FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 22. 11. 2024, svátek má Cecílie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
75. výročí návratu letců RAF aneb jak jsem stihnul Radima Jeden příspěvek | Celý strom
75. výročí návratu letců RAF aneb jak jsem stihnul Radima   17. 8. 2020 / 10:40
Zdenda
Během týdne jsem postřehl ve sdělovacích prostředcích, že je 75. výročí návratu našich letců z Británie. Nikterak jsem nehledal akce s tímto výročím spojené, ale když jsem v neděli ráno zahlédl článek o plánovaném průletu Spitfire nad Ruzyní (ono to tedy prý mělo být už v sobotu, ale kvůli počasí se akce posunula na neděli), tak jsem si řekl, tam musím být! Kouknul jsem ještě na čas odletu z Líní a potom na mapu okolí Ruzyňského letiště – moc to tam neznám. Jako výchozí bod jsem zvolil parkoviště na střeše Šestky, což se později ukázalo jako prozíravá volba. Moje na neděli plánovaná cesta do Roudnice nad Labem se dala odbočkou přes Ruzyni uskutečnit, a tak doma proběhl rychlý brífink o přerozdělení dopravních prostředků. Původní plán byl, že žena pojede Touranem za maminkou a já mou milovanou Felinkou (nájezd 360 000, od Andalusie po Skotsko). Po změně plánu trasy žena pravila: „Máš to dál, vem si Tourana, já pojedu Feldou“. Jo, ale za chvilku byla zpátky, startér ani ťuk, baterka to má za sebou. Ona už varovala na jaře a ta vedra ji asi dala ránu z milosti. Takže klíče od Tourana rychle mění držitele. Ještě že je doma syn a má volného Fucuse.
Z domu jsem se dostal s ne moc velkou časovou rezervou. První zádrhel, nepodařilo se mi dát telefon se zapnutou navigací do držáku („Tam je tati takový tlačítko zezadu.“) No nic pokládám ho vedle sebe na sedadlo a vyrážím. Volba trasy - Jižní spojka nebo tunely. Obyčejně na Plzeň jezdím přes Jižní spojku, je neděle dopoledne, a tak nic zlého netuše vyrážím na D11 směr Jižní spojka. Na Štěrboholské radiále se od Běchovic připojuje motorkář a mezi auty se proplétá vpřed. Zádrhel druhý - přichází druhé zúžení na spojce před D1 a zůstáváme stát. No tak to mi ještě scházelo. Pomalu se sunoucí kolona se řadí do pravého pruhu, v levém stojí za trojúhelníkem tři auta a mezi nimi ta motorka od Běchovic. Snad se nikomu nic vážného nestalo.
Za zúžením je Jižní spojka volná, ale ouha, zádrhel třetí. V rádiu slyším hlášení, že je uzavřený Pražský okruh mezi Vestcem a Lochkovem a začínám tušit zradu. Provoz houstne a v kopci před Baranďákem už zase stojíme. Včas se řadím do rychlého pruhu, ten se přeci jen po chvíli krokem posouvá vpřed. Nervózně koukám na hodinky – časová rezerva je téměř pryč. Přejedu Baranďák, podaří se mi přes plnou čáru přejet do pravého pruhu (moc děkuji řidiči za mnou) a přeci jen se blížím k Ruzyni. Zádrhel čtvrtý. Nekouknu se pořádně na telefon vedle a těsně před Šestkou odbočuji zpět na Pražský okruh a jedu tam, odkud jsem přijel. Myslím, že můj řev je slyšet z auta až ven. Naštěstí se po odbočení na Karlovarskou dostávám zpět k Ruzyni, s výhledem na věznici. Pokukuji po obloze a zatím žádné éro nevidím. Třeba to ještě stihnu.
Tentokrát se již strefím a po chvilce zastavuji na střeše Šestky. Dav u zábradlí směrem k letišti mi naznačuje, že jsem na správném místě. Nacházím si místo u zábradlí, a ještě mě napadlo zavolat Algyho, jestli zde někde také není. Ale to se již od Rudné blíží silueta letounu s typický vzepětím do V a vzápětí se kolem nás přežene s nádherným zvukem Packardu (Merlinu) Spitfire Mk XVI pilotovaný bývalým pérákistou Radimem Vojtou. Rvu foťák z pouzdra, zapínám a zádrhel pátý – pípání a blikající červené světélko mě upozorňují, že baterka je prázdná. Kletby polykám a v rychlosti se mi ji podaří vyměnit, ze všeho mám jen fotku zdálky a na videu modrou oblohu, ale s krásnou zvukovou stopou. Spitfire zakrouží nad starou Ruzyní a opět se blíží k nám na Šestce. Následuje nádherná vertikála s přechodem do svíčky zakončené souvratem. Velký dík Radime! Kolem sebe slyším obdivné komentáře – je to nejkrásnější letadlo na světě!!! Poté ještě nalétává nad Ruzyni a již se vzdaluje.
Uff, stihl jsem to!!! Po přeletu při odhalování památníku Československým letcům v RAF na Klárově jsem opět viděl Spitfire nad Prahou. Potkávám se s Algym, stál kousek ode mě, možná nějaké foto bude mít. Ze Šestky pokračuji dál pěšky na Runway Párty na bývalé dráze 22. Zádrhel číslo šest – vstupenky se dají zakoupit pouze přes internet a já toto bankovnictví nemám. Vše řeší rychlý telefonát se synem a za chvíli mám již lupen v telefonu. A tak hodnou chvíli klábosím s bývalým leteckým mechanikem Františkem ze Želetavy u makety Spitfire z Czech Spitfire Clubu a prohlížím si vedlejší stánek Českých Rafáků, kde mi dvě velmi milé dámy dávají přednášku o Waafkách u našich perutí. Ještě jednou jim dodatečně děkuji. Pak se kousnu, a jdu se postavit do fronty ke zpřístupněnému ATR 72. Zádrhel sedmý – vstup pouze v roušce, kterou nemám. Naštěstí v báglu na zádech mám rezervní triko a to přetaženo přes hlavu funguje stejně, akorát asi vypadám jako bankovní lupič.
Hodinu a půl čekání vyplňuji hledáním, jak je to se zásobou střeliva pro kanony ve Spitfiru. Mám zafixováno šedesát granátů na zbraň, v materiálech u makety je uvedeno sto dvacet. Mají pravdu, šedesát bylo v bubnových zásobnících, později se přešlo na pásy po sto dvaceti. Po dlouhém čekání konečně usedám do kapitánské sedačky v kokpitu - sedím poprvé v civilním dopravním letadle a chvíli si povídám s pánem na sedačce pravé, než mne vyžene netrpělivá paní za mnou. Celé posádka má můj obdiv, protože trpělivě odpovídají na všechny všetečné dotazy, a že jich asi za celý den je. Runway párty jsem opouštěl až po půl šesté a Roudnici jsem ještě stihnul.
Závěr – proč nemůžu být pilotem:
Trestuhodná nepřipravenost.
1. podcenění předletové kontroly
2. podcenění navigační přípravy a samotné chyby v navigaci
A úplně na závěr malý kvíz:
Pod jakými nicky (přezdívkami) zde byl na Péráku pilot Spitfiru znám?

