FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 22. 11. 2024, svátek má Cecílie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Síly v řízení malých letounů a vrtulníků. Jeden příspěvek | Celý strom
Síly v řízení malých letounů a vrtulníků.   21. 2. 2021 / 11:36
Aerofil   
Ahoj!

Hledám informace o velikosti a průběhu sil, kterými pilot musí působit na řídicí prvky. Zatím jsem našel tenhle článek: https://www.aopa.org/training-and-safety/students/presolo/topics/flight-control-forces
Něco je i zde: https://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=533143&style=2

Měl bych nějaké dotazy na reálné piloty anebo jiné znalce:
1. Poměr sil v řízení křidélka:výškovka:směrovka = 1:2:4 platí dle článku obecně u malých letadel. Jak je to u akrobatů, jak je to u vrtulníků? A platí to stejně pro knipl i berany?
2. Nárůst sil s výchylkou řídidla (knipl, pedály) při konstantní rychlosti a přetížení je lineární? Jestli ne, jak moc je progresivní / degresivní?
3. Při konstantní výchylce - Jak se mění velikost sil se změnou rychlosti letounu? A jaký vliv má změna přetížení? Jaký vliv má úhel náběhu?
4. Mají knipl či berany nějak silově zvýrazněnou středovou polohu? Něco jako kulička v kuželovém důlku - Síly v řízení pak při vychýlení nerostou z nuly ale z nějaké hodnoty, jak je tomu u běžných joystiků.

Budu rád za každou zkušenost někoho z reálu či navedení na skripta nebo něco podobného.
Jo a budu rád i za komentáře typu: Jdi si raději zaběhat.

Mějte hezký den!
 

Síly v řízení malých letounů a vrtulníků.   21. 2. 2021 / 16:13
PB   
Ahoj,
ad 1 + 2 + 3 - posílám na mail nějaké moje grafy a obrázky
ad 4 ne, žádná středová poloha tam není. Aspoň u běžných malých letadel. Na zemi to většinou funguje tak, že křidélka a pedály zůstanou v poloze kde je necháš, a až teprve proudící vzduch (nebo jedoucí podvozek po zemi) je má tendenci tlačit do středové polohy. Naopak výškovka na zemi díky tíze kormidla spadne na doraz, a při pojíždění jí držíš zvednutou, aby se nemlátila o dorazy. Obecně síly v řízení na zemi bez rychlosti jsou takové, že křidélka jdou velice lehce (jedním prstem), pedály pokud letadlo stojí tak dost těžko, protože jsou spojené s řiditelným podvozkem který se smýká po zemi, a výškovka odpovídá hmotnosti kormidla - čím větší letadlo, tím těžší je jí na zemi udržet uprostřed (ale není to nic strašného, jednou rukou v pohodě). Za letu to pak logicky drží všechna kormidla v nějaké středové poloze ve které to je vyvážené, a z ní ty síly narůstají dle výchylky (viz moje grafy - pro běžné udržení letadla aby letělo rovně se to dá uřídit několika prsty, naopak pro razantnější manévr to chce celou sílu jedné ruky).
Výjimkou mohou být některé větroně, které mají výškovku ve středové poloze aretovanou pružinou, takže knipl i na zemi drží uprostřed, a přetahuješ se s pružinou, a za letu se přetahuješ s pružinou a navíc sílou od proudícího vzduchu. Vyvážení v takovém případě je realizováno posunem právě téhle pružiny, respektive její neutrální polohy - tzn nemá to žádnou vyvažovací plošku, a na zemi při nulové rychlosti se ti podle vyvážení hýbe knipl.

PB
 

Síly v řízení malých letounů a vrtulníků.   21. 2. 2021 / 20:33
mano
lietadlo ktore ma pruzinove vyvazenie tak stredovu polohu ma.. uz som sa s tym stretol

ostatne suhlasim
 

Síly v řízení malých letounů a vrtulníků.   22. 2. 2021 / 14:14
MzM   
A nevíš náhodou jaké jsou síly v řízení letícího vrtulníku?
 

Síly v řízení malých letounů a vrtulníků.   22. 2. 2021 / 14:39
Peter HK
Záleží na jakém vrtulníku, může mít posilovače řízení a síla je potom konstantní při jakékoli rychlosti, je to citovka, asi tak...
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