FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 25. 11. 2024, svátek má Kateřina Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Transatlantická navigace 50. léta Jeden příspěvek | Celý strom
Transatlantická navigace 50. léta   16. 10. 2021 / 08:55
Willhelm   
Jak se teď hrabu v lítání po 2. světové válce, narazil jsem na docela oříšek na který neumím najít odpověď.
Lety mezi Amerikou a Evropou byly po 2. světové válce vedeny dle záznamů co jsem našel vždy s mezipřistáním v Ganderu a Shannonu. Nicméně tohle je 1716nm pokud to budu brát DCT. Uprostřed Atlantiku žádný ostrov kde by byl VOR, LORAN a Antarktická trasa se začnou budovat až počátkem 60. let, INS navigace si ještě pár let počká na objevení a zavedení do prvních proudových dopraváků, o GPS se zatím nikomu ani nesní... Hlavou mi vrtá jak navigovali. Na vzdálenost 1716nm se nestačí držet kurzu, to by skončili někde úplně mimo. VORy na obou koncích velké louže mají dosah 130nm, takže bylo třeba se trefit někde do jejich dosahu. Ale přes Atlantic se lítalo už před 2 sv. válkou - jak se trefil Hindenburg? Ten musel mít jó super snos když se do něj opřel boční vítr... Studuju historii transatlantických letů, internet je plný informací kdo, kdy, čím, ale nikdo neřeší jak. Wiki u prvního přeletu velké louže Vickersem Whimmy zmiňuje, že jeho pilot měl problém najít navigátora. Což napovídá, že u prvních letů byl navigátor stejně důležitý, ne-li důležitější než pilot. Metoda neustálého sledování rychlosti, kurzu, směru větru a podle toho aktualizovat svou polohu na mapě v dnešní době opravdu příjde jako šílená. První průkopníci možná, ale lety s pasažéry nemohly být prováděné stylem: Však někde nad pevninou vypadneme a pak už se najdeme.
 

Transatlantická navigace 50. léta   16. 10. 2021 / 09:03
ulitej
Uhodil jsi hřebíček na hlavičku - já říkám všude hodně keců , ale pořádné info žádné , opravdu budu zvědav jestli se dočkáš nějaké ucelenější odpovědi.
 

Transatlantická navigace 50. léta   16. 10. 2021 / 09:10
spagros
https://www.flyingboatmuseum.com/early-navigation-equipment-used-nonstop-transatlantic-flights/

tady něco málo je
 

Transatlantická navigace 50. léta   16. 10. 2021 / 09:49
Willhelm   
Ha tak to je zajímavé a ještě horší než jsem čekal. Napadlo mě, že jak se vlastně letectví odvíjelo ze zavedené lodní dopravy, tak asi i sextant našel cestu do letadel. Ale sextant potřebuje pěkné počasí - nicméně z materiálů PAA z dubna 1950 vidím jejich jízdní řád (to si zase evidentně vypůjčili z železniční dopravy), kdy přes louži lítali jednou týdně. Z Ganderu 17:20 a přílet do Shannonu byl v 4:15 Byla tam asi sakra velké rezerva, protože podle výkonů tehdejších letadel, by to mělo za bezvětří jít minimálně o dvě hodiny dříve. Ale jasně když letíte 200KIAS a 8h musíte letět proti 10-??KT větru, tak tam je třeba mít časovou rezevu slušnou. Ale co když na čtvrtek padlo zataženo? Tak se neletělo, pasažéři si užívali PAA salónku na letištích a čekali na pěkné počasí?
Kdyby tehdy fungoval Marketing jako dnes, tak si dovedu představit: PAA nejlepší přepravní společnost na světě, z Ameriky do Evropy vás přepravíme už za tři dny*! (* Dodatem velmi malým písmem na okraji stránky: -1/+7 dní)

Ty Drift flares čtu poprvé, ale to spolu s Dead reckonig asi komplet vysvětluje jak navigovali první transatlantické hydroplány.
 

Transatlantická navigace 50. léta   16. 10. 2021 / 10:32
spagros
Dřív ta doba nebyla tak uspěchaná. Takže, když už člověk letěl přes Atlantik tak to bral asi jako dobrodružství,něco podobného jako dnes výlety do vesmíru. 😀
 

Transatlantická navigace 50. léta   16. 10. 2021 / 11:02
Willhelm   
No to je fakt dobré přirovnání, protože při tehdejší ceně za letenku si to opravdu mohli dovolit jen ti nejzazobanější - tak jako dnes ten 10 minutový výlet raketou do 3 minut beztíže.
 

