FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 29. 11. 2024, svátek má Zina Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Willhelmovo vývojové okénko - WED 2.3.1r1 Jeden příspěvek | Celý strom
Willhelmovo vývojové okénko - WED 2.3.1r1   19. 1. 2021 / 14:07
Willhelm   
Jak jsem nedávno poznamenal u kluků co dělají na Trenčíně do FSXX, v průběhu tvorby jedné miniscenerky jsem minulý týden zjistil, že nám kluci z LR nadělili dva dny před vánoci novou verzi WEDu - 2.3.1r1.

Největší novinkou po které vývojáři volali co jsem naskočil do XP11 v roce 2017 (a pravděpodobně už i dlouho předtím v dobách XP10) je možnost umístit objekty v řežimu AGL kromě zatím dostupných ground a MSL.

Dále se zlepšily 3D náhledy pod katalogem assetů - čehož jsem si všiml hlavně u fasád a střešních prvků.

Další zbrusu novou fíčurou je možnost přepnot si hlavní okno editoru z půdorysu do kvazi perspektivy jedné ze čtyř světových stran - tohle mi přišlo zprvu nanic, ale pak jak jsem umísťoval stromy z R2 knihovny tak jsem došel na to k čemu to je dobré, protože objekt, který je v půdorysu vidět jen mini křížkem je v těchto nových režimech najednou viditelný. Mým snem pořád zůstává, že se Víťa s Jirkou dají dohromady s Triplemonem a NS editor by se zkombinoval s WEDem čímž by WED dostal konečně možnost WYSIWYG 3D editor scény, ale i tak je to ulehčení a dobrá pomocná fíčura pro WED tvůrce.

Ale ne každá nová fíčura je pozitivní. Takže jedna dnes už úsměvná historka z mého vývoje:

To že je letiště malé ještě neznamená, že na něm vývojář nenajde dost výzev. Máme v ČR takový náš malý Courchevel / Luklu. U letišť s tvarově členitým terénem je vždy problém ve výchozím meshi, jenž je poměrně hrubý a nepostihuje subtilnější náspy a terénní nerovnosti. Takže prvním problémem bylo si nějak upravit mesh - ideálně najít variantu, co by seděla na výchozí mesh i orthomeshe. Po marných pokusech použitelný překryvný mesh vytvořený BlenderGIS pluginem (který bohužel také není dostatečně jemný) a dalších pokusech o lokální topo model, jsem si nakonec udělal měřící objekt, ten umístil do scenerky a od rohového nulového bodu si naměřil výchozí XP11 mesh. Ze tří pevných bodů nebyl problém v PTC Creo namodelovat plochu jenž se tam nachází a pak už si namodelovat jakýsi klobouk, který respektoval polohu budov dle katastrální mapy. Pak pod malými úhly tyto plochy napojit na plochu XP11 meshe aby se po tom dalo jezdit bez drncání. Pro letadla / mixéry je taková plocha s ATTR_hard opravdu jako mesh, bohužel pro XP a umísťování draped prvků nepoužitelné - takže je potřeba s tímto omezením počítat. Zbytek scenerky je pak dobré modelovat v Blenderu na stejném souřadnicovém systému jako tento lokální mesh. Nový Blender a Blender2XP plugin jsou v tomto skvělé a celou scénu jde mít v jednom blendu v jednotlivých Collection složkách, s tím že exporty se dělají pro každou Collection extra - takto lze mít přehledně vše v jednom blendu, kazdá collection si pamatuje své exportní nastavení. K mému překvapení se mi ale po nahrání scenérky v XP11 zobrazoval vždy jen jeden objekt. A tady začalo moje dvoudenní hledání chyby - zkoušel jsem nejprve objekty posunout, abych vyloučil, že na vině je nějaká kolize ploch. Potom každý objekt samostatně, čímž jsem vyloučil chybu v objektech. Pak různé kombinace objektů, čím jsem vyloučil nějakou nesnášenlivou dvojici, pak jsem objektům definoval layer group. Nakonec prolízal vývojářská fóra jestli někdo něco podobného neřešil. Až dnes ráno, když už jsem se na to chtěl vysrat, jsem si všimnul, že ve scenérce se mi zobrazuje asi tak třetina stromů, které tam mám naklikány. Takže problém není jen s mými objekty. Pozornost se obrátila k WEDu a tam jsem konečně našel problém. Při vkládání objektu se nově zobrazí vlevo nahoře rozbalovací menu -show with- s šesti volbami. Postaru byl výchozí stav 1 Default, u nové verze WEDu pak 5 Too many a právě tento parametr mi přivodil patálie s korektním zobrazením scenerky. Patrně to má návaznost s tím jak LR řídí scenerku pod Vulkanem. Už při scenerce Nemocnice Šumperk mě JM jako betatester upozornil na problém s nekorektně se zobrazujícími objekty - což vyřešilo tvrdé definování vzdálenosti od kamery v jaké má objekt být vykreslen. Nové volby WEDu u objektů pak při jejich přehlédnutí nebo nenastavení schovávají další potencionální problém.

Na obrázku pak už jen pro ilustraci lokální mesh a dvě budovy v XPL korektně, tak jak jsem zamýšlel (pro rýpaly textury budov ještě nemám hotové) s parametrem show with: 1 Default
43013 B / 750 x 422 / EuroFOX 2021-01-19.jpg
 1x  

Willhelmovo vývojové okénko - WED 2.3.1r1   19. 1. 2021 / 17:04
jazan
Vile moc ti fandím,skvělé.Umět tak desetinu toho co ty.Z toho, co popisuješ,nerozumím skoro nic.Kdybys bydlel do 50 km,tak jezdím na konzultace.Přeju ti úspěch v tvojí tvorbě,je to výhoda pro nás-uživatele.
 

