|  |  | Yak-40 landing gear booster 20. 11. 2021 / 18:40 | |
|  | Jak teď pomalu finišuju práce na anglickém modu Yak-40, narazil jsem na takovou neurčitou, nejistou, ošklivá věc.
Před startem po srovnání s dráhou se na centrálním sloupku odkrývá krytka spínače 'nose landing gear booster' a ten se na start zapíná, vypíná se jako jeden z posledních úkonů po startu.
Smysl je jako u dalších ruských letadel - omezit rozsah příďové nohy na pár stupňů, takže nejsou na šlapání do pedálů tolik citlivé a éro lépe drží při startu směr.
Teď ale fakt nevím a nedohledal jsem, jestli by se to analogicky mělo před přistáním zase zapnout a vypnout až poté co éro sníží rychlost.
Osobně jsem zkoušel přistávat s i bez a moc velký rozdíl tam nevidím. Yak-40 v XP11 po přistání nad rychlost 50km/h tam má nějaký automat který stejně nedovolí větší stupňovou výchylku příďáku.
Hezky to je vidět třeba v LKPR při použití některého rychlovýběhu z dráhy bez nose landing gear boosteru - při nájezdu většinou v rychlosti kolem 100km/h na plnou výchylku a éro tak tak drží poloměr pojížděčky, ale jakmile klesne rychlost pod 50km/h tak to při stejném vyšlápnutí pedálů škubne a éro najednou točí jak káča.
S boosterem pak pochopitelně začne čiperněji zatáčet až se PIC uráčí to vypnout...
Tak kolik z vás tu reálně lítalo Yak-40 a udělá mi v tom jasno? 
Předem díky. |
| |
|
 |  |  | Yak-40 landing gear booster 22. 11. 2021 / 09:17 | |
|  | Naposledy jsem letěl v Jaku-40 v roce 1986. Tehdy bylo přepínání výchylky předního kola u obou pilotů na beranech a každý si to ovládal podle potřeby. Na běžné pojíždění po LKPR stačil malý úhel, velký se používal při zajíždění na parkovací místo, a pod. |
| |
|
 |  |  |  | Yak-40 landing gear booster 22. 11. 2021 / 09:32 | |
|  | Děkuji za cenné info. Tohle mi přijde celkem logičtější než to co máme v XA11 verzi Yak-40.
Tam je přepínání výchylky na centrální konzoli, vedle parkovací brzdy a ještě je to spínač s krytkou.
V hlavě se rodí nová výzva. Skript, který by dovolil namapovat přepínání výchylky předního kola na nějaké tlačítkové makro, nebo namapovat si to dle HW vybavení každého soudruha na berany/joystick.
Musel bych ovšem předrbat velkou část logiky mého ENG modu a taky checklist.
Cenná je taky informace, že se dalo po celé LKPR rajtovat na malém úhlu. Zkoušel jsem v XPL verzi a neoznačil bych to zrovna jako dá se. Řekl bych, že úhel je nastaven jako moc malý - tak je to jeden z prvních Felisových projektů a k tomu puntičkářství kterým trpí teď se nějak propracovt musel. 
Mrknu jestli by se mi nepovedlo nějakou modifikací ten úhlový rozsah krapet zvětšit - do stavu pojíždění po LKPR na malý úhel nečiní problémy. |
| |
|
|