Transatlantická navigace 50. léta   16. 10. 2021 / 11:08
xWing   
V tej dobe 3 dni do Ameriky uplna parada, oproti nejakej lodi za par tyzdnov
Ale ti piloti, resp. navigatori...klobuk dolu.
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 09:01
Vita Zenisek
O tydnech se dalo mluvit u plachetnic, ale v kolem roku 1950 to ta lod dala za 3 a neco dny taky...
https://cs.wikipedia.org/wiki/Modr%C3%A1_stuha
 

Transatlantická navigace 50. léta   16. 10. 2021 / 09:12
xWing   
Asi rovnako ako namornici ?
Ale to je len strela od boku
 

Transatlantická navigace 50. léta   16. 10. 2021 / 09:49
maverick60   
Jiří Osolsobě vo svojej knihe Zbylo nás devět spomína, že navigátor často používal sextant pri bezoblačnej noci. Začínal u 311 na Wellingtonoch ako radiotelegrafista. No neskôr skončil ako kapitán Liberatoru kde lietal až cca 10 hodinové patroly. Tak tam sa navigátor musel zapotiť prepočítavaním rýchlosti vetru a jeho znosu voči lietadlu.
 

Transatlantická navigace 50. léta   16. 10. 2021 / 11:52
Tragédie v JRD
kurz, cas, novy kurs, cas, nejaky odhad snosu… a vypocet?
 

Transatlantická navigace 50. léta   16. 10. 2021 / 12:35
jarda z OV
Navigátorem snadno a rychle.

https://www.pdfdrive.com/jaa-atpl-book-10-oxford-aviationjeppesen-general-navigation-e158731574.html
 

Transatlantická navigace 50. léta   16. 10. 2021 / 13:25
Willhelm   
Jenom 622 stran, si budu muset naplánovat cestu Orient Expressem z Paříže do Istanbulu. Z Istanbulu už se přiseru k někomu do letadla s třemi navigátorskými prýmky. Jeden že vím co je sever, druhý že vím o magnetické declinaci a třetí že zvládám TAS a vektory.

Taraz vážně, slušné čtení pro milovníky matematiky a čísel. A v těch základech tam opravdu asi bude i matematika a principy používané v 50 letech.

Někdy mě děsí jak s rozvojem techniky lenivíme a rychle zapomínáme na základní principy a výpočty v pozadí, které nám ty dnešní compjůtry tak snadno, rychle a pohodlně naservírují.
 

Transatlantická navigace 50. léta   16. 10. 2021 / 13:51
ulitej
A ta meterologie bude ještě záživnějsí bych řekl jednak má 700 stran , ale hlavní věc je třeba ta , že deklimace se v čase až tak rychle nemění.
 

Transatlantická navigace 50. léta   17. 10. 2021 / 09:50
tapko
Som z tých šťastlivcov čo na palube Bristol Bristanie a Il 18 D trasu Praha Shannon Gander Havana absolvovali 6x. Ináč Britania je vystavená v muzeu v Duxforde a nedavno vyšla prerfektná scenérka https://flightsim.to/file/21755/duxford-airfield-egsu kde aj je. Je to blízko letisko Londyn Stansted tak sa tam chystám pozrieť aby som tu krasnu mašinu opäť uvidel.. A teraz k tej navigácii. Vyšla a určite sa dá ešte zohnať knižka o dialkových letoch ČSA. Som teraz mimo domu ale hodim vám jej názov až sa vrátim. Tam je celá história rozlietavania linky vrátane navigácie popisaná. Pokiaľ si pamätám tak polohu určoval na začiatkom navigátor sextantom .
 

Transatlantická navigace 50. léta   17. 10. 2021 / 11:14
Willhelm   
Kudos za tyhle zážitky na vlastní kůži. Scenerka Duxfordu do FSXX vypadá fantasticky.
Navigaci za pomocí sextantu tuším žádný letecký sim neumožňuje.
Zkouším si teď odletět v DC-6 New York - Portland podle letového řádu z roku 1950. Časy mi +/- sedí, snažím se plánovat trasy VOR-VOR což už je dneska docela opruz, ale zaplať přírodo za LNM a možnosti jejích filtrů. Přes louži nemaje sextant jsem použil alespoň fixy pro INS navigaci, protože letět to na opravy kurzů jsem si fakt netroufnul. Ale jednou to fakt zkusím. Vypnu mapy, GPS, AviTab apod. a zkusím kde po 7-8h vypadnu.

Koukám teď na legendární seriál BBC Reaching for the Skies který mapoval historii letectví od dob bratří Wrightů až po první lety A320 se spoustou ikonických momentů letectví. Fakt respect všem průkopníkům.

Chtěl bych se ještě jednou v životě podívat do muzea RAF i když vím, že to asi nebude tak silný zážitek jako když jsem tam byl poprvé. Někdo navštěvuje galerie, ale na mě historie nejvíce dýchá spíše v muzeích techniky.
 