Willhelmovo vývojové okénko - WED 2.3.1r1   19. 1. 2021 / 19:57
Willhelm   
Když jsem se začínal učit co a jak při tvorbě do XPL, vzpomněl jsem si, že kdysi tvůrci dělali něco jako víkendové -Workshopy v Beskydech- pro FS9.
Já osobně nejsem moc samostudijní typ a tvorba do XPL je na hony vzdálená mé profesionální práci. Taky jsem měl zájem se od někoho něco přiučit spíše prací na něčem konkrétním. Takto jsem se učil i konstrukci na Unixových stanicích, protože ve škole nás učili jen na prkně, jenže kdo zavčasu nepřešel na nějaký CAD, tak brzy o práci přišel.
Chodil jsem ve volném čase načerno do konstrukce na odpolední šichty a pomáhal tam klukům s jejich ostrou prací. Odpoledne byla vždy jedna Unixová stanie nevytížená. Oni mě učili co a jak a já si to zkoušel na něčem praktickém a tím jim zároveň odvedl kus práce. Bylo to oboustranně výhodné.
Tvorba do XP je komplexní a zároveň je dostupná škála pestrých nástrojů. Což je výhoda i nevýhoda - výhoda, že se dá cíle dosáhnout mnoha způsoby a neexistuje jeden správný - což je ale i nevýhoda, protože každý si musí cestu která mu bude vyhovovat najít a prošlapat sám.
Člověk potřebuje základy práce s grafikou - tu může dělat v Gimpu, malování, Photoshopu, nebo Affinity - od free po placená řešení. Pak je tady 3D modelování - tady jsou taky free modeláře, ale kdo má k dispozici 3D studio a je v něm zvyklý dělat, tak je to asi efektivnější. Sám jsem si vypracoval workflow v kombinaci placeného profi CADu a free Blenderu - tohle ale bude 99% tvůrců k ničemu. Protože kdo z nich má živnost v jejímž rámci pořídil licenci v řádu stovek tisíc? Ale když už to člověk má pro práci, a je to rychlejší než Blender, tak proč to nevyužít i pro zábavu, že.

K nemocnici Šumperk jsem schválně nechal i zdrojový WED soubor - primárně pro zvědavce, kteří se chtějí podívat jak to je dělané, naučit se z toho nebo si vypracoval lepší systém. Sekundárně pak aby si uživatelé mohli v případě nějakých změn v meshi upravit výšku těch pár střešních objektů.
Sám bych se v mnoha věcech potřeboval doškolit a přiznám se, že i zapomínám a tak si tady občas přidu vyhledat sám svůj příspěvek kde vím, že je řešení. I můj první tutoriál na kterém jsme dělali se SONPem byl primárně proto, abych se to s tuplákem nemusel dlouze učit znovu, když si dám půl roku pauzu...

Jsou tady jiní od kterých se dá učit a vzdělávání nové generace tvůrců systematicky věnují dost času. Série tutoriálů pro WED od Jana Vogela je lepší než manuál k WEDu. A věřím, že tvůrci letadel začínají studiem tutoriálu J. Rollona.
 1x  

Willhelmovo vývojové okénko - WED 2.3.1r1   20. 1. 2021 / 09:39
maverick60   
Česť tvojej práci Willhelm.
Musím priznať že vedieť aspoň polovicu z toho čo vieš ty, tak som spokojný Myslím to úprimne, pretože sa snažím prelúskať tvorbu ortha do FS2020 a som z toho debil. Ako píšeš, cestu čo bude vyhovovať si musí každý vyšlapať sám.
Ja som začínal tvoriť v FS2004. No hlavne pre FSX a neskôr do XPL11. Bohužiaľ nikdy to nebolo ono a nikde som to na stiahnutie nedal. Skúšal som tvoriť v Gmax, ale dopadlo to tak, že som sa na to vykašlal. Programy ako: AFX, Instant Scenery 3, WED, ortho4xp, fsx2xpl už mám celkom zmáknuté. Ten nový WED čo si písal určite vyskúšam.
No pri FS2020 som opäť na začiatku Opäť sa odznova učiť. Osádzanie objektov priamo v prostredí FS2020 je celkom v pohode. No tvorba taxi way a pod je už trochu náročnejšia. Som zvyknutý na AFX, alebo WED. No a samotné ortho je celkom iná kapitola Učím sa GIMP a daľšie fičúry. Návody čerpám prevažne z youtube.
Problémom je čas. Práca a rodina. Manželka mi v zásade tento druh koníčka schvaľuje, ale sem tam už aj jej tečú nervy Hlavne keď sú deťi neposlušné

Nájsť ten správny pomer venovania sa rodine a tvorbe do simu je asi údel nás leteckých srdciarov - letectvom šlahnutých v dobrom

 

Willhelmovo vývojové okénko - WED 2.3.1r1   20. 1. 2021 / 11:57
jazan
V FSXX mám už předělané 2 letiště,ale jen odstraněné a nahrazené budovami z knihovny,která je dost chudá a srovnaný teren.Taky se mi nedaří udělat asvaltové pojížděčky,i když jedu podle videa.Pátrám a zkouším ale nic.No,ono to časem půjde.Taky bych rád našel cestu jak dostat věci které jsou už vytvořené ve SKETCHUPu do FS2020.Vím že to jde přez BLENDER,ale s tím nejsem kamarád.Tak Vileme jeď na plné pecky,ať máme co stahovat.
 

Gonzo
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