To, co píše Fabo, je velmi zjednodušená verze. ale jinak ano, trasu si plánuješ ty, ne ATC.
Ale ono je to trošku (často i podstatně) složitější
- v zásadě (v té nejjedonduší variantě) můžeš letět odkud chceš kam chceš, jenom si na hranicích nasážíš body (ale ne vždy)
- komplikace 1 (spíš zjednodušení): hranice. v obecné rovině bys měl body sázet na hranicích mezi zeměmi (resp. mezi FIRy). to ale neplatí automaticky, řada zemí má svůj free route airspace bezešvěpropojený s okolními zeměmi, taikže tato nutnost odpadá
---- příklad 1: jako jedna oblast bez nutnosti hraničních bodů je česko, polsko, slovensko, madarsko, rumunsko, bulharsko
---- jako další příklad může sloužit oblast severských zemí - norsko, švédsko, dánsko, finsko, sever británie a irsko
---- jako další případ pak jih evropy - chorvatsko, slovinsko, srbsko a východní polovina rakouska
- tam pak můžeš letět defakto přímo.
- komplikace 2: stejně jako v době před free route airspace, tak i s ním existuje obrovská hromada omezení, které vynucují nebo omezují průlet některými oblastmi, některými body, pokud letíš odněkud někam, nebo naopak někam neletíš. je jich strašně moc (velké tisíce), na webu eurocontrolu (a asi i na našem řlp) to jde stáhnout jako excel - ale hledá se v tom strašně blbě
atd atd
I když by čekal člověk pravý opak, tak mi subjektivně přijde, že naplánovat trasu, která projde validátorem na eurocontrolu, je teď težší, než v době, kdy byly normálně tratě.
Nicméně, docela hodně solidní a vždy aktuální databáze opravdu validních tras, které projdou validátorem, se dá najít (v placené verzi) na rfinder.asalink.net |
|