| | | Jakou odezvu mají berany v opravdových strojích tj. jak případně upravit berany? 22. 1. 2021 / 13:16 | |
| | Zdravím ve fóru, po nějaké době jsem se zase vrátil k virtuálnímu poletování, aktuálně zkouším MSFS 2020. Oprášil jsem berany, pedály atd. Berany mám Saitek Pro Flight Yoke, který jsem si historicky trochu poladil a sice jsem z nich odstranil jednu pružinu pro horizontální osu, aby přitahování a potlačování šlo lehčeji. Nicméně by mě zajímala informace od opravdových pilotů, jak se berany chovají v reálu a ideálně jak se liší mezi stroji typu Cessna a třeba B737. Když jsem totiž měl možnost si sednout do letadla (dostal jsem do manželky jako dárek Pilotem na zkoušku), tak mi přišlo chování beranů hodně jiné, než těch domácích. Hlavní rozdíl jsem viděl v tom, že vlastně odpor byl o hodně menší, než na těch doma a třeba když letadlo stoupalo, tak i když bych pustil berany, tak by se téměř nic nezměnilo (ale třeba je to jen moje zdání a je úplně mimo, přeci jen, při letu jsem byl v rauši). A to se na simu tak nechová, když je pustím, tak se vrátí samy do výchozí polohy a dle vyvážení letadla to většinou znamená, že se let srovná do roviny, myšleno, že se již nestoupá resp. spíš se začne klesat. Samozřejmě, hned se to dá vyladit trimováním, ale... Obdobně jsem vnímal, že je to s náklony na strany, ale tam bych řekl, že je chování Saiteků víc odpovídající realitě. Osobně uvažuji, že bych z beranů vyndal i tu druhou pružinu na horizontální osu, ale nevím, zda by to pak vlastně nebylo úplně mimo. Už si totiž ten letový zážitek tak nepamatuju a hlavně jsem měl tak vyplavený adrenalin, že jsem vnímal úplně jiné věci, než byla citlivost beranů A hlavně jsem pak celý zážitek (když letěli další spoluúčastníci) dokonal průzkumem blicího pytlíku, takže to nakonec udělalo zážitek ještě silnějším Mějte se. |
| |
|
| | | Jakou odezvu mají berany v opravdových strojích tj. jak případně upravit berany? 23. 1. 2021 / 01:49 | |
| | Pokud se budeme bavit o podélném řízení (výškovka), tak u skutečnýho letadla záleží na tom, jestli se trimuje ploškou na výškovce, nebo přestavováním stabilizátoru. V prvním případě se při trimování v podstatě jen odstraní síla v řízení, ale poloha kniplu či beranů se nezmění. Je to proto, že vyvažovací ploška ve své podstatě dělá to, že podrží (velmi laicky řečeno) ovládací plochu v poloze, ve které jsme jí do té doby drželi my svojí silou. Takže pro pohyb kniplu zpět do neutrálu, jako u joysticku, není důvod.
Jiné to je v případě letounu, kde se trimuje stavěním stabilizátoru. Z menších letadel je to třeba Metasokol, Mooney M20 a tak. Z větších to je... asi vlastně většina. Tam pomocí trimu totiž neodstraníme sílu na řízení, ale vyvodíme přestavením stabilizátoru aerodynamickou sílu, která letoun vyváží, a my tím pádem už dál nemusíme působit (tahat, tlačit) na podélné řízení. Takže to se vrací směrem zpět. Ale pozor, opět ne do nějakého umělého neutrálu, drženého pružinami, jako u joysticku, ale do polohy, kdy je výškovka v proudu, nebo v zákrytu, nebo já nevim jak to správně popsat, se stabilizátorem. O to se postarají aerodynamické síly v případě letadel, které nemají posilovače řízení. Tam, kde do toho ještě kecá hydraulika, se vrací uměle (kupř. B737).
V praxi to tedy vypadá na B737 tak, že člověk vytrimuje (stabilizátorem) a berany se vrátí kousíček ve smyslu zpět. Tak trochu jako na tom joysticku.
Jo a pak máme ještě plovoucí výškovky (zrovna PA-28), kde záleží na konkrétním provedení, může to být tak i onak.
Nicméně zrovna tohle (=řízení) je slabý místo simulace, dokonce mám pocit, že čím víc měl někdo u počítače různých hejblátek, pedálů, joysticků s feedbackem a tak, tím víc se to paradoxně vzdalovalo pocitu reality.... |
| |
|
| | | Jakou odezvu mají berany v opravdových strojích tj. jak případně upravit berany? 23. 1. 2021 / 06:47 | |
| | Ono to je u různých typů letadel individuální. Letadla která nemají hydraulické posilovače řízení tak tam se ty síly v beranech mění v závislosti na ploše výškového kormidla a hlavně potom na rychlosti letu. U Cessny 172 při podrovnání na přistání musíš za berany tahat docela velkou sílou, nebo si můžeš pomoct malinko vyvážením. Když bude nefunkční rychloměr, tak poznáš malou rychlost ještě před upozorněním houkání pádovky tak, že výškové kormidlo chodí lehce, protože je málo ofukováno vzduchem. U velkých letadel jako Boeing je instalován do systému řízení hydraulický posilovač a odpor do beranů je konstantní. Používám taky ty samé berany jako máš Ty, ale toto nijak neřeším. Skutečnost je malinko jiná...asi tak. |
| |
|
| | | | Jakou odezvu mají berany v opravdových strojích tj. jak případně upravit berany? 23. 1. 2021 / 18:59 | |
| | Ahoj, díky oběma za vyčerpávající vysvětlení. Osobně jsem vyzkoušel z beranů odebrat obě zbývající pružiny, a sice jak horizontální (zdvih), tak vertikální (náklon), a musím říct, že to nebylo ono. Bez horizontální bych asi žít dokázal, bez vertikální byly berany úplně mimo realitu, stačilo do nich lehce šťouchnout a vlastní vahou se přetočily na stranu až do mezní pozice. Takže jsem to rozebral znovu a obě jsem tam dal zpátky. Ideální by bylo, aby tam byly pružiny trošku slabší (s menším odporem), takže až bude trochu tepleji, prohledám dílnu, jestli se mi tam nějaká opuštěná vhodná pružina někde neválí. Hezkou sobotu přeju |
| |
|
| | | | | Jakou odezvu mají berany v opravdových strojích tj. jak případně upravit berany? 23. 1. 2021 / 19:59 | |
| | | |
|
|