| | | pojíždění v reálu 28. 4. 2023 / 10:45 | |
| | ... tak si pojíždím od gate k rwy a nemám s tím problém díky modrým šipkám ( bez nich bych asi skončil v přístavu).
Jak je to ošetřené v reálném provozu. |
| |
|
| | | pojíždění v reálu 28. 4. 2023 / 10:47 | |
| | mám na mysli velká letiště (EHAM, LFPG ......) |
| |
|
| | | | pojíždění v reálu 28. 4. 2023 / 10:49 | |
| | V reálném provozu mají piloti mapy letiste, a proste jedou tak, jak jim řídící řekl.
+ může pomoci follow me. ale to se používá jen někdy a jen někde. |
| |
|
| | | | | pojíždění v reálu 28. 4. 2023 / 10:52 | |
| | | |
|
| | | | | | pojíždění v reálu 28. 4. 2023 / 11:41 | |
| | | |
|
| | | | | | | pojíždění v reálu 28. 4. 2023 / 21:58 | |
| | na velkém letišti to bude asi honička.
Představoval jsem si aplikaci v tabletu, kde se zadá letiště a taxiways. A aplikace vykreslí cestu k RWY.
..ale to jsem mimo mísu |
| |
|
| | | | | | | | pojíždění v reálu 29. 4. 2023 / 08:01 | |
| | Ne nejsi. V XPL 10/11 existoval prográmek, který přesně tohle dělal.
Vybralo se letiště, dráha v provozu a jakmile bylo známo tak stání. Program vykreslil cestu a zobrazoval i polohu letadla na mapce letiště. Daly se do něj nacvakat i instrukce od GND řídícího a obejít tak jeho skriptované definování trasy. Šel na tabletu, nebo v okně, nebo jako překryvná vrstva celého monitoru s nastavitelnou průhledností. Myšlenka super, naprogramování, HW náročnost a kompatibilita s dalšími pluginy už bohužel tak super nebyla. Bude to asi earolinka od aerolinky, ale nějak nevěřím při dnešním mohutném používání EFB a tabletů v reálu, že něco takového nepoužívají na velkých letištích i piloti v reálu. Na malých typu Praha, Manchester, Edinburg apod. je to tak jednuduché, že po pár desítkách návštěv víš co a jak prostě z hlavy. |
| |
|
| | | | | | | | | pojíždění v reálu 29. 4. 2023 / 08:49 | |
| | | |
|
| | | pojíždění v reálu 28. 4. 2023 / 11:18 | |
| | Používají tzv. charty, jsou to mapy přibližovacích a odletových tras, pojezdových drah, přiblížení na dráhy a vše potřebné. Piloti už ve vzduchu mají tušení kudy budou pojíždět, resp. jakou pojížděcí drahou opustí rwy. Hlavně mají letiště lehce zmapované, aby nenastala situace kdy se ztratí. Poté pouze obdrží instrukce od řídícího kudy a kam. Takto to vypadá v Praze. |
| |
|
| | | pojíždění v reálu 29. 4. 2023 / 09:59 | |
| | Používáme na tabletech aplikaci Jeppesen FliteDeck Pro X, která má u větších letišť kromě mapky letiště i AMM (Airport Moving Map) - ta je zoomovatelná a zobrazuje se na ní aktuální poloha letadla (vlastně tabletu 😀 a usnadňuje tak orientaci při pojíždění. Po zvolení RWY ukazuje i landing distance k jednotlivým výjezdům z dráhy - pro naplánování, kudy budeme opouštět dráhu po přistání. |
| |
|
| | | | pojíždění v reálu 29. 4. 2023 / 16:03 | |
| | Nedávno jsem nad tímto taky spekuloval a zajímalo by mě: Je v těch písmenech nějaká všeobecná logika? Nebo používá každé letiště vlastní logiku? Dejme tomu, že zrovna nemám po ruce mapu, křižuju pojezdovou dráhu třeba G a nevim, jestli se dát vlevo nebo vpravo, protože netuším posloupnost dalších písmen. |
| |
|
| | | | | pojíždění v reálu 29. 4. 2023 / 19:25 | |
| | ne, neni |
| |
|
| | | | | pojíždění v reálu 29. 4. 2023 / 23:22 | |
| | Na LKPR se určitá pravidla pojmenování dají vysledovat, ale bordel v tom je, to jo. Např. od prahu k předpolí RWY 24 je to celkem pravidelný: Alfa, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot (Double Foxtrot). Na Foxtrot pak navazuje Golf a Hotel. Na Hotel navazuje Hotel 1 a Juliet. Limu si zase pamatuju, že je od začátku na konec RWY 12/30. Bordel je pak u terminálů: Alfa 1, Bravo 1 a Bravo 2. To by ještě šlo, ale do toho tam najednou šoupnou Juliet Orange a Blue, nechápu proč to taky není Juliet 1 a 2? Mika před hasičárnou nám zrušili a udělali z toho manipulační plochu. Na jihu zase vznikly nový pojezdovky: Quebec a Quebec 1 až 5. Vyložení zlobí Tango a Zulu u prahu 24. Pak jsi člověk ještě pamatuje, že na 12/30 je Romeo a Papa, před nima pár písmenek abecedy chybí. Ale existují i mimo-technické pomůcky. Např. Nejdřív jdu na Hotel, pak na Golf a nakonec na Drink (Delta). Pak hned člověk ví, jak jdou popořadě pojezdovky na padesátkovejch, šedesátkovejch a sedmdesátkovejch stáních. |
| |
|
| | | | | | pojíždění v reálu 2. 5. 2023 / 20:48 | |
| | Na druhou stranu, pokud se na to podíváš optikou postupného rozvoje letiště, určitou logiku to dává. No a samozřejmě - existují určitá pravidla značení, které je nutné dodržet, namátkou:
- TWYs s čísly, pokud ještě nedošly písmenka abecedy, musí být pouze tzv. konektory - připojení k své mateřské pojížděčce (A1, B1..)
- Pokud existuje rwy s L, R, C, nesmí existovat matoucí protikombinace (třeba rwy 06L a twy L6)
a tak dále. Úplně náhoda to tedy není.
|
| |
|
| | | | | pojíždění v reálu 1. 5. 2023 / 12:06 | |
| | Taky bych v tom žádnou logiku nehledal. Na některých letištích je problém na mapce najít konkrétní pojížděčku (třeba zavřenou NOTAMem). 😬 |
| |
|
|