| | | Departure možnosti 20. 2. 2024 / 17:22 | |
| | Ahoj. Víte prosím někdo, jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými cestami? Viz tady třeba odlety z Říma a tři možnosti v téže směru: SOSA5A, SOSA5D, SOSA9R. Díky |
| |
|
| | | Departure možnosti 20. 2. 2024 / 17:54 | |
| | Pokud je na jeden bod více odletovek, je to obvykle pro různé typy letadel. Typicky je krátká, střední a dlouhá. S tím, že v Dash 8/ATR apod. ti stačí krátká, B73X/A31X/A32X budou mít střední a pro Heavy éra bude ta nejdelší. Hezky to je vidět u 24 na LKPR při odletu na sever, játra to lomí v podstatě už na konci dráhy, střední éra až minou Jeneč a Hjůstn, Heavy získávající výšku jen díky zakřivení nazemkoule se proletí až do Pavlova. |
| |
|
| | | | Departure možnosti 20. 2. 2024 / 23:32 | |
| | Tohle tak úplně automaticky neplatí. Zrovna v případě Prahy (a samo i dalších letišt) je výskyt odletovek pro propy a non-propy kvuli hlukovým opatřením, ale není to něco vyloženě typického, jen jedna z mnoha možností.
Zrovna v případě říma je to nejspíš kvůli organizaci provozu, kdy 5A můžeš plánovat (čili ji nalepit do flightplanu), zatímco krátkou verzi (5D) plánovat nemůžeš, musí ti ji explicitně povolit řídící. |
| |
|
| | | Departure možnosti 20. 2. 2024 / 17:57 | |
| | Když si rozklikneš ty jednotlivé mapy, tak uvidíš, že každá z těch odletovek vede trochu jinak. Obrázek s hrubými barevnými čárami je takový spíš úplně k ničemu. |
| |
|
| | | Departure možnosti 20. 2. 2024 / 18:18 | |
| | Skvělé pánové, už mi to trochu dává smysl. No a poznám z tohoto chartu nějak, pro jaké éro je ta odletovka ideálně určená? U LKPR to vidim hezky v poznámce (ARTUP 5M only for props). Jinak díky, už nebudu prudit dalšíma dotazama. |
| |
|
| | | | Departure možnosti 20. 2. 2024 / 18:19 | |
| | | |
|
| | | | Departure možnosti 20. 2. 2024 / 19:49 | |
| | Tady už se to dostává trochu za hranice toho, co o tom vím. Takže pokud to není definováno pro jaký typ letadel to přeně je, může to být ještě děleno na to, jaký climb gradient má tvoje éro a jestli je schopno stoupat tak, jak to požaduje mapa. Další věci kolem toho nám bude muset ozřejmit asi někdo fundovanější. Já se tímhle při svém létání do až takových detailů nezabývám. Létám si sám, offline, vyberu si odletovku, která se mi líbí a letím |
| |
|
| | | | | Departure možnosti 20. 2. 2024 / 20:30 | |
| | no a nebo treba kvuli hluku, i kdyz teda, zrovna nad morem asi ne |
| |
|
| | | | | | Departure možnosti 20. 2. 2024 / 20:45 | |
| | Abys třeba pří mírném stoupání neplašil ryby! |
| |
|
| | | | | Departure možnosti 20. 2. 2024 / 21:41 | |
| | To je škoda, že forum tak degraduje obrázky, je to ode mě skoro nečitelné. Každopádně já taky létám jen tak na pohodu, vůbec mě netrápilo, když dneska vedle mě nad Brnem kdosi větral ornitoptéru, ale zrovna nad tímto jsem už delší dobu dumal.. |
| |
|
| | | | Departure možnosti 20. 2. 2024 / 22:14 | |
| | Hele, ono ani v reálu to nejde dopředu odhadnout. Někdy pomůže třeba nalezení poznámky na mapce (to be used when XXX VOR U/S), tedy použitelná v případě nefunkčnosti příslušného radiomajáku. Jinde, třeba v Paříži, dávají na ATISU např. departures 9A, 9H, což ti taky umožní dopředu určit, jaký SID asi dostaneš. Nebo třeba pomohlo podívat se na aplikaci CTOT, která ti pro tvůj let na letišti s CDM procedures řekla třeba dvě hodiny předem, jaký SID budeš mít (mluvím v minulém čase, protože od ledna přestal EUROCONTROL poskytovat tyhle data aplikacím, do kterých má přístup veřejnost). Ale většinou, pokud je někde víc odletů ze stejné dráhy na stejný traťový bod, se dozvíš svůj SID až při vyžadování odletového povolení. V simulátoru bych to tedy vůbec neřešil. Pokud to jde, zvol SID podle pravidel na mapce napsaných (např ten prop/jet), a jinak si prostě vyber podle chuti a moc se tím netrap |
| |
|
| | | | | Departure možnosti 20. 2. 2024 / 22:36 | |
| | Díky za detailní odpověď. Zajímalo mě to rozlišení jednotlivých tras a taky jestli lze to pojmenování nějak dekódovat, co ta poslední dvě čísla/písmena znamenají. Třeba právě to výše uvedená SOSA5A, SOSA5D, SOSAR9. Z nějakého důvodu to není SOSA5A, SOSA5B, SOSA5C. |
| |
|
| | | | | | Departure možnosti 20. 2. 2024 / 23:21 | |
| | To označení je .. čistě náhodně a nic konkrétního neznamená.
