| | | Smartwings let s jedným motorom 23. 7. 2020 / 20:34 | |
| | | |
|
| | | Smartwings let s jedným motorom 23. 7. 2020 / 21:07 | |
| | | |
|
| | | | Smartwings let s jedným motorom 24. 7. 2020 / 10:20 | |
| | Není mi jasná jedna věc a to prapříčina celé vzniklé situace.
Jak je možné že k poškození čerpadla došlo jeho během naprázdno bez paliva. I moje čerpadlo ve studni pozná, že jede nasucho a vypne se. To tam není žádná ochrana, ani waning, který to bude signalizovat a zapíše se do logu FADC? Pustit to bez paliva může být chyba kterou může způsobit pozemní personál při zkouškách, opravách.
Naprosto šílené by mi mi přišlo, že by šlo pustit čerpadlo a byl zavřený přívodní kohout a i kdyby, tak to nebylo signalizováno a zapsáno v LOGu (případně doplněné o časový interval jak dlouho je to přípustné.
Shrnuto: Proč není ve zprávě jako hlavní bod analýza příčiny toho, proč se může zapéct čerpadlo resp. jak je možné, že běželo bez mazání (palivem) aniž by si toho někdo všimul?
Z pohledu PAX mi tato otázka přijde závažnější, protože je jen otázkou času a statistiky, kdy se to stane u obou motorů současně a sebelepší PIC který bude dodržovat i počet max. prdů za hodinu s tím nic neudělá. |
| |
|
| | | | | Smartwings let s jedným motorom 24. 7. 2020 / 15:30 | |
| | Ono je hlavně divné, jak mohlo běžet bez paliva, když motor víceméně normálně fungoval? Kdyby čerpadlo jelo nasucho, tak nemohlo zásobovat motor a taky předpokládám, že nějaký alarm by signalizoval pokles tlaku paliva. Tohle v té zprávě zrovna mov vysvětlené není. |
| |
|
| | | | | | Smartwings let s jedným motorom 25. 7. 2020 / 00:18 | |
| | Asi jsem se nepřesně vyjádřil. Myslel jsem to, že čerpadlo mohlo být (a předpokládám že bylo) načnuté již před inkriminovaným letem pročež daný chod nasucho musel vzniknout
a) při nějaké opravě, údržbě
c) tím, že lze pustit čerpadlo a mít zavřený kohout před ním (ale to opravdu doufám nejde)
Nedokážu si představit situaci za letu, nebo mezi lety, kdy by éro byo úplně "suché" a mohlo k tomu dojít.
Nevylučuji mnohem protější vysvětlení, palivovou soustavu tohoto typu nemám nastudovanou, třeba to někdo osvětli. |
| |
|
| | | | | | | Smartwings let s jedným motorom 25. 7. 2020 / 23:51 | |
| | Mě přijde děsivé že před tímto letem měli s tímto motorem problém (viz. UZPLN). Rozeberou filtr - najdou tam kovové třísky a jen ho vymění. Ono je prostě nezajíná kde se tam ty třísky vzali nebo jestli nejsou náhodou taky na druhém motoru.... to bych si nedovolil při údržbě ani na SLZ... |
| |
|
| | | Smartwings let s jedným motorom 23. 7. 2020 / 21:26 | |
| | Nějak nerozumím větě:
"informoval složky ACC Athény o schopnosti pokračovat v jednomotorovém letu až do destinace LKPR, kterou současně prohlásil za vhodné letiště, přestože v čase
tohoto prohlášení věděl, že nemá dostatek paliva k jeho dosažení"
|
| |
|
| | | | Smartwings let s jedným motorom 23. 7. 2020 / 22:08 | |
| | V kontextu se závěrem zprávy je to snad srozumitelnější:
1. ÚZPLN doporučuje společnosti Smartwings, a.s. na základě provedení letu a přetrvávajícího přesvědčení PIC, že jeho výsledný rozhodovací proces byl proveden správně, provést u PIC psychologické vyšetření v ÚLZ. |
| |
|
| | | | | Smartwings let s jedným motorom 24. 7. 2020 / 08:03 | |
| | Já bych dokonce řekl, že ten závěr už srozumitelnější být ani nemůže, jestli mi jako rozumíš.