Transatlantická navigace 50. léta   17. 10. 2021 / 12:15
Stew
Sextanty byly k mání ve FS9 i FSX
https://flyawaysimulation.com/downloads/files/1021/fs2004-simulated-aircraft-bubble-sextant/
http://kronzky.info/fs/sextant/index.html

https://youtu.be/1Es9Qi8z4is
https://youtu.be/3M-IJ7h0vQM
 

Transatlantická navigace 50. léta   17. 10. 2021 / 13:10
Willhelm   
Já si už nebyl úplně jistý, ale měl jsem pocit, že jsem v dobách kdy Baloo dělal tutoriál na ortodromickou navigaci v Il-62M a já žral oldtimery v FS2004 na něco takového narazil - ale protože jsem se tehdy do toho tolik nezažral, tak se to v paměti moc neuchovalo.

Každopádně nedávno jsme pod nějakým screenshotem z LKPR řešili aktuálnost scenerek a já teď paradoxně narážím při rekonstrukci PAA linky z roku 1950 na úplně opačný problém a to je: Nedostatek scenerek s letišti ve stavu z roku 1950.

Ono třeba teď ráno letím z Shannonu do Londýna. S DC-6 se pěkně dostanu na LON VOR, 2500 ft, vizuální kontakt s letištěm a podle metodiky operačního manuálu okruh a přistání. Jenže to supermoderní megaletiště pode mnou tak nějak kazí zážitek. V roce 1950 tam byla jen jedna dráha, pár budov a rozhodně jsem se nemusel trefovat do řady co dvě minuty přistávajících letadel, jak mi je dle aktuálního stavu simuluje World Traffic. Původní letiště v Beirůtu a Hong Kongu pak pro jistotu už vůbec nejsou. To už je pomalu zralé na X-plane 1950 Vintage edition, kde by byly jen historické letiště, navigační body a mašiny. Vzpomínám, že do FS2004 byl udělaný takový nějaký Vintage nebo Oldtimer mod.

Každopádně to je kopec zábavy - plánovat trasu, hledat info na wiki, kdy které letiště bylo poprvé otevřeno, ale ve výsledku je to furt let s kupou kompromisů.
 

Transatlantická navigace 50. léta   17. 10. 2021 / 17:34
PT
Jestli se nepletu, s tou původní navigací, snad včetně sextantu chtěl přijít Guy v jeho Cometu. Jen jsem teda nezaznamenal, že by to dotáhnul. Ale ty prototypy vypadaly moc čupr.

http://www.dh-aircraft.co.uk/aircraft/dh106/xplane/
https://www.youtube.com/watch?v=gH0sLvb42uo
 

Transatlantická navigace 50. léta   17. 10. 2021 / 18:22
Willhelm   
No teda klobouk dolů. Na to že to bylo v roce 2010, to vypadá dost dobře. A sextant addon by teda byl prďácký...
Problém u těch starších letadel už začínají být zdroje. Navíc ty systémy v porovnání s dnešními letadly byly o dost komplikovanější, takže mnohem více programování logických obvodů. Realisticky si tak myslím, že se mašin jako DC-4, DC-6, Constellation, B-377 apod. v nějaké vyšší kvalitě nedočkáme - pokud se teda Felis nezblázní a až dodělá svou 742 nebude chtít zabrousit ještě o kus dál do historie. Ale z jeho vývojového deníčku je jasné, že už s 742 si ukousnul větší krajíc než čekal a je jasné, že čím starší éro tím ty problémy se zdroji, výkresy, popisy systémů, operačními manuály budou větší a větší.
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 13:12
PT
No, doufám, že jsem si to v palici nějak nepřeházel, ale měl jhsem pocit, že Guyův táta snad u DH dokonce nějaký čas dělal a že těch zdrojů měl opravdu hodně.
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 20:23
Nish
K tomu nedostatku scenerek. Nevím, jestli už tam jsou updaty pro poslední flight simulátor (nemám ho), ale pro FS2004 a FSX je na téhle stránce spousta materiálu ke stažení. http://www.calclassic.com/#whatsnew
 2x  

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 20:39
Willhelm   
Wow tak to je masakr! Scenerky z FS2004/FSX není zas tak velký problém relativně úspěšně konvertovat do XPL. Jdu studovat jaká letiště z mnou vybrané trasy PA4 PAA z roku 1950 by byly k dispozici.
Kam jsem se to až do prdele dostal od původní snahy opravit letové parametry DC-6 po PMDG...
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 20:42
Nish
No já díky téhle stránce pořád udržuju při životě FS2004
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 21:01
Willhelm   
To je peklo kolik lidí provozuje na dnešní dobu prehistorický sim, a ještě větší peklo je ta stránka co jsi poslal. Tam se snoubí láska k lítání a historii. To když bych si zase nainstaloval na Steamu FSX, tak než to všechno postahuju, nainstaluju a zprovozním FSX:50-60´s edition, tak to by byly tak dva týdny. Teď narychlo jsem z mé trasy o 17 letištích našel a stáhnul už 6.

