| | | Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 15:06 | |
| | Mám dotza, zda někdo nemáte bližší informace k tomu, co jsem kdysi někde slyšel:
Že totiž za dob Varšavské smlouvy byl určitý úsek dálnice D1 (za Vlašimí?) projektován jako alternativní přistávací dráha pro Miginy v případě nouze či ohrožení.
Je to blbost nebo pravda? Který úsek konrétně to byl/je? Lze tam ještě přistát? Plní tu funkci i dnes?
Bojim se, že si hrozně naběhnu, ale rád bych tu informaci uplatnil v jednom šíleném nápadu... |
| |
|
| | | Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 15:09 | |
| | Je to pravda, byla to záložní vojenská letiště. Na dálnicích jich bylo více, ale kde a jestli jsou stále funkční nevím. Zajímalo by mne jestli jsou stále funkční ta startovací hnízda a kde jsou. Hnízdo = podzemní hangár se startovacím tunelem |
| |
|
| | | | Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 15:13 | |
| | Vím o jedný je to myslím z Přerova nebo Olomouce směrem na Brno,nebo někde tam ,dokonce jsou vidět i starý letadla,dálnice je rozdělena jen takovým plotkem u prostřed takže,není funkční už dneska, ale přistát by se tam dalo kdyby se ten plotek odělal |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 15:31 | |
| | Tak to je zrovna úsek u Vyškova.Svého času to bylo bez středního dělícího pásu a místo asfaltu je tam použitý beton.Jsou tam po stranach vidět i pojížděčky. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 19:19 | |
| | jo a ty starý letadla je museum u vyškova |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 19:26 | |
| | Zmíněné "muzeum" i letiště je dobře vidět na satelitním snímku seznam/mapy kousek od Vyškova. Druhé "letiště je stejně dobře identifikovatelné u Měřína. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 19:33 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 19:50 | |
| | Jo to bude ono, ale nevím, který obrázek je starší. Tipuju to na seznam. Ty letadla tam jsou trochu jinak. |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 19:57 | |
| | ten tvuj je stary tak 3 roky, nejmene!!
moje fotka ze z poloviny zari 2005 a v cervenci 2004 uz to stalo tak jak to mam je |
| |
|
| | | Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 15:13 | |
| | možná se podívej sem http://www.ceskedalnice.cz/ v sekci foto a hned na D1 to nabízí situaci asi na 138 km na Prahu i s komentářem:
Km 138,6 směr Praha. Tento úsek (bez klasického středního dělícího pásu) byl původně postaven s možností provozování provizorního letiště v případě válečných událostí. V současné době se již s podobným využitím tohoto prostoru nepočítá, proto bylo možné osadit betonová svodidla a vybudovat obslužná zařízení |
| |
|
| | | | Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 15:23 | |
| | tak tak .. ted jsou tam ty betonovy sra**, driv, rok 1989, 90 jsem tam videl jenom takovy retez na takovejch forovejch sloupcich ... |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 15:27 | |
| | to sme ale starý co, Tome? Když už si pamatujem takový věci...))) |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 20:03 | |
| | Ále howno starý, Mates, to ještě není ono, stačí přidat blbejch deset, aby se to krylo s komančama, a hned máš děckám co po večerech vyprávět za horory až do halelůja ... |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 15:28 | |
| | Já si ještě z dětství pamatuju, že na té D1 byla na začátku i na konci RWY namalovaná zebra (teď si nevzpomenu na správný termín). |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 15:33 | |
| | myslíš přechod pro chodce?)) |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 15:34 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 15:59 | |
| | Tenhle úsek byl kdysi i vyzkoušen - bylo tady asi 10-denní cvičení. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 16:09 | |
| | Bylo to sice trochu do kopce, ale regulérní ranvej. Na obou koncích (na jednom vpravo a na druhém vlevo) byla veliká betonová plocha - stojánka pro celou mobilní obsluhu létacího útvaru (podle toho, ze kterého konce by se startovalo). Zajímavá nebyla absence svodidel uprostřed, ale plynulé navázání na tyto stojánky mělkým příékopem bez hran - právě aby tam sice byl nějaký příkop, ale aby jej éra mohla volně přejet při rolování.