Všichni do jednoho seděli tady na tý židli a já jim říkal: "Neber si do kokpitu ty letušky, neber si do kokpitu ty letušky, nebo se z toho zblázníš!"
Ale tak nějak tušíme, že tam byly ještě jiné tlaky, které však ÚZPLN z pochopitelných příčin neprošetří a ještě hůře by se PIC prokazovaly.
Zajímavé je, že Smartwings shrábne od státu miliardu pod záminkou udržení pracovních míst a existence strategické národní letecké společnosti ČSA a hned na to propustí 50% zaměstnanců. Když si zaměstnanci založí odbory, tak "nemáme a neuznáváme odbory" což od majitelů jakožto kovaných STBáků fakt sedí.
No prostě když to máš ošéfované u PM a posichrované na hradě, tak si v tomhle státě můžeš dělat co se ti zlíbí.
|
| |
|
| | | | | | Smartwings let s jedným motorom 24. 7. 2020 / 08:14 | |
| | A teda mal dostatok paliva, ci nemal ? Lebo ja som v tych vyjadreniach uplne strateny. |
| |
|
| | | | | | | Smartwings let s jedným motorom 24. 7. 2020 / 09:07 | |
| | Měl 23kg paliva víc, než FMS rezervu. To znamená, že kdyby z nějakých příčin nebylo možné sedat v Praze, kam celou dobu mířil, seznam průserů pana velícího by ještě řádně narostl. |
| |
|
| | | | | | | | Smartwings let s jedným motorom 24. 7. 2020 / 09:14 | |
| | Cize realne mu ostalo cca. 2.5 tony paliva a je to pruser ?
A naco je teda ta rezerva, ked ju nemoze pouzit prave, ked je pruser ?
Ved ked mal tu rezervu a nemohl by pristat na LKPR, tak mohol doletiet este do LKKV, teoreticky.
|
| |
|
| | | | | | | | | Smartwings let s jedným motorom 24. 7. 2020 / 09:44 | |
| | Úplně přesně ti to bude muset vysvětlit asi někdo, kdo se v tomhle pohybuje, jak je to zrovna u téhle společnosti nastavený. Každopádně máš palivo na let samotný, na pojíždění, contingency a velitelský palivo navíc, možná ještě něco - nevím. Z hlediska bezpečnosti máš nějaké limity, na základě kterých by se nemělo stát, že zabiješ plný letadlo lidí proto, že ti došlo palivo. A cokoliv tě dostane pod tyto limity, musíš asi hodně vysvětlovat. |
| |
|
| | | | | | | | | | Smartwings let s jedným motorom 24. 7. 2020 / 10:13 | |
| | Ano, to mu rozumiem.
Len teda letim s napechovanym palivom a ked je pruser, aj tak ho "nemozem" pouzit.
Ved prave toto bol ukazkovy pripad, kedy je dobre mat rezervu a vyuzit ju.
Ale Ok, pockame si na mudrejsich a vzdelanejsich |
| |
|
| | | | | | | | | | | Smartwings let s jedným motorom 27. 7. 2020 / 17:39 | |
| | Zakladny princip rezervy je ten, keby si priletel do Prahy, zistil by si, ze je prave august 68, vsetky letiska v CSSR su vypnute, v Krakove a Katoviciach sa rotuju stihacky spriatelenych armad, Vieden pre istotu zhasli, aby nejaky sudruh s podvesom s bombami nezakufroval, do Berlina nesmies a v Mnichove je burka...
