 vyskočit ?   23. 6. 2005 / 15:39
PavelBa
Sedačka na L 29 a starší typ na L 39 ( tuším se jmenoval VS -1 BR) to technicky umožňoval. Pilot měl oblečený padák přímo na sobě a přez to ještě popruhy od sedačky. Pokud by se nemohl střílet, mohl odhodit kabinu nouzově, odpoutat se od sedačky, otočit stroj na záda a kopnout do páky - odstředivá síla by ho měla dostat z letadla. Takhle to bylo i v manuálech a s piloty jsme to trénovali (na trenažéru). Vlastně si vzpomínám že tohle umožňoval i novější typ na L 39 (VS-1 BRI (I- integrated)), jen pilot nerozepínal extra popruhy ale speciální pákou se odpojil od sedačky i s padákem a nouzovou dávkou.
Myslím že podobný postup byl možný i u nekterých starších verzí MiGů - 15,17 určitě, 19,21 možná...
Ve skutečnosti si ale nezpomínám že by se někdy tohle doopravdy stalo.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   7. 6. 2005 / 18:44
Spirit
...no jednou jsem pročítal knížku "Best of the Best" o vývoji Su-27 a následných typů... mimo jiné tam jsou trochu popsány i sedačky K36.
Zjednodušeně řečeno... Tyhle sedačky mají v sobě vyhodnocující počítač, který na základě rychlosti, polohy k zemi a výšky stabilizuje sedačku a následně se vyhazují padáky a oddělule sedačka od pilota... Proto při již zmoňované katapultáži z MIGu29, která mimochodem byla provedena 2,45 sekundy před dopadem letadla na zem, mohl pilot "odkráčet" nezraněn a následně poděkovat tvůrci těchto sedaček za záchranu života...! běhá tu různých videí s extrémními případy mezi nimiž jsou i katapultáže... svalně se podívejte na rozdíl katapultáže třeba z Harieru a pak z dvoumístného SU-30 z pařížského Aerosalonu...
Jinak K36, dneska už zase ve vývoji o něco dále má hodnotu 0/0, ale byla testována i při nadzvukovém letu...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   7. 6. 2005 / 20:34
Rozšafín Ctibum   
Vůbec se v tom nevyznám..co znamená to 0/0 ?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   7. 6. 2005 / 20:37
Tragédie v JRD
Ja se v tom taky vubec nevyznam, ale z toho kontextu mi celkem jednoznacne vyplyva ze to znaci moznost pouziti sedacky ke katapultazi v nulove vysce pri nulove rychlosti...

ozna se mylim .)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavé video   7. 6. 2005 / 20:52
zelí
tak tak
 

Re: Zajímavé video aneb "horká křesla"   7. 6. 2005 / 21:45
Spirit
...tady jsem něco málo našel o "horkém křesle"
http://216.239.59.104/search?q=cache:Npfar291Iw0J:www.valka.cz/newdesign/v900/clanek_10611.html+K+36+Zvezda&hl=cs&lr=lang_cscs
 

Re: Re... AD: vystřelovací sedadla - bacha dlouhý!   22. 6. 2005 / 17:01
kuma   
Dovolím si poznámku ke starému tématu. Odkaz na webu popisuje vlastně jen americká křesla a o ruských se zmiňuje jen okrajově. Tedy pár detailů navrch:

1. vystřelovací sedadla 0/0 jsou sice dnes samozřejmá, ale v 60. letech 20. století byla spíše výjimkou. Málokdy se stávalo, že se do staršího typu při generální opravě montovala novější generace sedačky, takže ve starých rourách jsou (stále) staré sedačky s (z dnešního pohledu bídnými) parametry např. 50/130 (minim. výška katapultáže 50m, minim. rychlost 130 km). Dosažení parametrů 0/0 umožnilo propracování sekvence vlastního vystřelení, která je velmi složitá (viz dále, Martin Baker na to dnes má mikročip) a zatímco v malé rychlosti ta stejná sekvence pilota zachrání, při vysoké rychlosti jej může zabít.
L-29 delfin má z tohoto pohledu vystřelovací sedačku bídnou - pro malý rozsah rychlostí a jen v určitých výškách. Byla to sedačka vyvinutá (jak bývalo zvykem) pro konkrétní letadlo výrobcem letounu, vycházela ze zkušeností výrobce se sedačkami v Mig-15.
L-39 albatros byl v prvních verzích vybaven VS1 (vystřelovací sedadlo) a později VS2, pak VS2BR - první generace měla také omezení rychlosti a výšky poslední generace už myslím byla také 0/0. Vyráběly se už mimo Vodochody, myslím v Povážských strojírnách.

Někdy jsou způsoby katapultáže velmi kuriózní, F-104 Starfighter v prvních verzích katapultoval pilota dolů (!) skrz podlahu kabiny - tato specialita si vyžádala nezvyklé umístění táhel řízení. Po několika tragických katapultážích byl systém překonstruován a v pozdějších verzích již bylo uspořádání standardní. Jinak na okraj pro nás staré pamětníky - nás ve škole učili, že F-104 je létající rakev. Ti, kteří ji skutečně používali (BundesLuftwaffe, Vietnam a další - byl to typ určený především na export) si je nemohli vynachválit a počet(letounem) usmrcených pilotů je ve skutečnosti velmi nízký.

2. vlastní vystřelení má 4 hlavní momenty (A-B-C-D):

A- odstřelení krytu kabiny - to je velmi důležité u stíhaček, které mají vrstvené překryty (např. "fanár" u MiG-29 váží 240kg - těžko chtít na pilotovi, aby jej "odtlačil" jako ve vivatu). Právě odstřelení kabiny je jeden z důvodů, proč první sedačky nebyly 0/0 - při nižší rychlosti se mohlo stát, že se pilot katapultoval do krytu kabiny - s tragickými následky. Při vyšší rychlosti odstřelený kryt strhl proud vzduchu a pak teprve šli ven piloti. Top-Gun není zas tak velká pohádka v tomto směru. Některé typy mají proto na kabině zevnitř nalepenou tenkou housenku plastické trhaviny - britský Hawk a i Harrier - jako první krok sekvence tato trhavina odpálí sklo kabiny a otevře pilotovi cestu ven. Jen některé typy (Mirage-III) střílejí pilota skrz plexikryt - obvykle je záhlavník sedačky pro tento účel speciálně tvarován.

B- příprava pilota před vlastní katapultáží - při prvních katapultážích se stávaly různé nehody - v lepším případě pilot ztratil boty (o hranu palubní desky), v horším nohy v kotnících. Starfightery naopak trhaly pilotům paty - a proto se piloti Starfighterů poznali podle oplechovaných pat svých služebních bot.

