Máš požadavky a máš k tomu nějaké prostředky. Pokud požadavky převyšují prostředky, které nelze navýšit, musíš snížit požadavky. Základ projektového managementu.
Tzn. mám daný výpočetní výkon počítače a něco po něm chci, pokud ten výkon nemůžu/nechci zvýšit, musím snížit kvalitu očekávaného výsledku - optimalizace požadavků.
Samozřejmě se můžeme bavit o tom že lze i něco naprogramovat jinak, ale tam obvykle není moc prostoru. Bohužel hodně lidí rádo mluví o "špatné optimalizaci" aniž by si mohli připustit že výsledek jednoduše žádá více prostředků než si myslí že by mělo stačit. Krásný příklad je kolega který má fakticky kancelářký/multimediální procesor který je dnes na hraní nedostatečný a diví se.
U počítačových her se optimalizuje právě nejvíce snižováním kvality. například chci na scénu rozházet "dekorace", takže tam designér naháže několik set různých objektů a vede to k propadům výkonu, takže se část těch objektů vyhází tak aby to pokud možno neovlivnilo výsledný dojem scény a zároveň nemělo takový dopad na výkon.
Další běžná optimalizace bývají stíny v plné kvalitě je vykresluju jen na krátkou vzdálenost od kamery, vzdálenější místa použijí nižší kvalitu - nižší rozlišení shadow mapy - nebo tam vůbec stín nedám. Ušetří to výkon a na výsledné scéně to nemusí být příliš poznat.
Odlesky, chci ušetřit nějaký ten výkon tak si pomůžu tím že odrazy objektů, které jsou na scéně statické dám rovnou do patřičné textury. To se dá aplikovat i pro stíny atp.
Všechno je jen důsledek optimalizace. Hráč pak má ještě možnost optimalizovat výkon u sebe snížením detailů a rozlišení. Opět je to výkon za cenu horšího výsledku. |
|