nie na to, ze sa rozhodnes ju spotrebovat, lebo sa ti nechce pristat v Atenach a cakat na odvoz domov. |
| |
|
| | | | | | | | | Smartwings let s jedným motorom 24. 7. 2020 / 10:22 | |
| | FMC rezerva je palivo, které máš na nezdařené přiblížení na DEST, let na ALTN a tam na 30min hold 1500 ft nad letištěm. Pokud bys do toho zasáh, tak buď letíš na ALTN nebo stanovíš, že jsi DEST commited a tím pádem nemáš jinou možnost, než sedat na DEST. V žádném případě se ale nesmí stát, že těch 30min hold nad letištěm v nádržích mít po přistání nebudeš. Tady jim to vyšlo tak tak a průser je to, že tohle palivo se počítá na let se dvěma motory. Pokud máš vysazení motoru, nikde není stanovené, že ti to na ALTN bude stačit. Tzn. že kdyby jim to nevyšlo na první pokus, na Dest ALTN by už nedoletěli a museli by sedat v LKPR za každou cenu. |
| |
|
| | | | | | | | | Smartwings let s jedným motorom 24. 7. 2020 / 15:41 | |
| | To je ta úplně poslední rezerva, která se nesmí využít ani při běžné diverzi kvůli počasí, neschopnosti letiště atd. Respektive palivo musí být plánováno tak, aby i v nejhorším případě při nutnosti využít to nejposlednější plánované záložní letiště, tak i přesto musí zbýt tato povinná rezerva. Její využití je obhajitelné jedině tehdy, když selže úplně všechno, tedy plánovaná destinace i všechny zálohy třeba v případě, že se nečekaně objeví nějaký velmi rozdsáhlý frontální systém, který uzavře všechna použitelná letiště v celé oblasti. Něco takového několik let zpět zažil Ryanair, kdy mu v jeden den několik letadel přistávalo nouzově pod kritickou zásobou paliva, protože se někde nad evropou (tuším to bylo velká část Španělska) objevily ne úplně očekávané rozsáhlé bouřkové systémy a nečekaně se uzavřela letiště ve velké oblasti. A jelikož Ryr taky zrovna nepřeplňoval letadla "zbytečnými" rezervami v palivu, mělo několik letadel problém. Jinak už je využití této povinné rezervy obhajitelné už opravdu pokud třeba nějaký technický problém neumožní dřívější přistání. |
| |
|
| | | | | | Smartwings let s jedným motorom 24. 7. 2020 / 13:27 | |
| | Rozkaz zněl jasně - letadlo musí na LKPR přistát za každou cenu! Nebyl čas ptát se, kolik zbývá paliva!
SW/ČSA je totální fraška a jak jsem onehdá psal, že mi to kapsu daňového poplatníka netrhá, tak z principu mě to teď už pěkně sere. A ty sráči si ještě dovolí "reklamu" v médiích, kde srovnávají dotace států jednotlivým aerolinkám, ale už nikde nepíšou, že to bylo za velmi přísných podmínek, spousta aerolinek se dala třeba až 49% podíl státu a masivně se propouštělo.
SW je prý ze 49% čínské a tak se jeden neubrání otázce, kolikpak strýček Kim dal na zahojený a zkypření SW/ČSA před tím, než to zase někdo další vytuneluje a pak to stejně položí?
A že prý "věhlasná značka, kterou je potřeba udržet". Z čehokoliv, co má na sobě logo ČSA je mi na blití, s tím, co ČSA bývaly to nemá společného už vůbec nic. |
| |
|
| | | | | | | Smartwings let s jedným motorom 24. 7. 2020 / 21:40 | |
| | Tak s timhle jdi kamarade uprimne do prdele. V cem jsme, prosim, totalni fraska? Jakym zpusobem se tohle selhani jednotlivce dotyka cele spolecnosti? Co jsme udelali spatne? Naplanovane to bylo dobre, zpozdene to nebylo, vsichni byli napomocni jak to jen slo, zadny prikaz od nihoko nesel. Presne jak pise zaverecna zprava, bylo to proste rozhodnuti PIC.
Nevyjadruj se k necemu, o cem vis uplny hovno.
Dekuji |
| |
|
| | | | | | | | Smartwings let s jedným motorom 25. 7. 2020 / 12:01 | |
| | Eh?
