| | | Akrobacie vrtulníku 21. 1. 2022 / 22:59 | |
| | | |
|
| | | Akrobacie vrtulníku 22. 1. 2022 / 11:24 | |
| | Pěkný. Jak se to vlastně lítá? Resp. se zapnutým governorem či bez? Mně napadá spíš bez pro rychlejší odezvu, která je asi potřeba, ale jestli ano tak to asi fakt není sranda (no, pro mě v simu není sranda ani obyčejný rovný let v helině bez zapnutého governoru ). |
| |
|
| | | | Akrobacie vrtulníku 22. 1. 2022 / 12:09 | |
| | Já myslel, že se to ani vypnout nedá? Že je to pak strašně nebezpečné.. |
| |
|
| | | | | Akrobacie vrtulníku 22. 1. 2022 / 19:27 | |
| | Vypnout by měl jít už jen kvůli možnosti autorotace. Ale nevím, jak je to třeba u moderních mixérů, když se jde do autorotace, jestli se třeba nevypíná sám. Ale vypnout by měl jít každopádně, já myslím, že všechny heliny mají na páce kolektivu i plynovou přípusť motoru, tzn. možnost manuálního letu bez governoru.
Píšu to jako ne-mixérář, moc hodin v simu v helinách nemám, jen něco málo. Snad to někdo zkušený napíše třeba líp neb omě opraví. |
| |
|
| | | | | | Akrobacie vrtulníku + DCS Mi-17 22. 1. 2022 / 20:30 | |
| | Tak jedinou helinu, kterou jsem v simu trošku vodil byla DCS Mi-8. Kde tam se vypíná governor? Nepamatuji s v manuálu, že by to nějak šlo.. Ledaže jedním z těch sta jističů |
| |
|
| | | | | | Akrobacie vrtulníku 22. 1. 2022 / 23:15 | |
| | Nejsem si úplně jistej, jestli se u turbínových vrtulníků může regulátor (governor) vypínat.
Možná v případě poruchy regulátoru, nebo v určitých nouzových situacích. Nevím.
Spíš bych si tipnul, že se na něj vůbec nesahá (tedy kromě ev. jemného dolazení otáček po nastartování).
Jestli se nepletu, tak v UH-1 nějaký vypínač regulátoru je, ale u Mi-8 nebo 24 ne. Ale můžu se plést a někde tam jsou taky.
U písťáků jsou mašiny jak bez regulátoru (např. Schweizer 300), tak s regulátorem (např. Robinson).
Třeba Robinson R-22 má regulátor, který je spínaný páčkovým spínačem na kolektivu.
Po jeho sepnutí a přidání ručky nad 80% RPM se regulátor aktivuje a nastaví správné otáčky motoru.
Při autorotaci regulátor neřešíš- při poruše motoru stejně nemá co regulovat.
Pokud se jedná jen o nácvik vysazení, tak ho taky nevypínáš- pod 80% RPM motoru se sám deaktivuje.
Kromě regulátoru mají vrtulníky i tzv. korelátor (correlator).
Korelátor je mechanicky spjatý s kolektivem a přidává nebo ubírá plyn v závislosti na poloze kolektivu.
Zvedáš kolektiv- přidává otáčky motoru. Snižuješ kolektiv- ubírá otáčky motoru.
Tohle přidávání a ubírání je ovšem hodně hrubý.
Otáčky se na správnou hodnotu musí doladit buď automaticky regulátorem (pokud ho vrtulník má), nebo manuálně ručkou.
|
| |
|
| | | | | | | Akrobacie vrtulníku 23. 1. 2022 / 17:51 | |
| | U Mi-8 atd. zrušíte aut.regulaci otočením korekce na kolektivu doleva.V DCS autorotace naostro bez vypnutí motorů ( i ve skutečnosti) se provádí snížením kolektivu a otočením korekce doleva.Udržovat ot.NR 95-100%při rychlosti 120-150km/h. |
| |
|
| | | | | | | | Akrobacie vrtulníku 23. 1. 2022 / 19:14 | |
| | Dík, to se musí vyzkoušet.. |
| |
|
| | | | | | | | Akrobacie vrtulníku 24. 1. 2022 / 11:00 | |
| | Ahoj Jaroslave,
S tímhle bojuju u Mi-8 už dlouho. Zaklapnutím ručky sice dojdu autorotace a funguje to dobře, ale jen do doby, než chci sednout. Jakmile zaberu za kolektiv, zase mi ta potvora začne přidávat i na motorech.