V tomhle bohužel XP11 i FSXX konkurovat nemůžou. Ty hodily historii za hlavu a v obou je starých mašin jak šafránu...
 

Transatlantická navigace 50. léta   19. 10. 2021 / 01:11
Stew
Nepotřebuješ super grafiku. Nepotřebuješ nejmodernější 3D 4k modely, kokpity a scenerky.. Potřebuješ RADOST z vintage virt. letu, a proč ne klidně v FS9? Kde jinde to tak krásně jde?
 

Transatlantická navigace 50. léta   19. 10. 2021 / 18:27
Nish
A hlavně to šlape na mém obstarožním, deset let starém NTB Když jsem loni ležel skoro měsíc s morybundusem, tak mi poletování zachránilo duševní zdraví
 

Transatlantická navigace 50. léta   19. 10. 2021 / 18:54
Ctirad
Jak říkáš, i vytuněná FS2004 šlape parádně a nemusíš mít super železo. Bohužel i já mám jiné priority, jako čerstvě plný invalida v 51. letech s ne moc plesajícím důchodem. Sim pomůže držet psychiku na relativně dobré úrovni.
 

Transatlantická navigace 50. léta   19. 10. 2021 / 23:10
milo   
FS2004 je fenomén, a vidím, že nielen pre mňa.
Ale bojím sa k tomu vrátiť, aby to nebolo sklamanie po
tom čo máme teraz v novších simoch...Nech to ostane v pamäti tak ako je...
 

Transatlantická navigace 50. léta   20. 10. 2021 / 19:37
Nish
A to dokonce vychází i nová éra https://www.avsim.su/f/fs2004-originalnie-samoleti-40/yakovlev-yak-42d-v1-0-72570.html
 

Transatlantická navigace 50. léta   17. 10. 2021 / 18:25
Zbyněk
Tak americké společnosti včetně PAA začaly používat pro dálkovou radionavigaci hned po válce Loran (A). Dále tu vznikaly už ve 40. letech systémy Consul a Decca (Dectra/Delrac) - ta snad měla stanice vybudované přímo v Shannonu a Ganderu.
 

Transatlantická navigace 50. léta   17. 10. 2021 / 19:06
Willhelm   
O Loranu jsem věděl - ale ten byl spíše rozšířený v Pacifiku, Atlantské řetězy začali budovat tuším až když se začalo s B-707 lítat Antarktickou trasou místo do té doby vrtulovými stroji používané spojnice Shannon-Gander. Consul a Decca jsou pro mě nové věci, Deccu jsem našel a je to celkem zajímavé čtení. Zajímavé je že i přes výhody nad VOR se to nakonec neprosadilo. A poslední vysílač byl vypnut relativně nedávno poslední den roku 2000.

XPL umožňuje definici vlastních navigačních bodů, bez kolize s výchozí databází. Teoreticky by tak šel udělat addon prehistorických navigačních bodů, prakticky vím že si něco podobného udělali Rusové navigační síť z dob studené války.

Asi napíšu Austinovi. S tím jak je XPL zaměřený spíše na hardcore minoritu, by se možná dal ukecat do dalšího snížení počtu zákazníků na masochistické hardcore jádro edicí XPL1940-1970 - history of navigation. Sextant, Loran, Decca v základu.

Jinak rád tě po letech zase vidím na péráku Zbyňku.
 

Transatlantická navigace 50. léta   17. 10. 2021 / 20:35
Zbyněk
Ahoj děkuju

Našel jsem v Letectví (1946) krátký článek o astronavigaci.
http://pavlon.sweb.cz/Astronavigace.pdf

Jinak k tomu Loranu jsem našel, že ho civilové používali hned po 2. válce i při letech přes Atlantik.
Konkrétně tady to píšou (1947)
https://books.google.cz/books?id=G_BB_t6yPX0C&printsec=frontcover&dq=Safety+in+Air+Navigation&hl=cs&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

It is estimated that by the end of 1945 about 30,000 aircraft and 3,000 surface ships were equipped with Loran receiver indicators. Services using it included the United States Navy, United States Army Air Forces, Naval Air Transport Service, Army Air Transport Command, and the British and Canadian services. At present the majority of civil air lines flying between the United States and Europe are using Loran. The naval and military air services use it extensively in the Pacific Ocean areas.