Resp. tedy není náhodné, ono se při revizi té odletovky změní (typicky číslo, ale může i písmeno). Je to prostě rozdělení, av každý zemi se k tomu chovají IMHO dost specificky.
Ale pokud míříš tím směrem, zda-li se z toho čísla dá zpětně a univerzálně něco odvodit, tak ne. |
| |
|
| | | | | | | Departure možnosti 21. 2. 2024 / 00:13 | |
| | Jop, přesně tímhle směrem jsem mířil. Takže díky, vše potřebné jsem se dozvěděl. |
| |
|
| | | | | | Departure možnosti 26. 2. 2024 / 22:37 | |
| | SOSA tady znamená konec odletové tratě, tedy fix (SOSAK), na kterém odletovka končí.
Číslice 1 až 9 znamená pořadové číslo změny (buďto minimální výšky MFA, nebo magnetického směru). Tj. když se jedno z toho změní, číslo se zvýší o jedna, aby bylo poznat, že došlo ke změně. Když číslo dosáhne 9, při další změně se jede opět od 1.
No a to písmeno by mělo označovat směr odletu - tedy odlišovat různé tratě vedoucí na jeden bod.
A ještě něco: na mapě to není (tam je to jasné), ale v rádiové korespondenci se za označením tratě musí uvádět ještě DEPARTURE, nebo ARRIVAL, aby bylo jasné, zda je řeč o odletové, nebo příletové trati. |
| |
|
| | | | Departure možnosti 20. 2. 2024 / 23:23 | |
| | Tam, kde není odletovka omezená např. typem letadla (což je třeba případ Prahy) nebo minimálním gradientem (kopcovitější kraje, třeba v popradu), tak pokud letíš jen tak, tak si prostě nějakou z nich vybereš.
Pokud jsi na ivao / vatsimu a je tam řídící, tak ti odletovku přidělí. |
| |
|
| | | | Departure možnosti 25. 2. 2024 / 08:49 | |
| | no jo, at zije LIDO charting...Jeppesen, jakozto prohlizec PDF, ktery se nezmenil nekdy od roku 1918, je fakt prezitej shit. |
| |
|
| | | | | Departure možnosti 25. 2. 2024 / 10:33 | |
| | nejak uplne nechapu, jak tenhle obrazek dokazuje, ze retro jepik je shit, a lido je lepsi?
jako ze jepik neobsahuje informaci, ze je to pro jety, nebo? |
| |
|
| | | | | Departure možnosti 26. 2. 2024 / 09:17 | |
| | Já mám Jeppíka rád. Ta forma, co mi poskytuje navigraph mi vyhovuje. Co potřebuju vědět, vím, kde na těch mapách mám hledat. Na těch mapách, ze kterých jsi dal obrázek, jsem vždycky naprosto ztracen, ale díky navigraphu na ně už tedy nenarážím Takže já si, s dovolením, nechám žlutej špendlík za Jeppíka |
| |
|
| | | Departure možnosti 21. 2. 2024 / 05:42 | |
| | A este len doplnim, ze niektore odletovky (alebo aj priletovky) mozu byt rozdelene na RNAV a NON-RNAV. |
| |
|
|