I tyto plochy byly (na rozdíl od parkovišť pro kamiony, které svou olbřímí rozlohou stojánky připomínají) bez jakýchkoliv osvětlovacích sloupů - a bylo to proto dost nápadné (najednou tu byl prostor, který vypadal jinak). POkud vím, létání se tam cvičilo několikrát, myslím ale, že to nebyly MiG-19 ale L-39. Krátce po odzkoušení se ale asi usoudilo "že to jde" a pak to bylo mrtvé až dosud.
Myslím, že i ty betonové bazmeky jsou tam ale osazeny proto, aby je bylo možné poměrně rychle odstranit a zase létat (tedy chtěl bych, aby to takhle někdo zamýšlel, protože pro mne je každá dálnice ranvejí, kde zbytečně opruzujou auta ... ;.)
BTW - ani nevím, jestli tohle virtuání letiště máme ve FS - tam by přece nedalo tolik práce ty betony na 3-4 vétřieskách odvézt a nechat to volné |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 16:56 | |
| | V LK tusim rocnik 73 je fotoreportáž kde přistávala L39 (prototyp ? byla v barvě kovu ze zacatku služby lu etectva) aby byla apoté odtažena na výstavu do Brna
|
|
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 17:15 | |
| | Tomu říkám nářez. Dokonce to ani není žádný dálniční letiště, pokud na to dobře koukám, ale normální kus rovný dálnice bez svodidel. To se hned každýmu pilotovi nepoštěstí . |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 17:40 | |
| | Je to normální dálnice kousek od Brna.Během zkoušek se přistávalo i na dálnici na Mladou Boleslav.Snad najdu fotku. |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 18:55 | |
| | |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 20:35 | |
| | Tak tě tady vítam Vaklafe! To bylo řečí že se nezaregistruješ!!! Jinak sem tam chtěl dát ty samí fotečky, ale nemam je v notesu Čus Tommy a ráno tě tu čekam |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 20:51 | |
| | To je parádní. Mohl bych prosit ty fotečky v plné velikosti na mail?
Prosííííííííííííííííííííím |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 18:52 | |
| | Já bych prosil taky, fabo.sk(a)gmail.com
btw. je zaujímavé uvedomiť si že som tou diaľnicou pred pár mesiacmi šiel v autobuse ) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 19:00 | |
| | Mě taky prooosííím, mail mám v profilu, dik |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 19:43 | |
| | taky jsem něco málo našel z Měřína ... |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 17:38 | |
| | Aspoň na jednom cvičení tam určitě lítaly buď MiG-21 nebo Su-7. |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 20:09 | |
| | Přesně jak říkáš, při cvičení na dálničním 'useku u Měřína se lítalo s mig-23 Bn, Su-25 a Mig-21 |
| |
|
| | | Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 15:28 | |
| | No Měřín je známé dalniční letisko...v dnešní době se dá, v místě kde po přistání odpočívali MiGy-19, pakupiť hamburger od McVraha ) |
| |
|
| | | | Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 16:29 | |
| | Pro zájemce je lehká zmínka k přečtení....aby si v září 1980 vyzkoušely během LTC létání z dálničního úseku D1 u Měřína, což bylo také úplnou novinkou pro celé čs. letectvo. "Dálnice" se ještě jednou opakovala a to v roce 1985.....viz http://www.valka.cz/newdesign/v900/clanek_10867.html |
| |
|
| | | | Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 16:53 | |
| | Mig 19 Charlie ne , ten tam nelítal
Dálniční ůseky , které se dají použít jako letiště jsou dva ... "Meřín" u Velkého Meziříčí s "RWY" dlouhou 2500m a část dálnice u Vyškova s "RWY" 2400m.
Poprvé se z "letiště Měřín" létalo během letecko-taktického cvičení v roce 1980 a to od 19.9. do 3.10. Létání se zůčastnila letka 4.sbol s 12 letouny Mig-21MF, letka 4.slp s 12letouny Mig-21MF/MA, a letka 28.sbolp se šesti Mig-23BN.jako značkující nepřítel létalo 26 letadel Su-7.