Kromě porozpojování přívodu kyslíku a konektorů interkomu helmy - a dotažení pásů (to už umí leckteré auto taky), správná sedačka svému pilotovi přitáhne kolena k břichu (je to asi dost pecka, člověk nesmí mít pivní měch) nebo vidličkami zdvihne podkolení jamky a kotníky přitahne k zadku (to vyjde nastejno) a od ramen švihnou dolů plechové placky proti "rozhození rukou". Ruské sedačky automaticky srazí plexikryt helmy před oči pilota (ZŠ-4 a vyšší modely), asi se nepředpokládá, že si zrovna v tu chvíli šahá do oka. To všechno je hlavně pro případ, že by systém měl z kabiny vystoupit pilota v bezvědomí - což se u dvoumístných strojů může stát snadno (kopilot v nouzi vystoupí bezvědomého pilota a naopak). Rozhození rukou je velmi obávaná komplikace vystřelení a rozmístění startovacích madel je podřízeno této myšlence. Klasická ruská koncepce je "obě ruce v klíně" - proto jsou startovací madla ruských typů skoro bez výjimky vždy v rozkroku pilota a musejí se obě rukojeti současně zmáčknout a s lokty na stehnech současně za obě nahoru zatáhnout , jinak se nic nevystřelí. Zkuste si to nasucho a zjistíte, že takto jsou celkem spolehlivě obě ruce i s lokty v klíně. Američani používají ještě madla na okraji sedaček u kolen - to kvůli rychlosti (ruce letového specialisty jsou za letu na bočních panelech a do klína je daleko) - ale často jsou vidět madla (žlutočená ucha), která čouhají nad hlavou pilota. Zde toto umístění má i další význam - trhnutím za tyto uši jsou nejen ruce uklizeny a kryty trupem (předloktí před obličejem či na prsou), ale pilot přitom přes hlavu přetáhne speciální nehořlavou dečku - až před obličej - a chrání se tak jednak před úlomky plexikrytu, jednak před plamenem kolegy u dvojmístných typů a jednak si chrání obličej před aerodynamickým úderem (nápor vzduchu při vyšších rychlostech).
Všechny 3 tyto systémy startovacích madel používá například sedačka v F-15.

C- vlastní vyšetřelení sedačky z kabiny - dřív obstarávala jedna pyropatrona, nyní je to systém několikastupňového speciálně časovaného zážehu, který u moderních typů reaguje na rychlost a polohu kabiny v okamžiku katapultáže, jinak vystřelí sedačku v rychlém letu, jinak v pomalém, hlavou vzhůru či dolů. Jsou různé sekvence vystřelování u vícemístných letounů - to je ale celkem jednoduché a popsáno na netu.

D- stabilizace pilota po vystřelení. Pilot v sedačce je vržen v nepřirozeném úhlu do proudu vzduchu - a rozhodně nemá (spolu se sedačkou) vhodný tvar k samovolné stabilizaci. Většina systémů používá malý stabilizační padáček - teprve po stabilizaci na křivce letu se vytahuje hlavní padák a teprve v určitém okamžiku se odděluje sedačka (odstřihují pasy) - obvykle na pilotovi zůstane plandat nouzová dávka (u KM36D2 - na 15m dlouhém popruhu pod zadkem).
Kapitolou samou pro sebe jsou ruské sedačky často označované jako Zvezda K36, ale celým jménem KM36D2 (vtaroj vypusk). To jsou ty, které zachránily Kvočura a mnohé další - často má člověk skutečně dojem, že sovětští (a pak ruští) piloti nepředvádějí na leteckých dnech eleganci pilotáže a strojů, ale mimořádnou kvalitu záchranných systémů.
Ke stabilizaci pilota jsou u této sedačky použity zcela neotřele dva maličké stabilizační padáčky (25cm v průměru), které se v okamžiku, kdy sedačka opustí hranu kokpitu, vymrští směrem vzad na dvou teleskopických tyčích (trochu od sebe). Okamžik vymrštění, délka tyčí atd. - je programována sedačkou podle režimu letu v okamžiku katapultáže. Tento systém velmi rychle stabilizuje pilota hlavou vzhůru čelem proti směru letu - což je nejlepší poloha pro otevření hlavního padáku. Pro rychlosti nad 850 km/h se z rozkroku právě před obličej pilota vymrští taková "squashová raketa"(kovový teleskopický rám s výpletem z nehořlavých popruhů), který pilota spolehlivě ochrání před aerodynamickým rázem - a to i v nadzvukových rychlostech (v r. 1974, kdy byl systém zařazen k řadovým plukům, to byla skutečná bomba). Sedačka si sama hlídá výšku, polohu pilota a rychlost letu - a neotevře padák dřív, než rychlost poklesne pod mez, kdy se jednak padák neutrne - ale také zbývající proudění vzduchu pilotovi neublíží. Až pak odklopí kryty a pïlota "propustí". Sedačky tohoto systému (teď už nejen u MiG-29 nebo Su-27) se poznají podle černých válců, umístěných naležato zboku na záhlavnících - se zadním víčkem při pohledu zblízka popatlaným růzovou žvejkačkou (ruský "germetik").