Chová se to správně? Pokud jo, čím je to způsobeno? Korelátorem? Jde to nějak obejít? Za tím jsem přišel jen na jediný způsob - zavření stop kohoutů
Díky, Víťa |
| |
|
| | | | | | | | | Akrobacie vrtulníku 24. 1. 2022 / 14:04 | |
| | Pokud necháš korekci plynu vpravo,pak ti bude automatika přidávat ot.MOT.Korekce musí být otočená vlevo a před dosednutím,kdy asi ve 20m zvedáš kolektiv,ti musí klesat ot.NR.Funguje to přesně podle skutečnosti.Nikdy sme ostrou autorotaci nedělali až na zem.Dělala se většinou ze 600m s levou korekcí a v 300m se dala pravá korekce.Chvíli trvalo než naběhly otáčky a pak se vybíralo. |
| |
|
| | | | | | | | | | Akrobacie vrtulníku 24. 1. 2022 / 14:12 | |
| | S pojmem korelátor sem se nikdy nesetkal;až tady.Jestli mají západní mašiny něco takové-neznám.Jak sem psal,ruským mašinám zrušíš automatiku otočením korekce VLEVO.Mi-4 tam je to jinak-při zvedání kolektivu se musela korekce přidávat ručně otočením vpravo a opačně.Musel sis hlídat ot.MOT. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Akrobacie vrtulníku 24. 1. 2022 / 16:08 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | Akrobacie vrtulníku 24. 1. 2022 / 16:53 | |
| | No podle toho popisu bych řekl korelátor = governor. Zkrátka v závislosti na kroutícím momentu rotoru nebo přímo jeho otáček šteluje korelátor/governor otáčky motoru tak, aby otáčky rotoru byly konstantní.
Či? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Akrobacie vrtulníku 24. 1. 2022 / 17:06 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | Akrobacie vrtulníku 24. 1. 2022 / 17:09 | |
| | Není to tak.
Jsou to dva odlišné systémy.
Korelátor (correlator) je mechanicky spjatá ručka s kolektivem.
Když zvedáš kolektiv, tak se přidává plyn. Když snižuješ kolektiv, plyn se ubírá.
Mechanický systém.
Regulátor (governor) elektronicky už 'pouze' ladí a hlídá správné otáčky.
Elektronický systém.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Akrobacie vrtulníku 24. 1. 2022 / 17:32 | |
| | Díky za vysvětlení po lopatě, takhle to dává pěkně smysl. Asi k tomu samému jsem se dopracoval díky tomu odkazu na XP co jsem dával výše. Ve výsledku tedy ale oba dělají to samé; snaží se držet otáčky rotoru tam, kde mají být, ale každý to dělá jinak.
Ještě jednou díky. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Akrobacie vrtulníku 24. 1. 2022 / 17:49 | |
| | Není zač
Já toho zase tak moc nevím, ale když už se někdo na něco ptá, co alespoň tak nějak tuším, tak se snažím informace netutlat jenom pro sebe |
| |
|
| | | | Akrobacie vrtulníku 22. 1. 2022 / 20:41 | |
| | Lítá se to se zapnutým governorem. Ostatně, když se na to video podíváte ještě jednou, tak ten největší budík ukazuje otáčky rotoru a motoru. A seděj přesně tam, kde sedět maji.
Rychlé reakce čehokoli při tom totiž nejsou potřeba. Co naopak potřeba je, je velká plynulost při práci úplně se vším. Ale to u vrtulníku platí i při normáním lítání. |
| |
|
| | | | | Akrobacie vrtulníku 24. 1. 2022 / 14:16 | |
| | Takovou akrobacii si můžeš v celém rozsahu vyzkoušet ve MSFS s H-145.Moc se mi to líbí a blbnu pořád.Maj to pěkně vychytané a šlape to jak švýcary. |
| |
|
| | | Akrobacie vrtulníku 23. 1. 2022 / 10:31 | |
| | rotor.listy musí dostat pěknej záhul ... |
| |
|
| | | | Akrobacie vrtulníku 23. 1. 2022 / 11:06 | |
| | Přiměřené zatížení, jak psal Víťa - plynulost je klíčová. Bo-105 a odvozeniny EC135, H145 mají poměrně krátký rotorový list a on tam nedělá nic co by to rozvedlalo (jako přitáhnout, prudce potlačit, prudce přitáhnout až do zlomení listů).
Ono teoreticky plně tuhá rotorová hlava by umožnila vrtulníku dělat akrobacii jako letadlo, bohužel v praxi se to moc nedařilo zavést. X-Wing (S-72) s plně tuhou rotorovou hlavou, která se měla po startu přestat točit a chovat jako křídlo, byl v tomto směru asi nejzajímavější, ale zastavili to chvilku před začátkem testování.
Tady jsou i některé další zajímavé pokusy na amerických vrtulnících:
http://www.radiodixie.cz/clanek/top-10-bizarnich-americkych-vrtulniku-rotorove-podivnosti-vseho-druhu
Rusové myslím tak divoké experiementy neprováděli, i když na jednu obří bizardnost s protiběžnými rotory jsem kdysi možná narazil. |
| |
|
|