Co jsem slyšel, tak Mi-8 má opravdu z pilotního hlediska některé spíš nepříjemné vlastnosti, ale nechce se mi moc věřit, že by se s ní (v běžných režimech a s nějakou rozumnou výkonovou rezervou) lítalo výrazně jinak než se 17kou, která mi přišla jako velmi příjemný a stabilní vrtulník.
Než jsem začal lítat vrtulníku v reálu, nalítal jsem určitě stovky hodin na MSFS a X-Plane (i pod volacím znakem Czech Rescue 059 ). A stejně jako asi spousta sim pilotů jsem si vždycky hýčkal myšlenku, že je to naše lítání aspoň trochu podobné tomu opravdovému a že bych se v reálném vrtulníku úplně neztratil.
Teď mám zatím zkušenost s osmi typy vrtulníků, většinou poměrně intenzivní. Dva z nich (109 a 17 jsem si vyzkoušel každý asi jen hodinu). Kromě R22, který je kategorie sama pro sebe, lítají všechny vrtulníky co jsem zkusil podobně, samozřejmě s tím, že čím větší, tím jednoduší to je. Měl jsem kamaráda který lítal UH-60 a věřil jsem mu, že to lítá skoro samo .
Můžu tedy po 17ti letech lítání a 3500 hodinách v různých vrtulnícícch všem sim-pilotům vrtulníků říct, že pokud dobře a s dobrými ovládacími prvky lítají DCSko nebo X-plane, jsou opravdu blízko opravdovým základním dovednostem potřebným k nezabití se ve vrtulníku. Není tu řeč o nouzových situacích nebo letech na hranici výkonu, nebo počasí, ale o manévrech ve visu, vzlety, přiblížení a přistání apod.
Stále víc instruktorů už se přestává dívat na domácí lítání s despektem a místo úžasu z toho, že je jejich žák schopný uviset vrtulník během první hodiny, se ho zeptají na kterém simulátoru doma lítá .
|
|