The Loran system is a proven system of navigation and is available to anyone desiring to make use of it.
At the present time there are 32 Coast Guard operated Loran transmitting stations. The areas in which stations are presently in operation include the eastern coast of North America, the western coast of the United States, the Aleutian area and various areas in the Pacific.
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 08:33
PB   
Když jsme u toho LORANu - tendy když jsme začínali stavět sim DC-9 v Liberci, tak jsme právě o LORANu uvažovali. Dokonce jsme koupili funkční přijímač KLN-88 (vypadá to jako KLN-90 ale nemá to GPS ale LORAN anténu), a takovou obrovskou bednu, která se používala pro kalibraci LORAN přijímačů, a uměla to, že když na ní naťukáš souřadnice, tak to simuluje LORAN signál v daném místě planety (vybere si to správný GRI a vysílá to všechny kanály). Plán byl, že nějaké Arduino by tam nonstop ťukalo souřadnice ze simu, a bedna by dělala signál, který by KLN přijímala. Nakonec to skončilo na tom, že ta bedna měla asi odpálený vysílací člen, protože to nefungovalo, tak jsme koupili ještě další LORAN příjímač, se stejným výsledkem. Respektive jednou ta KLN chytila pozici asi na 2 sekundy, a pak zas nic. No stále to leží někde ve skříni, tak třeba to někdy hecneme a opravíme to

PB
 

Transatlantická navigace 50. léta   17. 10. 2021 / 19:16
Ctirad
Tak pokud se nebudeme bavit o sextantu, ten byl problém sehnat tehdy pro lety přes oceán a ČSA za nákup musely dost zaplatit, tak následně se pak k systému OMEGA zabudovával podobný systém LORAN. Pak už INS, následně IRS. Ta kniha, ve které se o tom také píše se jmenuje Dálkovky a napsal ji Miloš Kvapil. Sextant v FS9 jsem nezkoušel, nevím o něm. Jinak já toto také řešil, až si dodám odvahu, pokusím se o přelet oceánu s IL18. Samozřejmě se to dá letět i tak, jako se starýma letadlama pomocí kontroly navigace pomocí GPS. Ale to není ono, to neodpovídá tehdejší době.
No a za války ty přelety navigovali opravdu zkušení navigátoři, pomáhaly jim přijímače na dlouhých vlnách a směrová anténa. Pokud dokázali chytit signál více stanic, let byl docela přesný. A dole na vodě byly rozmístěné lodě, které mohly s navigací pomoct. Navíc, tehdy pokud někdo letěl, byl tam zpravidla relativně sám, nebo to byl svaz letadel, takže srazit se s někým nešlo. Mám přečteno spoustu knih o letectví za války a piloti vzpomínali, že navigátoři byli velice vážení za své dovednosti. Momentálně létám s Tu-134 a snažím se co nejvíc zadřít pod kůži její navigaci, uměl jsem s ní kdysi létat podle současných navigačních plánů podle FIX s pomocí RSBN, musím to teď znovu osvěžit, zatím létám R-VOR k majáku a od majáku a NDB. Je prča, že ty VORY mají jen některé s DME.
 

Transatlantická navigace 50. léta   17. 10. 2021 / 19:58
Willhelm   
Víš co je ještě větší prča? Že někde jsou v krajině DME bez VORu. Na to jsem dodnes nepřišel, k čemu je tohle dobré. Jestli se k tomu blížíš, nebo se vzdaluješ z DME displeje vyčteš, ale ručička na HSI se nepohne aby ti ukázala kterým směrem přesně to leží. Nicméně má neznalost určitě neznamená, že to nějaký důvod a smysl nemá.

Jo jo za starých dob se podle mě nadřel více navigátor jak pilot.
Cesta dopravních letadel k dvoumužné posádce nebo jednomužnému certifikovanému bizjetu byla dlouhá.
Posádky B337 ve složení: kapitán, druhý pilot, palubní technik, radiotelegrafista a navigátor by dokázali trumfnout asi jen u některých ruských mašin kde byli: kapitán, druhý pilot, krkafonista, RBSN ladič (někdy pijan), topič, agitátor, operátor samovaru a palubní nástěnkář.

Dálkovky ve své letecké knihovně nemám, takže díky za tip, pokusím se doplnit, snad to nebude takový hardcore, jako když jsem sháněl Etudy vonící luftem.

To je taky pravda, že nějaké NATy nebyly v 50 letech potřeba. Aerolinek co lítali přes Atlantik ve frekvenci jednou za týden tolik nebylo, to si mohli sloty na přelet rozebrat ve stylu letos my v pondělí, vy v úterý, tamti ve středu, oni ve čtvrtek a na čičmundy zbude pátek. Příští rok si každý svůj den vylosuje znovu.