A dva soukromé postřehy:
- na sedačkách KM36D2 je polstrování z pravé kůže - jde o prostý trojvrstvý čtverec bez jakékoliv vycpávky prošitý křížem krážem - a položený na plechu sedačky. Když jsem si stěžoval, že to je tvrdé pod zadek a co na to piloti při dlouhém letu, smál se tehdy kpt. Hůlek (před 13 lety v Žatci) - "při 9g by bylo polstrování stejně k ničemu, takhle to nemění svou tloušťku bez ohledu na režim letu".
- šílení simptáci mohou dovybavit svůj virtuální kokpit zcela stylově - firma Friebe Luftbedarf (věci od ní se dají objednat mimo jiné i v Pilotshopu na staré Ruzyni) dodává originál sedačky Martin Baker právě ze starfighterů komukoliv jako dekorační nábytek - základní cena kolem 800 jouro. Nekupte to za tu cenu!

Omlouvám se za délku příspěvku...
tomu, kdo vydržel do konce děkuji!
 1x  

Re: Re: Re... AD: vystřelovací sedadla - bacha dlouhý!   22. 6. 2005 / 19:45
Christopher 01   
Pekny prispevek
K F-104 - ja zase slysel, ze se ji taky rikalo Witwenmacher - neco jako delac vdov .
 

Re: Re: Re: Re... AD: vystřelovací sedadla - bacha dlouhý!   23. 6. 2005 / 21:46
Zdeněk
On byl také dost velký rozdíl mezi prvními verzemi F104, které byly dost nebezpečné a tím, co se dostalo např. do Německa nebo Itálie. Takový Gunther Rall jej na besedě, které jsem se loni zúčastnil označil za své nejoblíbenější letadlo.
 

Re: Re: Re... AD: vystřelovací sedadla - bacha dlouhý!   22. 6. 2005 / 20:00
Jirka Kallasch   
Super čtení ...díky..
 

Re: Re: Re... AD: vystřelovací sedadla - bacha dlouhý!   23. 6. 2005 / 14:12
MadBird
Moc hezke pocteni, diky
 

Re: Re: Re... AD: vystřelovací sedadla - bacha dlouhý!   23. 6. 2005 / 22:46
RabbiT_CZ
Dobrý povídání. Nedávno jsem viděl na satelitu na N24 skvělej dokument o vystřelovacích sedačkách. Ukazovali tam mimo jiný jak se ty sedačky zkoušely. Vzalo se sedadlo a za něj pořádná raketa která ho na kolejničkách rozjela a nakonec vypinkla sedadlo s panákem. Bylo to dost dobrý.
 

Re: Re: Re: Re... AD: vystřelovací sedadla - bacha dlouhý!   23. 6. 2005 / 22:52
kuma   
To asi jo. Ale i náš samotnej trenažér katapultáže (když se chceš proletět v albíku, musíš absolvovat jeden cvičnej odpal) je taky docela vopruz - za zádama koleje do nebe, neščastníka zabalej, zakuklej, přikurtujou - a BUM - může se jít rovnou převlíknout (když je to napoprvý).
Já jsem na to zatím chudej, vlastní zkušenost nemám, ale kdo ví, třeba na to jednou naspořím z důchodu (tak na půlhodinku v albíku)
 

Re: Re: Re: Re... AD: vystřelovací sedadla - bacha dlouhý!   24. 6. 2005 / 00:26
Ray
Pokud nahodou zavitate do muzea RAF v Hendonu (cast Londyna), tak je tam koutek venovany katapulovacim sedadlum a doplneny filmovymi ukazkami a dalsimy "hejbacimi obrazky". Skoro se zda, ze to sponzoruje Martin Baker Docela to stoji za zkouknuti
 

Gonzo
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