Přijde mi, žes nějak úplně prapodivně pochopil to, co jsem psal? To bylo myšleno obecně a týkalo se to hospodaření nejvyššího managementu za poslední léta; hospodaření a zacházení se SW/ČSA snad dávno není veřejným tajemstvím. Pár okravatovaných mastibrků se párkrát do roka sejde na golfu (nebo jinde), domluví si strategii, jak nejvíc "vyrejžovat" za každou cenu, však ono to nějak dopadne a pak to odsírají ti, co skutečně pracují. Takhle bych mohl pokračovat dál, ale co jsem chtěl, to už jsem napsal v předchozím příspěvku.
Zmínka o "rozkazu" na začátku je prostě jen sarkasticky laděná hláška a napůl legrace a to, co jsem psal - ano, vyvolala to reakce v souvislosti s uvedenou událostí, ale je to myšleno obecně, událost neudálost.
Jestli jsi chabrus na nervy oblévej si přiroení vlažnó vodó (to prý pomáhá).
Jalo mě a maucta. |
| |
|
| | | | | | | | | Smartwings let s jedným motorom 26. 7. 2020 / 18:32 | |
| | Částečně přehnaná reakce, omluva z me strany. Jsem na to prostě už alergickej, všechno to co se kolem nás deje a co si lidi vymyslej za Kokořín. |
| |
|
| | | | | | Smartwings let s jedným motorom 24. 7. 2020 / 13:32 | |
| | No a v samotém rozletu jsem zapomněl zmínit vlastně to, kvůli čemu jsem začal odpovídat .
Totiž, jestli tenhle let SW není něčím podobným, jako prý kdysi PIC u některých aerolinek dostávali příplatky za ušetřené palivo a když se vyhnou go-aroundu. Byly z toho průsery v podobě podivných přistání a nehod, tak tohle pravidlo zrušili a byl klid.
Prostě doletíš, i kdyby to mělo být na kapesníku a jiná možnost neexistuje. |
| |
|
| | | | | | | Smartwings let s jedným motorom 24. 7. 2020 / 13:43 | |
| | Ano ano přesně tam jsem mířil. Ne vždy takové "musíš" ale dopadne dobře jak víme z havárie ve Smolensku. Tady to naštěstí skončilo jen mediální ostudou a ne 100% ztrátama na životech.
Bohužel nesmyslný tlak "pseudomanažerů" je dnes všude - ona i ta havárka Kamion vs. Pendolino ve Studénce byla primárně zapříčiněna "Prostě pojedeš po okrskách, abysme ušetřili za mýto." A kam to vede? Řidič v kriminále, firma insolventní. Pozůstalí ani pojišťovny si z nikoho nic nevezmou.
A to tihle zmr...zlinové moc dobře vědí. I když se něco stane, tak ne jim, ale odserou si to vždy jejich podřízení a nevinní lidé. |
| |
|
| | | | | | Smartwings let s jedným motorom 25. 7. 2020 / 00:16 | |
| | nehledej za vsim ilumimaty ) tohle je takovy zhrzeny pohled ... pritom
realita je mnohem prozaictejsi ... |
| |
|
| | | Smartwings let s jedným motorom 24. 7. 2020 / 20:26 | |
| | Čítal som tú správu. Ale aj keď nie som odborník, tak mi to všetko pripadá že PIC je šéfom pilotov , a môže porušiť aj predpisy, ktoré sám podpísal, a ostatný to musia dodržiavať. Nezdá sa vám to podobné ako na Tenerife? B747 vs B747. |
| |
|
| | | | Smartwings let s jedným motorom 24. 7. 2020 / 20:51 | |
| | Vypadá to na dost podobnou osobnost toho PIC. |
| |
|
| | | Smartwings let s jedným motorom 27. 7. 2020 / 23:47 | |
| | Zpráva velmi taktně zmiňuje drobný detail: závada už byla hlášena předchozí posádkou (rozdíl v otáčkách). Ačkoli se ve zprávě píše, že nebyl zjištěn ekonomický zájem, je to podle mě zcela zřejmé.
Nebudeme letadlo servisovat v zahraničí, šéf to přeletí osobně a to i s kaštany.
Vsadím svoje CH berany na to, že to bylo nějak tak. |
| |
|
|