No ono to je taky nápad v suchozemském ČSSR shánět sextant, to jsme si nejprve museli vybudovat jako krytí pro legální zakoupení letecké navigační pomůcky, vybudovat svou námořní flotilu.
61598 B / 613 x 550 / B337_crew.jpg
 

Transatlantická navigace 50. léta   17. 10. 2021 / 20:07
Ctirad
Sehnat knihu Dálkovky určitě problém nebude, u nás v Hodoníně ji mají, zrovna před týdnem jsem ji viděl. Nadchla mě, popisují tam ty začátky přeletů přes louži s Bristolem Britannií a hlavně s IL62M.
Tu knihu jsem kdysi objevil v půjčovně, přečetl ji a pak jsem si ji koupil, když znovu vyšla a teď je znovu k mání a je trochu doplněná, až si ji koupíš, budeš ji mít lepší
 

Transatlantická navigace 50. léta   17. 10. 2021 / 20:09
Ctirad
A zapoměl jsem taky na typ IL18, taky se s tím typem něco nalétalo a v té knize to je.
 

Transatlantická navigace 50. léta   17. 10. 2021 / 20:52
Ctirad
Kdyby jste někdo náhodou, když už se hrabeme v té historii, chtěli na Ruzyň...Článek z roku 1958
48323 B / 553 x 550 / LKPR.jpg
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 16:46
Rumperstross
Samotné DME jsou dnes jen jako zdroj pro upřesňování polohy systémům prostorové navigace. FMS dnes počítá svojí polohu primárně z inerce a GPS. V další řadě bere data z DME/DME a nakonec VOR/DME. Seřazené je to podle přesnosti. Se samostatným DME jako je třeba RVC (Řevničov) západně od Prahy se pro klasickou navigaci vůbec nepočítá (nemluvím o výjimečných případech, kdy se samostatné DME bere jako zdroj vzdálenosti třeba u přiblížení)
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 18:59
Tragédie v JRD
Tak ale na to zas nemusí používat samotné DME , ne? nebo je nějaký rozdíl v tom, když vidí 2x samostatné DME a nebo 2x VOR /DME ? z logiky věci bych řekl, že je to to samé - a VORů je ještě pořád docela dost, ne?
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 21:07
Rumperstross
Přesnost updatu z VOR/DME je na dnešní požadavky nedostatečná. Nesplňuje ani požadavky na RNP 1 (což jsou příletové tratě), o přiblížení samotném ani nemluvím. Systém jej ale díky prioritizaci v potaz vůbec nebere, pokud má signál z GPS a/nebo z DME/DME. Někteří provozovatelé dokonce před zahájením RNP APP VOR/DME update z tohoto důvodu vypínají, ačkoliv technicky to není díky výše uvedenému pořadí nutné.

Systému je samozřejmě jedno, jestli je DME samotné nebo na jednom místě s VORem, VOR (myslím samotnou směrovou informaci) v případě dostatku signálu z různých DME či dokonce GPS ignoruje a bere si jen tu vzdálenost. Samostatné DME existují ze dvou důvodů: buď nově vzniklé v době, kdy VOR už nemělo ani smysl stavět (příklad: DME Řevničov RVC a Písek PSK u nás), anebo byl příslušný VOR zrušen s zůstalo na tom místě jen DME (třeba Brookmans Park BPK u Londýna).

DME se zachovávají jako záloha družicové navigace, případně jako zdroj updatu polohy u mašiny, které nemají GPS senzor, což už dnes nebývá tak časté, ale najdou se. Rušení VORů je ale pomalejší než se čekalo, podle toho co nám říkali před dvaceti lety, už dneska na světě neměl být snad ani jeden
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 21:31
Willhelm   
No Američani v Pacifiku ještě stále provozují LORAN - i když éra ani lodě ho teoreticky nepotřebují, tak ho nevypnuli taky čistě ze záložních důvodů pro US Coast Guard. To jen Rusové tak silně věří novým technologiím, že povypínali většinu SPI (LORAN) a RSBN (SHORAN) a tak si teď pro realistické lítání s Tupolevy musí dělat navigační addony do XPL a FSky.

Jsem rád, že se dvacet let staré předpovědi nevypnily. Dneska odpoledne jsem doplánoval celou PAA Trasu NY - San Francisko kolem světa a kromě přeletů Atlantiku a Pacifiku mám kupodivu validní (součet publikovaného dosahu OD VORu K VORu je větší než vzdálenost mezi těmito VORy) VOR-VOR trasu s občasnou výpomocí nějakého toho NDB. Sám jsem byl překvapen.
 

Transatlantická navigace 50. léta   17. 10. 2021 / 22:28
milo   
Akú IL18 máš na mysli, do akého simu?
...existuje niečo seriózne?
 

Transatlantická navigace 50. léta   17. 10. 2021 / 22:48
Ctirad
Já se hrabu nejraději v minulosti, mám staré auto, starou motorku a starý sim FS9. IL18 s virtuálním kokpitem, mě baví, je vizuálně dobře zpracován a člověk se někdy u toho i zapotí. FS9 udržuji stále kvůli starým ruským mašinám, IL18, IL62M, TU 154, TU134, IL76. Mám i XP11, ale málo ho používám....
 