P.S. – omlouvám se všem za můj dlouhý výplod a je mi jasné, že budou následovat otřepané poznámky typu: Moc dlouhé
 

75. výročí návratu letců RAF aneb jak jsem stihnul Radima   17. 8. 2020 / 10:57
xWing   
Moc dlouhé
Ale precital som az do konca
Uz len nejake to foto alebo video.
 

75. výročí návratu letců RAF aneb jak jsem stihnul Radima   17. 8. 2020 / 13:15
Zdenda
Doufám, že Algyho tátovi něco vyšlo, já mám jen tak jak jsem napsal. jednu fotku hodně z dálky a jedno video s modrou oblohou. Ale třeba nás tam pérákistů bylo povícero.
 

75. výročí návratu letců RAF aneb jak jsem stihnul Radima   18. 8. 2020 / 13:51
Zdenda
Tady je jedno velmi povedené foto. Jakub byl na rozdíl ode mne připravený
https://www.planes.cz/cs/photo/1239729/spitfire-lf-mk-xvie-g-mxvi-private-praha-ruzyne-prg-lkpr
 

75. výročí návratu letců RAF aneb jak jsem stihnul Radima   17. 8. 2020 / 11:06
vojtas
1. Precteno jednim dechem, dekuji!
2. Aspon jeden pamatuji - A.J. Scandall
 

75. výročí návratu letců RAF aneb jak jsem stihnul Radima   17. 8. 2020 / 12:51
Stew
později to byl Radimmm (Radim V.)
 

75. výročí návratu letců RAF aneb jak jsem stihnul Radima   17. 8. 2020 / 13:12
Zdenda
Jedno m uber a je to správně.
 

75. výročí návratu letců RAF aneb jak jsem stihnul Radima   17. 8. 2020 / 13:16
Zdenda
Jo, jo, to byly časy...
 

75. výročí návratu letců RAF aneb jak jsem stihnul Radima   17. 8. 2020 / 12:27
happypetr   
Super!
 

75. výročí návratu letců RAF aneb jak jsem stihnul Radima   17. 8. 2020 / 13:13
Zdenda
Dík, obával jsem se pranýřování kvůli délce příspěvku, ale potřeboval jsem se z toho zážitku vykecat.
 

75. výročí návratu letců RAF aneb jak jsem stihnul Radima   18. 8. 2020 / 00:08
Algy   
Moc dlouhý!
Ačkoliv jsme byli včas na správném místě a řádně vybaveni, z fotek toho moc nevyšlo. V sobotu se Spitfire nedostavil z důvodu nízké oblačnosti na trati. Nicméně uskutečnila se alespoň malá generálka v podobě Radimmova Harvardu, následovaná odletem Moravy OK-NXX, poté vrtulníkem EC-135 OK-YBA, dále
následoval přelet Metasokola L-40 a sobotní Ruzyňskou "airshow" zakončila přistávající formace Tiger Mothů, která však z Šestky nebyla vidět.
V neděli počasí dovolilo předvést se Spiťourovi v celé jeho kráse, což byl v kontextu s prostředím a letošním hladem po leteckých akcích docela zážitek (nad PRG jej nevidíte létat každý den).
Prostě taková setsakra procamraná neděle.

http://www.planes.cz/cs/photo/1239709/dh-82a-tiger-moth-g-amiv-private-praha-ruzyne-prg-lkpr
12135 B / 750 x 500 / IMG_9868.JPG
4659 B / 750 x 500 / IMG_9927.JPG
7111 B / 750 x 500 / IMG_0014.JPG
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