Opakovaně se podobné cvičení na dálnici uskutečnilo v roce 1985, v měsíci říjnu a učastnily se ho také tehdy nové Su-25K.
imho.... mam rozdělané scenerky těchto dálničních useků, tak snad někdy dodělam ...
Na fotce je "dálniční letiště" Vyškov |
|
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 4. 6. 2005 / 11:48 | |
| | droby detail .))) IMHO jest "podle meho skromneho nazoru" .. v pouzitem kontextu by se spis hodilo BTW (" mimochodem ") |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 4. 6. 2005 / 13:26 | |
| | IMHO si až příliš velký puntičkář ) |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 4. 6. 2005 / 13:29 | |
| | Budeš je dělat is MekBlenaldama? ))))
|
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 17:54 | |
| | Zdravim, nevietre kde by som nasiel nejake fotky z cviceni lietania na dialnichach v Merine a vo Vyskove?
Vopred diky |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 18:31 | |
| | Něco málo z Měřína je v knížce "Zrušená křídla", nemám ji momentálně při sobě, jinak bych nascanoval. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 18:46 | |
| | no jo :X fakt ze to tam je
hned za vyskovem je odbocka na sever - R46. a na ty to je vedeny oficialne na mapy.cz jako LKVY... |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 19:20 | |
| | protože je hned vedle dálnice aeroklub vyškov |
| |
|
| | | Re: Troška historie - runway na dálnici 3. 6. 2005 / 18:15 | |
| | Na D1 je takovej motorest Ledňáček a přesně okolo něj to vede. Myslím... |
| |
|
| | | | Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 4. 6. 2005 / 14:12 | |
| | pridam aj zopar postrehov zo slovenska.
pri piestanoch na novopostavenej D1, resp. medzi piestanmi a novym mestom nad vahom je cca 3-4 km dlhy rovny usek, cesta je predelena len betonovymi tvarnicami a na oboch stranach RWY su velke odpocivadla. povrch je vsak asfalt.
dalsi taky usek je na dialnici pri ziari nad hronom a pri sliaci, kde je povrch uz vsak betonovy, resp. je z takych zvlastnych betonovych tvarnic, ktore su dilatovane smolou.. strasne to v aute trase,ked sa tade ide a na oboch stranach su taktiez velke odpocivadla a mam taky dojem, ze aj benzinove pumpy.
na strednom slovensku (Slovenske rudohorie) je zase plocha, ktora je zo zeme perfektne maskovana. jedna sa o akoby kopec, ktory je na jeho vrchu "skoseny" a upatie toho kopca je zarastene stromami. z rozpravania viem, ze sa tam lietalo s vojenskymi L-410, Albatrosmi, Delfinami a Mig-21 tkami. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 4. 6. 2005 / 14:24 | |
| | No co sa tyka tej "dialnice" medzi Banskou Bystricou a Zvolenom, je to pravda ze ze ten usek ktory ide paralelne pri drahe letiska Sliac ze bol planovany ako zalozna RWY v pripade znicenia drahy na Sliaci. dokonca k nej (dialnici) idu aj cesty (TWY) priamo z letiska. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 13. 6. 2005 / 07:41 | |
| | Mimochodem to stejne je zrejme utvorene i u Presova/Kapusany. Vedle letiste je krasny siroky nekolikakilometrovy usek, mistni mi rikali ze je to taky zalozni draha...
Policajti tam hrozne rad meri rychlost, dost to tam svadi... |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 4. 6. 2005 / 14:29 | |
| | vravíš - úsek pri Žiari nad Hronom z betonovych tvarnic dilatovanych smolou na ktororm to v aute strašne trasie ???
Heč ! zase je ČR o kus vpredu pred SR - tu máme taký úsek cca 300 km ))
Vždy ked idem po dialnici z Blavy a prejdem hranice tak to začne a trasiem sa až do Prahy ( vačšinou naštastie iba do Brna ) - to je zážitok !!!