Transatlantická navigace 50. léta   17. 10. 2021 / 22:50
milo   
Jasné, to.poznám
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 08:29
Willhelm   
Co se týče těch starších letadel těším se a sleduju vývoj:
- Il-18 od RuSky group (Autoři Yak-52 a TAF Sling 2):
https://forums.x-plane.org/index.php?/forums/topic/175825-rusky-group-il-18-soviet-turboprop-liner/&page=2
člověk se lehce splete protože v rusku je firma se stejným názvem která se ale zabývá importem zahraničního zboží, takže tady je správná adresa: https://www.rusky.info/

Bohužel projekt už druhým rokem stagnuje, po vydání FSXX šla energie evidentně na konverzi už vydaných letadel do XP11 pro FSXX, většinu příspěvků na vývojovém fóru tvoří od roku 2020, kdy vývojáři slíbili liverky Aeroflot Interflug CSA LOT v základu, jen natěšení fanoušci.
Můj původní optimisnus se změnil na aktuální realistický pesimisnus, zváště po včerejšku, kdy mi tady Přemek ukázal, že takový Comet už byl v lítatelném stavu (tedy mnohem dál než vývoj Il-18) a stejně nikdy nevyšel.


- An-26 od Mad Flight studios (tvůrců Spectr-Aero SP-30):
https://forums.x-plane.org/index.php?/forums/topic/173946-antonov-an-26-by-mad-flight-studio/&page=6#comments
Tady zůstávám stále optimistou, protože vývojáři zásobují své fórum stále novými screeny z vývoje v poměrně stabilním tempu.

FS2004 jsem zkusil oprášit, právě kvůli starším kouskům, ale po čtyřech letech s XP11, Felisovýma Tu-154M, AN-24, Yak-40 už to nerozdýchávám ani já ani můj HW. Nechci si už kazit vzpomínky na dobu kdy FS2004 byl to nej co jsme měli (a to i dlouhou dobu po vydání FSX).
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 09:05
Pips   
Ještě nedávno psali v jiné diskusní větvi na orgu, že na IL18 se dál dře a je předpoklad, že by do konce roku mohla vyjít. Ještě bych to doufání nevzdával!
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 12:11
Ctirad
Chápu, FS2004 je už trochu za zenitem, ale já ji mám už tak vytuněnou pod WIN10, že se mi ji stále nějak nechce opustit, TU154M je v ní taky dost dobrý, ale porovnat s XP nemůžu, od Felise ji nemám, jen pravidelně sleduji videa
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 12:33
Willhelm   
Tak to já bych s dovolením srovnat tupláky dovedl. Na PT Tu-154B2 i M mám v FS2004 nalítány stovky hodin, stejně tak na Felisově Tu-154M v XP11. Co se týče chování letadla v letu je to srovnatelné - což beru spíše jako poklonu pro PT, protože oni částečně obcházeli FSku tou svou utilitou na řízení. Orientace v 2D kokpitu (FS2004) vs 3D kokpit v XP11 je nebe a dudy. Vše je tam kde má být, žádné kompromisy jak to bylo u 2D panelů. Zvuky subjektivně měl lepší PT než se to povedlo Felisovi. Nepřekonaná zůstává i dabovaná posádka a třeba ta checklist karta jak ji měl PT. Vím, že Vačice se pokoušel naroubovat posádku z PT do XP11, ale nevím jestli se mu to povedlo. Kažopádně Felisův tuplák překonává PT v mnoha ohledech, ale některé fíčury PT zůstávají stále nepřekonané...

Pokud se ti povedlo rozchodit FSku a PT Tu-154M pod Win10 a jsi spokojený, tak za mě respekt a kudos. Já s FS2004 vydržel až do roku 2017, tohle už asi žádný sim nepřekoná a já tedy důvody proč zůstat chápu.
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 13:06
Ctirad
Rozchodit se mi to povedlo, já zase takový odborník nejsem, ale pokus-omyl-pokus-omyl-pokus-huráááá-ale jak se mi to vlastně povedlo?, nakonec zabral. Vlastně vím, byla to kombinace souborů verze B2 a M. S tvým hodnocením naprosto souhlasím, jen bych ještě zdůraznil opravdu kvalitní provedení cocpitu u Felise, já rád létám všechny stroje ve VC, ale od PT to není ono, tam jako s jediným jsem v 2D. No ale TU134, to už je jiná, tam i VC je paráda a ta posádka ukecaná....
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 20:16
Nish
Nevím, jestli už to někdo v diskusi zmínil, ale takhle to popsal Jiří Osolsobě od 311. peruti.
48833 B / 733 x 550 / IMG_20211018_200417.jpg
47878 B / 413 x 550 / IMG_20211018_201025.jpg
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 20:33
Willhelm   
Díky za hodnotný příspěvek k téhle diskusi, k sextantu a astronavigaci jsme se sice dobrali trochu oklikou, ale tohle je dobré potvrzení, že to prostě byl hlavní způsob navigace který přežil od druhé světové války do cca sedmdesátých let. Už mám objednanou zde doporučenou knihu Dálkovky, kde zmiňují že takto jsme navigovali zpočátku i naše dálková letadla.

Mimochodem jak už tu byl vytažen ten plugin se sextantem do FS2004, tak jsem teď našel rozpracovaný plugin s celestiální navigací do XPL:
https://forums.x-plane.org/index.php?/files/file/55234-celestial-navigation-sextant-gauge-lua-plugin/
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 20:40
Nish
Přiznám se, že nejdřív jsem napsal co jsem napsal a pak teprve jsem se pustil do čtení ostatních příspěvků. Jinak XPL taky nemám, jsem konzerva a tak jsem zamrznul u FS2004 a FSX.
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 21:59
Ctirad
Myslím, že k problému navigace zde už bylo popsáno docela dost a jaksi jsem znovu dostal chuť začíst se do spousty knížek o pilotech z 2. války, které mám doma. Osolsoběho samozřejmě taky. Já si včera zkusil po letech let s TU 134 tentokrát podle RSBN, potěšilo mě, že jsem to ještě nezapomněl. Mám totiž jinak pocit, že létání pouze s jedním typem v reálu má své opodstatnění, kdyby té sklerózy nebylo...A ještě jeden typ na pěkné čtení. Osobně nejraději čtu, pokud se chci i zasmát, knihy Honzy Juračky: Paměti starého práškaře. Ale asi to znáte...
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 22:26
Willhelm   
No moje letecká knihovnička byla založena někdy kolem roku 1995, kdy jsem byl na návštěvě u kamaráda a on mi půjčil Pastýře od F. Forsytha. Ten večer už jsem moc nekomunikoval, protože jsem se do toho neprozřetelně začetl a už nešlo přestat. Vždy ve měl byl zárodek společenského asociála. Knihu už jsem si tak nepotřeboval půjčit, takže domů jsem pak místo ní nesl Etudy vonící luftem.

Obě knihy pak sehnat byl oříšek. Pastýře jsem nakonec koupil v Ostravě v jednom knihkupectví s cizojazyčnýma knihama v originále abyla to má první anglická kniha. Etudy jsem až po roce snažení sehnal na inzerát a pak už to šlo ráz na ráz, nová encyklopedie encyklopedie letadel skoro každý rok k vánocům a jak se knihovna tematicky vymezila tak to už rostlo samo, ani jsem se nemusel moc snažit.
Moji známí bez vztahu k létání mají z mé knihovny kupodivu nejraději Čechoviny (Jo vím knihy se jmenují jinak, ale čechoviny jsou výstižnější), které já osobně beru s velkou rezervou, co přečtu vydělím třema a výsledek škrknu, každopádně to je má nejpůjčovanější kniha. až se divím, že ji ještě furt mám. Období kolem válek mě nikdy moc nebralo, přišlo mi to vždy hrozně depresivní. Když jsem poprvé viděl Nebeské Jezdce, byl to pro mě úplně hororový zážitek. Na některé věci musí člověk dozrát... Velké nákupy z tohodle období přišly až v muzeu RAF, ale téhle části knihovny jsem se bohužel musel vzdát po rozvodu.

Ale je fajn že nás tohle téma dostalo na tehle malinký OT. Na cestě už mám šest nových knih které snad dorazí do konce týdne.
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 22:45
Ctirad
Přiznám se, že moje první kniha byla O letadélku Káněti, kolik mi přesně bylo nevím, ale pak jsem hned postoupil na další level, Neználek na Měsíci. Otec sportovně létal a zájem o válečné letectví pramenilo i z toho, že osobně znal pár veteránů. Shánět knihy byla samozřejmost, někdy dosti těžká, před sametem. A já to podědil. Jen to aktivní létání ne, létal jsem pouze na mot roggalech a v současné době si občas skočím s Cessnou 172, ale papíry nemám, nepřelezu přes doktora. Jsem rád aspoň za ten simulátor...
 

Transatlantická navigace 50. léta   18. 10. 2021 / 22:50
Willhelm   
Sakra na ranné dětství a Sekoru jsem úplně zapomněl. Ale teď už si nevzpomenu jestli se mi do ruky dříve dostalo Káně nebo ilustrovaná kniha Jak se člověk naučil létat (mapovala období od prvních balónů po Tu-144).
 

Gonzo
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