A teraz vážne : k poslednej vete - máme chalupu v Slovenskom rudohorí-kúsok od Slov.Lupče, ale nikdy som nepočul o tom záhadnom letisku v horách, kde to presne je ??? |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 4. 6. 2005 / 19:49 | |
| | uff, tak to chces vazne vela. raz pri lete do kosic mi to ukazoval jeden pilot.. a potom som to pocul aj od pilota-instruktora, ktory skolil aj 21 aj albatrosy. |
| |
|
| | | Re: Troška historie - runway na dálnici 12. 6. 2005 / 22:20 | |
| | Zrovinka na pul ucha posloucham z vedlejsi mistnosti ten humoristicky televizni tydenik Strepiny - a ejhle: special o dalnici, pristavani stihacek se delo na 139km a pred par lety nekde pobliz nekdo zaparkoval Zlina 142...
|
| |
|
| | | | Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 12. 6. 2005 / 23:10 | |
| | Mám takový dojem, že to byl Z43, ale mohu se i mýlit |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 12. 6. 2005 / 23:34 | |
| | | |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 20:55 | |
| | Když už jsme u toho Z43, tak pokud jste někdy jeli tím místem, tak to bylo od něj opravdu kumštovné se netrefit na blízký most. Navíc ve tmě a štěstí bylo, že tou dobou tam, nebyl moc velký provoz. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 21:02 | |
| | jj, myslim ze OK-WOK, ale nevim kde ted bydli, u vas ve Zbra asi ne co? Tak zeby Jihlava? |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 21:19 | |
| | kdepak v jihlavě nebydlí |
| |
|
| | | Re: Troška historie - runway na dálnici 15. 11. 2006 / 19:35 | |
| | No,konečně perfektní téma,tak to má být. |
| |
|
| | | Troška historie - runway na dálnici 22. 11. 2017 / 15:36 | |
| | Snad nějakou trochou přispěji aj já.... I nějako potvrdím níže uvedené, možná zpřesním
Stavba dálnic = kousky záložních letišť běžela za studené války, jedno ofiko zálohu najdeš u Měřína (D1), pak u Vyškova, zde bylo aj zázemí menší a je dnes letecké muzeum menší, kus dálničky byl i projetován na D5 v obdobném duchu jako u Měřína a u Vyškova.
Co se týče reality...
Cvičení běželo v roce 1980 a 1985 u Měřína, nepamatuju číslo letky, ale určitě Náměšť, snad pár kousků z Hradce či Budějovic. V roce 1980 přistávaly Mig 21 a 23, SU 7 bylo ve vzduchu jako simulace nepřítele. V 1985 Měřín byly u SU 25. Kousek pod dálnicí je (byl nevím dnešní stav) objekt jak řízení letec provozu.
U Vyškova se moc necvičilo, zato sem dolítlo z Náměště pár vyřezených kousků v mezičase i po 90 letech, byly to poslední lety některých vystavovaných letadel (myslím že SU 7 nebo MIG 21, možná ty L39 Albatros, fakt už nepamatuju na jistotu), určitě seženete přesnější info přímo ve Vyškovském muzeu).
1973 D1 cca odbočka na brněnský okruh +- přistál jeden z prvních kousků z Vodochod v sérii L 39 Albatros, pak jej odvlekli na brněnské výstaviště.
Někde před 90 rokem (1987 +-) na rozestavěnou R10 taky L 39 Albatros, v místech cca 4 kameny, v současnosti pár dní zpátky shořelý motorest.
Jinak současný aeroplány jsou i konstruovány, aby mohli přistát i na dálnici apod., obzvláště u vojenských strojů je dost přísně dbáno na přistání i na travnatém podkladu. Vše více méně v nouzovém režimu, ale tu možnost musí pilot mět, moci přistát s aeroplánem skoro kde koli.
Jinak, kdo by chtěl něco k tématu popsat, podělit se o svůj kus vědění atd., tak můj mail info zavináč jaroslavklima.eu .
Ještě se dá dohledat na youtube od Voj hist Ústavu dokument k temu Měřínu, nejsem si jist jestli rok 1980 nebo 1985.
Čuzz Jarda
|
| |
|
| | | | Troška historie - runway na dálnici 23. 11. 2017 / 09:30 | |
| | Já jen dodám, že ten odkaz na celý asi 30min dokument o tom letání v MĚŘÍNĚ už zde byl prezentován. Stačí prohledat.. Byl to rok 1985. |
| |
|
| | | | Troška historie - runway na dálnici 26. 11. 2017 / 21:11 | |
| | | |
|
|